„Bezpečnost“ jako výhodný byznys: Podívejte se, kolik obce vydělávají na měření rychlosti

  • Měření rychlosti je vždy oficiálně zdůvodňováno snahou zvýšit bezpečnost provozu 

  • Příjmy z pokut coby „vedlejší efekt“ jsou ale pro obce nezanedbatelným příspěvkem do rozpočtu 

  • Třeba v Říčanech a okolí je na dvacet měřených úseků. Vydělávají desítky milionů ročně

  • Nejvýnosnější je logicky měření na D1, třeba takový Varnsdorf ale za loňský rok vykázal na třech místech 107 tisíc přestupků 

Měření rychlosti se všeobecně prezentuje jako nástroj ke zvýšení bezpečnosti. Úřady, MDČR i policie se řídí názorem, že „rychlost zabíjí“. Právě proto se minulý týden konala akce Speed Marathon, kdy policisté hromadně vyrazili do ulic. A u silnic se čím dál častěji objevují zařízení, která rychlostní přestupky zaznamenávají automaticky. Jenže není žádným tajemstvím, že oficiálně prezentovaná snaha o zvýšení bezpečnosti provozu nese pro obce ještě vedlejší efekt v podobě peněz vybraných od řidičů. Jak je vidět z mapy sestavené kolegy z iDnes.cz, některé obecní úřady si toho jsou velmi dobře vědomy.

Server iDnes.cz zveřejnil mapu s přehledem měst, která nejvíc vydělávají právě na měření rychlosti. Velkou výhodu mají samozřejmě obce blízké D1. Humpolec vybral minulý rok na pokutách 24 milionů, do kasy Velkého Meziříčí pak řidiči přispěli celkem šedesáti miliony. A to se zde neměří celoročně. Pro připomenutí, drtivá většina těchto přestupků připadá na překročení rychlosti do 30 km/h. Podle iDnes.cz činí celkový rozpočet Velkého Meziříčí 200 milionů. Výběr z pokut na D1 tedy pro město představuje velmi významnou částku.

Příčiny nehod na nejrizikovějších místech v ČR: Přednost v jízdě a nepřehledné úseky

V Praze bylo za loňský rok zaznamenáno zhruba 250 tisíc přestupků souvisejících s rychlostí. Nejvíc jich vygeneroval Brusnický tunel ve směru do Troje (zhruba 38 tisíc). Na druhém míst skončil z minulosti dobře známý přechod v ulici Zálesí na Praze 4, který je údajně kvůli bezpečnosti opatřen limitem 30 km/h a ten hlídají kamery. Ve Středočeském kraji se činí také Říčany, které mají na svém území a v přilehlých obcích dohromady dvacet radarů. Za loňský rok zaznamenaly přestupky za bezmála třicet milionů. Hodně peněz inkasuje rovněž Břeclav (minulý rok 23 milionů) nebo Vsetín (21,6 milionů).

Varnsdorf: tři radary, 34 milionů a prodělávající město

Hodně zajímavým případem je město Varnsdorf. To má na svém území tři radary, ovšem za loňský rok zde bylo zaznamenáno 107 tisíc přestupků. Radnice dosud vybrala podle iDnes.cz na pokutách 34 milionů. A to se teprve začínají řešit přestupky ze srpna! Reportáž České televize ale dokazuje, že speciálně zde o bezpečnost opravdu nejde. Varnsdorf si totiž prakticky bez výběrového řízení (oficiálně mělo jít o neveřejnou zakázku malého rozsahu do jednoho milionu korun) nové radary pronajalo od společnosti, které platí nájem podle toho, kolik zařízení zaznamená přestupků. Čím více přestupků, tím větší nájem. A protože se pokuty vybírají pomaleji, než chodí faktury od vlastníka zařízení, město na tomto měření fakticky prodělává.

Pokuty a trestné body za překročení rychlosti: Jaký trest vám hrozí

Pro zajímavost, minulý týden bylo v rámci akce Speed Marathon zkontrolováno na 7400 automobilů a zaznamenáno 3193 přestupků. Více než 2300 případů se týkalo překročení maximální povolené rychlosti. Policie v oficiálním vyjádření také uvádí, že během dne, kdy probíhalo hromadné měření rychlosti (tedy 3. dubna), nedošlo k žádné smrtelné nehodě. Hlavní příčinou nehod na českých silnicích je ale nesprávný způsob jízdy (66,5 %), nikoliv překročení maximální povolené rychlosti. Druhou nejčastější příčinou je nedání přednosti (16,3 %) a třetí nepřiměřená rychlost (15,4 %).

 

„Bezpečnost“ jako výhodný byznys: Podívejte se, kolik obce vydělávají na měření rychlosti
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 5 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Proc to alespon nepriznaji, ze jde o kseft a ne o nejakou bezpecnost, nic se nestalo a nestane, kdyz auto projede trochu rychleji.

  2. Dřív, ještě před radary byla jízda autem potěšením a radostí ze života – dnes z toho zbyla pouze nervozita a stres jestli jedu tak abych nedostal pokutu…… Co z toho života máme……

  3. Tak Varnsdorf prodělává ale pronajímá dál. Tam něco smrdí jak kravská prdel. Jinak pane René, vidím to naprosto stejně jak Vy. Mladým říkám, že my si to ještě užili, ale oni z té jízdy mají naprosté hovno. No a my stres

  4. Tohle je otřepaná fráze . Německo jde příkladem ! Je to o dálnicích ! Naložil bych všechny ty zatemnence a vozil je do úmoru než to , alespoň 1% pochopí . Bezpečnost je úplně jinde ! Ne o radaru ! Ale o přístupu zdravého rozumu. Proč mají neomezenou rychlost ? Protože každý ma svoji odpovědnost ! Jednoduchý jako facka . Ale tady je temno !

  5. Ach ty Říčany … taky mi domů přišel dopis z Říčan. Je tam úsekový radar, který “z důvodu zvýšení bezpečnosti obyvatel obce” měří rychlost ve vybraném úseku. Logické by bylo, kdyby tímto úsekem byla celá obec “od cedule po ceduli”. Ale ono ne-e. Měřený úsek začíná v místě, kde není žádná křižovatka/odbočka, z obou stran jsou svodidla a kolem silnice je souvislý porost keřů/stromů. Poté následuje v podstatě už jen konec obce, kde je postupně několik odboček směrem do obytné zástavby, průmyslových objektů a okolních obcí – prostě taková výpadovka. Paradoxně měřený úsek končí ještě před touto “výpadovkou”. Takže se vlastně měří 400m dlouhý úsek mezi vedoucí lesem mezi svodidly. Pro toho, kdo tudy jede poprvé, to vypadá jako konec obce. Ano, rychlost jsem porušil a pokutu proto zaplatil. Ale správně by toto úsekové měření měla říčanská radnice označit spíše jako “účelové”.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: