5 nesmrtelných moderních ojetin, které nahradí legendární 1.9 TDI

  • Věhlasu legendární Octavie 1.9 TDI dosáhnou i některá moderní auta

  • U každého ale záleží na tom, jak se o něj majitel stará

  • Těchto pět ojetin má reálnou šanci najet mnoho set tisíc kilometrů

Se složitými systémy regulace emisí se dnes těžko dočkáme nesmrtelné bahenní pumpy, kterou se stala legendární „rotačka“ 1.9 TDI montovaná ještě do prvních generací Octavie. Kdo tahle auta nezničil amatérskou výměnou rozvodů a dával jim základní péči, tomu najela klidně milion kilometrů. Podařilo se vůbec někomu takové auto vyrobit i dnes?

Kolik výkonu zbývá motoru 1.9 TDI ve Škodě Octavia po 700 000 km? Budete se divit

Jen se vžijte do situace: Vaše Octavia první generace s motorem 1.9 TDI definitivně dosloužila. Rozpadla se, motor jste ale ještě za patnáct tisíc prodali zvlášť. Co teď? Tady máte pět tipů na různá auta, která by mohla v nesmrtelnosti ikonickému tédéíčku konkurovat. Když ne do puntíku, tak jsou to prostě mimořádně spolehlivá moderní auta, jejichž provoz vás nestáhne z kůže.

Dacia Sandero 1.2

Dacia Sandero (2)
Jednoduchá technika, levné díly a dostupný servis jsou hlavními lákadly. Sandero je ale překvapivě také velmi kvaliitní
Dacia Sandero (1)
Čím skromnější výbava, tím méně starostí později. Na Sanderu si také spoustu věcí uděláte nebo rovnou opravíte sami

Ne, nezbláznili jsme se. Kdo chce opravdu levné auto na provoz, na kterém se nemá co rozbít, pro toho je tu základní Sandero s atmosférickou dvanáctistovkou s nepřímým vstřikováním a snad nejprimitivnější technikou, kterou v moderním autě homologovaném na evropském trhu najdete. Na rozdíl od trápeného Dusteru nebo Loganu bývá Sandero obvykle v docela dobrém stavu a mívá málo najeto. Kupují si je hlavně soukromníci.

Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?

Není tedy vůbec výjimka, když narazíte na pětileté auto s nájezdem 40 000 km. Zpravidla mívá pocitvě orazítkovanou servisní knížku a když překousnete chlupatý věnec volantu a korálky na sedačkách, bývá to vážně dobrá a bezstarostná koupě. Je to ale auto především pro toho, komu nesejde na image a chce jen jezdit mezi vesnicemi a občas do města. Na dlouhé dálniční etapy atmosférická jednadvojka vážně není.

Jedinou servisní nutností je výměna rozvodů. K té je potřeba přistoupit po šesti letech nebo 120 000 km a veřte, že nikomu se to „teprve po padesáti tisících“ nebude chtít dělat. Měňte také včas olej v motoru a pokud Dacii stojíte na krku, klidně už po 10 000 km. Převodovka zatím drží, ale dřívější zkušenosti se staršími Daciemi přeci jen vyvolávají docela dost otazníků. Pokud jde o antikorozní ochranu, není se čeho bát, ale jednou za čas nechte spodek auta řádně ošetřit.

Kia Ceed 1.6 CRDI

Kia Ceed (2)
V segmentu C asi lepší ojetinu než Cee’d nenajdeme, pokud jde o kombinaci schopností, kvality, spolehlivosti a dynamiky
Kia Ceed (1)
Naftová šestnáctistovka patří mezi to nejlepší ve své třídě. Nemá zvláštní nároky a skvělá je i s klasickým automatem

Tenhle malý nafťák je nezmar a věhlasu legendární koncernové „rotačky“ se z moderních aut blíží asi nejvíc. Samozřejmě víme, že je tu systém s filtrem pevných částic, ale tomu už se v moderních naftových autech nevyhnete. Navíc pokud funguje motor, tak filtr v Ceedu vydrží opravdu hodně dlouho.

Test Kia Ceed a Ceed SW 1.0 T-GDI: V jednoduchosti je krása

Chtějte verzi Euro 5 o výkonu 94 kW bez systému stop/start. S krátkým šestistupňovým manuálem dostanete nesmrtelný pevný setrvačník, automat je pak věčný šestistupňový s měničem. Od září 2015 přišla silnější verze s dvouspojkou. Ta v ojetině nepředstavuje moc perspektivní volbu, jakkoli zatím nezlobí tolik, co koncernová 7DSG se suchými spojkami.

Kia Ceed má také velice bytelnou konstrukci. Pohlídejte si pravidelný servis, tankujte kvalitní aditivovanou naftu (vstřikovače jsou jinak spolehlivé) a máte před sebou auto, které přežije půl milionu kilometrů bez vážných problémů. Přesto raději hledejte kus, který má skromnou výbavu. Ne snad, že by elektronika moderních Kií zlobila, ale jistota je jistota.

Škoda Octavia 1.6 TDI

Skoda Octavia Combi (1)
I u škodovky se pořád dělají dobrá auta. Věhlasu legendární „ovce s rotačkou“ by mohla dosáhnout třetí generace s motorem 1.6 TDI
Skoda Octavia Combi (2)
Vyhněte se ale čtyřkolce a automatu, pak máte vlastně nejlepší auto na pomezí segmentů C a D. Motor 1.6 TDI je jinak mimořádně dobrý

Od koncernu úplně odbíhat nebudeme. Jak byla druhá generace Octavie trochu zlobivá a několik majitelů si s ní užilo svoje, nástupce v podobě třetí generace je naopak zase ta poctivá „lidovka“, která ve správné specifikaci a při dodržování servisních zásad slibuje dlouhověkost. Naftová jednašestka s pevným setrvačníkem a jednoduchou konstrukcí přežije celé auto.

Test ojetiny: Škoda Octavia III je zase spolehlivé auto pro masy

Verzi s automatem nebo čtyřkolkou nechte ležet. DSG se suchými spojkami je továrna na problémy a Haldex jsou také starosti navíc, i s tou složitější zadní nápravou. Předokolka má vzadu vlečenou nápravu. U té se maximálně stane to, že vám u milionu kilometrů z auta vypadne, až zrezaví její uložení. Koroze bude asi největší strašák dvanáctiletých Octavií III s obřím nájezdem. Ale které milionové ovečky nereznou, že?

Minulostí už jsou také drahé závady vstřikovačů, i když opět jim aditivovanou naftou s čistícími přísadami neublížíte, zejména pokud se nájezd přehoupl přes 150 000 km. Filtry DPF nezlobí (dožijí se více než 300 000 km), ale pohlídejte si, ať funguje termostat. Stačí, aby zůstal otevřený, motor se neohřeje, jednotka pak nespustí regenerace a po týdnu můžete jinak zdravý filtr pevných částic vyhodit. Ještě že nový už nestojí padesát tisíc.

Toyota Auris Hybrid

Toyota Auris (1)
Ať už tento Auris či jeho minulou genneraci, nebo extravagantní Prius či Lexus CT200h, pod kapotou je vždy nesmrtelná technika
Toyota Auris (2)
Na rozdíl od Priusu nemá Auris tak nelogický interiér a nekřičí do světa svou „ekologii“. Hybridní systém najede víc než milion kilometrů

Jestli vám nafta nesmí do domu a černé tankovací pistole se bojíte jako čert kříže, tady máte auto, které nejenže jezdí za dieselových pět litrů (ve městě klidně za čtyři), ale najede reálně více než milion kilometrů, aniž by se na něm mělo něco zásadního porouchat. Má to ale jednu podmínku: pravidelný servis.

Test ojetiny: Lexus CT 200h je skvělá a spolehlivá alternativa k dieselu

Hybridní systém Toyoty, který najdete nejen v tomto obyčejném Aurisu, ale také v extravagantním Priusu či Lexusu CT 200h, kombinuje prakticky nesmrtelnou atmosférickou osmnáctistovku s nepřímým vstřikem a planetovou převodovku s elektromotorem. Na rozdíl od třecích variátorů je tu patentovaný systém Toyoty nesmírně trvanlivý. V taxikářských Priusech najel už rekordní porce. Pár let staré zprávy hovoří o nájezdech přes milion kilometrů s původní převodovkou.

Bojíte se životnosti akumulátorů? Toyota je zatím měnila jen těm, kteří měli nehodu. Sice bude jejich kapacita – a tím i účinnost celého systému – časem klesat, ale i kdybyste jednou za 12 let a 400 000 km museli koupit novou originální baterii za 40 000 korun, je to v perspektivě desetitisícových oprav dieselů každé dva roky prakticky zanedbatelný výdaj. Pak už totiž tahle hybridní Toyota potřebuje jen benzín a jednou za rok vyměnit olej.

Opel Zafira 2.0 CDTI AT

Opel Zafira (2)
Na Opel se zapomíná, ale třeba taková Zafira je se správným motorem a převodovkou velice dobré a spolehlivé auto
Opel Zafira (1)
Můžete mít sedm sedaček, nebo udělat ze Zafiry stěhovák. Chtějte ale verzi s automatem, manuálům odchází spojky a dvouhmoty

S velkými auty je potíž. Fordy S-Max a Galaxy jsou nedostatkové zboží a předražený Sharan (a Alhambra) zase ne tak kvalitní a spolehlivé vozy, že by to mělo ospravedlnit jejich přemrštěné bazarové ceny. Chcete tajný tip? Poslední Zafira s dvoulitrovou naftou a automatem. Nic lepšího mezi moderními MPV nenajdete. Vážně.

Test ojetiny: Citroën Berlingo je dobrá alternativa k nedostatkovým MPV

Zafira patří mezi ta lépe vyrobená auta, takže uvnitř to po 150 000 km obvykle vypadá ještě dobře. To se třeba o S-Maxech a Galaxiích, které po stejné porci kilometrů vypadají (a vržou) jako třikrát bouraný Volkswagen se 700 000 km na tachometru, říci nedá. A jakkoli dvoulitrová nafta v Opelu rachtá jako traktor, je to spolehlivý motor. Má to ale podmínku, kupte ho s automatem.

Opely téhle doby trpěly na podivnou kalibraci spojky, která stála za tím, že si plno řidičů po 50 000 km spojku oddělalo včetně dvouhmoty. U automatu tyhle starosti odpadají, navíc se k charakteru Zafiry samočinná převodovka hodí. A také tu dostanete klasický hydroměnič, žádné ucukané DSG strašící po 200 000 km padesátitisícovou investicí. Vyměňte v automatu každých 60 000 km olej a máte před sebou nejlepší a nejspolehlivější moderní MPV.

5 nesmrtelných moderních ojetin, které nahradí legendární 1.9 TDI
Ohodnoťte tento článek!
3.45 (69.09%) 33 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Trochu mě překvapilo, že tu není Focus 1.6 benzín, všude píšou, jak je to super ojetina, sám ho mám už 8, koupil jsem ho, když měl najeto nějaký 80 000 a nikdy žádný peoblem. Jen běžný servis.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: