Prohnali jsme Audi R8 V10 Plus na brněnském okruhu. Radil nám vítěz z Le Mans

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Do Brna zavítal na deset dnů program Audi Driving Experience

  • V roli instruktorů působí mimo jiné Josef Venc a Frank Biela, který pětkrát vyhrál 24 hodin Le Mans

  • Po úvodním tréninku se jezdí „ostrá“ kola v Audi R8 V10 Plus

  • Program je určen pro významné zákazníky a také jako motivace pro prodejce

Byla by to působivá podívaná, kdyby ovšem přírodní tribuny okolo autodromu nebyly toho chladného podzimního odpoledne opuštěnější než letiště na řeckých ostrovech mimo letní sezónu. Skupinky žlutých, modrých, červených a bílých aut se ženou po dráze ve volné formaci jako hejno korálových rybek a rozeznívají okolní lesy řezavou kakofonií rozdrážděných desetiválců.

Audi Driving Experience Brno 2017 00003 Audi poslalo do Brna flotilu supersportovních kupé R8. Jejich vidlicový desetiválec dosahuje ve verzi Plus výkonu 449 kW (610 koní) a točí devět tisíc otáček za minutu. Přes dvouspojkovou převodovku pohání všechna čtyři kola, preferována je ale zadní náprava

Jsme na akci Audi Driving Experience v Brně, kterou automobilka pořádá primárně pro významné existující i potenciální zákazníky sportovních modelů Audi R/RS. Jedno odpoledne ale zbylo v programu i pro novináře. „Jsem rád, že se podařilo dostat Audi Driving Experience do České republiky na celých deset dní,“ řekl Tomáš Velek, vedoucí divize Audi společnosti Porsche Česká republika, která na náš trh dováží vedle audin také seaty a volkswageny. Pro účastníky je akce příležitostí posadit se za volant nejrychlejších produkčních Audi, přiblížit se jejich limitům blíž než kdekoliv na silnici a vyzkoušet si jízdu na závodním okruhu pod vedením velkých jmen. Naším hlavním instruktorem je dnes bývalý závodník Josef Venc, který je českému publiku nejznámější z mistráku cestovních aut z 90. let. I jeho hvězda ale bledne před kolegou. Druhou instruktorskou vysílačku dnes nedrží v ruce nikdo menší než Frank Biela, pětinásobný vítěz Le Mans.

Audi Driving Experience Brno 2017 00011 Naším instruktorem byl i závodník Frank Biela, který za volantem závodních Audi R8 a R10 pětkrát zvítězil ve 24 hodin Le Mans
Audi Driving Experience Brno 2017 00031 Josef Venc závodil mimo jiné v DTM. V posledních letech působí jako instruktor programu Audi Driving Experience

Po rozdělení do skupin nacvičujeme okruh rozdělený na dvě poloviny. My začínáme nahoře, od cílové rovinky po Stadion. Jak bývá na podobných akcích dobrým zvykem, nájezdový, vrcholový i výjezdový bod každé zatáčky jsou označeny kuželem, aby ani řidiči neznalí trati nemuseli hádat, kdy zatočit, kam zatočit a jak na výjezdu povolovat volant. Biela ve vedoucím autě opakovaně upozorňuje, abychom nespěchali na plyn a s akcelerací trpělivě počkali až za vrcholový bod. Samozřejmě. I když se člověku třeba zdá, že rychlost v oblouku nemá tak velkou a že pneumatikám ještě kousek přilnavosti zbývá, pokus o předčasnou akceleraci nevyhnutelně končí přesunem hmot, vysunutím auta ze stopy a více či méně „hranatým“ průjezdem, který rozhodně není rychlejší. Pokud chcete rychlost, je zkrátka zapotřebí dobře odhadnout správnou míru brzdění a co nejlépe zužitkovat přilnavost širokého, placatého supersportu s motorem uprostřed k dosažení co nejvyšší nájezdové rychlosti do zatáčky. Když zpomalíte moc, pak už se to nezachrání.

Audi Driving Experience Brno 2017 00033 Jak je na podobných akcích zvykem, nájezdové, vrcholové a výjezdové body ideální stopy jsou označeny kuželem, což jezdcům neznalým trati výrazně usnadňuje orientaci

Audi R8 V10 Plus je fantasticky rychlé auto. Tak rychlé, že na silnici je vlastně problém využívat plný potenciál jeho dynamiky a jízdních vlastností, protože okamžitě spotřebujete veškerý dostupný podélný i příčný prostor. Ne tak na okruhu. První zatáčku za cílovou rovinkou projíždíme na pětku a ani v nejpomalejším místě nejpomalejší zatáčky první sekce, což je poslední levá z kopce ve Stadionu, neklesne rychlost pod 90 km/h. Tady má člověk místo trpělivě zkoušet co nejvyšší nájezdovou rychlost, jemnými pohyby pravého kotníku balancovat auto na delikátní hranici mezi nedotáčivostí a přetáčivostí, drtit plyn do podlahy a na konci rovinek dát zabrat karbonovým brzdám.

Doporučujeme: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR

Audi R8 vs Jaguar F-Type SVR

Instruktoři nechtějí, abychom brzdili na poslední chvíli a na krev. Biela dokonce schválně napřed povolí plyn a nechá chvíli auto zpomalovat, než začne brzdit, aby diktoval celé skupině tempo, které považuje za optimální. Po každém kole si ve formaci vyměníme pozice, aby každý z nás absolvoval jedno kolo přímo za instruktorem a třeba bezděčně tak neopakoval drobné chyby řidiče před sebou. (Nevěřili byste, jak moc svádí následovat špatnou stopu auta před vámi, i když od začátku vidíte, že najíždí zatáčku špatně. Fixace na překážku je potvora.)

Audi Driving Experience Brno 2017 00027 Druhou polovinu trati (od Stadionu dál) jsme se učili v Audi RS5. Jede, brzdí a zatáčí, ale po přesednutí z R8 to přece jen není úplně ono
Audi Driving Experience Brno 2017 00024 V kopci bolí každá chyba dvakrát, ztracená rychlost se už nedožene. A od Schwantzovy zatáčky je Brno pořád do kopce

Druhou polovinu trati trénujeme pod vedením Josefa Vence ve skupince Audi RS5. Přestože to rozhodně nejsou špatná auta, se smysly nakalibrovanými na R8 působí v první chvíli utlumeně, těžkopádně a netečně jako nějaké SUV. Venc upozorňuje na nutnost pozdního apexu v ostrých pravých zatáčkách vedoucích do prudkého kopce a víc než Biela zdůrazňuje nutnost včasného povolování rejdu na výjezdu ze zatáčky. (Netrénovaní řidiči mají tendenci držet rejd moc dlouho a „tlačit“ auto k vnějšímu okraji přes přední kola.)

Audi Driving Experience Brno 2017 00044 Na široké brněnské trati s táhlými oblouky a výrazným převýšením není koní nikdy dost. Audi R8 V10 Plus s maximálkou 330 km/h je pro ni jako stvořené

Jet přímo za oběma závodníky je zážitek. Auto vedou lehce, samozřejmě hluboko pod svým „pracovním“ tempem, ale zcela precizně a bez oněch drobných chybek, jichž se v každém kole dopouští každý z nás a které se v průběhu kola nasčítají. Zajímavé je, že Venc doporučuje mít i na okruhu adaptivní tlumiče v komfortním nastavení, režim Dynamic je podle něj zbytečně tuhý.

Audi Driving Experience Brno 2017 00017 Audi Driving Experience Brno 2017 00016 Audi Driving Experience Brno 2017 00015 Audi Driving Experience Brno 2017 00014

Jakmile máme natrénováno, je čas spojit obě poloviny okruhu dohromady. Po krátké přestávce se znovu vracíme do Audi R8, tentokrát s povinnými přilbami na hlavách, a dvě skupiny řvoucích barevných bestií vyrážejí ještě jednou rozburácet ztichlou krajinu mnohohlasým rykem atmosférických desetiválců. A rozhodně se neloudáme. Instruktor přizpůsobuje tempo tomu, kdo jede zrovna za ním, takže naše rychlost se liší kolo od kola. Ale když vidí, že stačíte a neděláte hrubé chyby, tahá udatně. Po chvíli si uvědomuji, že jsem v autě úplně zticha a mlčí i kolega na vedlejším sedadle. Snad ne strachy z mého způsobu jízdy. Zatímco v autě s výkonem řekněme okolo 300-400 koní máte na okruhu často pocit, že nejedou, a na všechno je hromada času, výkon, grip a brzdy více než šestisetkoňového supersportu už kladou na koncentraci řidiče výrazně jiné nároky.

Doporučujeme: Audi RS 5 Coupé vs. Mercedes-AMG C 63 S Coupé

Audi RS 5 vs. Mercedes-AMG C 63

Jak takové kolo za volantem Audi R8 V10 Plus vypadá, se můžete podívat na videu nahoře. Řídí Aleš Jungmann, šéfredaktor časopisu auto motor und sport.

A jak na to, kdybyste chtěli absolvovat Audi Driving Experience na vlastní kůži? Na prodej účast oficiálně není. Pozvánku si vysloužíte jedině tím, že si nějaké to ostré Audi koupíte. Nebo ještě lépe – přesvědčíte prodejce, že máte vážný zájem.

Foto: Petr Frýba

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?