• Škoda Kodiaq v úpravě pro rychlou záchrannou službu navazuje na Yeti

  • Kodiaq by měl sloužit v rámci takzvaného setkávacího systému rychlé lékařské pomoci

  • Představené auto ukazuje, co všechno je možné. Zatím nejde o reálný vůz určený záchranářům 

  • Speciální výbava zahrnuje reflexní prvky, majáky, vystřelovací zásuvku a lékařské vybavení 

  • Přestavba trvá dva až tři týdny 

Starou generaci Škody Yeti můžeme na silnicích vídat jako auto pro hasiče, policii nebo také rychlou záchrannou službu. Stejnou cestou se vydá i nový Kodiaq. Téměř jistě se ještě letos objeví právě ve službách zdravotníků. Mladoboleslavská automobilka předvedla, jak by takový vůz mohl vypadat.

Doporučujeme: Změřili jsme výkon Škody Kodiaq 2.0 TDI 140 kW 4×4 na brzdě. Jak nové SUV dopadlo?

Jen pro upřesnění na úvod: Prezentovaný záchranářský Kodiaq není konkrétní vůz, který se vydá zachraňovat lidské životy. Jde o demonstrační exemplář ukazující, co všechno je možné. Také proto se jedná o vrcholnou vznětovou motorizaci disponující výkonem 140 kW (190 k), proto tenhle konkrétní Kodiaq stojí na devatenáctipalcových kolech a proto má nejmodernější světelnou rampu Whelen Legacy, jakou nenajdete ani na nejnovějších policejních autech.

Čím se liší? 

Než se ze Škody Kodiaq stane auto určené pro rychlou lékařskou pomoc, zamíří sériový vůz na dva až tři týdny do specializované dílny. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, auto musí být poměrně zásadně rozebráno. Důvodem je především instalace dodatečného elektrického okruhu, jehož základem je 70Ah akumulátor v zavazadelníku.

_DSC0520
Technika záchranné Škody Kodiaq je sériová, navíc je zde ale například druhý elektrický okruh, který se stará o napájení všech přidaných zařízení. Jeho základem je akumulátor umístěný v zavazadelníku

Tento akumulátor napájí všechna dodatečná zařízení tak, aby nezatěžovala standardní baterii. Při stání je dobíjen z externí zásuvky, takže by měl být před každým výjezdem téměř stoprocentně nabitý. Během jízdy ho ještě dobíjí alternátor. V extrémních případech, kdy by vůz někde zasahoval a měl vypnutý motor, vydrží druhá baterie v provozu zhruba 6,5 hodiny, pak je potřeba nastartovat. Přirozeně se lékaři před výjezdem nezdržují odpojováním kabelu. Jakmile vůz se zapojeným kabelem nastartuje, zásuvka automaticky kabel z auta „vystřelí“. Nejde o žádnou revoluční novinku, stejnou věc už delší dobu používají velké sanitní vozy.

Doporučujeme: Kodiaq vs. Tiguan vs. Q2 — Akcelerace vrcholného dieselu třikrát jinak

Elektrické energie se týká ještě jedna věc. Kodiaq je upraven tak, aby byl připraven k provozu 24 hodin denně. Vyřešit se tím pádem musí například ideální mazání, protože studený start a následná plná zátěž by pro motor nebyly úplně vhodné. Proto je zde ještě dodatečné ohřívání oleje, které je napájeno přímo prostřednictvím externího zdroje elektrické energie. Olej tak má konstantně teplotu 60 °C.

_DSC0545 _DSC0543 _DSC0538 _DSC0547

Samozřejmostí jsou úpravy vnějšího osvětlení. Kromě diodové světelné rampy má Kodiaq další modré diody v masce chladiče, v předních blatnících a dokonce i v pátých dveřích. Za zadním sklem ještě může být programovatelná řada oranžových světel. Nechybí sada reflexních prvků a výrazná žlutá barva karoserie. V případě demonstračního vozu je výsledkem nalepené folie, nikoliv speciálního lakování.

První záchranářská Škoda se objevila už v roce 1906
Škoda Kodiaq zdaleka není prvním automobilem této značky upraveným pro potřeby záchranné služby. Vůbec první sanitní vůz vznikl v roce 1906 na základě modelu Laurin & Klement Voiturette s motorem o objemu dvou litrů a s výkonem 8,8 kW. Jako sanitní vůz později sloužila také například Škoda 125, Škoda 6R, Škoda 645, Rapid, 1203 a další. U záchranářů se objevil rovněž Forman, Felicia Combi a Octavia Combi. Fotografie některých těchto historických modelů najdete níže v galerii.

Techniky samotné se žádné úpravy netýkají. Kodiaq je pouze vybaven paketem pro špatné cesty, což je ale věc dostupná v rámci standardní příplatkové výbavy, stejně jako například možnost sklopit opěradlo spolujezdce vpřed. Co bude mít konkrétní záchranářský Kodiaq pod kapotou, to záleží na konkrétních požadavcích organizace, která bude auta objednávat. Demonstrační auto dostalo to nejlepší, tedy vznětový dvoulitr o výkonu 140 kW (190 k), pohon všech kol a automat.

Důležitý detail: Ochrana před krádeží 

Také interiér je téměř sériový, tento konkrétní vychází z výbavy Ambition. Řidič má navíc jen prvky ovládající výstražná světla, sirénu o výkonu 100 W a přirozeně vysílačku. Ve druhé řadě najdeme přídavnou svítilnu a v zavazadelníku výsuvný modul systému Carmo Sortimo. Na něm je umístěn defibrilátor, přístroj pro řízené dýchání, odsávačka pro vyčištění dýchacích cest a kufr s dalším jednorázovým lékařskými vybavením typu jehel, stříkaček, rukavic nebo základních medikamentů. Demonstrační vůz celkem logicky používá pouze atrapy, nikoliv reálný materiál.

_DSC0526
Interiér zůstal téměř nezměněn. Vpředu přibyly pouze ovládací prvky výstražných zařízení a vysílačka
_DSC0529
Vše potřebné má lékař k dispozici v zavazadelníku na výsuvném modulu, který je další specialitou vozu. Tato výbava je daná normou

Tahle výbava je daná normou a obvykle stojí přibližně sto tisíc korun. Zřejmě i to je důvod, proč se musí řešit její ochrana. Na místě klasického plata tak najdeme pevnou přepážku. Ta primárně slouží jako stůl pro přípravu léků nebo zkrátka toho, co je potřeba (páté dveře v sobě mají ještě další diodové světlo, které svítí přímo na přepážku), zároveň je ale jejím účelem také znesnadnění krádeže materiálu. Krádeže lékařského vybavení z aut bohužel údajně nejsou ničím výjimečným.

Naváže na starší Yeti 

Záchranářská Škoda Kodiaq má sloužit v rámci takzvaného setkávacího systému rychlé lékařské pomoci, kdy lékař jede k pacientovi napřed v menším autě, na místě ho ošetří a v drtivé většině případů se pak následného transportu do nemocnice už neúčastní, takže je k dispozici pro další pacienty. Takovýto lékař je schopen obsloužit až čtyři velké sanitní vozy. Před sedmi lety se jako první v rámci tohoto systému představila Škoda Yeti, kterou vidíte na fotkách. Kodiaq by neměl být přímo náhradou, ale měl by na Yeti navázat.

_DSC0556
Předchůdcem zcela nového Kodiaqu je v rámci takzvaného setkávacího systému rychlé lékařské pomoci Škoda Yeti. Kodiaq by neměl být přímo náhradou, ale má na starší Yeti navázat

Pokud vás zajímá cena přestavby, pak standardní úprava stojí přibližně 250 tisíc bez daně, v případě maximálně vybaveného demonstračního exempláře to je ještě o sto tisíc víc. A jak už bylo řečeno, lékařské vybavení přidá dalších přibližně sto tisíc. Dohromady se tak cena záchranářské Škody Kodiaq navyšší zhruba o půl milionu korun.

Doporučujeme: Škodovka chce do armády. Její Kodiaq vyzve Land Rover i Toyotu

Až do této chvíle nový upravený Kodiaq údajně nikdo neviděl, takže zatím nelze ani říci, kdy se objeví v reálném provozu a případně o kolik automobilů půjde. Nicméně Škoda očekává, že ještě letos první takto vylepšené modely Kodiaq u nehod potkáme (skoro se chce dodat, bohužel…). Stejně jako je možné upravit Kodiaq pro potřeby záchranné služby, není problém ho předělat podle představ hasičů  nebo policie.

Otevřít tiskovou zprávu

Záchranářská Škoda Kodiaq má druhou baterii, vystřelovací zásuvku a vždy ohřátý olej
Ohodnoťte tento článek!
4.39 (87.88%) 33 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Předehřev oleje měla i Lada upravená od Metalexu pro potřeby RZS. Viz MTX 1600 RZP-T. Jinak povedený „kodijak“. Z fleku bych chtěl dělat u záchranky 🙂

    • Nad tím jsem přemýšlel již dávno,že by šlo dát nějaké tělísko s termostatem do olejové vany,na zimu by to byla paráda,jenže pokud by byl ohřátý jen olej,po nastartování by mohly popraskat kroužky ap.
      Takže ten předehřev snad musí být vč.celkového ohřátí motoru,tedy i např.vody v chladícím systému,ne?Jestli někdo ví,jak je to děláno,tak sem s tím.Díky

PŘIDAT KOMENTÁŘ: