Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně

  • Sníh se zdá být pro některé řidiče nepřekonatelnou výzvou

  • Bezpečná jízda na sněhu začíná už přípravou auta před jízdou a oblečením

  • Na kluzké silnici je důležitá hlavně plynulost a předvídání

  • Zimní pneumatiky a pohon všech kol fyzikální zákony nepřemohou

Stačí, když trochu napadne, a na silnicích začne peklo. Lidé jsou vyplašení a chovají se, jako by začal konec světa. Přitom se jedná jen o specifické podmínky, kterým je prostě potřeba se trochu přizpůsobit. V následujícím přehledu uvádíme několik zlozvyků nebo nepřístojností, jichž se mnozí řidiči v zimě dopouštějí a značně tím komplikují cestu nejen sobě, ale i ostatním.

1. Neočistíte si auto

Základním předpokladem klidné a bezpečné jízdy je dobrý výhled. Spousta lidí prostě skočí do auta a nechá aerodynamiku očistit sníh z oken a kapoty. Nechme teď stranou, že by se kus namrzlého sněhu mohl náhle odtrhnout a trefit auto za vámi. Když si ale někdo vyškrábe v okně jen malý průzor jak z tanku, nemůže vůbec vidět, co se kolem něj děje.

Doporučujeme: Nadáváte na kamiony? Zde je šest věcí, které si o nich možná neuvědomujete

Nestačí očistit čelní sklo, ale také boční okénka (včetně zadních) a zrcátka. Přehled musíte mít i o tom, co se děje za vámi. A vhodné je také očistit zadní světla, aby vás ostatní viděli. My chápeme, že nemáte čas, ale těch pět minut na důkladné očištění auta si snad v zimě jako rezervu můžete na budíku před vstáváním přidat, ne? I když vaše auto nemá vyhřívání čelního okna, hodně pomůže nastavit topení naplno a namířit vzduch na čelní a boční okna, popřípadě použít příslušný režim klimatizace.

2. Necháváte auto ohřívat na volnoběh

Jestli stání na volnoběh studenému autu škodí nebo ne, o tom by se dalo dlouze diskutovat, ale když už nic, motor se rozhodně na místě neprohřeje tak rychle jako za jízdy. Navíc se při stání na volnoběh neohřívá převodovka a diferenciály. Provozní teploty auto dosáhne až při jízdě.

Ono asi není vyloženě špatné si auto nastartovat, očistit a pak vyrazit, ale přijít ráno k autu, nastartovat ho a pak ho nechat půl hodiny běžet na volnoběh, zatímco doma pijete kafe a snídáte… To vám sousedi poděkují, zvláště pokud je inverze a máte starý diesel. Nebylo by lepší nezávislé topení?

3. Máte na sobě tlustou péřovku

Jedete jen kousek? Tak to si přeci nebudete tu teplou bundu sundavat, že? Jenže řídit v tlusté péřové bundě není ani komfortní, ani bezpečné. Je to jako obalit se polštářem. Tlustá bunda omezuje volný pohyb rukou a lidem pak činí potíže se i rychle ohlédnout přes rameno. Mnohdy tam stejně nic přes namuchlanou kapuci neuvidí. Je zcela pochopitelné, že je každému zima, ale když už topení v autě naběhne, tak si bundu sundejte. Uvidíte, že se vám pojede lépe.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů – Jste jedním z nich?

4. Nejezdíte plynule

Plynulost jízdy je pro bezpečné ovládání auta klíčová, zejména když to venku klouže. Pro jízdu na sněhu nebo obecně velmi kluzké vozovce platí poučka, že je vhodné jezdit tak, jako by auto vůbec nemělo brzdy. Kdo je ale za volantem nabalený jak pumpa v zimě a na nohách má boty, za které by se nemusel stydět ani astronaut při chůzi po Měsíci, ten bude po pedálech dupat a trhat volantem.

Neschopnost plynulé jízdy je nectností mnoha řidičů. Neustálým brzděním a zrychlováním způsobují zcela zbytečně nebezpečné situace, které mohou na kluzké silnici velmi rychle eskalovat v karambol. Ne nadarmo kdysi Jeremy Clarkson řekl, že každý, kdo na dálnici při ustálené jízdě bezdůvodně šlápne na brzdu, by měl být okamžitě bez soudu zastřelen u krajnice ranou do týla.

5. Spoléháte se bezvýhradně na zimní pneumatiky

„Já mám přece zimáky, tak se mi nemůže nic stát,“ je hodně pomýlená představa o fungování speciálních pneumatik s označením M+S. Ale lidé už dávno nepoužívají vlastní mozek. Dopravní expert přece říkal, že zimáky jsou lepší, tak co? Nejsou. Zimní pneumatika má smysl skutečně jen ve sněhu, břečce a maximálně na mokrém ledu. V běžné středoevropské zimě je takových dní ale menšina.

Doporučujeme: Jsou zimní pneumatiky od 1. listopadu povinné? Jen v některých případech

Na suchu nebo mokru, i když je kolem nuly, nefungují zimní pláště lépe než standardní pneumatiky. A navíc zimní pneumatiky nejsou samospásné. Klouzat to bude i na nich, maximálně trochu méně než na letních. Rozhodně se tedy na zimních pneumatikách nemůže řidič chovat, „jako by se nechumelilo“.

6. Myslíte si, že čtyřkolka přemůže fyziku

Stejně tak se plno řidičů spoléhá na systém pohonu všech kol jako na řešení všech problémů spojených se zimním provozem. Čtyřkolka má ale pouze jeden neocenitelný přínos, a to trakci (záběr) pneumatik při zrychlování. Jednoduše řečeno, se čtyřkolkou se snadno rozjedete a naberete rychlost, ale pokud jde o zastavení nebo zatočení, bude se chovat jako běžné auto s pohonem jedné nápravy. Někdy i hůř, protože čtyřkolka bývá o trochu těžší a víc se brání stočení okolo svislé osy.

Majitelé čtyřkolek, kteří jedou, jako by nikde žádný sníh nebyl, pak bezradně pobíhají kolem auta otočeného v poli na střechu a za pomoci mobilu si stěžují svému pojišťovákovi, jak se to mohlo stát, že oni přece mají čtyřkolku na zimních.

7. Lepíte se na ostatní auta

Mohlo by se zdát, že takoví neohrožení řidiči aut s pohonem všech kol škodí jen sami sobě, ale tak to bohužel není. Právě jejich dojem, že jim to na čtyřkolce a zimních jede lépe, způsobuje, že se lepí na ostatní auta a snaží se je před sebou tlačit. Jasně, stejné chování pozorujeme dnes a denně, ale na kluzké silnici je to ještě nebezpečnější.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Brzdná dráha se značně prodlužuje a naprosto zbytečná nehoda pak není daleko. S tím, že se někdo necítí jet v obtížnějších podmínkách podle vašich představ, nic neuděláte. Ten člověk má na silnici naprosto stejný nárok jako vy a je na vás si ho bezpečně předjet tak, abyste ho neohrozili. Jeho způsob jízdy, jakkoli může být podle vašeho mínění špatný a nebezpečný, pak může hodnotit jen Policie ČR, nikoli vy. Držte se raději dál, když ho nemůžete předjet.

8. Jezdíte pořád s mlhovkami

Poslední dobou se nám tu rozmohl takový nešvar, že lidé zapínají mlhovky, aniž by to bylo potřeba. Třeba když trochu prší nebo když se dvacet metrů nad silnicí vznáší mlžný opar. Mlhová světla ale pomáhají jen tehdy, když viditelnost klesne na desítky metrů nebo ještě méně. Pokud vidíte koncová světla aut půl kilometru daleko, není k jejich používání důvod.

Přední mlhovky oslňují, zadní rovněž. Ale zadní mlhovky mají ještě další nepříjemné efekty. Stahují k sobě pozornost a v jejich ostrém světle zaniká odlišná intenzita brzdového světla. Když pak jede několik takových výtečníků s mlhovkami a někdo šlápne vpředu na brzdu, ti vzadu si toho nemusí včas všimnout.

9. Nereagujete včas na to, co se děje před vámi

Jenže s reakcemi je to ošemetné. Řidiči nekoukají dopředu. Tím nemyslíme dopředu před sebe, to dělají všichni (nebo aspoň ti, kteří zrovna neťukají do mobilu zprávu, že za chvíli už budou doma). Máme na mysli sledování provozu a situace na silnici daleko vpředu, kam až je vidět. Pověsit se očima na koncová světla auta před sebou a reagovat jen na něj nemusí stačit. Účastníci řetězových nehod by mohli vyprávět.

Sledujte provoz daleko vpředu, o mnoho aut před vámi. Na rozsvícení brzdových světel hned reagujte lehkým povolením plynového pedálu a regulujte odstup pokud možno tak, abyste se vyhnuli zbytečnému brzdění. A pokud už kolona zpomalí víc a bez brzd se to neobejde, brzděte plynule a zapněte výstražné osvětlení, když vidíte, že blikají i auta daleko před vámi.

Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Ohodnoťte tento článek!
4.54 (90.71%) 99 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Clanek jak ze “Sama doma”…
    …devet veci, ktere jsou k nicemu (pokud nejsi idiot, co nevi, ze na snehu nemuzes jet jak na suchyn letnim asfaltu.

  2. “Na suchu nebo mokru, i když je kolem nuly, nefungují zimní pláště lépe než standardní pneumatiky.”
    Tak tady jsem přestal číst. Někdo, kdo dokáže vypustit takovouhle kravinu by rozhodně neměl psát pro nic co má v názvu “auto”. Přitom začátek článku se zdál rozumnej…
    No, pokud redakce bude hledat náhradu za tohoto autora, neni problém se domluvit 😀

PŘIDAT KOMENTÁŘ: