Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky

  • I pneumatiky o stejném rozměru se mohou lišit

  • Každá pneumatika má stanovenou nosnost a limitní rychlost

  • Jinak se značí runflaty nebo zesílené pneumatiky pro SUV

  • Důležité je znát i stáří pneumatiky

  • Kupujete nové ráfky? Pozor na číslo ET!

Koupit nové pneumatiky je dnes díky internetu mimořádně snadné. Ale pozor, i když jste si už vybrali značku a typ pneumatiky, nestačí nakupovat jen podle rozměru! Pneumatiky mají ještě řadu dalších důležitých parametrů, jako je třeba index rychlosti nebo nosnosti. S výběrem správního obutí vám pomůže specializovaný prodejce. Popřípadě můžete nahlédnout do dokumentace k autu. Není to ale nutné, i na internetových obchodech s pneumatikami dnes běžně najdete vyhledávání podle typu auta.

Co znamenají údaje na boku pneumatiky?

Každá pneumatika má na boku označení, například 205/50 R17 93V. Co to znamená? Jedná se o základní určení velikosti a vlastností dané pneumatiky.

Číslo 205 v tomto případě značí šířku pneumatiky od bočnice k bočnici v milimetrech. Číslo 50 udává poměr výšky pneumatiky k její šířce v procentech. V našem případě je výška bočnice 50 % z 205 mm, tedy 102,5 mm. Označení R znamená, že se jedná o radiální pneumatiku, číslo 17 pak označuje průměr ráfku v palcích. Číslovka 93 vyjadřuje tzv. hmotnostní index, v tomto případě je to maximální zatížení pneumatiky 650 kg. Písmeno V je index rychlostní, v tomto případě je pneumatika homologována na rychlost 240 km/h. Nejčastěji se používají rychlostní indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h), V (do 240 km/h), W (do 270 km/h), Y (do 300 km/h) a ZR (přes 240 km/h). S nižším rychlostním indexem než T se dnes už prakticky nesetkáte.

znaceni pneumatik (2)
Tahle čísla jsou samozřejmě důležitá. Vyjadřují základní rozměr pneumatiky. Myslete ale i na rychlostní a hmotnostní index. Na ilustrační fotce je to označení 85V
znaceni pneumatik (1)
Pokud kupujete pneumatiky přes e-shop, aniž byste je viděli, ujistěte se, jak jsou staré. Na ilustrační fotce je důležité poslední čtyřčíslí 1111. Značí výrobu v 11. týdnu v roce 2011

Na pneumatikách ale najdete řadu dalších symbolů a kódů, které vyjadřují vlastnosti pneumatiky. Pro nákup by mělo být rozhodující stáří. Udává se čtyřciferným označením týdne a roku výroby. Pokud například na pneumatice vidíte označení DOT 3815, znamená to, že byla pneumatika vyrobena ve 38. týdnu roku 2015.

Doporučujeme: Jak brzdí letní pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokru? Mezi nejlepší a nejhorší je rozdíl 16 metrů!

Názory na stáří pneumatik se různí. Důležité je skladování, ale podle oficiálních postupů se i dva roky staré pneumatiky označují a smějí prodávat jako nové. Říká se, že při správném skladování vydrží nová pneumatika čtyři roky, aniž by se zhoršily její vlastnosti. Nejvíce její vlastnosti ovlivňují změny teplot, sluneční záření a vlhkost. Rizikové je proto kupovat pneumatiku od překupníka, kterému se mohou válet několik let někde na dvorku naházené na hromadě.

Další symboly a označení na pneumatice

Výrobci pneumatik uvádějí různá dodatečná označení. Mnohdy se jedná o nějaký povinný údaj podle požadavků jednotlivých trhů. Pro nás může být významné například označení M+S, které říká, že je pneumatika schválena pro provoz v zimním období podle platné vyhlášky a evropských norem. Pozor ale na specifikace jednotlivých zemí pro jízdu v zimním období. Vždy se před cestou za hranice ujistěte, jak to v dané zemi se zimními pneumatikami je. Dále by nás mohlo zajímat označení ROTATION se šipkou. To označuje tzv. směrovou pneumatiku a jakým směrem se má otáčet při jízdě dopředu.

označení pneumatik
Nově se pneumatiky povinně štítkují. Podle jednotné metodiky se určuje hlučnost, valivý odpor (vliv na spotřebu) a ovladatelnost na vodě. Raději se ale řiďte také nezávislými testy s komplexnější metodikou

Dále najdete na některých pneumatikách označení vnější a vnitřní strany. Důležité je, abyste na obuté pneumatice na autě viděli malý drobný nápis OUTSIDE značící vnější stranu. Označení INSIDE, tedy vnitřní strana, není na všech pneumatikách.

Jaký rozměr kol a pneumatik koupit?
Neexperimentujte a dodržujte přesně doporučení výrobce na rozměry pneumatik a ráfků kol. Sami si pak rozmyslete, jakou značku a typ pneumatiky zvolíte, ale pokud chcete, aby se auto ovládalo nejlépe tak, jak bylo zkonstruováno a vyvinuto, dodržujte vždy rozměry doporučené výrobcem. I sebemenší odchylka bude znát. A věřte, že spíše k horšímu.

Ještě se můžete setkat s různým značením tzv. runflat neboli dojezdových pneumatik. Jedná se o konstrukci pneumatiky se zesílenou bočnicí, která umožňuje nouzové dojetí do servisu i bez dostatečného tlaku vzduchu po defektu. Nejčastěji je to maximálně 80 km rychlostí 80 km/h. Pneumatiky tohoto typu se označují různě. Můžete se setkat s kódy RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, RFT a jinýmié. Někteří výrobci také uvádějí na pneumatice celé označení RUNFLAT nebo RUN ON FLAT. Dále se objevuje označení RF, XL, C REINFORCED a podobně. To značí pneumatiky se zesílenou kostrou pro velká SUV, čtyřkolky nebo dodávky či pick-upy.

Doporučujeme: Bridgestone nás nechal schválně zničit pneumatiky. DriveGuard ale funguje pořád

Pokud kupujete pneumatiky, vždycky je dobré výslovně uvést, jestli chcete nebo nechcete runflaty (a ještě se několikrát během objednávky ujistit). Pamatujte na to, že runflat potřebuje speciální ráfek a pracovat s ním umí jen patřičně vybavený pneuservis. Takže jen za prosté přezouvání runflatu většinou zaplatíte víc. Runflaty mají ale vedle spousty nevýhod (horší komfort, vyšší cena…) i výhody. Nemusíte vozit rezervu ani sadu na opravu kol. A kdo měl někdy defekt ve dvě hodiny v noci v dešti v lesích mimo signál mobilního telefonu, určitě by se v té chvíli na runflaty za trochu toho drncání nezlobil…

Co znamená označení ET u ráfku?

Kdo kupuje celou sadu včetně ráfků, musí dávat pozor i na rozměr ráfku. Nejde jen o jeho průměr v palcích, ale rovněž o šířku ráfku a číslo ET neboli zális. Schválený rozměr je opět uvedený ve velkém technickém průkazu. Zális je důležitý pro to, aby ráfek nedrhnul o brzdové čelisti a zároveň aby kolo neškrtalo o podběhy auta. S každou změnou šířky ráfku se mění i číslo ET!

Vezmeme si jako příklad ráfek s označením 6,5Jx16 5×112 ET45. Číslo 6,5 udává šířku ráfku v palcích. Číslice 16 je průměr v palcích a musí odpovídat průměru pneumatiky. Označení 5×112 znamená rozteč šroubů. V tomto případě je rozteč 112 mm a kolo se na náboj uchycuje pěti šrouby. ET45 pak znamená zális v milimetrech, konkrétně 45 mm. Příliš velký zális lze kompenzovat distančními podložkami, ale pozor, aby vám pak stačila délka šroubů.

Zális (ET) určuje vzdálenost od osy kola k jeho dosedací ploše. Větší hodnota ET znamená, že kolo bude více schované v blatníku. Menší ET zase naznačuje, že bude kolo trčet ven z auta. Hodnota ET (může být i záporná) by měla vždy odpovídat  hodnotě uvedené v technickém průkazu. Moderní auta mají tolerance velmi malé a maximálně lze použít ET lišící se o jednotky milimetrů. Myslete ale na to, že i milimetr na každé straně auta se podílí na jízdních vlastnotech. Změní se tím totiž geometrie podvozku a pneumatik.

Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky
Ohodnoťte tento článek!
4.38 (87.63%) 312 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. “Důležité je, abyste na obuté pneumatice viděli malý drobný OUTSIDE značící vnější stranu. Označení INSIDE, tedy vnitřní strana, není na všech pneumatikách. Potřebujete tak dvě levé a dvě pravé pneumatiky.”

    To myslíte vážně, nebo jenom zkoušíte čtenáře?

    • Pan Žák je skutečně odborník, ještě měl dodat, že pokud šipky na pneumatice ukazují proti směru hodinových ručiček, jsou tyto pneumatiky vhodné pouze pro couvání. 😀 😀
      Konečná Kačerov 😀

    • a to jeste zapomneli napsat ze na prave strane jsou pravotocive srouby a na leve levotocive , takze je potreba vozit v aute i dva druhy klicu 🙂

      • No já měl za prvního totalitního režimu skvělé auto ŠKODA POPULÁR a to mělo skutečně šrouby na kolech s pravým a levým závitem.

    • oni jenom zkouší čtenáře,.. jestli se třeba neozve nějaký autoservis, který ještě nikdy nemontoval pneu na pořádné auto,… (kde se využívá pneu s kombinací asymetrického a směrového designu dezénu – tzn., že je nutné dodržet jak směr rotace, tak vnější a vnitřní stranu)

  2. Nevím od kdy se pneumatiky kupují dvě levé a pravé 😀 Ono totiž si tu pneumatiku otočíte při přezouvání ale čekat na celou sadu několik týdnů…možná si zjistěte jak se pracuje s asymetrickými pneumatikami než napíšete takovou blbost.

  3. Takovou blbost může napsat jenom amatér. Bože chran nás ode všeho zlého když nám radí takovej blbec.

  4. Další blábol jsou distanční podložky. TY JSOU NEHOMOLOGOVANÉ. A jak dále správně píše, ten “odborník”. Samozřejmě by ve výsledném efektu změnily správné ET. No ale OUTSIDE, to je pro lidi s oboru fór za 1000. Jinak konečnému zákazníkovi, který je jenom uživatelem vozu, jsem již několikrát musel vysvětlovat, že se pneumatika nasadí vždy k venkovní straně nápisem a tedy není pravá a levá. Tím pro zákazníka lépe, ten co si pneu vyměňuje na sezonu sám, nemusí dávat pozor, kam které kolo nasadit, protože u směrových pneu s šipkou , musí kolo nasadit podle směru šipky. Jenže tito zákazníci tomu rozumět nemusí, protože se neživí psaním zavádějících článků!

    • jiste neodbornik by rekl ze inside jsou pneu pro vnitrni pouziti a s outside muzu i na silnici 🙂 mimochodem mel jsem v ruce cinsky plaste na kterych bylo napsano NOT FOR HIGHWAY USE cili gumy nepatrici na dalnici ? 😀

    • Některé podložky mají i evropske homologace a lze použít i v ČR některé jsou dokonce jako součást kol třeba u RH a rovněž s homologací a i se zápisem do VTP

  5. To je ale blbost, zkopírovaný a špatně upravený článek.
    Dále bych rád upozornil na absenci údajů: TUBELESS, TUBE TYPE, RADIAL STEEL a TWI
    (bezdušová pneu., s duší, radiální pneumatika s ocelovým nárazníkem a indikátor opotřebení)

  6. A co by pan redaktor rekl na pneu 31×10,5 R15?
    Ono jaksi existuje vic znaceni nez jen to evropske 😉 A bezne se uvadi v TP.
    Jo a rozhodne radeji nez run flat vyndam knot, narvu ho do dury a nafouknu. Operace na 3 minuty. Klidne i ve 2 v noci 😉

PŘIDAT KOMENTÁŘ: