Žilinská Kia Xceed vyplňuje prostor mezi Ceedem a Sportage. Nabídne přes 200 koní i mild-hybridní diesel

přidejte názor
  • Kia Xceed je nový kompaktní crossover s technikou Ceedu

  • Oproti hatchbacku je Xceed ve všech směrech větší, ve své kategorii přesto patří k subtilnějším modelům

  • Všechny exteriérové díly kromě předních dveří a zrcátek jsou nové

  • Podvozek Xceedu je o 37 mm zvýšený a vybavený hydraulickými dorazy

  • V Xceedu debutuje digitální přístrojovka a nový infotainment s 10,25" obrazovkou

  • Kromě sedmileté záruky poskytuje Kia bezplatně také sedm let online připojení

  • Nabídka motorů sahá od litrového tříválce až po přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem 150 kW

  • Diesely dorazí později, na českém trhu vždy jako mild-hybridy

  • Kia Xceed je o sto tisíc dražší než hatchback, začíná na 484 980 Kč

Kia Xceed je nový kompaktní crossover, vzniklý zvýšením hatchbacku Ceed. Liší se od něj většinou viditelných dílů karoserie, odpružením i zobrazovacími prvky v interiéru. Zajímavost je, že bude k mání s benzinovým turbomotorem o výkonu přes 200 koní, což není v této kategorii příliš obvyklé. První seznamovací jízdy pro novináře uspořádala Kia ve francouzské Marseille.

Tvar světel a masky vytváří na přídí výraznou obkoukovitou linii. I díky tomu se Xceed Ceedu vlastně moc nepodobá
Crossover je koncipovaný spíš jako zvýšený hatchback, světlou výšku má však lepší než Sportage (184 vs 172 mm)

Možná vás napadne, že Kia přece už jedno kompaktní SUV v nabídce má. Totiž úspěšnou Sportage. Xceed však nechce působit jako SUV. Podobně jako Nissan Qashqai nebo Mercedes GLA se v této třídě řadí mezi auta, která byste nazvali spíše zvýšenými hatchbacky. Srozumitelně to naznačují už vnější rozměry. Oproti pětidveřovému Ceedu má Xceed delší oba převisy (+25, resp. 60 mm) při zachování stejného rozvoru. Výška narostla jen o 37 mm, z toho 20 mm „vyvěšením“ kol a 17 mm na pneumatikách. Navzdory relativně nízké stavbě má ale Xceed nadprůměrnou světlou výšku 184 mm – to je dokonce víc než u Sportage. Zavazadlový prostor je s hodnotou 426 l o 31 litrů objemnější než u Ceedu.

Koncovky výfuku vypadají efektně, ale jsou falešné. Zadní mlhovka a světlo zpátečky jsou tu jen po jednom, vždy v jedné lampě
Zejména díky prodloužení zadního převisu o výrazných 60 mm nabízí Xceed docela obstojný kufr. Kia udává objem 426 l

Jak přesně si Xceed co do vnějších rozměrů stojí, to najdete v tabulce níže. Pro zajímavost jsme přidali také další čerstvou novinku ze třídy městských crossoverů, Škodu Kamiq. Ta sice technicky vychází z platformy pro malé vozy, ale jako mnohé jiné škodovky stojí trochu na pomezí tříd a třeba rozvor má o milimetr delší.

Tabulka: Srovnání rozměrů Kia Xceed s modely Ceed, Sportage a Škoda Kamiq

[wpsm_comparison_table id="1005" class=""]

Navzdory technické příbuznosti s Ceedem nešla Kia snadnou cestou „oplastování“ hatchbacku. Všechny panely karoserie kromě předních dveří a krytů zrcátek jsou nové, stejně jako třeba světlomety. Spodní hrana úzké přední masky je na rozdíl od Ceedu jemně prohnutá do „úsměvu“. Sériově dodávané full LED světlomety mají extrémně protažený tvar, oživený navíc trojúhelníkovým vybráním na vnitřní straně. Nízký profil se zaoblenou střechou dává vzpomenout na crossovery Infiniti, které ve své době představovaly poměrně novátorský protiklad k robustnímu vzhledu většiny SUV. Zezadu pak Xceed vystavuje na odiv velmi široké boky a výrazné, bohužel však falešné koncovky výfuku zasazené do imitace difuzoru. Zejména v uváděcí žluté metalíze Quantum (za 18 tisíc) vypadá opravdu atraktivně a víceméně úspěšně se vyhýbá přestylizovaným detailům, jakými se někteří mimoevropští výrobci často snaží ozvláštnit vzhled svých aut.

Interiér obsahuje řadu povědomých detailů a ovladačů, ale zejména díky dvojici velkých displejů působí moderněji než v Ceedu. Základní verze budou mít analogové přístroje a 5" LCD displej rádia. Takové auto jsme ale na prezentaci neviděli

Interiér logicky obsahuje řadu povědomých detailů a ovládacích prvků. Ve špičkově vybavených autech, se kterými jsme na prezentaci jezdili, přesto působil výrazně dražším a modernějším dojmem než v Ceedu. Vděčí za to dvěma novinkám, které si – logicky – dříve či později najdou cestu také do existujících karosářských variant: digitálnímu přístrojovému štítu a novému infotainmentu Uvo connect se širokoúhlým 10,25" displejem.

https://autobible.euro.cz/tohle-je-policejni-auto-budoucnosti-ma-umelou-inteligenci-pozna-sveho-policistu-a-informace-z-radaru-promitne-head-up-displej/

Digitální panel je přehledný a vzhledově atraktivní, z hlediska možností přizpůsobení ho ale považujeme za promarněnou příležitost. Rozvržení základních prvků je totiž pevně dané a v podstatě kopíruje uspořádání analogových přístrojů Ceedu s displejem uprostřed. Dokonce ani nelze přepnout si do prostřední části mapu jako na (jinak rovněž velmi omezených) digi přístrojovkách BMW. Kia to vysvětluje tím, že v Evropě je to její první digitální přístrojový štít a že do budoucna budou možnosti přibývat. Fajnšmekři zatím možná ocení aspoň možnost zobrazit teplotu oleje v automatické převodovce.

Infotainment působí svěže a moderně. Díky spodní liště s funkčními tlačítky pro přístup do jednotlivých kategorií menu se dobře ovládá a obsah úvodní obrazovky si můžete navolit podle vlastních preferencí. Po vzoru BMW systém podporuje i režim dělené obrazovky, kdy v pravé třetině může zobrazovat jiný obsah než na hlavní ploše. Odezva dotykového ovládání není tak vytříbená jako na high-endových chytrých telefonech, drobné prodlevy však v praxi neruší a subjektivně je systém svižnější než třeba v Jaguaru i-Pace. Kia navíc poskytuje bezplatnou online konektivitu nikoliv na rok nebo na dva jako konkurence, ale rovnou na sedm let!

12,3" digitální přístrojový panel i 10,25" infotainment si později najdou cestu i do ostatních variant Ceedu
Kontrastní žlutočerné provedení interiéru bude na českém trhu k dostání v rámci limitované edice 75

Díky online připojení umí zabudovaná navigace dynamicky přepočítávat trasu podle provozu (poskytovatelem dat je „obvyklý podezřelý“ TomTom) a s 3D zobrazením budov vypadá hezky. V Marseille s komplikovaně propletenými jízdními pruhy nám ale moc platná nebyla, protože ve městě neumí srozumitelně znázornit uspořádání pruhů. Samozřejmě i zde můžete využít Apple CarPlay nebo Android Auto, Kia podporuje obojí už nějakou dobu. Ale zatím stále jen s kabelovým připojením. Bezdrátově lze telefon aspoň nabíjet.

Auta ve vysokých stupních výbavy mají velmi slušné přední sedačky, na přání dokonce s odvětráváním. Interiér by působil ještě moderněji s LED osvětlením. Ideálně s nastavitelnými barvami, jako to dnes umějí mnozí konkurenti. Pokud si ale neobjednáte vyšší výbavu Exclusive s paketem Roof (panoramatická střecha), osvětlují kabinu vždy žárovky.

https://autobible.euro.cz/test-kia-proceed-gt-zadelano-na-uspech/

Nabídka motorů je předvídatelná a překvapivá zároveň. Předvídatelná tím, že kopíruje Ceed. A překvapivá proto, že Kia zařadila do palety také motor 1.6 T-GDI ze sportovního Ceedu GT. S výkonem 150 kW (204 k) a nejvyšší rychlostí 220 km/h by takový Xceed měl být už docela ostrým crossoverem. V praxi ale dojem z akcelerace silně tlumí opatrná dvouspojková převodovka 7DCT. Svým projevem připomíná spíše měničové automaty a neumí zprostředkovat pocit přímého záběru z motoru na kola jako koncernové DSG. Výrazné klouzání spojek při snaze o plnou akceleraci je pravděpodobně způsobeno obavami z přehřátí skříně. Nasvědčoval by tomu štítek s instrukcemi, co v takovém případě dělat, který našli ve svém autě kolegové. S manuálem jsme se bohužel svezli jen po městských komunikacích na letiště, ale pokud můžeme soudit, motor se v kombinaci s touto převodovkou jeví podstatně živější.

Oproti Ceedu má crossover o 7 % měkčí pružiny vpředu a o 4 % vzadu. Měkčí jsou také tlumiče, a to ve stlačení i roztažení. K vnímané kultuře jízdy přispívají také hydraulické dorazy tlumičů a přidané odhlučnění v podlaze, zadní nápravnici, střeše i A-sloupcích

Na českém trhu bude Kia Xceed k mání také s litrovým tříválcem a čtyřválcovou čtrnáctistovkou. Od podzimu nabídku doplní ještě dvě varianty turbodieselu 1.6 CRDi, 85 a 100 kW. Obě se budou dodávat výhradně jako mild-hybrid. Kdyby to nebylo z technické příbuznosti s Ceedem jasné, pro jistotu zdůrazníme, že poháněna jsou vždy přední kola. Se čtyřkolkou se ani výhledově nepočítá. (Mimochodem, konkrétně na českém trhu se i drtivá většina Sportage prodá s předním pohonem.)

Tabulka: Technické údaje motorizací Kia Xceed dostupných na českém trhu

[wpsm_comparison_table id="1007" class=""]

Údaje v závorce platí pro automatickou převodovku.

Stejně jako normální Ceed má i Xceed vzadu vždy víceprvkovou nápravu. Specialitou této verze jsou ale hydraulické dorazy tlumičů, jaké používá třeba Ford u Focusu Active a známe je i z některých škodovek. Podvozek díky nim působí jemnějším dojmem při přejezdu opravdu velkých nerovností, jako jsou výmoly. Celkové nastavení odpružení je měkčí než u Ceedu. Na hladkém asfaltu to funguje, ale nejsem si jistý, jestli je to dobrá strategie na české silnice, kde příliš měkké podvozky se slabým tlumením odskoku obecně spíš „bouchají“. Uvidíme při testu v domácím prostředí.

Kia tvrdí, že jízdní vlastnosti Xceedu ladila na silnicích v Německu a ověřovala ve Velké Británii, stejně jako na Nürburgringu
Jedním z cílů ladění bylo zajistit, aby se odezva řízení nelišila podle stupně výbavy a velikosti kol (16 nebo 18 palců)

V řízení je stále patrná drobná hystereze, příznačná pro modely Hyundai a Kia s většími koly. Díky zadnímu multi-linku a povedené elastokinematice ale Xceed vykrouží táhlejší zatáčku okouzlujícím carvingovým způsobem, jakému v době masivního návratu klikových náprav postupně odvykáme. Vyšší stavba a měkčí podvozek při tom nejsou na překážku. Auto se prostě trochu nakloní, ale zatáčí.

https://autobible.euro.cz/videodojmy-kia-ceed-1-4-t-gdi-7dct-exclusive/

Ceny? Xceed začíná na 484 980 korunách. Je tedy o sto tisíc dražší než ekvivalentní Ceed. Za tuto cenu dostanete motor 1.0 T-GDI 88 kW ve výbavě Comfort s kompletním LED osvětlením exteriéru, manuální klimatizací, tempomatem a 5“ monochromatickým LCD displejem rádia. Vyšší výbava Exclusive přidává vyhřívání sedadel i volantu, bezdrátovou nabíječku, elektrochromatické zrcátko, elektronickou parkovací brzdu nebo zadní parkovací senzory.

Pro výbavu Exclusive jsou k dispozici příplatkové pakety Tech (asistenční systémy vč. adaptivního tempomatu s vedením v pruhu) za čtyřicet tisíc; Premium (bezklíčové odemykání, elektrické ovládání pátých dveří, digi přístroje, audio JBL aj.) za padesát; a už zmíněný Roof (panoramatická střecha) za pětatřicet. Kombinace motorů a výbav najdete pro přehlednost v tabulce.

Tabulka: Kombinace motorů a výbav Kia Xceed pro český trh

[wpsm_comparison_table id="1006" class=""]

Ceníkovou kuriozitou a patrně nepřiznaným opomenutím je limitovaná edice 75, která má připomínat výročí automobilky Kia. Liší se zejména žlutými detaily v interiéru a specifickým čalouněním. Jde o to, že se dodává výhradně s metalickým lakem, a ten v ceně ani u této varianty není. Musí se připlatit stejných patnáct tisíc jako u ostatních dvou výbav. Auto s ceníkovou cenou 584 980 tak ve skutečnosti stojí 599 980 korun.

Kompletní ceník Xceedu si jako obvykle můžete stáhnout přímo u nás:

Kia Xceed kompletní ceník ke stažení (PDF, 2,6 MB)

Kia Xceed se na českém trhu začíná prodávat právě v těchto dnech. Automobilka předpokládá, že z celkového prodejního koláče řady Ceed si crossover ukousne deset procent. Další podrobnosti o této novince si můžete přečíst v rozsáhlé tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?