+

  • Motor, který má sílu dole, elán nahoře a charakter všude
  • Vynikající stabilita a solidní volnost náklonu
  • Originální styling
  • Exkluzivita – oproti velkým Moto Guzzi jsou i Harleye masovka

  • Nestabilní volnoběh za studena
  • Vyžaduje silový způsob řízení
  • Nestřídmé nároky na palivo

Dlouhá léta platilo, že Moto Guzzi je takové italské BMW. Výrobce konstrukčně svérázných motocyklů, který na japonskou konkurenci třeba úplně nestačí technickou vyspělostí ani dynamikou, ale drží si svůj koutek trhu díky tradici a osobitosti. Pořád má v nabídce letitý cestovní koráb Norge nebo enduro Stelvio, ale to jsou dozvuky staré éry. Aktuální strategie koncernu mateřského Piaggio velí značce z městečka Mandello del Lairo na březích jezera Como klást důraz na retro modely, cruisery a zkrátka motorky toho typu, na které koukat je stejně dobré jako na nich jezdit. A někdy snad i lepší.

Moto Guzzi Audace_
Model Audace vychází z modelu California 1400 Custom, který už v nabídce nefiguruje. V zásadě se jedná o Californii zbavenou komfortních prvků a chromovaných ozdob

Všechny Moto Guzzi mají podélně uložený motor do V a sekundární převod kloubovou hřídelí. Předmět našeho dnešního zájmu, Moto Guzzi Audace Carbon, patří do stejné modelové řady jako bagger MGX-21 a cestovní cruiser California 1400. Sdílí s nimi technický základ včetně prvku, který dominuje vzhledu i zážitku z jízdy – obrovského, vzduchem a olejem chlazeného „véčka“. Každý z jeho do stran trčících válců má objem 690 krychlových centimetrů. Pokud jde o styl, je Audace „muscle cruiser“. Minimalistický, svalnatý, výhrůžný. Místo chromu matná čerň, místo plastu či kovu uhlíkový kompozit. A opravdový! Přední blatník i boční panely nádrže jsou skutečně z karbonu.

Moto Guzzi Audace_-5
Impozantní pohled. Rovná, nízká řídítka nutí do agresivně přikrčené jezdecké pozice, žebrované hlavy válců evokují představu leteckých hvězdicových motorů

S ponurou černí kontrastují ostrůvky červené barvy. Nápisy na ráfcích, brzdové třmeny Brembo a zejména hlavy válců. Pokud jde o barvy a materiály, Moto Guzzi Audace Carbon tak vlastně přebírá estetiku baggeru MGX-21. Jinak je hlavním motivem minimalismus. Jednoduché kulaté světlo, rovná „dragsterová“ řídítka, dvojice krátkých kónických výfuků. Proporce dotváří 200 mm široká zadní pneumatika.

Další informace o technice, stylingu a příslušenství Moto Guzzi Audace Carbon najdete v tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

Audace je dlouhá, nízká a široká motorka. Budí respekt už svým vzhledem. A když přehodíte nohu přes sedlo, zvednete všechnu tu tíhu z bočního stojánku a všimnete si, jak motor vystrkuje svoje dvě hlavy zpod už tak široké nádrže, dojem velikosti rozhodně nezmizí. Tohle není stroj pro ty, kdo cítí z hmotných motocyklů strach.

Moto Guzzi Audace_-2
Z ponuré černi vystupují ostrůvky červené barvy. Siluetu dotvářejí i boční kryty dole uloženého chladiče
Moto Guzzi Audace_-7
Sedlo spolujezdce lze snadno demontovat. Zadní pneumatika má šířku 200 mm

K rovným řídítkům se musíte sklonit do lehkého předklonu, který na jednu stranu zatěžuje spodní záda, ale na druhou stranu pomáhá vzdorovat náporu větru a podporuje aktivní styl řízení. Probudit motor k životu je proces. Po několika otočeních startéru buchar sice naskočí a okamžitě vylétne do vysokého volnoběhu, ale otáčky vzápětí klesnou až do zhasnutí. A tak se to opakuje několikrát dokola. Testovaný motocykl měl konzistentně problémy se startováním zastudena, ačkoliv zahřátý chytal zcela spolehlivě.

