Konec otravného hledání nabíječek a čekání na dobití vozu. Ve Švédsku brzy zprovozní systém dobíjení aut za jízdy

09.05.2023
1 nový názor
Autor: Tiskový servis Scania

Ve Švédsku začala výstavba permanentně elektrifikované silnice. Na tomto typu komunikace bude možné dobíjet automobily během jízdy, což by mohlo přinést mnoho zajímavých výhod. 

Švédsko se stane první zemí na světě, která zprovozní elektrifikovaný úsek silnice. Stát se tak má roce 2025. Elektrický silniční systém (ERS) by mohl přinést menší revoluci, protože umožní dobíjení elektromobilů během jízdy a nebude tedy nutné kvůli dobíjení zastavovat. Podle švédských plánů by takových silnic nakonec mohlo být v tomto severském státu na tři tisíce kilometrů. 

První částí je úsek dálnice E20 spojující města Stockholm, Göteborg a Malmö. Dynamické dobíjení během jízdy by zde mělo být k dispozici do roku 2025, ale jak uvádí web Euro News, zatím není zřejmé, jaká konkrétní technologie bude použita. Jednou z možností je indukční dobíjení, alternativou jsou troleje a třetí možností je nabíjení pomocí speciálního ramene přes kolejnici ve vozovce podobně, jako tomu u autíček na autodráze. 

Bezdrátové nabíjení za jízdy do 100 km/h? Něco takového se už testuje
Přečtěte si také:

Bezdrátové nabíjení za jízdy do 100 km/h? Něco takového se už testuje

Všechny zmíněné technologie už byly v nedávné minulosti vyzkoušeny v praxi. Zatímco nabíjení s trolejí je použitelné pouze pro velká nákladní auta a autobusy, zbylé dvě technologie by bylo možné použít i pro menší automobily. 

Převedení tohoto způsobu dobíjení automobilů do praxe by teoreticky mohlo přinést řadu výhod, především pak prodloužený dojezd. Auta by zároveň nemusela mít tak velkou baterii, což by mohlo snížit jejich cenu. Samozřejmě by ale bylo nutné tomu elektromobily odpovídajícím způsobem upravit. 

To jsou super nápady a časem uvidíme, jak v budoucnosti bude fungovat dobíjení aut. Já podnikám a zabývám se prodejem autodoplňků, na které jsem si musela pronajmout skladovací prostory, což mi dává svobodu a flexibilitu. Můžu si přizpůsobit kapacitu podle potřeb a šetřit zbytečné náklady, což je pro mě konečně efektivní.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?