+

  • Z aktuálních aut na trhu mu v terénu nemůže konkurovat téměř nikdo
  • Možnost tlačítkem uzavřít všechny tři diferenciály je bez přehánění unikátní 
  • Nabízí solidní komfort a hlavně překvapivou dynamiku také na silnici

  • Pracovní vůz za dva miliony korun vážně není pro každého 
  • Rádio s dotykovým displejem za 32 tisíc je hodně podprůměrné 
  • Vlastně už to tak docela není Professional 

Na trhu existuje několik jistot. V tomto kontextu se vám určitě vybaví třeba Land Rover Defender, ale ten se minulý rok definitivně rozloučil. Podobným případem je i Mercedes-Benz třídy G. Také v jeho případě se často mluví o konci kariéry, přesto tenhle model v nabídce značky pořád najdete. Není se čemu divit. I když se prodává od roku 1979, právě teď se těší největšímu zájmu. Věřte, nebo ne, minulý rok Mercedes prodal nejvíc exemplářů třídy G v jeho dlouhé historii. Bylo jich více než 20 tisíc.

Doporučujeme: Mercedes-Maybach G 650 Landaulet je nádherné monstrum, které nemá obdoby

Ve srovnání s Land Roverem Defender, který zůstával celou dobu téměř stoprocentně věrný původní bytelné konstrukci a v terénu zvládl neuvěřitelné věci (pokud byl člověk alespoň trochu šikovný při manuálním řazení redukce a uzávěrek), šel Mercedes jinou cestou. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let rozdělil třídu G na dvě řady. W463 byla určena běžným zákazníkům toužícím po odolném SUV. Pod kapotu zamířily velké motory, dorazily verze AMG, interiér mohl dostat ty nejlepší materiály… S vědomím toho, že určitá skupina zájemců pořád chce něco na způsob Defenderu, zde ale stále zůstávala ještě druhá varianta, W461.

_DSC0697
Professional se změnil i na pohled. Má novou masku, jiné světlomety a nový nárazník. Ty největší změny, které přinesl loňský facelift, ale najdete v interiéru

Šlo o čistokrevný off-road a z něj také Professional dříve vycházel. Jenže slavné Géčko prošlo minulý rok modernizací a ta změnila právě tento na pohled drobný detail. Původní Professional W461 se u nás už neprodává. Ten aktuální, který jsme nedávno vyzkoušeli, vychází z civilnější verze W463.

Vadí to? 

Mercedes-Benz třídy G Professional jsem naposledy řídil ještě coby W461 někdy před sedmi lety. Moc dobře si na něj pamatuji. Byl béžový, stál na plechových kolech a interiér vypadal jako z osmdesátých let. Současná verze je možná první pohled dost podobná, tedy až na šestnáctipalcová litá kola, ale interiér se změnil naprosto zásadně. Právě zde se nejvíce projevila nová příbuznost s civilní variantu W463.

Doporučujeme: Nová generace Mercedesu třídy G je za dveřmi. Na pohled se moc nezmění

Nový je přístrojový štít s velkým barevným displejem, na středovém panelu najdete leskle černý dekor, ovladače klimatizace jsou stejné jako v jiných Mercedesech a tak dále. Navíc dostal každý Professional elektricky stavitelný volant, což může působit zvláštně, ale je to další důsledek přestěhování pracovní verze k civilním sourozencům. Mercedes prostě vyrábí všechny verze třídy G s elektricky stavitelným sloupkem řízení. Instalace klasického sloupku pro jednu variantu by se mu nevyplatila.

_DSC0746
Interiér aktuálního Professionalu se změnil naprosto zásadně. Tam, kde dříve býval skoro až primitivní přístrojový štít, dnes najdete barevný displej. V místech, kde byly ovladače klimatizace v takovém provedení, že byste je mohli ovládat nohou, jsou dnes ovladače známé z ostatních Mercedesů

Každopádně výsledek nové kombinace W463 s Professinalem je občas skoro až komický. Kůží potažený volant, který nemá daleko k variantě AMG, je doplněn o tlačítka ovládající vskutku tragické rádio. To má sice jakýsi dotykový displej, který ale moc nefunguje (kromě toho dotykový displej nejde moc dohromady s jízdou v terénu), a špatně hrající reproduktory. Sedadlo si částečně můžete nastavit elektricky, zrcátka jsou ovšem klasická, takže si pěkně manuálně stáhnete okno a rukou si vše seřídíte. Podlaha je holá a nechybějí v ní slavné špunty pro vypouštění vody. V kontextu kovových sportovních pedálů opět vypadají zvláštně.

Prostor pro cestující (cm) Mercedes-Benz G 350 d Professional
Šířka v úrovni loktů vpředu 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 148
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 97/104
Prostor pro hlavu vzadu 103
Minimální prostor pro nohy vzadu 20
Maximální prostor pro nohy vzadu 49
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 20
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 20
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 29
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7
Délka sedáku vpředu 49
Délka sedáku vzadu 46
Délka opěradla vpředu 64
Délka opěradla vzadu 57

Jen pro zajímavost. Mercedes chce vracet auta umytá, což třeba v případě třídy G bývá občas komplikované. Po výletu do zabláceného terénu samozřejmě také podlaha nevypadala úplně jako nová, ale co, vezmu hadici, vystříkám to a vodu vypustím špunty v podlaze. Od toho tam přece jsou. Teorie je pěkná, ale v praxi při bližší prohlídce zjistíte, že se pod sedadlem řidiče nachází jakási elektrika, takže je dobré zacházet s vodou opatrně. I blízká přítomnost těch pěkných ovladačů klimatizace vás při podobném čištění trochu zneklidní. Inu, také toto je důsledek změn, jimiž Professional prošel.

Prostor pro zavazadla (cm) Mercedes-Benz G 350 d Professional
Šířka mezi bočnicemi 100
Maximální šířka 151
Výška po plato 45
Délka ložné plochy 102
Výška nakládací hrany 78
Šířka vstupního otvoru 100
Výška vstupního otvoru 116
Maximální délka nákladu 209

Obecně ale posádka spíše získala. Například si můžete celkem snadno najít svou ideální pozici za volantem. Možná byste byli překvapeni tím, jak dobrý nakonec umí být současný Professional při jízdě po silnicích. Výše v tabulce pak najdete také vnitřní rozměry, malý automobil to opravdu není.

Je opravdu rychlý 

V rámci loňské modernizace se udály důležité změny také pod kapotou. Aktuální Professional osazený vznětovým přeplňovaným šestiválcem posílil. Vyjádřeno procenty došlo u výkonu oproti starší verzi G 300 d Professional k nárůstu o 33 %, zatímco oficiální spotřeba klesla o 15,4 %. Celkově aktuální „profík“ G 350 d disponuje parametry 180 kW (245 k) a 600 Nm. Převodovka je automatická sedmistupňová.

_DSC0664
Na silnici si vede nový Professional docela dobře. Překvapí hlavně dynamikou. Schopnosti moderních SUV ale samozřejmě nenabízí
_DSC0656
Domovem pracovní verze třídy G je přirozeně terén. Lepší auto pro jízdu mimo silnice budete na trhu hledat jen těžko

I když zde jde hlavně o jízdu terénem, překvapení vás čekají také na silnici. Kromě toho, že nový Professional nabízí civilnější interiér, je také rychlejší. Při měření jsme se dost divili, když i s dvojicí dospělých osob na palubě dosprintovala tahle krabice z klidu na 100 km/h za méně než devět sekund. Přesné naměřené hodnoty najdete v tabulce:

Naměřené hodnoty Mercedes-Benz G 350 d Professional
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,7
0-100 km/h (s) 8,6
0-130 km/h (s) 15,6
0-150 km/h (s) 23,4
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,4
50-70 km/h (s) 1,9
80-120 km/h (s) 7,3
130-150 km/h (s) 7,9

Mercedes udává 8,8 s, my jsme naměřili dokonce o dvě desetiny méně. Se vzrůstající rychlostí samozřejmě začíná vítězit aerodynamický odpor, přesto se na dálnicích k maximu 160 km/h daném omezovačem dostanete celkem snadno. Nervozita auta při podobném tempu je ovšem jasnou připomínkou skutečnosti, že zde omezovač svůj význam opravdu má.

Doporučujeme: Galerie — Pracovní Mercedes třídy G je hodně rychlý. Nestačí na něj ani vrcholný Kodiaq

Professional dostal ve srovnání s klasickou třídou G podvozek zvýšený o 10 mm, takže disponuje světlou výškou 245 mm. To v kombinaci s vysokými pneumatikami znamená poněkud horší řízení a ne úplně jisté chování v zatáčkách. Tak už tomu zkrátka u těchto aut bývá. Na vaše počínání bedlivě dohlíží stabilizace. Jakékoliv nepřístojnosti jsou ihned napravovány za pomoci brzd. Pokud jde o spotřebu, počítejte s hodnotami kolem třinácti litrů. Není ale zas až takový problém jezdit za méně, v terénu půjdete přes sedmnáct.

V terénu se nebojí ničeho 

Vzhledem k historii a především pověsti tohoto modelu asi není příliš potřeba rozvádět terénní schopnosti. Silný motor, redukce a uzávěrky všech diferenciálů, to je bez přehánění nekompromisní terénní výbava. Pokud použijete pořádné pneumatiky, Professional se vyhrabe téměř ze všeho. Všechny terénní záležitosti navíc ovládáte tlačítky, což je o poznání jednodušší než manuální řazení. Samozřejmostí jsou i bytelné kovové ochrany podvozku.

_DSC0639 _DSC0647 _DSC0632 _DSC0637

Jestli chcete ještě víc, Mercedes nabízí řadu off-roadových příplatků. Třeba kovový přední nárazník s přípravou na naviják, střešní nosič, žebřík na zadní dveře, případně ochranné mřížky přes hlavní světla.

Jízda v terénu je zábavná. Dostat tohle auto coby služební vůz pro dojíždění přes lesy a louky k nějakému elektrickému vedení, tak se rozhodně nezlobím.

Je výborný, ale není pro každého

Mercedes-Benz třídy G Professional se v rámci modernizace trochu posunul směrem ke svým civilním sourozencům. V terénu je to ale pořád skvělý vůz, který jen těžko hledá konkurenci. Hlavním problémem je ale cena. Professional totiž stojí minimálně 2 075 150 korun. To už musíte být hodně dobře zajištěná firma, abyste si ho mohli dovolit. Také příplatky vyjdou pěkně draho. To hrozné rádio stojí skoro 31 tisíc, za lepší tažné zařízení, kryt přes zavazadelník a ochrannou síť zavazadelníku dáte 21 tisíc a třeba taková sada Offroad (ochrana světel, dřevěná podlaha v zavazadelníku, exepdiční střešní nosič a pár drobností vyjde na 221 tisíc korun. Náš exemplář by stál necelých 2,2 milionu.

Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d: Duel mastodontů

Zájemci o levnější alternativu dříve automaticky volili Defender, jenže ten už si dnes nekoupíte. Kromě Jeepu Wrangler je tak Professional posledním zástupcem svého druhu. Určitě je dobře, že se stále prodává. Doufejme, že mu to ještě mnoho let vydrží.


Cena testovaného vozu: 2 075 150 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 175 711 Kč


Technické údaje Mercedes-Benz G 350 d Professional
MOTOR
Konstrukce: vznětový šestiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 2987
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 180/3600
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 600/1600-2400
Kompresní poměr: 15,5:1
Vrtání x zdvih (mm): 83 × 92
Převodovka: sedmistupňová automatická
Poháněná kola: stálý pohon všech kol, uzávěrka všech tří diferenciálů, redukce
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 160
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,1/9,1/9,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4764
Šířka (mm): 1875
Výška (mm): 1980
Rozvor náprav (mm): 2850
Poloměr otáčení (m): 6,8
Provozní hmotnost (kg): 2608
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 3200
Objem zavazadelového prostoru (l): 487
Objem palivové nádrže (l): 96
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Tuhá náprava, vlečná ramena a panhardská tyč, vinuté pružiny
Zavěšení vzadu: Tuhá náprava, vlečená ramena, vinuté pružiny
Řízení: Hřebenové s hydraulickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 265/70 R16
Pneumatiky vzadu: 265/70 R16
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pro vyvolené
Ohodnoťte tento článek!
4.27 (85.33%) 15 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. věta: „Z aktuálních aut na trhu mu v terénu nemůže konkurovat téměř nikdo“ mě velmi rozesmála 😀 😀 😀 Za poloviční cenu je v terénu stejný a řekl bych i LEPŠÍ Jeep Wrangler 😉 Autor článku na značku Jeep zcela zapomněl a podle toho celý článek vypadá… smutné 🙁

  2. Terenní auta vymírají o tom nejni pochyb. Dnes už vlastně neexistují, ty opravdové když už zapadly tak je vytáhl traktor a jelo se dál, zkuste dnešní auto táhnout pár desítek metrů bahnem pomocí navijáku traktorem, ten účet za vše co se oláme je dost mastný. Řešit jestli je to Gčko, Uaz, Rover je jedno prostě krabice na rámu s pohonem všech kol a at je to jak je to ve výsledku projedou přibližně stejně, pak jde o to jak dlouho takové zacházení vydrží a kolik potřebuje péče o tom jsou pracovní auta v terénu, jestli má maximálku 100 nebo 150 je šumák a ty spousty hejblátek budou fungovat za pár let v prachu a blátě?
    Nejlíp si nakonec užiju pracovní den když na mne vyjde ten traktor, dojede všude a nikdo neřeší jestli ten blatník už takhle zkroucený byl nebo že je to njaké špinavé což u ostatní techniky přecejen uplně neplatí.
    Konkrétně k tomuhle autu no je fakt pěkný a jsem si jistý že zákazníky si i přes vysokou cenu najde, jen bych neřekl že v roli opravdu pracovního auta.

  3. Auto pěkné svezení na terénní auto přepich cena extrémní a poruchovost maximální a to i v dost zásadních věcech jako diferenciálu, ložiska na klikovce. Zatím co vím nikomu nevydrželo nad 30000km Některé i po 2000km. Ale co si budeme povídat dnešní auta se šidí jak to jde úplně všechny.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: