Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Styl
  • Nesmírně povedený design 
  • Extrémně stylový vůz
  • Abychom nezapomněli, je to velice stylové auto 

  • Hmotnost začíná na dvou tunách...
  • ...což se projeví na dynamice, spotřebě i jízdních vlastnostech 
  • Cena je všechno, jenom ne lidová 
  • Před větrem vás příliš neochrání 

Dnes to je samá modelová ofenzíva. Třeba koncern Volkswagen. Jeden základ použitelný pro všechny možné velikosti a už to jede takovým způsobem, že se i Baťa a jeho cvičky pomalu začínají stydět. Najednou tu je nový Tiguan, Ateca, Kodiaq, prodloužený Tiguan, nový Yeti a tak podobně. Všechno to jsou modely, které své nesporné kvality mají, ale trochu jim chybí moment překvapení.

Jenže to nic nemění na skutečnosti, že speciálně koncern VW staví výborně spočítaná auta, která mají přesně vymezené místo na trhu. Vezměte si takový Kodiaq. Škoda představila velké, prostorné, variabilní a úsporné SUV. Všechno to do sebe skvěle zapadá. Ale... Není to trochu nuda?

_DSC0636 Známý základ, který je po úpravách méně praktický než dříve, pomalejší než dříve, těžší než dříve a dražší než dříve. To přece musí být totální nesmysl. Nebo ne?

Co takhle vzít nějaký dobře známý technická základ a na něm jen tak pro radost postavit naopak něco méně smysluplného. Něco, co bude těžší než dříve, méně prostorné, pomalejší. A všechno to podtrhneme cenou. Jo! Bude to dražší než dříve. To je ale blbost, že ano. Ne, to není blbost, to je Range Rover Evoque Convertible. A my jsme ho, aby těch nesmyslů náhodou nebylo málo, otestovali v zimě.

Ukázal se před sedmi lety. Před sedmi!

O Range Roveru Evoque si můžete myslet ledasco a nemusí to být vždy pozitivní, ale jedno mu musíte nechat. Nestárne. Ani trochu. Koukněte se na fotky. Nevypadá nadmíru dobře? A teď lehce zavzpomínejme. Sériové provedení se představilo v červenci roku 2010, takže tomu bude letos sedm let. Sedm! To snad ani není možné. Navíc koncept LRX, ze kterého Evoque vychází, se světu ukázal ještě o dva roky dřív. Design  je tím pádem starý devět let. Asi byste to do Evoque neřekli.

_DSC0637 Evoque nestárne. I když tomu bude letos sedm let od jeho premiéry, vypadá pořád velmi dobře. Otevřená verze dorazila z prostého důvodu. Je to připomínka skutečnosti, že tu Evoque pořád je

Fakticky je Evoque dost starý model a právě jeho stáří také stálo za příchodem provedení Convertible. Land Rover tím totiž vyřešil zapeklitý problém. Upozornit na tento model nějakým výrazným faceliftem nešlo, protože původní vzhled by se vylepšoval jen těžko. Další karosářská verze? Třídveřové „kupé bylo na trhu od začátku, takže na upoutání pozornosti zbýval kabriolet.

Je malý a váží dvě tuny. Minimálně 

Evoque Convertible je v zásadě obyčejný Evoque, jak ho známe už sedmým rokem. Jen mu byla amputována střecha, na jejíž místo se nastěhovala plátěná stahovací střecha. Proč plátěná? Je to stylové a navíc se taková věc dobře marketingově prodává. Evoque je údajně kabriolet s největší a nejširší plátěnou střechou na trhu. Tím opravdovým důvodem je ale hmotnost. Už tato lehčí varianta střechy totiž váží 68 kg. Pokud by Land Rover sáhl po pevném skládacím provedení, bylo by to ještě o třicet procent víc. Věřte, že žádný další kilogram tu vážně není příliš žádoucí.

Doporučujeme: Test ojetiny — Land Rover Freelander II se terénu nebojí

Chybějící střecha je docela problém z pohledu pevnosti karoserie. Konstruktéři proto museli přidat mnoho výztuh a dále zpevnit přední sloupky. Tím spíš, když jde o vůz do terénu a určitě se najdou škodolibí novináři, kteří auto pověsí na nějaký zlom tak, aby byla dvě kola ve vzduchu, u toho otevřou dveře a ještě budou zkoušet manipulovat se střechou. (Ano, zkoušeli jsme to a Evoque s tím nemá problém.)

_DSC0640 Evoque stáhne plátěnou střechu za osmnáct sekund. Rozložení střechy zabere přesně o tři sekundy víc. Střecha sestává z pěti vrstev
_DSC0644 Land Rover provedl během vývoje testy, v rámci kterých střecha prodělala 6750 cyklů v teplotách od -40 do +90 °C

Všechny výztuhy a dodatečné úpravy výrazně zvedly celkovou hmotnost. Podepsal se na ní u fakt, že Evoque Convertible vždy používá automat a pohon všech kol. Nejlehčí verze je benzinová, přičemž i ta váží 1936 kg. Testovaný diesel startuje hodnotou 1967 kg. To je na takto malý crossover hodně velké číslo.

Jinak s tou rekordně velkou plátěnou střechou manipulují čtyři elektromotory, obsahuje pět vrstev a její složení trvá osmnáct sekund. Opačný proces vyžaduje o tři sekundy víc, nicméně auto nemusí být v klidu. Může jet rychlostí až 48 km/h.

Evoque Convertible je nejlepší vůz na trhu 

Jaký tedy vlastně Evoque Convertible je? To více než kdy jindy záleží na vašem úhlu pohledu. Vůbec bych nebyl překvapený, kdyby se ve větší míře postupně objevily názory, podle kterých jde o nejlepší vůz na trhu.

Doporučujeme: Paříž 2016 — Nový Land Rover Discovery je o půl tuny lehčí, projede téměř metr vody a sklápí sedadla přes telefon

Bavíme se o nepříliš praktickém autě za minimálně 1,5 milionu korun, které rozhodně nebude lákat zákazníky na nějaké reálné dovednosti. Hlavní jsou zde emoce, styl a design. A přesně tohle umí Evoque Convertible tak dobře, že mu téměř všichni mohou jenom závidět. Tím spíš, když jde o SUV. Jak známo, to je kategorie, po které se zákazníci mohou utlouci.

_DSC0753 Range Rover Evoque Convertible je designově velmi povedený a má styl. Právě vzhled je téměř jediná karta, na kterou tento model sází. U jisté skupiny zákazníků (a zákaznic) to bude zajisté sázka úspěšná

Spojit poměrně velkou karoserii s plátěnou střechou tak, aby z toho nevznikl další Nissan Murano CrossCabriolet, možná bylo pro designéry zajímavou výzvou. Popasovali se s ní na výbornou. Britský kabriolet je elegantním a velmi pěkným autem. Ani moc nezáleží na tom, jestli ho zrovna budete pozorovat se staženou střechou, nebo jestli ji bude mít nahoře. Žádná zbytečně přerostlá záď, všechno k sobě výborně ladí. Jako kdyby Land Rover už kdysi dávno počítal s touto variantou a pouze čekal na správný okamžik.

Chtělo by se říci, že vůz poutal během testu nadprůměrnou pozornost všech kolemjdoucích. Mělo to však i jiné důvody než design auta. Když proti vám totiž koncem prosince vyjede během lesní procházky po Šumavě kabriolet se staženou střechou, to se prostě nemůžete nepodívat na ty blázny, kteří sedí uvnitř. Přesto si jsem jistý tím, že i v letních měsících by se mnoho lidí otočilo. Když nic jiného, žádný podobný vůz aktuálně na trhu není. Zatím...

_DSC0750 Projížďka zimní krajinou mimo zpevněné komunikace bez střechy není zdaleka tak velký nesmysl, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jen nesmíte jet více než 50 km/h, pak už do interiéru hodně fouká

Dá se říci, že Evoque Convertible má v rukávu pouze jedno eso — styl. Pro někoho už je prostě třídveřové SUV připomínající kupé málo. Vždyť takových aut dnes na trhu je... Ale SUV/kabriolet? „Nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?“

Za styl zaplatíte, nejen penězi 

Ne že by to bylo z pohledu zákazníků, kterým je Evoque Convertible určen, nějak významné, ale pro zajímavost si můžeme říci, že ten styl není zadarmo. Vše má svou stinnou stránku, přičemž ta v tomto případě ukrývá docela dlouhý seznam nevýhod. I když, nevýhod… Jak pro koho.

Doporučujeme: Range Rover Sport na švýcarské sjezdovce: Klesání 75 %, 155 km/h a Ben Collins za volantem

Vysokou hmotnost jsme si už probrali. Jen jsme k tomu ještě neřekli, že testujeme dvoulitrový vznětový čtyřválec TD4 naladěný na 132 kW (180 k), což je nejsilnější dieselová verze, která je k dispozici. I ta oficiálně potřebuje pro akceleraci z nuly na 100 km/h minimálně 10,3 s, takže vám je asi jasné, že mezi nejrychlejší patřit nebudete. Další věcí je spotřeba. Evoque v tomto provedení nemá problém jet třeba 170 km/h, ale řekne si za to o větší příděl paliva. Když se nebudete ohlížet na ekonomiku cestování, nebudete mít daleko k desítce. Při klidném tempu umí britské kabrio jezdit třeba i za 7,5 l/100 km.

_DSC0572 Vyšší hmotnost se nejvíce projeví na horší dynamice. Nakonec 180 koní na dvě tuny, to vážně není mnoho
_DSC0539 V zatáčkách není kabriolet tak obratný jako základní verze, ale pořád jezdí velmi dobře. Vysokou hmotnost maskuje celkem úspěšně

Další nemalá oběť se týká variability. Evoque nikdy nebyl příkladem ukázkového využití obestavěného prostoru, od toho máme excelově spočítané modely typu aktuálně tolik propírané Škody Kodiaq. Kabriolet je na tom ale ještě o něco hůř. V podélném směru je to ve druhé řadě docela bída, i když při troše snahy mohou uvnitř jet i čtyři lidé (čím menší budou sedět vzadu, tím lépe). Ze zavazadelníku opravdu mnoho nezbylo.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace S: Anglický rychlík

Objem 251 litrů vypadá ještě docela rozumně, tam se přece něco vejde, jenže... Zavazadelník má dost nepravidelný tvar. Možná by se do něj vešlo i něco víc než pouze dva kufry velikosti příručních zavazadel, jenže zbývající prostor kolem je buď zcela nepřístupný, nebo má parametry vhodné nanejvýš pro velmi drobné předměty.

_DSC0607 _DSC0619 _DSC0618 _DSC0609

A konečně je tu ještě několik problémů souvisejících s plátěnou střechou. Přestože má pět vrstev, při jízdě propouští do interiéru více hluku. Což je ale u kabrioletů úplně běžné. Malé zadní okno vám pak navíc zmenší výhled dozadu, který ani u běžných variant Evoque není kdovíjaký.

Nakonec ale také překvapil 

Evoque Convertible ale nakonec i překvapil. Jde zejména o jízdní vlastnosti. Nebýt vlažné dynamiky, možná byste v zatáčkách ani nepoznali, že jedete v něčem, co váží přes dvě tuny. Podvozek byl vždy silnou stránkou modelu Evoque a platí to i pro kabriolet. Samozřejmě není tak mrštný jako zavřená provedení. V zatáčkách si ovšem vede dobře a nabízený komfort je na úrovni.

Doporučujeme: BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6

Ve finále je tak Evoque Convertible velmi příjemný automobil pro běžné cestování. Pokud nevyžadujete dechberoucí dynamiku, není na téma jízdy moc co namítat. Zároveň lze na poměry podobných crossoverů také využít celkem dobré schopnosti při jízdě mimo silnici. To je sice výhoda reálnými zákazníky nepříliš využívaná, ale pokud budete chtít někoho ohromit, výlet mimo asfalt může v tomto směru posloužit víc než dobře. K dispozici je mnoho různých asistentů včetně systému, který vám ukáže hloubku aktuálně projížděného brodu.

A jízda bez střechy? Do 50 km/h je vše v nejlepším pořádku, od 80 km/h začíná do interiéru více foukat. Evoque není kabriolet typu Mercedesu-Benz třídy S, který dostal obrovskou armádu prvků zpříjemňujících cestování bez střechy v chladném počasí. Na druhou stranu je potřeba uznat, že pomalá jízda lehkým terénem se staženou střechou má nečekaně zajímavé kouzlo. A to i v zimě.

Je to nesmysl a je to dobře 

Range Rover Evoque Convertible je auto, které objektivně žádný smysl nedává. Kromě všeho zmíněného je tu ještě cena. Za tento stroj dáte minimálně 1,5 milionu. Oproti srovnatelné konfiguraci s pětidveřovou karoserií si tak připlatíte přesně 112 530 Kč. Testovaná verze s dieselem o výkonu 132 kW (180 k) ve vyšší výbavě HSE startuje částkou 1 670 526 Kč a to nechtějte vědět, kolik byste nakonec potřebovali na testovaný automobil. (Nápověda: do dvou milionů chybí 104 051 Kč.) Pořád se přitom bavíme o autě, do nějž se toho moc nevejde a které zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,3 s.

_DSC0631-2 Evoque Convertible je jedno z aut, které si zákazníci koupí jen proto, že se jim bude líbit. Je to jednostranně zaměřený vůz. Je potěšitelné, že podobné zdánlivě nesmyslné modely pořád ještě vznikají

Jenže to je právě ta hlavní věc, která se mi na Evoque Convertible líbí. Ne každý shání univerzální auto, ne každý potřebuje vozit mateřskou školku a ne každý stěhuje víkend co víkend gigantické nákupy nábytku na chatu. A ne každý potřebuje řešit, co, za kolik a jak je na tom konkurence. Jestli je Kodiaq chytře spočítané praktické auto, tak tohle je dokonalý protiklad. Kodiaq naopak v celé své kráse. Nesmysl? Ale vůbec ne.

Nesmysl to je možná z pohledu běžných zákazníků, ale z pohledu lidí, kteří si podobný vůz mohou dovolit a kteří hledají pouze styl, je Evoque Convertible dokonale atraktivní, protože vlastně nic jiného než styl nenabízí. Vsadím své boty, že i na našich silnicích budeme tohle auto v létě vídat ve větším množství. Ono totiž podobných zájemců ani u nás není úplně málo a díky tomu to celé nakonec dává dokonalý marketingový smysl. Není to paradox?


Cena testovaného vozu: 1 670 526 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 895 949 Kč


Technické údaje RR Evoque Convertible TD4 180 k
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1999
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 83 x 92,35
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 132/4000
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 430/1750
Kompresní poměr: 15,5:1
Převodovka: automatická devitistupňová
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Spotřeba paliva město (l/100 km): 6,7
Spotřeba paliva mimo město (l/100 km): 5,1
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 5,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4370
Šířka (mm): 1980
Výška (mm): 1609
Rozvor náprav (mm): 2660
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1621/1628
Provozní hmotnost (kg): 1967
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2475
Objem zavazadlového prostoru (l): 251
Objem palivové nádrže (l): 54
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava
Pneumatiky vpředu: 245/45 R20
Pneumatiky vzadu: 245/45 R20

[su_hello-bank-calculator]

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?