Auta v EU budou těžší a dražší kvůli této povinné bezpečnostní výbavě

18.05.2018
22 nových názorů
Autor: Redakce
  • Evropská unie schválila 12 nových bezpečnostních prvků aut

  • Od roku 2021 budou v nových autech tyto prvky povinné

  • Přínos některých je diskutabilní

  • Jiné systémy v běžných autech najdeme už dnes

  • EU chce mít především řidiče pod dohledem

Evropská unie není spokojená s dlouhodobě klesajícím počtem obětí dopravních nehod a rozhodla se zavést další povinné bezpečnostní systémy, které budou od roku 2021 v autech standardem. Součástí plánu „Vision Zero“, což je snaha zcela eliminovat smrtelné dopravní nehody, je dvanáct nových povinných bezpečnostních či omezujících prvků v osobních autech. Některé z nich už najdeme v nových autech dnes, ale nejsou povinné.

V následujícím seznamu si jednotlivé nové prvky rozebereme a okomentujeme.

1. Systém brzdění v kritických situacích

S pomocí radaru či kamer umí hodně nových aut už dnes samočinně brzdit před překážkou, pokud na ni řidič nereaguje. Je to kvůli pravidlům organizace Euro NCAP, která takový systém vyžaduje, aby auto dostalo pětihvězdičkové hodnocení.

Podobné systémy fungují velice dobře především ve městech a v nižších rychlostech. Při vyšších rychlostech od 60 km/h nahoru už systém není tak efektivní, ale pořád dokáže následky nehody aspoň snížit.

2. Detektor alkoholu napojený na zapalování

Vůbec si nedovedeme představit, jak tohle bude v reálném světě vypadat a fungovat. Některé automobilky se zařízením, kdy na zapalování vozidla napojily detektor alkoholu, aby si řidič před jízdou dýchl, už experimentovaly. Dokonce lze takové zařízení i koupit, používají ho některé společnosti s velkou flotilou vozidel.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?

Opilí řidiči nezpůsobují nejvíce nehod, vlastně je jejich podíl poměrně malý. Nejvíce nehod způsobuje nepozornost a nevěnování se řízení. Je ale pravda, že následky nehod, ve kterých hrál roli alkohol, bývají nejzávažnější.

3. Detekce únavy a pozornosti

Tímto systémem dnes už také disponuje mnoho aut, průkopníkem byly značky Volvo nebo Mercedes-Benz. Z praxe ale víme, že systém detekce únavy řidiče vydává spíše plané poplachy.

4. Rozpoznání nepozornosti a její prevence

Jistě, lidé dnes koukají hlavně do telefonu a navigace a snaží se v upatlaných dotykových displejích najít funkce, které dřív obsluhovalo jedno primitivní tlačítko, které šlo najít hmatem a poslepu. Budou snad auta sledovat, jestli se řidič dívá dopředu?

5. „Černá skříňka“

V dopravních letadlech jsou záznamníky letových údajů pro případ nehody již mnoho desítek let. V autech podobná zařízení ještě rozšířená nejsou, i když některé automobilky už používají něco ve smyslu tzv. černé skříňky pro servisní záznamy. Záznamník údajů před nehodou by mohl pomoci osvětlit, jak k nehodě došlo. Běžnější je používání takových zařízení v Severní Americe, kde k tomu řidiče motivují pojišťovny.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Při obrovském počtu nehod si neděláme iluze, že by se někdo zabýval důkladným vyšetřováním nehod tak, jako to známe z letectví. Systém pravděpodobně bude spíše vyhodnocovat rychlost a přetížení, ke kterému během nehody došlo, a další údaje, jako třeba natočením volant, sílu stlačení brzdového pedálu a podobně. A bude se klást rovnítko mezi dynamickou jízdu a nebezpečnou jízdu.

6. Upozornění na nouzové brzdění

Dnes už také mnoho aut při intenzivním brzdění rozbliká zběsile varovné blinkry a případně ještě blikají brzdovými světly, pokud řidič intenzivně brzdí. Není to tedy nic nového. Systém však bude standardizován a bude povinný.

7. Zvýšená ochrana při čelním nárazu a vylepšené pásy

Zvýšit se má pasivní ochrana zejména v čelní části vozu pro případ nárazu celou šířkou vozidla. Současně s tím se má zlepšit konstrukce bezpečnostních pásů.

8. Bezpečnostní sklo a zvýšená ochrana hlavy chodců a cyklistů

Tohle je záležitost, která se nejvíc promítne do designu. EU chce zavést vyšší standard ochrany chodců a cyklistů, především více chránit jejich hlavu. Zároveň má být použito nové „měkčí“ čelní sklo.

9. Inteligentní asistent rychlosti

Inteligentní asistent rychlosti má vedle upozorňování na dopravní značky (což už dnes auta mají) také nabízet doporučenou rychlost v závislosti na intenzitě okolního provozu. V praxi může být takový systém užitečný, ale i vytvořit předstupeň k automatické regulaci rychlosti na dálk. Záleží na implementaci.

Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá

10. Systém vedení v jízdním pruhu

Ten už také dnes některá auta mají a náš šéfredaktor bez něj už řídit neumí. Otázkou je, jak moc má být udržování v pruhu aktivní, zda má jít pouze o varování nebo skutečně aktivní zásah do řízení. A zda systém zasáhne pouze jednorázově při přejetí dělicí čáry, nebo bude aktivní pořád. Na dnešním trhu najdeme všechny tyto varianty.

11. Zvýšená ochrana při bočním nárazu na sloup

Vyšší pasivní ochrana při bočním nárazu na sloup se rovněž promítne do konstrukce aut. Boční sloupek bude muset být pevnější, stejně tak konstrukce podlahy a střechy. Zřejmě bude muset dojít i ke změně konstrukce bočních a hlavových airbagů.

12. Couvací kamera či detekce překážky

Couvací kameru už mají povinně nová auta třeba v USA. Prvek je to jistě užitečný, protože z moderních aut s tlustými sloupky a malými designovými zadními okny není vůbec vidět. Předejít to má především vážným nehodám na parkovištích při vyjíždění z mezery.

Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, jaký skutečný přínos nové povinné prvky mít budou. Vždycky je to stejně jen o člověku. I samotná EU uvádí, že 90 % nehod zaviní lidský faktor. Už v dobách, kdy se povinně zavádělo ABS a ESP, upozorňoval Mercedes, průkopník těchto aktivních systémů, že z jeho průzkumu vyplývá, že se na ně řidiči příliš spoléhají. Například u systému ABS Mercedses zjistil, že řidiči jezdili rychleji a s menším odstupem od auta vpředu.

Nicméně vedle nových požadavků na bezpečnostní výbavu aut se chce EU zaměřit také na stav a kvalitu silniční sítě a především na mimoměstské silnice, kde dochází k největšímu počtu smrtelných nehod. Vedle překážek, jako jsou sloupy a stromy, je logicky rizikový neoddělený protisměrný provoz a také opožděná reakce složek záchranného systému. S tím už se má vypořádat povinně dodávaný systém e-call, který v případě nehody sám přivolá záchranku.

Marek (neregistrovaný)
Klidně ať je těch bezpečnostních prvků ještě víc. Je to šílené, co se na silnici děje. My máme auto vybavené různými věcmi a hlavně kamerami. Jak couvací (kvůli manželce :-D ), tak se mi líbila i full hd kamera do auta, tak jsem si ji koupil z https://www.carneo.cz/kamery-do-auta a už mám natočených několik šílenců, co nás předjelo v zatáčce nebo před horizontem.
Mirek (neregistrovaný)
Povinná výbava u nových aut se mi většinou nezamlouvá, ale dávat do všech aut couvací kamery, to je dobrý nápad :-) Já jsem jí musel koupit také, protože manželka neumí couvat :-D Jakmile měla někde couvat, tak to bylo peklo pro všechny zúčastněné :-D . Couvací kameru jsem objednal už vloni z https://www.technika24.cz/kategorie/couvaci-kamery-54/ a čekal jsem, že bude dražší. Co bych ale pro svoji drahou polovičku neudělal :-D A hlavně pro bezpečí našeho auta :-D .
Jan (neregistrovaný)
Mám najeto cca2,5 mil.Km bez nehody. Jezdil jsem snad se vším co mělo kola. Tyhle systémy od ABS přes různé brzdové asistenty, denni svíceni, ASR a pod. dávají řidiči jedno a to je falešný pocit bezpečí!!!! Pak snadno sedne za volant člověk, poučný z mediální masáže EU a automobilek, že se nemůže nic stát. Tak hurá do toho, víc, hlobeji a dráž.. A vítězství nad nehodama bude nase:-) Navíc z toho citim to jen jak maskovat velkého bratra....
Tapik (neregistrovaný)
Boha jeho lidi jak dlouho se tu budete ohánět imigranty? Skutečnost je taková, že za většinu nehod mohou řidiči nepozorní a řidiči prasata. Nepozornost řidičů tu řeší pomocí samobrzdících systémů a systémů hlídání jízdy v pruzích. A omezovač rychlosti v městě byť na 80? Kamarádovi by to zachránilo život. A už jen samotná existence černé skříňky, kdy se půjde zpětně podívat do minulosti, kde to prase řádilo, by mohlo omezit počet prasat. Zadní kamera? V Americe tím odůvodňují možnost zrušit zpětná zrcátka s jejich mrtvými úhly. Nouzové brždění? Málem jsem se podíval do zadních dveří Tranzita, než jsem pochopil, že zahamoval na přechodu kvůli děcku, které jsem přes jeho dveře vůbec neviděl. Tak se raději zamyslete, než něco napíšete.
Karel (neregistrovaný)
Nejvíce mě pobavilo, že EU chce na dálku sledovat spotřebu vozidel. Bude velká spotřeba benzínu, bude více imigrantů, když máš na benzín, máš na to živit opice z afriky. Nebo jaký to má smysl ??? Víc jezdím, víc benzínu, víc peněz do státní pokladny nebo se pletu ??? Nebaví se o dani jako takové to je taky zlodějina, ale o principu k čemu jim to bude ???
kuki (neregistrovaný)
NJN vysavače a žárovky už netáhnou tak mají nový modly do kterých budou šít tak dlouho až budem rádi za vozku s povozem.
Jiří (neregistrovaný)
Proti start-stop to dává smysl. Staromilci si mohou myslet co chtějí, ale tady možnou úsporu (životů) vidím.
Adam (neregistrovaný)
Jaromír: Dej si facku, to až někdo odhlasuje, tak zahraniční firmy odejdou, odkud přišly, půlka lidi bude bez práce a ta druhá na tom bude hůř než teď.
Jaromír (neregistrovaný)
Evropská unie není spokojená s dlouhodobě klesajícím počtem obětí dopravních nehod a rozhodla se ... To snad jsem blbý já, anebo ti v Bruselu. Komu proboha vadí klesající počet ..... bla, bl,a lba.Kristepane pryč s toho bordelu. Czexit!!!
Mirek (neregistrovaný)
Tak z tech 12 asistentu mam 8 a to mam vyrobené lonske listopadove SuVcko. Co bych tam dal jako asistenta tak by to byla kamera predni zadni se zaznamem proti hlupakum co si mysli ze jsou mistri volantu a ono je to spis mistri howna.
Jirka (neregistrovaný)
Brusel se totálně zbláznil, co budou tyto auta dělat v zimě při sněžení, dále na našich silnicích bez značených krajnic a třeba v hustém dešti - jako včera kdy na silnici byla řeka místo vozovky. V tuto chvili budou nová auta bezmocná a jejich nezušený řidiči taky. Opravdu si rád nechám své Pajero V60, Sorento FL a Octávku 1,8 T. Vše jezdí stále skvěle a offroady jsou přímo nadčasový. Bytelné, bezpečné a velice užitečné. Nový auto nechci, nemám zájem o pojízdný počítač kontrolovaný Bruselem na dálku.
Surcuf (neregistrovaný)
Kdyby raději naučili lidi řídit, respektive ty ,co to neovládají nepouštěly na silnice................takhle do toho sedá kde jaké kopyto a podle toho to vypadá......a mimochodem takové oslavované ABS dokážebýt pěkně nebezpečné, ESP minimálně dost otravné........
Pepa (neregistrovaný)
Za takovéto kokotiny je platíme. Kdyby se raději věnovali důležitějším věcem - imigrace abychom tu za nedlouho neposlouchali my je!!!
pelli (neregistrovaný)
Nejdřív lidi zblbnou a pak vymýšlej auta proti blbosti. Lidi plaťte.
Robot (neregistrovaný)
Jo jo nesmysly kdo neumí řídit ať nejezdí.Dneska už by málo kdo nastartoval i škodovku 120 že syticem.
Jakub (neregistrovaný)
s tim sklem to sem teda zvedavej jak chteji vyresit to kdyz pojede treba predmnou kamion apod..odleti kamen z cesty a pod. a sklo to neudrzi tak to taky muze ridice zabit,tohle jen tak hned nepujde,vymyslet sklo ktery bude vyhovovat ale zaroven vydrzi
Surcuf (neregistrovaný)
To nové sklo ho odpruží............:-), kámen trefí oklojdoucího chodce a bude se řešit helma pro chodce - po eurohujerovsku...........
Tomáš (neregistrovaný)
Nebylo by jednodušší zakázat autonehody? :D K*k*ti z Brusele..
Jirka (neregistrovaný)
Zlaty Moje Auto rok 2000 meint to nebudu. Jeep ma dost zeleza kolem sebe
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?