BMW, Ford, Mercedes a Volkswagen se spojí proti Tesle. Postaví vlastní síť rychlonabíječek po celé Evropě

29.11.2016
3 nové názory
Autor: Redakce
  • Evropské automobilky připravují vlastní síť rychlonabíjecích stanic

  • Na projektu participují značky Audi, BMW, Ford, Mercedes, Porsche a Volkswagen

  • Rychlonabíječky mají mít výkon až 350 kW

  • Příští rok se začne s výstavbou prvních 400, v roce 2020 jich má být několik tisíc

Dominantní evropské automobilové koncerny spojují své síly. jejich cílem je vytvořit univerzální síť rychlonabíjecích stanic, které budou použitelné pro všechny typy jejich elektromobilů a plug-in hybridů bez závislosti na konkrétní značce. Už v příštím roce by se mělo začít s výstavbou prvních čtyř stovek rychlonabíječek. V roce 2020 jich má být po celé Evropě „několik tisíc“.

Na projektu participují automobilky Ford, Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche. Postupně má vzniknout celoevropský systém s rychlonabíječkami o výkonu až 350 kW. V jistém smyslu to bude obdoba sítě, kterou pro své zákazníky provozuje a buduje americká Tesla. V jejím případě se ale jedná o zařízení vyhrazené pro vozy této značky, zatímco evropské automobilky chtějí univerzální řešení.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Rychlonabíječka Tesla Supercharger má výkon 120 kW. Automobilka slibuje za 30 minut nabití na 80 % kapacity a dojezd asi 280 km. S výkonem až 350 kW (zpočátku zatím „jen“ 200 kW) by tak nový univerzální systém evropských automobilek umožňoval ještě rychlejší nabíjení. Nabíjecí standard CCS (Combined Charging System) postupně zavádějí i jiní výrobci, například General Motors nebo Renault/Nissan.

Podle výrobců se po vybudování rychlonabíjecí sítě zlepší akční rádius elektromobilů i jejich praktická využitelnost k delším cestám. Automobilky si uvědomují, že ne každý si může dovolit čekat kolem 10 hodin, než se mu nabije akumulátor na reálný dojezd okolo 100 km.

Otázkou je, jakou kapacitu stihnou rychlonabíječky uspokojovat. Lidé ale samozřejmě na elektromobily nepřejdou skokově. Potřebu dalších nabíječek tak spíše ukáže trh a požadavky „motoristů“. Jen pro srovnání, stojany klasické čerpací stanice mají rychlost výdeje asi půl litru za sekundu. Dojezd 100 km tak máte u auta se spotřebou 8 litrů na 100 km „nabitý“ za 16 sekund.

Radovan (neregistrovaný)
Proboha pane Źáku doplňte si už znalosti ohledně elektromobilů! Nebo když je nemáte rád, tak o nich alespoň nepište a přenechejte to povolanějším, třeba serveru hybrid.cz. Takovou s prominutím hovadinu vyplodit na konci roku 2016 je s podivem: (cituji) "Automobilky si uvědomují, že ne každý si může dovolit čekat kolem 10 hodin, než se mu nabije akumulátor na reálný dojezd okolo 100 km." (konec citace) To je úplný nesmysl. Pokud by dotyčný nabíjel z běžné domácí zásuvky v ČR 230V 16A, tak za tu dobu nabije 36 kWh. Ukažte mi prosím elektromobil, který dnes má (kromě Tesly) tak velkou baterii. Žádný. Vaše počty platí jen v případě, že použijete ten nejslabší nabíjecí kabel, slabou zásuvku 230V 10A, půjde o Nissan Leaf starší verzi se slabší baterií 24 kWh a stejně ujedete reálně více než těch 100 km. V městském provozu dokonce 170, z výrobce udávaných optimistických 190 km.
Přemek (neregistrovaný)
Pochopitelně univerzální řešení nabíjení je jediný správný infrastrukturné krok k elektromobilitě. na jedné straně je pomalý standard 230V a klasické vidlice, na druhé pak rychlonabíjecí standard. Krok Tesly je krokem do prázdna.
cardriver (neregistrovaný)
Myslím, že u benzínu to není jen 16s. Čekání fronty u kasy atd.. Pokud by Porsche zvládlo dojezd 400km za 15min, jak jsem myslím četl u Vás, tak by se jednalo o srovnatelný čas s mírně delší než průměrnou zastávkou u benzínky.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?