Americká agentura EPA zmírní požadavky na spotřebu. Změní se tím auta?

  • Agentura EPA s novým vedením chce změnit nerealistické cíle spotřeby a emisí pro nové vozy prodávané v USA

  • Mohlo by to mít velký dopad na konstrukci nových automobilů

  • Nástup hybridních a elektrických aut by se tím mohl zpomalit

  • EPA chce také jednotné standardy pro celé Spojené státy

  • To by mohlo znamenat konec podpory elektromobilů

Asi vám neuniklo, že emisní šílenství není jen výsadou Evropské unie, ale že silně bují i ve Spojených státech. Přesněji řečeno bujelo. Nový prezident Donald Trump postupně prosazuje kroky, které mají zmírnit dopady Obamovy administrativy na ekonomiku a život prostých obyvatel. Například ohlášené vystoupení USA z tzv. pařížské dohody o ochraně klimatu byl jasný signál, kam bude Trump směřovat.

Události v USA by mohly mít dopad i na evropský trh, především na výrobu automobilů, protože hlavně německé značky exportují do Spojených států nemalý podíl své výroby, pokud už přímo v USA některá auta nevyrábějí. To samé platí pro japonské automobilky. Nově se doslova převrací funkce agentury EPA, což je americká agentura pro ochranu životního prostředí.

Doporučujeme: Budoucnost motorů: Hybridní litrový tříválec, litrový výkon 220 koní a spotřeba pod pět litrů

Za vlády Baracka Obamy se z této agentury stala jakási úderná ekoteroristická organizace s nesmírnými pravomocemi pomalu srovnatelná s CIA, ale nové vedení dosazené Trumpovou administrativou otáčí. Především se má z EPA stát znovu agentura pro dohled nad ochranou životního prostředí a ne chrlič zákonů a regulací ohledně redukce emisí CO2 a generátor příjmů z vysokých pokut za neplnění emisních cílů. A týká se to i aut.

EPA za Obamovy vlády nastavila velice přísné cíle spotřeby paliva souhrnně označované jako CAFE (z anglického Corporate Average Fuel Economy). Nová americká auta měla od modelového roku 2022 vykazovat průměrnou flotilovou spotřebu 54,5 míle na galon, tedy v přepočtu asi 4,3 litru na 100 km. Při překročení měly automobilky platit vysoké pokuty a zároveň hrozilo, že se některé modely nebudou smět vůbec prodávat. Nové vedení označilo tyto cíle za nerealistické a prosazené narychlo před koncem funkčního období bez odborné konzultace, píše ve svém prohlášení. Co nám to jen připomíná…

Nové vedení agentury EPA chce stanovit reálnější cíle průměrné flotilové spotřeby, pokud vůbec budou potřeba. Například od roku 2005 se průměrná spotřeba nových amerických aut snížila o 21 % a stále klesá, i s rostoucí oblibou SUV a příznivějšími cenami paliva. Nové vedení EPA také kritizuje přísné cíle Obamovy administrativy kvůli tomu, že v konečném důsledku zdraží levná auta. Bez hybridního systému by se totiž ani základní motorizace neobešly.

Doporučujeme: Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“

Zajímavé také je, že Trumpova administrativa chce stanovit jednotný regulační standard pro celé Spojené státy, takže například kalifornský úřad CARB, ke kterému s přidalo několik dalších států, by už nemohl doslova vydírat automobilky nerealistickými regulacemi. Právě například kvůli Kalifornii vznikají některé elektromobily prodávané se ztrátou, jen aby mohly automobilky nadále v Kalifornii prodávat i běžná auta.

O změnách určitě ještě uslyšíme, protože trh ve Spojených státech je pro automobilky velice důležitý. Také bude zajímavé sledovat, co se stane s dotacemi na elektromobily a jak se případné zmírnění cílů spotřeby či sjednocení zákonů dotkne prodejů a výroby elektrických aut.

Americká agentura EPA zmírní požadavky na spotřebu. Změní se tím auta?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: