Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi

  • Držte se doporučení výrobce vozu

  • Čtěte nezávislé testy a recenze pneumatik

  • Rozhodněte se podle preferovaných vlastností

  • Upřednostňujte raději kvalitu než cenu

Pneumatiky jsou to jediné, co nás drží na silnici. Kvalita pneumatik mnohdy rozhoduje o tom, jestli řidič krizovou situaci ubrzdí, nebo ne. Jenže výrobců pneumatik je mnoho a možností tak obrovské množství, že zorientovat se v nabídce a dobře vybrat pneumatiky na auto není úplně snadné. Pokud vůbec nevíte, kde začít, jste tady dobře. Tento článek nemá za cíl rozšířit do hloubky obzory informovanému spotřebiteli, ale shrnout na jednom místě rady a doporučení k výběru pneumatik pro nejširší veřejnost.

Jaký rozměr pneumatik mám koupit?

Na to je nejjednodušší odpověď. Zjistěte si, co doporučuje výrobce vašeho auta. Schválené rozměry pneumatik a kol jsou uvedené ve velkém technickém průkazu. Řada aut má také ve víčku nádrže nebo na bočním sloupku u řidiče či spolujezdce štítek, na kterém jsou schválené rozměry pneumatik (včetně doporučených tlaků dle zatížení) uvedeny.

Doporučujeme: Test letních SUV pneumatik 215/65 R16 H: Jen dvě jsou dobré, jinak průměr

Je dobré vědět, že auto splňuje homologaci pro silniční provoz jen se schváleným typem kol a pneumatik. Proto se nedivte, když vás vyrazí od STK s tím, že velká kola nemáte zapsaná v technickém průkazu. Že jste je na stejném autě už viděli? To je jedno, rozhodující je údaj v technickém průkazu.

Jak nechat zapsat alternativní rozměr pneumatik a kol?

Zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec hodnot a rozměrů udávaných výrobcem vozidla provede místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Přesný postup, náležitosti a potřebné dokumenty najdete na stránkách Ministerstva dopravy.

Mám koupit „sportovní“ nízkoprofilové pneumatiky?

To je záležitost osobních preferencí. Kdo chce především komfort, nízkou spotřebu a nízkou hlučnost, měl by volit co nejužší pneumatiky s co nejvyšším profilovým číslem. Pneumatika se totiž přirozeně deformuje a působí jako nárazník. Čím je deformační zóna větší (u pneumatik s vyšším profilem), tím méně rázů se přenáší dále do podvozku a karoserie. Pneumatika s vyšším profilovým číslem lépe filtruje nerovnosti a auto pocitově tolik „nedrncá“.

TIP: Všechny články o pneumatikách včetně testů pneumatiky najdete pohodlně pod štítkem Pneumatiky

Na druhou stranu nízkoprofilová pneumatika je stabilnější, netrpí na tak výrazné deformace a obvykle platí, že s ní má auto lepší jízdní vlastnosti a rychlejší reakce na pokyny volantem. Hodí se tedy pro řidiče, kteří vyznávají dynamickou jízdu. Všeho ale s mírou. Extrémně nízký profil pneumatiky na horší silnici způsobí, že bude pneumatika „odskakovat“. Jízdní vlastnosti auta se tím naopak zhorší. Navíc na vytlučeném podvozku s rozhozenou geometrií stejně bude sebelepší pneumatika k ničemu. Raději si dejte do pořádku podvozek a uvidíte, že i s obyčejnými pneumatikami vaše auto najedou pojede lépe.

Mám koupit prémiové, nebo stačí levné pneumatiky?

Pokud váháte, jak vybrat značku a model plášťů, čtěte nezávislé testy pneumatik. V nich si můžete udělat obrázek o tom, jak je která pneumatika dobrá. A ne vždy platí, že nejdražší pneumatiky jsou nejlepší. Už mnohokrát v respektovaném testu prémiové pneumatiky když ne propadly, tak třeba skončily v průměru mezi levnějšími značkami.

Doporučujeme: Jak brzdí letní pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokru? Mezi nejlepší a nejhorší je rozdíl 16 metrů!

Musíte vědět, na co budete pneumatiky a své auto používat. Třeba pro lidi na horách budou určitě důležité vlastnosti zimní pneumatiky na sněhu a ledu. Pro někoho je zas důležitá hlučnost, pro jiného spotřeba nebo opotřebení, někdo chce mít pneumatiky, které nejlépe brzdí.

Spíše ale už dávno neplatí, že by kvalitní značkové pneumatiky byly výrazně dražší než pochybný produkt neznámého výrobce bez jakýchkoli referencí. Například na běžná auta bývá rozdíl mezi špatnou a slušnou kvalitní pneumatikou jen pár stokorun. A to už si musí každý rozmyslet, jestli raději ušetři pár stovek, nebo chce mít jistotu, že se jeho auto bude dobře ovládat a krizovou situaci ustojí.

Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Ohodnoťte tento článek!
2.64 (52.81%) 153 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. Noo, těch pár sto korun bych netvrdil. Na mé auto je rozdíl 2 tisíce za gumu, původně jsem koupil Cooper a gumy stály za prd. Teď jsem koupil noname za 2300,-Kč a jsem naprosto spokojen…

    • Zalezi, co si mame predstavit pod pojmy „běžná auta“, „slušnou kvalitní pneumatikou“ a „pár stokorun“. Pokud vezmu jako bezne auto treba Octavii s rozmerem 205/55/R16, tak je nejlevnejsi pneu pod 1000 korun, bezne znacky jako Continental nebo Bridgstone zacinaji pres 1500 a velmi snadno se cena muze dostat ke 2000. Tech „par stokorun“ pak na sade u takoveho „bezneho auta“ bezne muze znamenat kolem 3 tisic rozdilu, coz je proti 4 tisicum u nejlevnejsi varianty celkem vyrazne navyseni ceny. Trosku mensi rozdily jsou treba u rozmeru 195/65/R15, ktery byl bezny u Octavie 1. generace, ale stale se budeme bavit o rozdilu priblizne od 400 korun na pneumatice. Tady na internetovem foru, jsou to samozrejme pro vetsinu diskuteru drobne, ale pro soukrome provozovatele beznych osobnich aut, coz jsou u nas obvykle 10-20lete ojetiny to casto predstavuje nezanedbatelnou castku.

      • Chtel jsem dat jako samostatnou reakci, jao reakci jsem to pridal omylem, takze v mem prispevku prosim nehledejte nejakou souvislost s komentarem od Aspy.

  2. Já osobně jezdím 99 procent na celoročních (nejsem z venkova, město) a vyhovuje mi to. Tento rok jsem zakoupil Michelin CrossClimatec+ cena jen cca 1600 za kolo a jsou perfektní.

    • Nedokáži si moc dobře představit jak bych jezdil na celoročních pneu při nájezdu okolo 55.000km. Ty by se mohli hodit možná tak mému dědovi co jezdí jen na nákup a k doktorovi, ten najezdí cca 6.000km za rok. Pak by to možná mělo smysl. Bohužel však z důvodu bezpečnosti to není ideální volba.

      • Co rok to jedna sada..žádný problém, jak v létě tak zimě. A nemusím měnit dvakrát a kupovat dvě sady.

    • Taky mám cross climate, najezdím cca 8 000km ročně v malém městě a jsem maximálně spokojenej, o starost míň. 3 roky si kol ani nevšimnu…

  3. No, já jsem vloni z finančních důvodu po letech Michelin Alpin, Bridgestone Blizzak a ContiWinterContactech koupil Nexen Winguard a byl jsem hoooodně mile překvapen. Na sněhu skvělý na sračkách taky,na suchu ve 35 už slabší :-), ale měl jsem je od listopadu do května (pak jsem konečně prezul na letní) a po cca 18000km není poznat,ktery jsou přední a který zadní. Vsude cca 6-7 mm. Takže u nich už asi zůstanu.
    Micheliny nejlepší,ale ta cena…, bridgestone do cca 5mm dobry,ale pak klouzaly i na suchu a Conti se obalily sněhem a nikam se nejelo…

  4. Ja koupil jednou continental conti ts 850 sport. Guma všechny i s obutim necelých osm tis a bomba na sněhu a ledu. Letos nejlevnější pneu na me jine auto 3 tis continentaly pres pet jedna. Na jeepa granda. A nebo neco s hrubsim vzorkem i do zaveji.

  5. Ročně najedu kolem 10 000 km, jezdím na zimních, abych v zimě neodporoval pravidlům a bezpečnosti. Zimní měním zase z zimní. Když občas vletím omylem na dálnici ono to jede taky těch 140km/h a jinak jsou mé Kormorány dostačující. Mimochodem, když za volantem sedí pako nepomůžou u ani gumy honosných značek.

  6. Dobrý den, vzhledem k tomu, že pracuji nějakou tu řádku let v autorizovaném servisu, dovolím si napsat komentář, kdy mohu čerpat ze svých bohatých zkušeností. Pravděpodobně ten kdo napsal článek a čerpal moudra, měl uvést v prvé řadě rozměr těch nejběžnějších pneumatik, protože potom co je zde uvedeno je velice zavádějící. Rozdíly v cenách a kvalitě pneumatik jsou velice značné, těch zmíněných pár stovek je max. pro 13.až 14.palcový rozměr kol. Od vyšších rozměrů, či offroadových pneu to jde výrazně výše a rozdíly jsou i v několika tisících korun za jednu pneumatiku. Osobně doporučuji zákazníkům koupit pneumatiku co doporučuje výrobce vozidla, případně se poradit v autorizovaném servisu, prodejně nd. Takové pneumatiky jsou v prvé řadě již otestovány na nových vozidlech a není s nimi prakticky žádný problém. za co bych pochválil autora článku, je to když se zmínil o podvozku. Ano ve skutečnosti je to alfa omega v porovnání s jízdními vlastnostmi vozidla. Pokud si někdo myslí, že koupí perfektní pneumatiky i dle testů a recenzí a zlepší se mu jízdní vlastnosti auta je hluboce na omylu. Základem jsou tlumiče a pérování. Ruku na srdce, kdo mění tlumiče po 40000 max. po 60000km? To je životnost originálních tlumičů. U těch z druhovýroby se časový interval životnosti zkracuje na polovinu 20000 max.30000 km je nájezd dobře fungujících tlumičů, které mají podstatný vliv na jízdní vlastnosti pneumatik a jejich opotřebení. Běžně se setkávám s vozidly kdy tlumiče jsou po 10letech na autě původní. Nájezd auta přes 200000 km, ale zákazník řeší pneumatiky a stěžuje si na jejich kvalitu, že se rychle sjíždějí. Ruku v ruce to má značný vliv na brzdnou dráhu vozidla a důvod, proč máme tolik dopravních nehod způsobené rychlou jízdou, kdy řidič auto nedobrzdí a vše svede buď na pneumatiky, nebo na brzdy, nebo na něco jiného, jak už to zde chodí. Další důležitý aspekt pro pneu je jejich foukání. Kdo nesprávně fouká pneumatiky, může mít pneumatiky jaké chce a je to zbytečné. Rozhodně doporučuji pneumatiky, ty které jsou schváleny ve velkém TP foukat alespoň co je uvedeno na víčku od nádrže. Zde je lépe foukat pneu více než je uvedeno, pokud jste závodníci a jezdíte prudce v zatáčkách či brzdíte na doraz.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: