Jak brzdí letní pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokru? Mezi nejlepší a nejhorší je rozdíl 16 metrů!

  • Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou je obrovský rozdíl

  • Na mokru zastaví z 80 km/h nejhorší pneumatika o 16,1 metru dál

  • Ne vždy je nejdražší pneumatika automaticky nejlepší

Blíží se jaro a s ním zase hromadné přezouvání. Zatímco někteří budou dumat, jestli ty sjeté a zpuchřelé slupky ze stlačené tmy s dvoumilimetrovým dezénem zvládnou ještě jednu sezonu, hodně lidí čeká nákup nové sady pneumatik. Mezi důležitá kritéria při rozhodování patří vedle ceny také bezpečnost a jízdní vlastnosti.

Doporučujeme: Test celoročních pneumatik 205/55 R16 V — Na suchu jsou (téměř) k ničemu

Německý AutoBild provedl test běžně dostupných letních pneumatik v rozměru 225/50 R17, kdy porovnával brzdné dráhy na mokru z 80 km/h a na suchu ze 100 km/h. Výsledek pak sečetl a vytvořil zajímavou tabulku, která ukazuje na to, jak vyvážené vlastnosti nabízené pneumatiky mají.

Zatímco výsledky na suchu jsou vesměs uspokojivé (mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou je rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h „jen“ 4,4 m), na mokru jsou výsledky o poznání rozdílnější. Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou byl totiž masivní rozdíl 16,1 metru, což je při brzdné dráze z 80 km/h opravdu hodně. V momentě, kdy auto na nejlepších gumách už stojí, to na nejhorších ještě jede rychlostí asi 25 km/h. Celkový rozdíl v součtu brzdných drah mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v testu činí 18,8 metru.

V testu se hodnotí čistá brzdná dráha. Nezohledňuje se tedy reakční doba a nástup účinku brzd. Výsledky uvádíme pro přehlednost v tabulce:

Pneumatika 225/50 R17 Brzdná dráha z 80 km/h (mokro) v m Brzdná dráha z 100 km/h (sucho) v m Součet brzdných drah v m
Continental PremiumContact6 35,0 34,9 69,9
Hankook Ventus Prime3 35,7 34,3 70,0
Falken Azenis FK510 34,8 35,5 70,3
Pirelli Cinturato P7 Blue 36,6 34,1 70,7
Bridgestone Turanza T001 Evo 34,6 36,2 70,8
Uniroyal RainSport 3 34,7 36,4 71,1
Dunlop Sport Maxx RT 2 38,3 34,4 72,7
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 37,5 35,2 72,7
Fulda SportControl 2 37,9 35,1 73,0
Michelin Primacy 3 38,6 34,6 73,2
Sava Intensa UHP2 38,3 35,3 73,6
Vredestein Ultra Satin 37,5 36,2 73,7
Kumho Ecsta HS51 38,0 36,9 74,9
Toyo Proxes Sport 38,3 36,7 75,0
Yokohama Advan Fleva V701 40,2 34,9 75,1
Leao Nova Force 38,9 36,4 75,3
Avon ZV7 39,7 35,8 75,5
Maxxis Premitra HP5 40,5 35,4 75,9
Cooper Zeon CS8 39,2 37,0 76,2
Nokian zLine 40,2 36,1 76,3
Apollo Aspire 4G 41,4 35,8 77,2
Nexen N'Fera SU1 40,2 37,1 77,3
Mabor Sport-Jet 3 40,6 36,7 77,3
Nankang Sportnex AS-2+ 40,8 36,7 77,5
Zeta ZTR 10 40,7 37,0 77,7
Aeolus Steering Ace AU01 41,1 36,6 77,7
BF Goodrich g-Grip 41,8 36,2 78,0
Federal Formoza AZ01 40,6 37,6 78,2
Hifly HF805 40,9 37,5 78,4
Headway HU901 41,2 37,4 78,6
Viking ProTech HP 41,7 37,6 79,3
Toledo TL 1000 42,1 37,2 79,3
Barum Bravuris 3HM 42,1 37,6 79,7
GT Radial Champiro FE1 42,8 37,3 80,1
Gislaved Ultra Speed 41,7 38,4 80,1
General Altimax Sport 42,1 38,0 80,1
Star Performer TNG UHP 1 42,8 37,4 80,2
Fortuna F2900 42,1 38,2 80,3
Effiplus Himmer II 43,2 37,2 80,4
Blacklion BU66 43,8 37,0 80,8
Goform GH 18 44,1 37,3 81,4
Nordexx NS9000 43,6 37,9 81,5
Delinte DH2 43,4 38,3 81,7
Rovelo RPX 988 44,4 37,7 82,1
Kleber Dynaxer HP3 44,7 37,7 82,4
EP-Tyres Accelera Phi-R 44,0 38,5 82,5
Radar Dimax R8 45,1 38,0 83,1
Formula Energy 46,5 37,4 83,9
Zeetex HP 1000 45,8 38,5 84,3
Tristar Sportpower Radial F 105 47,3 37,1 84,4
Achilles 2233 49,0 36,3 85,3
Autogrip Grip2000 50,7 38,0 88,7
Jak brzdí letní pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokru? Mezi nejlepší a nejhorší je rozdíl 16 metrů!
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (71.43%) 14 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: