Názor k článku Výkon vs. točivý moment: Vysvětlení, kterému porozumí každý od Jz - Nemáte pravdu. Bylo by tomu tak, pokud byste...

Jz (neregistrovaný)
Nemáte pravdu. Bylo by tomu tak, pokud byste měl takovou (hypotetickou, bezztrátovou) převodovku, která by udržovala konstantní otáčky kol bez ohledu na otáčky motoru (vlastně měnič momentu). Ale protože běžná manuální převodovka při jednom zvoleném stupni vytváří lineární vazbu mezi motorem a koly, tak skutečně platí, že (urychlující) síla na obvodu kol je přímo úměrná momentu produkovanému motorem. A jen drobný dovětek z hlediska fyziky základní školy: Čím vyšší otáčky motoru, tím vyšší otáčky kol (za předpokladu pevného převodového poměru). To znamená také větší vzdálenost uraženou za jednotku času, přičemž výkon není nic jiného než sekundová práce. A protože práce není v tomto případě nic jiného než součin urychlující síly a dráhy, nemusí platit (a také typicky neplatí, viz výše), že urychlující síla roste s výkonem. Článek z hlediska popularizace (automobilové) fyziky považuji za mimořádně zdařilý.