Když se vám konečně podaří přemluvit dvouválec do práce, usadí se v podmanivém rytmu podmalovaném výraznými vibracemi. Když zkusmo přidáte plyn na místě, stanou se dvě věci. Zaprvé, celý motocykl sebou kvůli klopnému momentu obřího podélně uloženého motoru škubne doprava. A zadruhé, vibrace téměř zmizí. Jak to? Podobně jako Harley u řady Touring zde používá Moto Guzzi pružné uložení agregátu, které pohlcuje vibrace. Takže zatímco na křižovatkách se stroj mocně a působivě otřásá pomalým rytmem dvou převalujících se pístů, za jízdy se nemusíte bát brnících prstů, rozvibrovaných očních bulv a uvolněných plomb.

Moto Guzzi Audace_-4
Žádná fólie, boční panely nádrže i přední blatník jsou vyrobené ze skutečného uhlíkového kompozitu. Emblém orla je součástí identity značky Moto Guzzi

Bát by se ale měl případný spolujezdec, pokud se zapomene pořádně držet, jakmile vezmete za plyn. Točivý moment vrcholí hodnotou 121 Nm už ve třech tisících otáčkách jako u obřích amerických dvouválců. Jenže na rozdíl od nich má italský agregát také rád vyšší pístové rychlosti. Nejvyššího výkonu 71 kW (97 k) dosahuje v 6500 otáčkách za minutu a točí se do sedmi tisíc. Můžete si tak vybrat, jestli se líně povezete na vlně točivého momentu, nebo pojedete sportovněji, „na výkon“. Motoru i jezdci jsou příjemné oba způsoby a zrychlení je přesně tak suverénní, jak čísla naznačují.

Stisknutím tlačítka startéru při spuštěném motoru můžete přepínat mezi několika mapami plynové rukojeti, ale za normálních okolností není důvod používat jinou než sportovní Veloce. Pravda, reakce na změnu zatížení hlavně při malých otevřeních plynu nejsou úplně sametové, ale to je spíš vliv parazitních momentů vznikajících v jednokotoučové spojce (běžné motocykly s příčně uloženými motory mívají spojky lamelové) a sekundárním převodu kloubovou hřídelí. Zvuk není dramaticky výrazný co do intenzity, ale bohatý svým složením. Na volnoběh a v nízkých otáčkách Audace bublá podobně jako americké železo, v ostřejším tempu pak v jeho hlase zaznívá cosi z ostrého charakteru Ducati – i díky výraznému chroptění sacího traktu. Tohle je určitě jeden z těch strojů, jejichž emocionální přitažlivost lze vyjádřit lakonickým „víte, že jedete na motorce“. Jeho mechanické projevy vnímáte všemi smysly a celým tělem.

Moto Guzzi Audace_-18
Oproti cestovně zaměřeným příbuzným nabízí Audace aktivnější jezdeckou pozici: řídítka jsou níž a stupačky o kousek víc vzadu, což přispívá k jistějšímu ovládání při svižné jízdě

A celým tělem ho musíte také řídit. Což není ani maličko problém, pokud máte jen trochu síly a ovládáte vhodnou techniku zatáčení. Kombinace „kamionového“ rozvoru, položené přední vidlice a širokánské zadní gumy napovídá, že tahle motorka nebude z těch, které lze přehazovat z jedné ostré zatáčky do druhé jako moped. A také není. Pokud máte ve zvyku měnit směr jízdy „přenášením váhy“ ze stupačky na stupačku, jako se to učí v některých motoškolách (a rozhodně to má smysl při sportovní jízdě na sportovních motocyklech s radikálně odlišnou kombinací geometrie, hmotnosti a jezdecké pozice), může se vám zdát, že Audace by nejraději jezdila jen rovně. Stačí ale používat cílený „kontra“ tlak na řídítka a pak není ani ten nejmenší problém.

Moto Guzzi Audace_-13
V zatáčkách vyžaduje Audace Carbon pevnou ruku, ale stabilita je výborná a volnost náklonu překvapivě slušná, stupačkami zavadíte o zem spíš výjimečně

Motocykl se sklápí ne snad vyloženě ochotně, ale poslušně a předvídatelně. Nevzdoruje, nemá tendenci se stavět, nepadá do ostrých zatáček jako mnohé jiné cruisery. V rychlostech nad 100 km/h to chce už trochu více síly, ale stále nic extrémního. V přední vidlici i zadních jednotkách s oddělenými nádobkami se ukrývá dost tlumicího účinku na to, aby se karbonový křižník hrozivě nerozkolébal ani při prudší změně směru na hrbolaté silnici. A volnost náklonu umožňuje vrhat se do serpentin docela asertivně beze strachu z předčasného kontaktu tvrdých částí podvozku s asfaltem.

Přidejte k tomu solidně účinná Bremba a co dostanete? Sportovní motocykl mezi velkými cruisery. Ostatní nevýhody této kategorie přirozeně zůstávají. Jízda je fyzicky vyčerpávající, ochrana před počasím nulová a manévrovatelnost ve stísněných prostorách tragikomická. V sedle Audace Carbon proto nikdy nebudou úplně ve své kůži motorkáři, kteří nemají dostatečnou fyzičku nebo kteří chtějí pravidelně cestovat na delší vzdálenosti. (Ne, případné doplňkové plexi a brašny ještě z cruiseru plnohodnotný cesťák neudělají.) A radost nebudou mít ani ti, jimž záleží na spotřebě. Podobně jako California si tahle Guzzi bez skrupulí vezme sedm, osm litrů na sto kilometrů. Při dravé sportovní jízdě pak klidně i desítku. Což je v jednostopém světě opravdu hodně.

Moto Guzzi Audace_-6Moto Guzzi Audace_-3Moto Guzzi Audace_-9Moto Guzzi Audace_-12

Ale kdo soudný by prosím vás u takovéto hračky pro radost řešil spotřebu? Tím spíš, že Moto Guzzi Audace Carbon opravdu není motocyklem pro nízkopříjmové skupiny. Na rozdíl od amerického Harleye nebo Indianu sice nestojí tolik co auto střední třídy, ale peníze jako na solidní kompakt potřebovat budete. Za karbonového krasavce si prodejce Moto Guzzi řekne o 449 990 korun.

Technické údaje Moto Guzzi Audace
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 2445
Šířka (mm): 920
Výška (mm): 1145
Rozvor (mm): 1695
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 740
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/120
Závlek (mm): 145
Úhel krku řízení (°): 33
Kolo vpředu 3,50 x 18
Kolo vzadu: 6,0 x 16
Pneumatika vpředu 130/70 R18
Pneumatika vzadu 200/60 R 16
Hmotnost bez náplní (kg): 293
Provozní hmotnost (kg): 318
Objem nádrže (l): 20,5
PODVOZEK
Rám: uzavřený kolébkový z ocelových trubek
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice 45 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice, dvě pružící a tlumící jednotky s nastavitelným útlumem a předpětím
Brzdy vpředu: plovoucí kotouče 320 mm, čtyřpístkové radiální třmeny Brembo
Brzdy vzadu: pevný kotouč 282 mm, dvoupístkový radiální třmen Brembo
MOTOR
Konstrukce: vzduchem a olejem chlazený vidlicový dvouválec s úhlem rozevření 90°
Vrtání x zdvih (mm): 104,0 x 81,2
Zdvihový objem válců (cm3) 1380
Kompresní poměr: 10,5:1
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 71/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 121/3000
Test Moto Guzzi Audace Carbon: Uhlíkový svalovec
Ohodnoťte tento článek!
4.43 (88.57%) 7 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: