+

  • Nejrychlejší sériově vyráběný diesel na trhu vůbec 
  • Rozumná spotřeba a neuvěřitelná dynamika 
  • Vynikající zpracování 
  • Komfort vzduchového podvozku 
  • Vzhledem k hmotnosti výborné schopnosti v zatáčkách

  • Velmi mnoho ne úplně levných příplatků 
  • Méně místa ve druhé řadě 
  • Středový displej je už příliš široký, takže volant zakrývá jeho levý okraj 

Fanoušci značky nikdy nepovažovali Porsche Panamera za plnohodnotného člena rodiny. Tím spíš, pokud mělo pod kapotou naftový motor. Jenže to reálné zákazníky vůbec nezajímá. Podobně jako Cayenne (další u fanoušků nepříliš chtěný model v nabídce) dosáhla i Panamera velice zajímavých prodejních úspěchů. Nebylo pochyb o tom, že její příběh bude pokračovat i ve druhé generaci. Ta se představila minulý rok.

Doporučujeme: Nové Porsche Panamera debutovalo v Praze. Je nejrychlejší na ’Ringu i mezi diesely

Nová platforma, nová technika, nové motory a tak dále. Porsche svou limuzínu předělalo doslova od základů. Výsledek je údajně po všech stránkách lepší a nabitý nejrůznějšími technologiemi. Jaká je ale nová Panamera v praxi? To jsme zjišťovali během dvoudenního svezení s variantu 4S Diesel.

Neskutečně rychlá 

Dnes musíme začít trochu netradičně od jízdy, respektive od motoru. Naším společníkem je totiž naftový osmiválec. Cože? Porsche a diesel? Nějak takto se všichni podivovali před lety, když automobilka se vznětovými motory začínala. Dnes už je to bráno jako samozřejmost (možná se časem z dieselů nakonec stane málo vídaný prvek luxusu) a navíc tenhle diesel není jen tak obyčejný. Panamera 4S Diesel je vůbec nejrychlejším naftovým autem na dnešním trhu!

_DSC0934
Panamera druhé generace je vlastně docela nenápadná, ale pod povrchem nabídne vytříbenou techniku. Třeba naftový osmiválec, který dělá z tohoto modelu nejrychlejší dieselový vůz na trhu

Motor jsme si podrobněji probrali v samostatném článku, takže pokud chcete vědět bližší podrobnosti třeba o systému přeplňování nebo vás zajímá reálný výkon naměřený na brzdě, klepněte na následující odkaz:

Porsche Panamera 4S Diesel na brzdě: Jak se projeví absence elektrického kompresoru?

Dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový vznětový osmiválec ve velké míře vychází z Audi SQ7, které nás svým projevem bez přehánění odrovnalo. Od naftové Panamery jsme očekávali něco podobného, i když papírové parametry jsou o něco nižší a motor v Porsche nepoužívá revoluční elektrický kompresor. Překvapení se ale konalo i tak.

Panameru 4S Diesel jsme testovali v zimě, kdy sněžilo a kdy bylo velice chladno. Pro měření dynamiky tedy nepanovaly zrovna ideální podmínky. Podařilo se ovšem najít silnici, kde nebyl sníh, i když byla samozřejmě mokrá. Jenže testované Porsche to vůbec nerozhodilo. Protože náš exemplář dostal příplatkový paket Sport Chrono, mohli jsme využít i systém Launch Control. Podržet brzdu, přišlápnout plyn, od motoru to začne výrazně dunět, řízený start je připraven. Pustit brzdu a jedeme…

_DSC1031
Protože v době testu naftové Panamery panovalo dost nepříznivé počasí, dynamiku jsme původně chtěli změřit čistě pro zajímavost. O to větším překvapením byla skutečnost, že i tak vůz pokořil akceleraci z nuly na 100 km/h za oficiálně udávaných 4,3 s

Panamera 4S Diesel při rozjezdu lehce prohrábla a vyrazila vpřed tak brutální silou, že nám to pomalu vyrazilo dech. Výsledek? Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhlo v průměru dvou pokusů za 4,3 s. To je téměř neuvěřitelný výsledek vzhledem k tomu, jak špatné bylo počasí. Navíc 4,3 s je oficiálně udávaný čas pro paket Sport Chrono. V létě musí naftová Panamera zvládat stejnou disciplínu pod čtyři sekundy. Mimochodem, zmínil jsem už, že auto váží minimálně 2050 kg?

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel

Naftový osmiválec nijak zvlášť nevadne ani v nejvyšších otáčkách a dvouspojková automatická převodovka PDK řadí naprosto bleskově. Než se rozkoukáte, jedete 200 km/h. Naftová Panamera se rozhodně nemá k tomu, aby nějak zásadně zpomalila. Maximálně zvládne tenhle diesel 285 km/h.

Abyste si udělali ještě lepší představu o dynamice tohoto přes pět metrů dlouhého Porsche, připravili jsme dva grafy. V tom prvním vidíte porovnání akcelerace 0-180 km/h s Mercedesem A45 AMG, Audi SQ7 a Fordem Focus RS. Naftová Panamera je nejrychlejší, Focus ztrácí samozřejmě přítomností manuálu.

porsche_panamera_vs_sq7_frs_a45amg
Takto vypadá porovnání akcelerace naftové Panamery (červená křivka) s Mercedesem A45 AMG (světle modrá), Audi SQ7 (tmavě modrá) a Fordem Focus RS (zelená). Na rozdíl od Porsche panovaly v době měření ostatních modelů podstatně lepší podmínky

Ve druhém grafu je k vidění porovnání akcelerace s Porsche 911 S po faceliftu, předfaceliftovou 911 GTS s pohonem všech kol a čtyřválcovým 718 Cayman. Ani v této společnosti se dieselová Panamera neztratí. Do 100 km/h drží krok i se slavnou 911 (tu jsme ale měřili v provedení s pohonem zadní nápravy). Obecně navíc můžeme říci, že všechna porovnávaná auta měla při měřeních výrazně lepší klimatické podmínky.

porsche_panamera_vs_911s_718_gts4
Stále nevěříte tomu, jak rychlé tohle dvoutunové naftové Porsche je? Zde je testovaná Panamera reprezentovaná světle modrou křivkou, červená patří 911 S, zelená předfaceliftové 911 4 GTS a modrá základnímu 718 Cayman. Panamera v tomto srovnání není nejrychlejší, ale se svými ryze sportovními benzinovými sourozenci dlouho drží krok

Když uvážíme hmotnost a rozměry současné Panamery, je potřeba smeknout. Tohle TDI je neuvěřitelně dynamické. Prohlášením o nejrychlejším naftovém autě na trhu není důvod nevěřit.

Překvapí vás také obratnost 

Kromě vysoce nadprůměrné dynamiky byla dalším překvapením testu obratnost nové Panamery. Jízdní vlastnosti bývají u aut podobného ražení docela výzva. Můžete se totiž snažit o odlehčování, jak chcete (Panamera má například hliníkovou kapotu, střechu, blatníky i víko zavazadelníku), jenže zákazníci očekávají technické vychytávky a bohatou výbavu. To vše něco váží a do auta to dát musíte, protože oholenou Panameru by nikdo nechtěl. Nakonec tedy záleží na tom, jak úspěšně se vám podaří vysokou hmotnost kompenzovat. A Porsche vybavilo svou novinku vskutku bohatě.

_DSC1073
Nová Panamera je velmi obratné auto. Přestože váží přes dvě tuny a měří více než pět metrů, pořád umí řidiče pobavit. Proti vysoké hmotnosti tu bojuje celá řada systémů, většinu ale dostanete pouze za příplatek

Adaptivní tlumiče jsou jen začátek. Pořídit si můžete i vzduchové odpružení, které nově pracuje s objemnější náplní plynu. Především se ale do nabídky nastěhoval systém natáčení zadních kol, původně představený spolu s hypersportovní 918 Spyder. Kola se umí vytočit maximálně v úhlu 2,8° a jak to bývá zvykem, v nízkých rychlostech se natáčí proti těm předním, zatímco v těch vyšších se otáčí stejným směrem. Hraniční hodnotou je rychlost 50 km/h.

Doporučujeme: BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman — Juniorská extraliga

Právě tento systém má ve finále na obratnost vozu naprosto zásadní vliv. V nízkých rychlostech se díky natáčení zadní nápravy Panamera chová jako auto s kratším rozvorem, v těch vyšších se naopak rozvor tímto způsobem „virtuálně“ prodlužuje a vůz získává na stabilitě. Ale ani to není vše. K dispozici jsou také aktivní stabilizátory a elektronicky řízený zadní diferenciál. V podstatě můžeme říci, že toho Panamera více pro boj s větší váhou obdržet nemohla.

Bohužel ale prakticky nic ze jmenovaných systémů nedostanete jen tak. Adaptivní vzduchové odpružení stojí necelých 61 tisíc, za řízení zadní nápravy opět zaplatíte přibližně 60 tisíc. Právě tyto dvě položky také nabídlo testované auto a je potřeba říci, že si v zatáčkách vedlo přímo výborně. Své k tomu přidává i standardně dodávaný systém pohonu všech kol preferující zadní nápravu.

_DSC1065
Není pochyb o tom, že testovaná Panamera jezdila přímo výborně. A to ve své výbavě neměla elektronicky řízený zadní diferenciál kombinovaný s aktivními stabilizátory. Oba tyto systémy (celkem za ně dáte zhruba 130 tisíc) by jízdní vlastnosti určitě ještě dále vylepšily

Testovaná Panamera nabídla vynikající komfort, přestože dorazila s příplatkovými disky o velikosti 21″. Jen pro představu – jde o příplatek za 101 tisíc. Na straně druhé se ale vůz ochotně vrhá do zatáček a i když má vpředu dost velký motor, nedotáčivost potlačuje velmi úspěšně. Jízdní vlastnosti určitě patří mezi silné stránky. Kdyby vám to pořád bylo málo, můžete si připlatit nějakých 130 000 Kč za aktivní stabilizátory kombinované s aktivním zadním diferenciálem. Pak musí Panamera sedět na silnici jako přilepená, protože už testovaný vůz, byl v zatáčkách rychlý ažaž.

Umí patnáct, ale také méně než deset

Když budete naplno využívat potenciál motoru, na čísla spotřeby, která byste od dieselového motoru očekávali, rovnou zapomeňte.  Udávaná hodnota 6,8 l/100 km je krásnou pohádkou na dobrou noc. Osmiválec si řekne o šestnáct a víc. Ale při plynulejším stylu jízdy není zas tak velký problém jít se spotřebou pod deset. Náš dlouhodobý průměr se ustálil na dvanácti litrech. To můžeme vzhledem k velikosti a rychlosti auta považovat za úspěch. Navíc Panamera může za příplatek dostat nádrž o objemu 90 litrů, takže i s průměrem 12 l/100 km ujedete na jedno natankování velkou porci kilometrů.

Doporučujeme: Porsche Panamera Executive má prodloužený rozvor, nový motor a více místa vzadu

S dvakrát přeplňovaným vznětovým osmiválcem spolupracuje dvouspojková osmistupňová převodovka, které toho moc vytýkat nelze. Řadit můžete i pádly pod volantem, ale v tomto případě se zřejmě častěji do hry dostane automat. Není důvod mu pomáhat, protože svou práci zvládá na výbornou.

_DSC1099
Řidič má na výběr několik jízdních režimů včetně režimu pro jízdu se sněhovými řetězy. Po jeho aktivaci přestane fungovat řízení zadní nápravy
_DSC0992
Ostatní režimy volíte ovladačem na volantu. Tlačítko uprostřed aktivuje na 20 sekund režim Sport Response, který vůz připraví na prudkou akceleraci

Na výběr je také několik jízdních režimů. Kromě těch klasických typu Normal, Sport, Sport Plus a Individual je tu ještě jeden skrytý. Najdete ho v menu multimediálního systému a je určen pro jízdu se sněhovými řetězy. V praxi to fakticky znamená deaktivaci natáčení zadní nápravy. Je to docela zajímavé i při jízdě bez řetězů. Krásně si vyzkoušíte vliv, jaký mají zadní řiditelná kola.

Doporučujeme: Rychlý test Porsche 718 Boxster S — Zkouška víry

Vaše cestování bude přirozeně sledovat také mnoho různých asistentů. Adaptivní tempomat je naprostým základem. Jsou zde třeba i diodová světla, která v automatickém režimu fungují přímo dokonale, případně můžete dostat systém nočního vidění. Bohužel i zde platí, že nic není zadarmo. Chcete adaptivní tempomat? Připravte si 55 tisíc. Diodová světla? Dalších 47 tisíc. A asistent nočního vidění? Příjemných 54 tisíc.

V interiéru je téměř všechno jinak 

Jestli máte nějaké zkušenosti se starou Panamerou, pak je na vás nachystaná další sada překvapení v interiéru. Základní koncept sice zůstal zachován, ale při bližší prohlídce zjistíte, že tu je všechno úplně jinak. Třeba přístrojový štít se sice tváří, jako kdyby měl pět ukazatelů, fakticky to jsou ale dva displeje a klasický středový otáčkoměr. Ten má být odkazem na model Porsche 356.

_DSC1001
Přepracovaný středový panel už nemá téměř žádná pevná tlačítka. Na jejich místo se nastěhovala dotyková plocha
_DSC0988
Pouze otáčkoměr zůstal, zbytek obstarají dva displeje. Na nich si můžete zobrazit třeba mapu nebo obraz nočního vidění

Zachována zůstala také středová konzola, nicméně i ta doznala výrazných změn. Místo původních zástupů tlačítek zde nenajdete téměř žádné pevné ovladače. Všude je jen lesklé černé sklo a na něm políčka určená pro váš dotyk. Ergonomie je ale výborně promyšlená, takže se člověk zorientuje celkem rychle. Kromě toho můžete řadu funkcí ovládat i multifunkčním otočným ovladačem nebo hlasově.

Hlasové ovládání funguje v Panameře naprosto dokonale. Je až úsměvné, že tento systém v běžné praxi téměř zastane třeba systém On Star od automobilky Opel, který ke svému fungování potřebuje složité telefonáty kamsi do Anglie k reálným operátorům.

Doporučujeme: Porsche Panamera E-Hybrid má výkon 340 kW a spotřebu 2,5 l/100 km

Potěšila nás i vynikající sedadla (jenže i ta byla za příplatek — 75 700 Kč), méně už nabídka prostoru pro zadní cestující. Pro kolena zde za vyššími osobami mnoho místa nezbývá, i když řešení samozřejmě existuje. Připlaťte (opět) a kupte si provedení s prodlouženým rozvorem. U krátké Panamery se ovšem evidentně počítá s tím, že majitel bude sedět za volantem, takže méně prostoru vzadu zas tak moc nevadí.

_DSC1017
Panamera je stále čtyřmístná, vzadu ale zas až tolik místa není. Výborná sedadla byla dílem dalšího příplatku
_DSC1018
Také vzadu máte svůj dotykový displej. Na něm můžete sledovat všechno možné. K dispozici je i čtyřzónová klimatizace (za příplatek…)

Také v interiéru Panamera ukrývá několik „vychytávek“, ze kterých budou zákazníci regulérně padat do mdlob. Dotykový displej určený zadním cestujícím je dnes už celkem běžná věc, vpředu a vzadu ale najdete také středový výdech ventilace ovládaný právě přes dotykový displej. Je to nesmírně efektní. Až na tu maličkost, že úplně stejnou práci by udělal i obyčejný výdech s kolečkem nebo táhlem. A možná by byl býval i rychlejší a na ovládání jednodušší.

Je větší a hezčí

Druhá generace Porsche Panamera zase o něco narostla, a to už dříve nešlo o nějaký kompaktní vůz. Novinka je delší o 34 mm, širší o 6 mm, vyšší o 5 mm a rozvor náprav se protáhl o tři centimetry. Přesto jde o výrazně hezčí auto. Důvodem je třeba skutečnost, že se designéři snažili do vzhledu více promítnout tvary slavné 911. Střecha se proto svažuje dříve. V zadní části je oproti první generaci nižší o dva centimetry.

_DSC0914
Nová generace Panamery si základní podobu zachovala, nově se ale designéři pokusili do vzhledu více promítnout legendární 911. Výsledek je nepochybně hezčí než první vydání

Jinak byl ale náš černý exemplář celkem nenápadný. Jedinými výraznými prvky byly příplatkové disky a čtyři koncovky vzadu. Případně pak aktivní spoiler ve vysunuté poloze. Hlavně se ale prosím vás nebojte, že by tento problém neměl řešení. Určitě tušíte, jaké. Přirozeně. Stačí připlatit.

Koupit si můžete třeba kola Panamera SportDesign v barvě karoserie. Stačí vám na to 131 000 Kč. Sluší se podotknout, že Porsche má v nabídce opravdu výrazné odstíny. Kupříkladu karmínovou červenou. I když ta stojí 110 tisíc. To nám ta cena pěkně naskakuje. Inu, podobně jako ostatní modely Porsche, je i zde…

…mnoho příplatků a nakonec dost vysoká cena 

Nebudu se přetvařovat. I když je Panamera dlouhá přes pět metrů, má pohon všech kol, je strašlivě těžká a pod kapotou testovaného exempláře byl ne úplně kompaktní diesel, opravdu se mi líbila. Hodně. Je to nesmírně rychlé auto, které nabídne nadprůměrný komfort, ale zároveň i nadprůměrné jízdní vlastnosti. Na trhu byste možná našli komfortnější čtyřmístnou limuzínu, možná byste našli i lépe jezdící čtyřmístný vůz, ale auto, které by zvládlo spojit na tak vysoké úrovni obě tyto stránky, budete hledat dost těžko. Druhá generace Panamery je skutečně nejlepší vznětový vůz na trhu.

_DSC0923 _DSC0920 _DSC0953 _DSC0950

Jen je trochu mrzuté, že si zákazník musí za všechno připlatit. Když zrekapitulujeme celý test, tak to máme výborný komfort kvůli vzduchovému odpružení, které je za příplatek. Výborné jízdní vlastnosti díky řízení zadní nápravy, které je za příplatek. Skvělá adaptivní diodová světla, která jsou opět za příplatek. Mnoho bezpečnostních asistentů (za příplatek), vynikající sportovní sedačky (za příplatek) a tak dále. Vždyť i koberečky s nápisem Porsche stojí čtyři tisíce a za vak na lyže dáte více jak osm tisíc. Jenže tak to prostě v cenících této značky chodí a zákazníkům to evidentně nevadí.

Já mohu závěrem přidat jen jedno. Když uvážím, jak skvěle a rychle jezdí tenhle těžký diesel, pak si úplně nedovedu představit, co budou dělat na sport zaměřené varianty s ještě silnějšími zážehovými motory. Už se těším, až se v nějaké takové svezu.


Cena testovaného vozu: 3 258 080 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 4 392 223 Kč


Technické údaje Porsche Panamera 4S Diesel
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový vidlicový osmiválec s úhlem rozevření řad válců 90 stupňů, uložený vpředu podélně; přímé vstřikování common-rail se vstřikovacím tlakem 2500 barů
Plnění: Dvě sekvenční turbodmychadla
Zdvihový objem válců (cm3): 3956
Ventilový rozvod: DOHC, 32 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 91,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 310/3500-5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 850/1000-3250
Kompresní poměr: 16,0:1
Převodovka: 8stupňová automatická
Poháněná kola: všechna čtyři, lamelová mezinápravová spojka s asymetrickým rozdělením točivého momentu
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 285
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,9/5,9/6,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5049
Šířka (mm): 1937
Výška (mm): 1423
Rozvor náprav (mm): 2950
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1671/1651
Poloměr otáčení (m): 5,7
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 2050
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2635
Objem zavazadlového prostoru (l): 495-1304
Objem palivové nádrže (l): 75 (90 za příplatek)
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: dvojité lichoběžníkové
Zavěšení vzadu: víceprkové
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,2:1 až 9,3:1
Pneumatiky vpředu: 275/35 R21
Pneumatiky vzadu: 315/30 R21
Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: