+

  • Je obratnější a lépe se řídí
  • V terénu pořád exceluje
  • Naftový šestiválec stačí
  • Kultivovanost je prvotřídní
  • Vypadá jako pořádné auto

  • Do bahna se s ním vypraví jen málokdo
  • Chtělo by to širší rozsah nastavení sedadel
  • Infotainment je hodně o zvyku
  • Automat si z osmi rychlostí občas neumí vybrat
  • Sedačky ve třetí řadě jsou jen pro děti

Když se řekne Land Rover Discovery, mnoha fanouškům se určitě vybaví snímky expedičních vozidel ověšených outdoorovou výbavou, otlučených od kamení a zaprášených ze stepí. Když se ale vedle vás postaví nové Discovery v zářivé bílé barvě, na velkých naleštěných kolech a s několika stovkami kilometrů na tachometru, jen těžko si dokážete takové auto představit v říčním korytě některého z veletoků pramenících v Kordillerách.

Land Rover Discovery TDV6-47
Prašná cesta znamená pro podvozek Discovery zhruba stejně náročnou výzvu jako dálnice D1 pro obyčejné auto
Land Rover Discovery TDV6-55
Na vzduchovém podvozku (s motory V6 standardně) je brodivost úctyhodných 900 mm. Běžný brod není žádnou překážkou

Tohle je potíž všech nových Land Roverů a Range Roverů. Člověk v sobě zkrátka nedokáže najít sílu vzít tu masu naleštěného kovu někam do bahna. O Land Roverech ale vždycky platilo, že v terénu zvládnou víc, než může běžný majitel potřebovat. A nové Discovery není a nebude výjimkou. Fotky z brodu, které vidíte v galerii, vyjadřují terénní obtížnost zvládnutelnou novým modelem na škále od 0 do 10 maximálně tou nulou.

V terénu umí, ale hlavní je silnice

Ačkoli tohle Discovery jako „terén“ nebere, většina lidí stejně bude jezdit výhradně po silnici. Polní cestu snad ani nemusíme počítat, protože tam, kde většina aktuálních crossoverů a SUV naráží na své hranice, ještě není potřeba se systémem Terrain Response v Discovery cokoli dělat. Ostatně, to jsme si už vyzkoušeli při prvním seznámení s Discovery, ve kterém jsme si i představili technické novinky tohoto modelu:

Doporučujeme: Land Rover Discovery 5 je jako Volvo XC90, které se nebojí terénu [první dojmy a velká galerie]

První dojem z Land Roveru Discovery je takový, jako byste seděli v plnohodnotném Range Roveru. Všude jsou povědomé ovladače a design interiéru dodržuje firemní tradice. I pocit z jízdy je velice podobný. Člověk by musel přesedat mezi Discovery a Range Roverem, aby poznal větší rozdíly. Takhle, když se do nové Discovery posadíte z testovacího ojetého Golfu 1.6 TDI, nemůžete mít prostě správnou referenci.

Na silnici se Discovery nezapře, je ohromné, široké a vysoké. Ale proti minulé generaci se přeci jen jízdní vlastnosti posunuly k bodu, kdy bychom již dokázali o tomhle autě mluvit v souvislosti s nějakými dynamickými schopnostmi. Ne, pořád to není sportovní auto, ale to od něj nikdo nečeká. Na druhou stranu už ale chování na silnici nepřipomíná sesuv půdy.

Land Rover Discovery TDV6-32
Dojem z interiéru, z kvality i z celkového jízdního projevu silně připomíná velký „plnohodnotný“ Range Rover
Land Rover Discovery TDV6-39
Ovládání palubního infotainmentu občas (zpočátku neustále) rozčiluje a překlad do češtiny je místy doslova komický

Řízení je podle tradice trochu pomalejší a musíte s volantem více pracovat. Nový Land Rover Discovery se stále pohybuje po silnici s komfortní a velmi uklidňující důstojností, ovšem nyní jsou jeho reakce na pokyny volantem dostatečně pohotové a řidič už se nemusí bát o to, jestli se ta rozjetá třítunová masa zastaví nebo vejde do zatáčky. Odtučňovací kúra Discovery opravdu pomohla (základní model je o 480 kg lehčí než vstupní verze minulé generace). Nedokážu si ale představit, že by chtěl někdo Discovery honit na úzké okresce od apexu k apexu.

Je mrštnější, ale z majestátnosti nic neztratil

Při testovací jízdě možná zapůsobí, jak je tohle auto obratnější, ale „diskotéce“ stejně nejvíc sluší klidné tempo na dálnici nebo široké silnici. Do dálničního limitu je uvnitř hrobové ticho a i od silnice přechází do kabiny výrazně méně valivého hluku nebo rázů od podvozku. Podvozek pak jako by zázrakem průměrnou českou silnici opraví a pokud řidič nepřejede vyloženě ostrou příčnou nerovnost, nebude posádka o ničem vědět.

Doporučujeme: Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]

Na běžné silnici asi nemá smysl cokoli dělat se systémem Terrain Response. I když ho necháte v poloze Auto, případně v silničním režimu v jakémkoli běžně přístupném terénu, Discovery si vždy poradí. Limitujícím faktorem trakce mimo asfalt budou použité pneumatiky a pokud jde o nějaká větší převýšení, tak spíše vás přemůže strach, než narazíte na opravdové limity auta. Vždyť například brodivost dosahuje na vzduchovém podvozku 900 mm!

Z hlediska jízdy, ovladatelnosti, komfortu a dynamiky není Land Roveru Discovery vlastně co zásadního vytknout. Naftový šestiválec 3.0 TD6 je zcela dostatečný a snad jen automatické převodovce trochu trvá, než si po ustálené jízdě vybere ze svých osmi rychlostí pro prudkou akceleraci při předjíždění tu správnou. Vždycky je tu ale sportovní režim převodovky nebo možnost zatáhnout pod volantem za pádlo.

Samozřejmě nejde čekat, že bude naftový šestiválec dávat více než dvoutunovému SUV dynamiku ostrého hatchbacku, ale na příjemně svižné přesuny to opravdu stačí a ani předjíždění nemusíte nějak zvlášť plánovat. Dynamické schopnosti vozu nejlépe vystihne naše měření pomocí zařízení VBox Racelogic:

Naměřené hodnoty Land Rover Discovery TD6 HSE Luxury
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,01
0-100 km/h (s) 9,04
0-130 km/h (s) 15,06
0-150 km/h (s) 21,27
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,53
50-70 km/h (s) 2,03
80-120 km/h (s) 6,78
130-150 km/h (s) 6,21
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 47,1 km/h
90 km/h 86,1 km/h
130 km/h 125,3 km/h

Vlastně jedinou vyloženě nepovedenou věcí na Discovery je logika ovládání infotainmentu. Zaprvé je tu v některých případech až komicky špatný překlad do češtiny. To je tím, že automobilka prostě pošle někomu excelovskou tabulku vyexportovaných textových řetězců a řekne mu: „Překládej!“ bez jakýchkoli souvislostí. Mnohem horší je to ale s ovládáním a zvykáním si na logiku některých funkcí. Než se tím člověk prokouše, mnohokrát Land Rover prokleje a pošle ke všem čertům. Někdy by možná bylo lepší nevymýšlet nic svého, vzít infotainment třeba z Audi nebo Volkswagenu a sprostě to okopírovat. Na světě by hned bylo lépe.

Land Rover Discovery TDV6-23
Vzadu se dvojice dospělých může doslova rozvalit. Přístup do třetí řady je ale dost omezený
Land Rover Discovery TDV6-21
Třetí řada je reálně využitelná jen dětmi nebo menšími postavami. Kufr se pak zmenší na 258 litrů

A to je vlastně jediná negativní věc, která mi v souvislosti s tímto kolosem za dva a půl milionu utkvěla v paměti. I na polohování sedaček si člověk časem zvykne, snad jen ta hlavová opěrka by mohla mít širší nastavení. Všechno ostatní je vlastně už jen o tom, co si člověk zaškrtá ve specifikaci. Já bych chtěl určitě jinou barvu než tuhle bílou. Také bych se obešel bez 21″ kol za 50 941 korun a nevím, jestli bych nutně potřeboval třetí řadu sedadel (44 891 korun) s jejich elektrickým ovládáním (8591 korun). Ale třeba zábavní systém pro druhou řadu sedadel za 61 226 korun už se v celkovým nákladech ztratí a pomůže zabavit děti na dlouhé cestě. Čtyřzónová plně automatická klimatizace za 12 705 korun také není špatná volba. Fantazii se v konfiguraci meze nekladou a ve srovnání se značkami jako BMW nebo Audi nejsou ceny některých luxusních příplatků vyloženě brutální.

Range Rover pro toho, kdo nepotřebuje osmiválec

Po několika dnech strávených za volantem Land Roveru Discovery TD6 se jen obtížně bráníme dojmu, že kupovat si „plnotučný“ Range Rover kvůli něčemu jinému než jen dobrému pocitu, společenské prestiži či kompresorem přeplňovanému osmiválci najednou postrádá smysl. Nový Land Rover Discovery dělá všechno, co má správný velký luxusní vůz značky Land Rover dělat. A dělá to výborně.


Základní cena modelu: 1 443 288 Kč (TD4 2.0d 132 kW)
Základní cena testované verze: 2 038 245 Kč (TDV6 HSE Luxury)
Celková cena testovaného vozu: 2 457 510 Kč


Technické údaje Land Rover Discovery TDV6
MOTOR
Konstrukce: vidlicový vznětový šestiválec
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 2993
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 84 x 90
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 190/3750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 600/1750
Kompresní poměr: 16,1:1
Převodovka: osmistupňová automatická, redukce
Poháněná kola: všechna čtyři, uzávěrka středového diferenciálu
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 209
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 8,3/6,5/7,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4970
Šířka (mm): 1940
Výška (mm): 1846
Rozvor náprav (mm): 2923
Poloměr otáčení (m): 6,15
Provozní hmotnost (kg): 2230
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 3050
Hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného (kg) 750/3500
Objem zavazadlového prostoru (l): 258 až 2406
Objem palivové nádrže (l): 77
Test: Land Rover Discovery TD6 dělá z velkého Range Roveru zbytečnost
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 10 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: