+

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Komfort a kultivovanost
  • Prostornost a praktičnost
  • Spolehlivé motory
  • Dostupné díly a servis

  • Už začíná stárnout
  • Nabídka pěkných aut se tenčí
  • Malá nabídka benzinových motorů
  • Problémy s DPF u dieselů (do r. 2010)
  • Čtyřkolka vůbec nebyla v nabídce

Občas se vedou spory o to, jestli je Ford Mondeo vyráběný v letech 2007 až 2014 třetí nebo čtvrtá generace, ale to nám teď asi může být jedno. V tomto testu ojetiny si minulou generaci Mondea blíže představíme a popíšeme si její silné a také slabé stránky. Na našem trhu patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším a nejprodávanějším ojetinám.

Doporučujeme test ojetiny: Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích

Ford Focus EcoBoost

Zajímavé je, že i když je to o třídu větší auto, oslovuje podobné zákazníky jako ojetá Octavia. Mondeo je považováno za její konkurenci. Může za to především široká nabídka oblíbených dieselů a praktické karosářské varianty liftback a kombi. Na našem trhu se prodával i sedan, ale s ním se setkáte jen zřídka.

Ford Mondeo (31)
Ford Mondeo láká velkým kufrem, spolehlivými diesely, jízdními vlastnostmi a komfortem
Ford Mondeo (30)
Nejžádanější jsou kombíky, ale liftback je také dostatečně praktický a jeho kufr zdánlivě bezedný

Jak to v současnosti na trhu ojetin s Mondeem vypadá? Nejpoužívanější český vyhledávač ukazuje v aktuální nabídce 571 aut z let 2008 až 2014 (ano, trochu se nám tam míchají první Mondea aktuální generace). Naprostá většina jich má turbodiesel, jen 50 vozů v nabídce je s benzinovým motorem. Zájemci o automat mohou aktuálně vybírat ze 120 aut. Více než 400 aut v nabídce jsou populární kombíky.

Vysoký nájezd je běžný

Na rozdíl od konkurenčního Volkswagenu Passat spadla Mondeu cena docela rychle. Nejlevnější kus v inzerátech je nyní za 84 000 korun. Je to kombi z roku 2008 s benzinovým dvoulitrem a udávaným nájezdem 359 000 km. Právě vysoký nájezd je záležitost, se kterou je potřeba se u Mondea smířit. Tři stovky tisíc kilometrů už má přiznáno mnoho prodávaných aut. Nejvíce jetý kus na prodej se „chlubí“ 424 000 km.

Ford Mondeo (58)
S nájezdem 120 000 km patřilo testované auto k těm méně ojetým. Tři sta tisíc je běžná cifra
Ford Mondeo (21)
Od modernizace z roku 2010 má Mondeo již pouze diesely s filtry pevných částic. Fungují ale spolehlivě

Samozřejmě je potřeba si stanovit rozpočet a vědět, co chcete a potřebujete. Na hranici 200 000 korun se lámou Mondea před faceliftem, který proběhl v roce 2010. Facelift poznáte především podle předního nárazníku s linkou diodových denních světel. Takové bylo i naše testované auto, které jsme si půjčili v Auto ESA. Testovaný vůz s motorem 2.0 TDCI a automatickou převodovkou Powershift z roku 2011 je původem z Německa, najel 120 000 km a prodejce za něj v době testu chtěl 289 000 korun.

Ještě se vraťme k porovnání cen s Passatem. Šestileté Mondeo s motorem 1.6 TDCI a nájezdem 300 000 km se prodává za zhruba 130 000 Kč, stejně starý Passat 1.6 TDI se stejným nájezdem stojí asi o 50 000 korun víc. To je na trhu ojetin poměrně veliký rozdíl. Podobná je situace i u dvoulitrových dieselů. Pokud budete hledat maximálně šestiletá auta s nájezdem do 150 000 km, Passat bude opět o nějakých 50 tisíc dražší.

Levnější, ale nikoli horší

Těžko říci, co stojí za tak rychlým propadem hodnoty Fordu Mondeo. Ve skutečnosti je to totiž velmi dobré auto. V zásadě spolehlivé a bytelné, na rozdíl do svého předchůdce prakticky nezná korozi, má povedené diesely, skvělé řízení i podvozek. Snad jediné, v čem jsou jisté mezery, je kvalita detailů a zpracování interiéru. Mondeo pocitově rychle zastarává a na interiéru bývá znát jeho věk. Neumí stáří a nájezd maskovat tak dobře jako vozy koncernu Volkswagen.

Ford Mondeo (38)
I když se při faceliftu interiér zlepšil, kvalitou se nevyrovná Passatu nebo třeba i menší Octavii
Ford Mondeo (20)
Mondeo neumí nájezd maskovat tak dobře jako koncernové vozy, 300 000 km na něm poznáte

Pokud se ale smíříte s tím, že sem tam bude nějaký plast trochu poškrábaný, občas něco v útrobách interiéru zavrže a koberečky budou ošlapané jak rohožka v čekárně, vlastně není příliš oblastí, kterými by vás mělo Mondeo strašit. Samozřejmě záleží na tom, jaký máte rozpočet. Čím hlouběji v cenovém spektru půjdete dolů, tím vrozená rizikovost ojetiny poroste. Stačí ale dobře vybírat a vždy za své peníze dostanete opravdu hodně auta. Dobrého auta.

Také Mondeo se stáčí
I u ojetých Fordů hrozí setkání se stočenkou. Největší riziko je v neprověřených importech, které vypadly z oficiální sítě servisů. Důležité je při koupi přemýšlet a počítat s tím, že deset let staré Mondeo s dieselem bude mít najeto okolo 300 000 km. Tohle je oblíbené fleetové auto, které v rukou prvního majitele natočilo klidně 150 000 km za tři roky.

Dá se celkem pochopit, proč má tak málo Fordů benzinový motor. Automobilka totiž pod kapotou nenabízela nic vyloženě atraktivního. Atmosférická šestnáctistovka je slabá, dvoulitr stačí jen tak tak. „Dvatrojka“ s automatem strašila spotřebou, motor 2.5 Turbo byl zas už moc drahý. Diesel je jednoduše vyhledávanější a s rozložitým Mondeem si poradí lépe než dýchavičné atmosférické motory. Teprve příchod moderních přeplňovaných benzinových motorů EcoBoost znamenal zlepšení, ale drahé dvoulitry s automatem mnoho lidí nechtělo. Asi nejzajímavější je tak jen šestnáctistovka EcoBoost.

S diesely opatrně

Ojetý turbodiesel je vždycky trochu loterie. Aspoň že u Mondea většinou přijde lepší karta, pokud se nepouštíte do velmi rizikových her. Ihned si tak škrtněte motor 1.6 TDCI, který se k nám dostává hlavně ze zahraničí. U něj se nedá očekávat perspektivní budoucnost, navíc na rozměrné Mondeo nestačí.

Tradičně doporučeníhodný býval motor 1.8 TDCI, u kterého jste měli jistotu, že nemá filtr pevných částic. Mechanicky je to motor odolný, ale už se dostal do stádia, kdy si ho lidé buď nechávají, protože do něj investovali a funguje, nebo ho posílají do světa, protože bude investice potřebovat. Těmhle autům už většinou svítí na tachometru tři sta tisíc kilometrů a víc, takže je nutné počítat s tím, že se bude řešit turbo, spojka a podobné běžné záležitosti. Hlavně si pohlídejte rozvody, ať se vám osmnáctistovka nepotká. To by znamenalo konec jinak slušného motoru.

Ford Mondeo (57)
Turbodiesel 2.0 TDCI (DW10) od koncernu PSA je to nejlepší, co na současném trhu ojetin seženete
Ford Mondeo (42)
Automat se k charakteru dieselu hodí. Nezapomeňte na výměny oleje v převodovce po 60 000 km

Nejvyhledávanější jsou dvoulitry. Motor DW10 vzniklý ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot-Citroën má velice robustní mechanický základ. Překvapivě také snášel prodlužování intervalu výměny oleje, nicméně s rostoucím nájezdem bychom přešli na konzervativní servisní plán. Olej by se měl měnit nejpozději po 20 000 km, raději se vraťte k obvyklým 15 000 km.

Pozor na DPF
Do roku 2010 se na našem trhu prodávalo Mondeo standardně bez filtru pevných částic (motor 1.8 TDCI neměl filtr nikdy). Pokud najdete zachovalý kus s dieselem bez DPF, kupujte. Máte o problém méně. Naopak pozor na importované kusy, které filtr mít mají. Před rokem 2010 fungoval systém regenerace nespolehlivě a mnoho majitelů filtr odstranilo nebo provrtalo. Na STK byste pak mohli mít problém. Když už, je lepší modernější řešení po roce 2010, které funguje spolehlivě.

U dvoulitrů pozor na to, jestli auto má nebo nemusí mít filtr DPF. Před modernizací se u nás Mondeo prodávalo bez filtru DPF. S takovým motorem problémy snad nikdy nebudou. Ověřte si ale v servisu Ford, jestli je kupované auto skutečně z výroby bez filtru. Importy ze zahraničí naopak filtr mají a bývají s ním problémy. Regenerace zlobí.

Doporučujeme test ojetiny: Škoda Octavia II je úplně jiná liga

Skoda Octavia Combi II (titulka)

Po modernizaci v roce 2010 dostalo Mondeo již lepší a spolehlivější řešení regenerace DPF a není nutné se ho bát. Navíc automobilka má program výměny filtrů, který patří k nejlevnějším na trhu. Nejčastěji se filtry zanášejí u Mondeí provozovaných jen na krátkých trasách. Stejně ale počítejte s tím, že víc než 200 000 km filtr nedá. Výměna alespoň nestojí desítky tisíc.

Motor 2.2 TDCI je také od PSA, ale ve Fordu nemá dvojité přeplňování. Dynamicky je výraznější až provedení o výkonu 147 kW (200 k), ale u něj pozor na automat. Vysoký točivý moment již dává automatické převodovce dost zabrat. Tenhle diesel oceníte hlavně tehdy, když jezdíte v plném obsazení na dálnici.

Benzín? Jak pro koho

Doporučit nějaký benzinový motor do Mondea je trochu složitější. Atmosférický dvoulitr Duratec je tichý a pružný, ale logicky má s naloženým Fordem hodně práce. Navíc v letech 2012 až 2014, kdy stál benzín i víc než 35 korun, nechali mnozí majitelé udělat přestavbu na LPG. Tyto motory ale nemají hydraulická zdvihátka ventilů a pochybujeme, že by vůli ventilů někdo pravidelně vymezoval.

Ford Mondeo (36)
Nabídka benzinových motorů je poměrně slabá. Dvoulitrové turbo se lidem moc živit nechce
Ford Mondeo (16)
Štítek prozradí o Mondeu všechno důležité. Uvedená norma Euro 5 znamená diesel včetně DPF

Motor 2.0 Duratec se vyráběl i ve verzi na E85, ale její výhody při současných cenách benzínu příliš významené nejsou. Klidným řidičům bude dvoulitr bohatě stačit a se spotřebou okolo osmi litrů se dá žít. Kvůli krátké pětce ale bude na dálnici dost hučet a především „žrát“. Také je potřeba ohlídat, v jakém stavu motor je. Někteří k němu přistupovali stylem, že je to přece „bezúdržbová atmosféra“.

Vzácná je motorizace 2.3 Duratec, která se dodávala výhradně s šestistupňovým automatem. Ten pocitově krade motoru citelnou část výkonu, nicméně pokud jste klidná povaha a smíříte se s průměrnou spotřebou okolo deseti litrů, také budete spokojeni. Navíc tahle Mondea většinou nemívají najeto stovky tisíc kilometrů jako diesely. Zase ale pozor na přestavbu na LPG.

Atmosférická šestnáctistovka na velké Mondeo nestačí, i když je to docela spolehlivá. U staršího motoru 2.5 Turbo od Volva dochází k praskání stěn mezi válci, což se velmi špatně diagnostikuje. Při prohlídce auta před koupí a krátké zkušební jízdě většinou nic nepoznáte. Motory 1.6 EcoBoost a hlavně 2.0 EcoBoost udělují Mondeu velice přesvědčivou dynamiku, ale začínají se u nich množit záhadné případy prasknutí pístu, a to i po docela nízkém kilometrovém nájezdu. Otázkou je, zda je na vině majitel (trápení motoru za studena, oddalování výměny oleje) nebo výrobní vada.

Automat potřebuje servis

Poměrně dost Mondeí v nabídce má samočinnou převodovkou. Například k motorům 2.0 EcoBoost jste ji dostali standardně, Ford začal k dvoulitrům s turbem nabízet manuál až později. K charakteru dieselů se pak automat náramně hodí. V případě Fordu Mondeo jsou dvě možnosti. Klasický automat s hydrodynamickým měničem a dvouspojková převodovka PowerShift.

Ford Mondeo (46)
Automaty mají logickou ruční volbu rychlostí od sebe dolů a k sobě nahoru
Ford Mondeo (28)
Mondeo filtruje průměrnou českou silnici s důstojností. Hodně ale záleží na rozměru kol

Pro oba druhy převodovek platí, že potřebují výměny oleje, ideálně po 60 000 km. Pokud taháte přívěs a jezdíte se hlavně v kolonách a po městě, potom klidně zkraťte interval výměny oleje v automatu na 40 000 km. Převodovky jsou jinak spolehlivé a i dvouspojka, pokud má za sebou předepsané výměny oleje, vydrží zhruba čtvrt milionu kilometrů. Nová sada spojek přijde asi na třicet tisíc.

Měničový automat se dodával k motorům 2.0 TDCI do července 2010, pak nastoupila u dvoulitru dvouspojka. Motor 2.2 TDCI měl automat s měničem vždycky, ale u silného dieselu se připravte na to, že toho bude mít převodovka dost. Točivý moment přes 400 Nm je na ni možná až příliš.

Pořád dobrá volba

Díky rychlejšímu poklesu cen je ojeté Mondeo zajímavou nabídkou. Vlastně jednou z nejlepších v této kategorii. Hledejte ale asi raději model po faceliftu, i když už bude mít diesel filtr pevných částic. Pořád lepší vyzkoušená technika v relativně moderním autě, než starý kus bez filtru s brutálním nájezdem. Ale je to na vás.

Ani se starším kusem velkou chybu neuděláte. Mondeo vám bude při odpovídajícím servisu sloužit dobře. Jistě, časem se nějaký problém objeví, už je to přece jen deset let staré auto. Ale celková kvalita je nadprůměrná, i když to tak na první pohled nevypadá. Se správným motorem bude Mondeo i za několik let stále velmi žádaná ojetina.

Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Ohodnoťte tento článek!
4.55 (90.97%) 31 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. U nás na firmě to bylo jako služebák, v naftě najeto poctivých 220 000, pravidelný značkový servis, jeden řidič žádný Lauda, nebourané, jen kvalitní nafta, loni investice 60 000 letos se něco rozpadlo cca za 50 000 takže to šlo raději na vrakoviště. asi tak s Mondeem

  2. Mám Mondeo 2.0 TDCI kombi r.v. 2008 5 let dovezené z Holandska. Ročně nalítám cca 30.000 km. Používám ho i k podnikání. Za tu dobu bez jediného problému. Pouze běžné věci které se opotřebují a výměny oleje po 15.000 km. Až odejde do věčných lovišť tak jdu do něj znova 🙂

  3. Článok je dobrý, ale vo viacerých veciach sa nedá súhlasiť.
    „Mondeo je považováno za její konkurenci.“ – to akože vážne? Ochcávka konkurent Mondea? Ani zdaleka!
    „Snad jediné, v čem jsou jisté mezery, je kvalita detailů a zpracování interiéru. Mondeo pocitově rychle zastarává a na interiéru bývá znát jeho věk. Neumí stáří a nájezd maskovat tak dobře jako vozy koncernu Volkswagen.“ – toto mi prišlo ako od zaritého koncernistu, koncern je známy aspoň na SVK svojím nekvalitným škrípajúcim interierom ktorý na prvý pohľad vyzerá lacinne, interier Mondea je niekde inde, jak v tejto verzii tak aj v tej najnovšiej
    „I když se při faceliftu interiér zlepšil, kvalitou se nevyrovná Passatu nebo třeba i menší Octavii“ – zasa tá škrípajúca lacinná ochcávka, nemám slov
    „Před rokem 2010 fungoval systém regenerace nespolehlivě a mnoho majitelů filtr odstranilo nebo provrtalo.“, „Stejně ale počítejte s tím, že víc než 200 000 km filtr nedá.“ -čistý blud, pokiaľ sa auto vyslovene nepodtáča, filtr musí vydržať minimálne 300k km, Ford dokonca uvádza, že filtr sa pri motoroch napr. 2.0 TDCi nemení teda nemá žiadny interval výmeny

    Celkovo sú to dosť spolahlivé autá, ak sa k nemu majitel správa dobre. Určite majú menej porúch, ako dnešné autá od VW Group

    • Plne souhlasím, Mondeo nelze srovnávat s Octavií, to děla jen blb a hlavně článek jednoznačně psal zarytej koncernista. Také si nemyslím, ze vnitřek Mondea vypadá lacině, ba naopak, dle mě vypadají lacině koncernove vozy VW. Mám Mondeo 2010 s filtrem najeto 220tis a vše pouze standard servis. Jen Škoda, ze nové Mondeo se moc neposunulo, zadek je stejný ( skoro) a předek se mi už tak moc nelíbí.

    • Já mám Mondeo v benzínu ještě z předchozí generace (poslední modely z roku 2005-2006), interiér mám pořád jako nový z praku a zkazky o korodujících Mondeech patří do večerníčku o pohádkách Ovčí babičky. Poslední korodující Mondea byla přes faceliftem v roce 2003, já nemám na autě ani smítko koroze a to stojí 12 let před panelákem celý rok.

  4. Mam 535000 km natoceno v rope na tdci 2.0 a u mně dobrý – klepu sem tam neco je samo treba vymenit. Vnitrek jak novy.

  5. Známý měl podobnýho Forda a drží mu krásných 10 let a myslím, že těch 600 tis už má. A to ho kupoval v autobazaru a to mělo už nalítáno kolem 200 tis, takže klobouček, asi dobrý kauf v autobazaru a dobrý držák 🙂 dneska by nová funglovka začala řvát přes počítač, at to hodíte už ze skály při tolika naježděných km…

  6. Ford hrozný krám už nikdy máme doma dva podvozek hrozny žádná pevnost a vše drachy a o elektrice raději nemluvím za výrobní linkou rovnou lisovat srače

    • Ktere typy, rocniky, konkretne jake problemy? Na zavadu „drachy“ a vlastnost „podvozek zadna pevnost“ si pokud vim nikdo nestezuje.

    • Podvozok hrozný? Na tom aute režem zákruty tak ako som si to na SuperB a Prassate nikdy nedovolil. Keď sa aj nejaký Prassatík snaží držať stopu, tak viem, že v zákrute si musí chudáčik pribrzdiť. Nie nadarmo sa už niekoľko rokov po sebe objavujú v rally Fordy. Ich podvozky používa Volvo a aj Jaguar čo je prémia, ale to človeku ktorý slintá len po koncerne asi len ťažko vysvetlovať. Si prvý od koho čítam sťažnosť na podvozok od Fordu. A nie, nepozerám sa len po Fordoch pretože ho mám v garáži, zaujímajú ma hociktoré autá okrem škripajúcich verglov od VW Group 🙂

      • A měl si i jiné auto než Mondeo a koukal si co je pod autem na zadní nápravě
        Já osobně sem do auta dál víc peněz než stalo

      • Superb a Passat mají podvozek komfortní a ne sport tak to se nedivim i passata B5.5 sem měl a v zatáčka poskakoval jak koza. Ale Octavia 2 rs tdi bez úprav bych tě vtech zatáčkach ještě v klidu přidat plyn abych tě po potlačil a názor nezměníme Ford je srač

        • Komfortný? To má ďaleko od komfortu keď som sa už po hodine na rakuskej diaľnici mrvil v sedačke. Ochcávka a zákruty k sebe nejdu, používame jednu ako služobnú a dosť pochybujem, že podvozok pri RS, čo mimochodom sú len písmenka pretože Škoda RS nerobí, oni si len myslia že robia, sa o dosť líši od série. Najlepšie je to ich označenie TDI RS DSG, to nevymyslí len tak hocikto! A keď už sa chceš pretekať s ochcávkou tak prečo proti ťažkému Mondeu ktoré je o triedu vyššie. Proti ochcávke by som postavil lachšieho Focusa a tiež RS ale nie z 180 poníkmi pod kapotou ako si to dovolí Škoda, ale z 350 PS. Ja nie som žiadny pretekár, ale ani nejazdím na spotrebu. Kupil som si auto kvoli podvozku a komfortu čo sa o Ochcávke povedať nedá. Tvoj názor ti neberiem, ja som ti vyššie napísal môj…

  7. Já tedy s fordem neměl nikdy sebemenší problém, pořizoval jsem forda monteo z druhé ruky a první majitel byl tedy pořádný auto bylo jak nové udržované prostě super kup. Jezdím s ním už pátým rokem a naprosto bez problémů.

  8. Mám 2l benzín, flexifuel + plyn, liftback, najeto 77000km. Jezdím brzda plyn, hlavně město a jediná věc kterou jsem dělal, jsou desky a kotouče na předku. Interier podle mě super, koncern je fuj… Místa spousta, naprosto bez problémů, super auto ve střední třídě…

  9. Já koupil před deseti lety Mondeo v áčkách a ještě letos jezdí a kdybych se o něj staral a nenechal ho zrezivět, tak by vydrželo ještě tři technický určitě…Nojo, byl jsem holt mladej a hloupej :)))

  10. Zdar fordáci, mám mondeo kombik 1,8diesel manuál 6rychlosti rok 2008 najeto 231000km bez problémů zázrak opravdu musím uznat je nejlepší za všech aut. Před tím měl vw passat 2,0tdi autom. rok 2006 už nechci vzpomínat hrůza servis však stal dost prachy přesto jsem jezdil málo a hodně servis spíš do škrotu

PŘIDAT KOMENTÁŘ: