+

  • Naprosto dostačující dynamika
  • Solidní spolehlivost tříválce
  • Dobré řízení a ochotný podvozek
  • Umí jezdit za méně než 5 litrů na sto
  • Je příjemnější než malý diesel

  • Zvuk tříválce je hlavně o zvyku
  • Stejně tak ospalá odezva motoru
  • S těžkou nohou roste spotřeba
  • Na trhu zatím není takový výběr
  • Ještě nevíme, co udělá za deset let

Ačkoli se tříválcové motory staly v automobilovém světě poměrně běžnou záležitostí, dodnes vzbuzují poměrně vášnivé diskuse. Stačí se podívat do komentářů pod naším srovnáním Octavie 1.0 TSI a 1.2 TSI, kde se to hemží odborníky na motorovou problematiku, div ne přímo experty vývojových oddělení automobilek.

Je to zvláštní. Před dvaceti lety lidem naprosto stačila atmosférická šestnáctistovka s výkonem 50 kW, točivým momentem 120 Nm a reálnou spotřebou 8 litrů na 100 km. A když jim dnes nabídnete tříválec o litrovém objemu s téměř dvojnásobnými výkonovými paramtery a o dva litry nižší spotřebou, ohrnují nos, že by v životě nic takového v autě mít nemohli.

Tříválce jsou tu kvůli tabulkové spotřebě a daním

Důvod existence downsizovaných motorů ve větších autech jsme si už mnohokrát vysvětlili. Jde především o tabulkové hodnoty emisí CO2 a z nich vyměřované daně ve většině západoevropských zemí. A ať chcete nebo ne, Česko je pro automobilky tak malý a nevýznamný trh, že nemá smysl speciálně pro něj udržovat nebo vyvíjet samostatnou motorovou paletu, která nezohledňuje daňovou zátěž z emisí. Musíme tedy brát to, co se prodává po statisících jinde.

ojetý Ford Focus EcoBoost (21)
Litrové tříválce s turbem jsou reakcí na daňové a emisní předpisy. Dynamické parametry ale odpovídají starším šestnáctistovkám
ojetý Ford Focus EcoBoost (29)
Na Focus litrový tříválec EcoBoost stačí. V reálném provozu přitom umí šetřit palivo. Spotřeba v testu oscilovala mezi 4,5 a 9 litry na 100 km

Když Ford představil litrový tříválec EcoBoost a oznámil, že ho bude montovat do modelu Focus, opět se začaly ozývat hlasy, jak to nepojede, jak to bude pořád rozbité a jak to vůbec bude strašné auto. Ale po letech se tříválec EcoBoost prodává jako teplé housky, lidé fronty v servisech nestojí a ukřičeným kritikům sklaplo. Aspoň prozatím.

Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě

„Haters gonna hate,“ dalo by se použít mezinárodně srozumitelné přísloví. Vždycky je totiž hlasitější odpor než souhlas. A tak se za křiku lidí, kteří by nikdy tříválec v obyčejném autě mít nemohli, začaly množit dotazy soudných zájemců o ojetinu, jak na tom vlastně litrový tříválec od Fordu je se spolehlivostí a jestli stojí za úvahu.

ojetý Ford Focus EcoBoost (33)
K testu auto dorazilo nevzhledných „plechotronech“. Původní hliníkové osmnáctky totiž byly s letními pneumatikami
ojetý Ford Focus EcoBoost (40)
Jízdní vlastnosti Fordu Focus patří mezi nejlepší ve třídě. Přistihli jsme se, že nás bavilo jezdit domů tou delší a zakroucenější cestou

Rozhodli jsme se vyjít dotazům vstříc. V autobazaru jsme si domluvili zápůjčku Focusu s rozumným nájezdem necelých 70 000 km. Jenže než se stačila zápůjčka zrealizovat, auto se prodalo. Naštěstí se ale objevila alternativa. A tak jsme si v Auto ESA půjčili na test modernizovaný hatchback s nájezdem jen něco málo přes 20 000 km. Prodejce chtěl za skoro nové a slušně vybavené auto z roku 2015 v době testu 330 000 korun.

Výkon tříválce bohatě stačí

Pokud nás paměť neklame, Ford Focus třetí generace započal svou kariéru na konci roku 2010 a pomalu spěje ke konci svého přirozeného životního cyklu. Nástupce se plánuje už na příští rok. U nás by se měla nová generace Focusu prodávat od začátku roku 2019.

Tříválcový motor 1.0 EcoBoost se pod kapotou Focusu objevil poprvé v březnu 2012 ve dvou provedeních. Základní mělo výkon 74 kW (100 k) v 6000 min-1 a točivý moment 170 Nm v rozmezí 1500 až 4000 min-1. Silnější provedení nabízelo 92 kW (125 k) a točivý moment měl stejnou hodnotu, ačkoli mohl být krátkodobě zvýšen až na 200 Nm díky funkci overboost. Slabší motor měl pětistupňový manuál, silnější, který byl i pod kapotou testovaného auta, dostal šestikvalt. Automat přišel teprve nedávno, takže litrový tříválec koupíte i s šestistupňovým automatem. V bazarech je automatická verze zatím naprostou vzácností.

Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

Jak vidíte, svými parametry zastupuje litrový tříválec celkem spolehlivě starší a velmi oblíbené atmosférické šestnáctistovky. Poslední verzi 1.6 Ti-VCT o výkonu 77 kW ale ještě pořád v novém autě koupíte. Vlastně je to základní provedení Focusu. V současnosti je dle ceníku slabší verze litrového tříválce o 20 000 korun dražší.

Představovat podrobně Ford Focus asi nemusíme, protože spolu s Octaviemi a Golfy patří k nejběžnějším modelům na českých silnicích. Ve srovnání s přímými soupeři ale Focus vždycky nabízel jeden bonus, který se špatně zanáší do tabulky technických údajů. Výborně jezdil.

ojetý Ford Focus EcoBoost (43)
Modernizace prospěla logice ovládání infotainmentu. Příliš masivní středový tunel a komplikované ovládání palubního počítače zůstávají
ojetý Ford Focus EcoBoost (4)
Masivní spoiler vypadá dobře na fotkách, ale myčka vám pak auto očistí jen do půlky okna. Musíte vzít hadřík a leštit ručně

S ohledem na ojetinu je nutné počítat s tím, že postupné opotřebení podvozku a ojíždění pneumatik se bude projevovat na kontinuálním zhoršování ovladatelnosti, ale pokud je na podvozku vše v pořádku a auto se má o co opřít, jezdí Focus čitelně, má poměrně komunikativní řízení a vodit ho zatočenou silnicí je radost.

A je celkem jedno, co má pod kapotou. Hezky se projedete i s litrovým tříválcem nebo naftovou šestnáctistovkou, i když vrozené nadání a charakter podvozku tohoto Fordu vynikne nejlépe s nějakým silnějším motorem. Třeba s jednotkou 1.6 EcoBoost je Focus vyslovený „warmhatch“. Golf nebo Octavia také jezdí dobře, ale za jejich volantem se člověk přece jen cítí trochu jako pasažér.

V bazarech jsou hlavně diesely 1.6 TDCI

To jsme se ale nechali na okresce trochu unést. Teď honem zpátky k ojetině. Ford Focus patří tradičně mezi velmi oblíbená auta a na českém trhu je v TOP 10 nejprodávanějších ojetin. Kdo se situací na trhu ojetin zabýváte, asi víte, že bezkonkurenčně nejčastější a nejvyhledávanější jsou importované služební kombíky s motorem 1.6 TDCI, které se k nám dostávají z různých výprodejů od fleetových zákazníků z Nizozemska, Itálie a podobných destinací.

Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout

Namátkou jsme se podívali na nejpoužívanější český vyhledávač inzerátů, který ze zhruba čtyř stovek aut uvedených do provozu od roku 2012 vyhodil 181 Focusů s motorem 1.6 TDCI. Litrových EcoBoostů ukázal 75. Z těch mělo 70 inzerovaných najeto do 50 000 km a ani jeden přes 125 000 km. Dieselů s nájezdem přes 125 000 km byla celá stovka.

ojetý Ford Focus EcoBoost (22)
Na rozdíl od naftové šestnáctistovky za sebou mají litrové EcoBoosty výrazně menší nájezdy. Většině aut zbývá do 100 000 km ještě dost času
ojetý Ford Focus EcoBoost (35)
Kdo chce jezdit dynamicky, měl by hledat raději motor 1.6 EcoBoost. Ten je ale vzácný, kupci nových aut už v této ceně brali diesel 2,0 l

Malý diesel mnohé opatrnější kupující příliš neláká. Ne snad, že by byla šestnáctistovka vyloženě špatná (dřívější katastrofální problémy 16V verze se podařilo částečně eliminovat), ale s nájezdem přes 150 000 km a očekáváním vyšších servisních nákladů nepředstavuje zrovna lákavou vidinu bezproblémové ojetiny. Logicky se pak někteří ptají po litrovém tříválci EcoBoost.

Němci „litr“ pochválili

Můžete vzít jed na to, že je dobrý. Ford počítal s tím, že motor bude vzbuzovat kontroverzi, a připravil ho s ohledem na očekávané vyšší zatěžování. Jak se zdá, vše se povedlo.

Asi nejlépe životnost litrového EcoBoostu pod kapotou Focusu vystihl tradiční test německého AutoBildu na 100 000 km. Ten se s nájezdem opravdu nemazal a na litrovém tříválci tuto porci doslova „nalétal“ za necelé dva roky. Následná rozborka motoru potvrdila, že i po takovém „fleetovém“ zápřahu je 1.0 EcoBoost ve stále velmi dobré kondici.

AutoBild si sice postěžoval, že motor kolem 20 000 km padal do nouzového režimu, ale to bylo vyřešeno v rámci záruky přehráním softwaru v řídící jednotce. Od té doby byl s motorem klid a Focus dostal v dlouhodobém testu od AutoBildu málo vídanou známku 1-. Modla a ojetinová stálice, Passat Variant 2.0 TDI-PD, dostal čistou pětku jako jedno z nejhorších aut vůbec. To jen tak pro zajímavost.

ojetý Ford Focus EcoBoost (31)
Od německého AutoBildu dostal Focus s litrovým tříválcem velmi příznivou známku 1- v testu na 100 000 km. Motor byl v dobré kondici
ojetý Ford Focus EcoBoost (30)
Pro zájemce o úspornou ojetinu představuje málo jetý EcoBoost perspektivnější volbu než často utrápený a přetěžovaný diesel 1.6 TDCI

Mechanické součásti litrového tříválce se zatím projevují jako nadmíru spolehlivé a dostatečně dimezované. Otázky vzbuzuje poměrně komplikovaný systém chlazení s uzavíráním přívodu chladiva k motoru pro jeho rychlé ohřátí, ale zatím jsme neslyšeli o fatálních závadách. Navíc je celý systém řešený tak, že pokud by se měl ventil porouchat, zůstane v otevřené poloze. Maximálně tedy bude trvat déle, než se motor dostane na provozní teplotu.

Turbo také vydrží, olej motor normálně nebere a zapouzdřený rozvodový řemen v oleji by měl vydržet celou životnost auta. Nicméně Ford doporučuje jeho kontrolu po 240 000 km. Přeci jen je to řemen, takže bychom se preventivní výměně v rozumném intervalu nebránili. Dobré bude se poradit se servisem Ford.

Na zakarbonování netrpí

Velkým strašákem přímovstřikových motorů je nadměrná tvorba karbonových úsad. Ford uvádí, že při vývoji motoru 1.0 EcoBoost s tímto problémem počítal a nechal raději motor spalovat tzv. homogenní směs, aby riziko tvorby karbonových úsad minimalizoval. Přesto je lepší motoru nadbíhat kvalitním palivem a především včasnými výměnami oleje.

Není to diesel, ale i tak bychom doporučovali měnit olej nejpozději po 15 000 km. Zejména kvůli velkému tepelnému namáhání od turba. Je to malý motor, oleje je v něm relativně málo a investice vás nezruinuje. Pozor ale na správnou specifikaci. Nejde o to dodržet jen poměrně nezvyklou viskozní třídu SAE 5W-20, ale olej musí splňovat normu Ford WSS-M2C-948B. Většinou je na schváleném oleji přímo logo Fordu s dodatkem EcoBoost nebo EB.

ojetý Ford Focus EcoBoost (25)
Zásadním předpokladem pro dlouhou životnost motoru je dodržování servisního plánu a rozumné zacházení. Pro nový olej jeďte raději dříve
ojetý Ford Focus EcoBoost (51)
Pečlivý přístup k údržbě málo jetých kusů slibuje bezproblémový provoz. U fleetových dieselů s nájezdem 150 000 km toho moc nezachráníte

Litrové EcoBoosty tedy zatím obecně nezlobí. Ovšem tady je nutné akceptovat námitku skeptiků, že auta mívají vesměs málo najeto. Litrový tříválec s nájezdem přes 150 000 km, který je u dieselů naprosto běžný, jsme u nás na trhu ještě neviděli. Pokud však budete dodržovat servisní plán, zejména za studena se k motoru budete prvních pár kilometrů chovat slušně a nebudete ho trápit nesmyslným podtáčením a plným plynem na pětku od volnoběhu, nemělo by se nic pokazit.

Pokud jste si koupili slabší provedení, ani by nemuselo vadit odborné zvýšení výkonu na úroveň silnější 92kW verze. Oba motory se liší pouze softwarově a samozřejmě i převodovkou. Mechanické rozdíly v základních částech motoru ale nejsou. Přesto s čipováním opatrně. My se k němu dlouhodobě stavíme spíše skepticky a doporučujeme raději rovnou hledat výkonnější provedení od výrobce. Už jen kvůli šestistupňové převodovce, která lépe využívá potenciál motoru a přispívá ke klidnějšímu a hospodárnějšímu provozu na dálnici.

Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

Na akustický projev litrového tříválce je potřeba si zvyknout. Charakteristické drnčení se však ozývá jen vzdáleně, jako by ho vydávalo auto vedle vás. Je to o zvyku a pokud si pustíte rádio na normální hlasitost, ani vám nepřijde, že máte vpředu „o válec méně“. Vlastně jediným negativním projevem motoru je trochu gumová reakce na přidání plynu. Je znát, že postrádá ostrost reakce starších atmosférických jednotek a chvíli mu trvá, než se pořádně nadechne.

Servisní rady
Výhodou Focusů s tříválcem je malý nájezd. Většina nabízených aut jsou předváděčky nebo málo jeté kusy, kterým do 100 000 km zbývá ještě hodně času. Naproti tomu diesely 1.6 TDCI za sebou mívají výrazně větší porce kilometrů. Fleetový diesel je docela riziko, protože u takového se na včasné výměny oleje a opatrné zacházení moc nehraje. Přesto není dobré u málo jetého EcoBoostu podceňovat prověření ojetiny před nákupem a následné dodržování servisního plánu. Tankujte kvalitní palivo a jednou za čas použijte čistící aditivum. Olej měňte nejpozději po 15 000 km a k motoru přistupujte (hlavně za studena) s rozumem. Pokud chcete drtit pedál plynu na podlaze v levém dálničním pruhu, bude asi lepší se podívat po jiné motorizaci.

Projevu se ale řidič brzy přizpůsobí a kdo je zvyklý na ospalé rozjezdy maloobjemových dieselů, ten si ničeho nevšimne. Pokud jde o dynamiku, není pak potřeba zoufat. Stačí mít na paměti, že výkon 92 kW a točivý moment 170 Nm nedokážou zázraky. Kdo chce dynamičtější svezení, ať si koupí silnější čtyřválcový EcoBoost nebo rovnou Focus ST.

Pokud jde o Focus jako takový, všechny standardní atributy mu zůstávají. Modernizovaná palubní deska s jednodušším ovládáním infotainmentu Focusu prospěla. Nepotěší ale nabídka místa na nohy vzadu a zbytečně masivní středový panel. Co jsme mohli také vypozorovat, kvalita zpracování detailů se dost liší kus od kusu a interiéry více ojetých focusů neumí maskovat stáří tak dobře jako třeba volkswageny a škodovky.

Raději tříválec než malou naftu

Na závěr se nemůžeme ubránit přímému srovnání s naftovou šestnáctistovkou, kterou spořivý kupující ojetin berou jako automatickou volbu. Jakkoli se jedná o slušný motor, jeho minulost ve fleetových autech s výměnami oleje po 30 000 km a nepříliš vybíravým stylem jízdy neslibuje příliš perspektivní nákup.

ojetý Ford Focus EcoBoost (9)
Podle našeho názoru představuje ojetý litrový EcoBoost mnohem lepší volbu než naftová šestnáctistovka. Spotřeba se moc neliší
ojetý Ford Focus EcoBoost (39)
Litrový tříválec se prozatím profiluje jako spolehlivý a úsporný motor. Otázkou ale zůstává, jak bude vypadat po deseti letech

Na rozdíl od verze ve vozech koncernu PSA sice Ford nepoužívá aditivovaný systém regenerace filtrů pevných částic, ale stává se, že filtr DPF se okolo 200 000 km ozve. Ford naštěstí nabízí servisní řešení s originální repasí a výměnou kus za kus, takže vás to nebude stát 40 000 korun jako nový filtr pro Octavii 1.6 TDI nebo 180 000 korun jako filtr pro naftovou Hondu. Většina repasí DPF se vejde do deseti tisíc. Ale i tak lze u utrápeného fleetového dieselu očekávat vysoké investice, například do turba, vstřikování a spojky. S nájezdem k 200 000 km se u některých Focusů začíná hlásit také převodovka.

O spotřebu litrového EcoBoostu se nebojte. V testu jsme celkem s přehledem jezdili za sedm litrů s velkým podílem městského a dálničního provozu a častějším využíváním dynamického potenciálu, neboť nás řízení Focusu prostě bavilo. Reálně se dá spotřeba v příměstském provozu udržet na šesti litrech. Jistě, pokud budete Focusu stát na dálnici na krku, pojede za devět litrů. Na delší cestě mimo město a dálnice jsme se dostali s hodnotou na palubním počítači na 4,5 litru, aniž bychom se museli vyloženě ploužit. Stačí předvídat, využívat setrvačnost auta (tříválec nemá skoro vůbec žádný brzdný moment) a EcoBoost pojede za vskutku „naftovou“ spotřebu. Vážně pořád chcete ten diesel?

Test ojetiny: Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích
Ohodnoťte tento článek!
4.25 (85%) 20 hlas/ů

34 KOMENTÁŘE

  1. Vyvrací mýty? Potvrzuje pravdu! S 1.0 EcoBoost jsem si užil dost je to přesně ten šmejd, jako každý tříválec. Na trhu jsou dnes už lepší, 1.0 TSI je dál, přesto je to pořád šmejd. Průběh výkonu + hluk jsou příšerné, vibrace citelné. A spotřeba o ničem. Jak toto může někdo s mozkem hájit, pane Žáku? Doporučuji číst: http://goo.gl/iZds5U A přemýšlet, proč má tento článek 1,1 tisíce lajků. A váš 11. Je to opravdu nesmysl. 1.0 EcoBoost už nikdy!

    • Nemáš si pořizovat na závodění auto určené na normální jízdu a psát potom blbosti. Ano, měl jsem to půjčene a jezdil jsem v tom.

    • Chudaak…nevies o com tocis…Mam s EB 92kw 125k najazdenych cez 70.000km a spotreba 6,1l/100k. Hovoris o 1.0 TSI a tie motory sa zacali montova včera a hovoris ze je lepsi ako Ecoboost 😀 😀 vživote si v tom nejazdil!

  2. Jak si někdo může myslet ze bude mít menší spotřebu když aby ten verk jel musí mít nohu až na podlaze.Jo dobrý pro důchodce co najede ročně 1000 km k doktorovi.
    Jinak každej tříválec je o h…ě.

    • Karle, vy jste opravdu motoristicky negramotný. Slezte z gauče a jeďte se v tom projet, když už jste propadal z fyziky, ať aspoň máte nějakou zkušenost.

  3. Osobně bych řekl, že je nutné se s tím pořádně svézt a stanovit si, jestli mi to vyhovuje nebo ne. Sám jsem majitelem fabie I, 1,4TDi a upřímně mě ten motor hodně překvapil. Ano – vibruje, to je prostě vlastnost 3 válců, Ano – má opravdu strašný zvukový projev. ale na druhou stranu v mém případě častého poskakování jak o kolo komína, tak i poměrně dlouhé cesty po republice bez posádky je to super stroj s reálnou spotřebou oscilující mezi 4-5,5l, což hodnotím kladně, hlavně vzhledem k minimálním celkovým provozním nákladům. Dynamika je v malém osazení naprosto dostačující (195Nm) možná máme náhodou výborný kus, nevím, ale v současnosti má v nohách 395tkm bez zásadnějšího servisu což předčilo všechna očekávání na rozdíl od zbytku našich vozů. Mám ve firmě ještě naftové VW T4, VW Sharan, VW Caddy, OII, takže je s čím porovnat. z hlediska nafťáků od koncernu mě osobně tříválec určitě nevadí. Nemám ale osobní dlouhodobou zkušenost s benzínem, asi bych si to měl půjčit a povozit se…

    • Luboši,
      Fobia v chrochtáku 1.4TDI je naprostá tragedie, aby to jelo se musí šlapat na plyn a po dálnici to žere trávu kolem a jede za 8 nafty…měl jsem jako služební Polo 1.4Tdi a byl to takový motorový vibrátor, že by to byl ideál pro ženy 🙂 Nechtěl bych to 1.4TDI ani zadarmo, resp.ano ale hned bych se toho zbavil. Socky TDI už jsou dávno za zenitem a žije se jen z jména z 90.let, kdy měli motory spolehlivost a dobrou spotřebu. Ale je to zase o to větší základ pro rakovinu plic ze sazí a čeští debilové odpojují filtry DPF, to bych jim ty ksichty dal k výfuku, aby se pořádně nadýchali.
      Mám rád „vůni benzínu“, resp.fandím CNG, LPG, hybridu a elektro, alternativní pohon má budoucnost, ale to pro češké zabedněnce je jako scifi, budou kupovat naftu z JZD/autobusáků a chrotat motorem i blahem, jak ušetřili…

    • Má ty kilometry najeté s originál rozvody?
      Mám Primeru s originál rozvody a 150000km na LPG. Má také origo vodní pumpu, altík, ložiska kol, spojku atd. Teď má 350000km.

  4. Tak auto je to zřejmě povedené, jen tenhle motor je jeho obrovská slabina.
    Ze servisu Ford mi bylo řečeno, ať se mu vyhnu v ojetině obloukem, že málokterý překoná hranici 150tkm ve zdraví. Ten motor totiž dobře jede, když se mu trochu šlápne, a to je kámen úrazu.

  5. za 5,5 litru jezdím s Fábií kombi 1,4 atmosféra nepřímé vstřikování a nestarám se o nic. Motor jen funguje. Mám najeto 220 tisíc a nikdy jsem nemusel měnit nějaký vstřikovače nebo repasovat nějaký posr.. turbo.
    Já myslím, že lidi za chvíli úplně zapomenou, že s novým přetechnizovaným motrem si vlastně nekoupili žádnou vymoženost ani nějak markantně nižší spotřebu, která by vykompenzovala starosti a náklady na opravy/údržby, jen otevřeli do budoucna svoji prkenici za tenhle servis a o to především jde, nechat jim víc peněz.

    • S 1,4 Astrou jsem jezdil po městě za 6,5.Měla najeto 230 000,když do mě naboural blbec který nedal přednost autu na hlavní.Jinak bych s ní jezdil pořád.Byla bez problémů.

  6. Kamarád má 1,2l tříválec ve škodovce. Není to určitě ten poslední model, tak nevím jak se za poslední roky ty motory změnily, ale nadává na to kudy chodí. Možná je to auto na jezdění do obchodu, ale absolutně nepoužitelné na dálnicích. Jezdí s tím max 110 a má to 7L spotřebu. Nějak si neumím představit co to je ten pojem stát tomu na dálnici na krku, pokud tím autor myslí svižnější jízdu při které jedu na hranici povolené rychlosti a při předjíždění ji i mírně překročím. Tak takovým stylem přece jezdí každý rozumný člověk, který nechce blokovat provoz. Není tam náhodou těch 9 litrů spotřeby nějaká tisková chyba? Vždyť za to sem jezdil po dálnici s třílitrem vyrobeným před 15ti lety!!!Dvoulitry jezdily na dálnicích za max 8 litrů. Kam jsme se to s těmi prťavými motory dopracovali když mají větší spotřebu než silnější motory dvojnásobné velikosti?
    A neodpustím si ještě jednu poznámku k autorovi. Že se nestydíš, píšeš tu o spolehlivosti ojetiny a přitom testuješ skoro nové auto s 20 000 nájezdem. Bys měl ten článek asi přejmenovat ne?

    • Zase hromada keců – dvoulitry v benzínu jezdily po dálnici za 8 – 12 litrů. A to se musely držet na uzdě. S Feldou kombi 1,6 jsem při tachometrových 140 km/h jezdil okolo devíti litrů. Měl jsem 1,6 TDI CR v Octavii a při jízdě po dálnici jsem tomu nemusel stát na krku, jak se nemusí stát na krku tomu litrovému tříhrnku, navíc v lehčím a menším autě, než je Octavie. Když má něco 100 kobyl, tak je jedno, v jakém objemu to je, je to stále 100 kobyl. A podle toho se tomu šlape na krk. A nikdo nikoho nenutí si ten motor kupovat.

      • Dovolím si s Vámi nesouhlasit, myslím, že se mezi dvoulitry najdou stroje, kterým stačí i méně. Sám vlastním Toyotu Avensis 2.0VVTi 108KW, se kterou běžně jezdím po dálnici(nejvíc D1) okolo tachometrových 120-130 za 6.3/7.3max.(léto/zima). Zrovna včera jsem jel trasu Zlínský kraj-Divišov(cca 530km tam a zpět) s průměrnou spotřebou 7.0-7.1l/100km, kterou jsem ověřil tankováním, teplota byla mezi 0-5st.-odpoledne/noc, dvě dospělé osoby a dítě v autě

          • Ano. A ve městě za 12 a vo tom to je. Někdo jezdí po dálnici, někdo po městě. To je třeba si uvědomit, když si kupuju auto. A navíc, teď už jsou auta, která umí poé dálnici za 6 a po městě za 5. A mají světe div se 3 válce. Ale bez turba. Turbo k litru je jako kokain do žíly – první dojem hezký, ale pak to jde do kopru. Turbo má motoru pomáhat pracovat efektivněji, a snižovat spotřebu. Pokud ho ale výrobci používají jako doping pro litrové motory, je to cesta do pekel. A spotřeba paradoxně stoupá. Takže problém není ve 3 válcích, ale v celkové konstrukci.

      • Litrovému tříhrnku nemusíte pane stát na krku, to jsou jen vaše bludy, zřejmě vzniklé tím, že někdo stál na krku vám a přerušil tak tok krve do hlavy.

  7. Problém není ve třech válcích. Problém je v tom, že se do aut montují motory, které tam prostě nepatří. A aby se to srovnalo, tak se tam narve turbo, a jiný vyfikundace… Tři válce s objemem 1.0 patří do maličkých aut, kde jsou opravdu lepší než 4 válce. jediný zápor je chvění, které ale uklidnit vyvážením není až takový problém. Výhody převyšují: Při stejném obsahu motoru je objem jednoho válce větší u tříválce než u čtyřválce. je nižší počet součástek, hlavně těch vratných (ojnice, ventily, píst), stavebně je při stejném objemu menší a lehčí, má menší třencí odpory. Jezdil jsem se čtyřválci 1.0 a 1.1, i s 1.4 a nyní mám už čtvrtý tříválec (bez turba). bez diskuze je nejlepší. Žádný ze čtyřválců stejného objemu se na něj nechytá. Ovšem pokud se tam nasere turbo, vyhoní se to na 85 kW a narve se to do superbu, pak je to píčovina.

  8. Původně měly tatry 111 dvanáct válců. Potom se přešlo na osm a myslíte, že je to horší? Nejde jen o počet válců. Jde o technologii a dobře postavený motor. Tříválce se vyrábějí už přes deset let (Opel, Daihatsu) a nikdo to ani nevěděl. Nikomu nevadily. Jezdily a byly spolehlivé. Renomé tříválců doslova zkurvila fabia HTP a od té doby se to veze setrvačností, že tříválce jsou na hovno. Není to tak. Mám na nich najeto 240 000 a už bych neměnil.

  9. Dobrý den pane Žák, tohle je nejlepší článek napsaný o „novém“ Focusu který jsem četl jelikož tenhle motor vyhrál už po páté ocenění Motor roku také uvažuji že si ho pořídím.

  10. Velice se směji ojetině 20000 km. Spolehlivost se může testovat tak od 100000 km. I 70000 km na ojetině 5let stáří bývalo bez jakýkoliv problémů na benzínovém voze. Působil jako zánovní vůz. Podvozek v pořádku bez rzi, tlumiče O.K., karoserie perfektní, lak perfektní, Interier O.K., pohon perfektní. Stálo 150000Kč . A tady čtu o ojetině 20000 km. Vsadím se, že se redaktor nepodíval sondou ani do motoru, aby podal odbornější názor. Neprohlédl vůz podrobněji. Ono by to bylo i zbytečné při tak malém nájezdu. 🙂 Takže se svezl a ani nevíme jak šlapal na plyn (jaké otáčky, rychlost, spotřeba) Pouze jen sugestivní dojmy. Moje dojmy, zatím ne, dokud mohu mít 1,8 čtyřválec 🙂

  11. Super auto, 90% po praze, zbytek dálnice a okresky za průměr 6,4l. Na dálnici v D 210 jako nic. Při rozjezdech první. Co víc si přát 🙂

    • To je fakt. Také jsem s ním podobně, do zatáček sedí perfektně a ostatní strachy brzdí. jedna taková je z Malešic do údolí dutejch hlav pod viaduktem.

  12. Mam jen zkusenost s HTP a to jednou cestou do praha Brno a nic horsiho jsem nezazil. Spotreba 9l a kazdej kopec utrpeni. Podle me male obemy ani 3valce do aut nepatri a vzdycky bude lepsi atmosfera 1.6 o stejnem vykonu nez foukanej 3 valec. Zena ma 2.0l atmosferu a do mesta a na jeji jezdeni bych rekl ze optimal. Spotreba kolem 8l jen se meni olej kazdych 10 tis km.

    • Přestante posuzovat podle HTP, probůh, je to technický zmetek, aušus, ví to i škoda, a pokazila tak renomé všech povedených tříválců, o kterých ani nevíš, že existují.

    • Teda pokud chcete s HTP jezdit 140 po dalnici tak vas chapu, ale jinak jsem s Fabii HTP jezdil s dlouhodobym prumerem 5.8l z 60% po dalnici. Ovsem jsem stim jezdil tak 120 protoze to opravdu moc nejelo… kdyz na to slapal vic tak to nejelo a zralo.

      Jinak ted mam Ford C-Max, 1.0 ecoboost a vykonove je to nekde jinde. Nestane se mi ze bych musel do kopce podrazovat (od 1800 otacek vytlaci vsechno). Dlouhodoba spotreba je 6.7, tak nejak to bude tim ze jde o vetsi auto, vyrazne silnejsi motor kde ten vykon i vyuzivam napriklad pri rozjezdu a obecne stim jezdim rychleji.

      Co se tyka spolehlivosti tezko rict, uvidime… ale smym najezdem <15tis za rok to auto drive moralne zastara a zacne hnit.

  13. Mám Focus 1,6TDDi, r.v.2010. Kupoval jsem ho před třemi lety , měl najeto 180.000km, ted mám najeto 240.000km. Průměrná spotřeba 4,7l/100km. Po městě se vejdu do 5litrů, běžné ježdění mimo město okolo 4,4litru. Pokud jedu po dálnici 85-95km/h ( v pravém pruhu mezi kamiony) jsem schopný jet za 3,9l/100km. Při běžné jízdě okolo 130km/h je to tak 4,8- 5,1 l/100km. Kupoval jsem to bez servisní knížky, takže těžko říct co na tom kdo kdy měnil. Moje jediná investice byla zatím pouze do nafty a vody do ostřikovače.

    • Svého naftového páchnoucího chrochtáka ani nevzpomínej,
      kde projedeš tak tam dlouho tráva neroste. Tobě by na tvoje ježdění stačila Fobia HTP. Ale když už jezdíš jako posránek, aby se ti náhodou nezvedla spotřebo o decku a mohl jsi nad tou spotřebou onanovat, tak ti aspoň z toho ropádka nepadají brikety jako kdejaké naftové socce…

  14. A pro srovnání manželka má stejně starou Pandu 1,0l. Jezdí okolo komína, jedna jízda max. 4km v kuse. Výhodou je, že to v zimě v letě topí po půl kilometru. Jezdí někde okolo 5 l/100 km. Pravdou je, že jsme s tím zkoušeli jet na výlet. Pokud řídím já a chtěl bych s tim jet jako s Focusem tak se pod 9l/100km nedostanu. Ale tohle není auto na dálnici,ale do města super. Neodsuzuji zastánce jakýchkoli aut a motorů, každý si má koupit to co mu vyhovuje.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: