+

  • Aktivní jezdecká pozice
  • Pokroky v odpružení a tlumení
  • Nezaměnitelný charakter motoru
  • Tichý a bezúdržbový pohon zadního kola řemenem
  • Praktické bezklíčové startování
  • Obrácená vidlice a radiální pneu. Na Harleyi!

  • Malá nádrž
  • Provedení detailů (zakončení řídítek, stupačky)
  • Jen nouzové místo pro spolujezdce
  • Tichý výfuk
  • Omezená volnost náklonu
  • Ergonomie nevhodná pro vyšší postavy

Je to paradox: ne že by se Harley nesnažil dělat motorky, které by neobětovaly stylu až takovou porci funkčnosti. FXRT Sport Glide; Super Glide T-Sport; Street Rod; XR1200. Moderní historie značky je ve skutečnosti protkaná modely, které se snažily vnést do tradičního stylu cruiserů větší podíl praktičnosti, cestovních kvalit nebo dynamičtějších jízdních vlastností. Jenže vždycky skončily po pár letech pro nezájem zákazníků.

A právě preference zákazníků způsobily, že řada Sportster se v posledních letech vyvinula téměř v parodii svého pojmenování. Zatímco v době svého vzniku na konci 50. let byly Sportstery opravdu sportovní motorky, dnešní modely jako Forty-Eight a SuperLow jsou sice krásné, stylové a nízké, ale z hlediska použitelnosti a chování na silnici představují těžký kompromis. V Milwaukee však zjevně ještě úplně nezapomněli na tu malinkatou skupinu zákazníků, kterým na volnosti náklonu záleží víc než na tom, aby zadní blatník co nejtěsněji přiléhal ke kolu. Do nabídky se totiž vrací model 1200 Roadster.

Roadster tu už byl

Naposledy Harley-Davidson prodával dvanáctistovku tohoto jména v roce 2008. (V Evropě dlouho přežíval ještě 883 Roadster, který fakticky plnil roli vstupního modelu značky.) Od jiných Sportsterů se lišil přítomností otáčkoměru, dvěma brzdovými kotouči vpředu a delšími zdvihy pérování. Evropská verze měla také krásná vyplétaná kola. A kvůli nezájmu zákazníků zůstala extrémně raritní. Když jsem po tomhle Harleyi v roce 2010 zatoužil, našel jsem v celé Evropě na prodej pouhé dva kusy. Jeden ve Slovinsku, jeden v Anglii. Nechal jsem si přivézt ten druhý a přestože už ho dávno nemám, vzpomínám na něj s láskou.

Harley-Davidson Sportster XL 1200 Roadster z roku 2008
Harley-Davidson Sportster XL 1200 R Roadster z roku 2008
Harley-Davidson XL 1200 CX Roadster z roku 2016

Nejnovější Roadster není klonem svého staršího jmenovce. Designéři se tentokrát nechali inspirovat stylem café racerů, takže tento Harley působí jako kříženec mezi malým americkým cruiserem a klasickými evropskými motorkami. Z toho prvního mu zůstal kompletní technický základ, malá kapkovitá nádrž a uříznutý zadní blatník; evropská inspirace se projevuje nízko položenými řídítky a zejména konstrukcí podvozku. Na první pohled je dobře vidět, že Roadster stojí na výrazně vyšším pérování než třeba Forty-Eight.

Sedlo je v nezatíženém stavu o plných devět centimetrů výš (785 vs. 693 mm)! To je vzhledem k identickému rámu obrovský rozdíl. Roadster má také o pět centimetrů lepší světlost (152 vs. 100 mm).

Příčinou jsou pochopitelně delší dráhy pérování. Zdvihy 115 mm vpředu a 81 mm vzadu rozhodně nejsou nijak extrémní, ale v porovnání s Forty-Eight (92/41,5 mm) dělají z Roadsteru učiněné enduro.

Pružící jednotky má Roadster nejen delší, ale také lepší. Emulzní zadní jednotky a obrácená (!!!) přední vidlice s průměrem trubek 43 mm slibují napravit klíčovou slabinu většiny Sportsterů, totiž zcela neadekvátní komfort odpružení.

Harley-Davidson 1200 Roadster 222
Minimalistický Roadster vyniká nízko položenými řídítky a obrácenou teleskopickou vidlicí. Padací rám není součástí standardní výbavy.

V absolutním měřítku přesto není Roadster žádný štaflík a přehodit nohu přes sedlo je pořád jednodušší než u většiny normálních motorek. Přes úzkou nádrž se musíte trochu nahrbit k širokým řídítkům a stupačky jsou přesně tam, kde chcete mít při stání na místě nohy. Za jízdy je ale tato pozice docela pohodlná, přinejmenším pro jezdce mého vzrůstu (1,78 cm). Mírný předklon trupu pomáhá lépe snášet nápor větru a na fotkách si všimněte, že nemám kolena níž než kyčle. Sedlo je solidně polstrované a má pro H-D typické tvarování s malou opěrkou, o kterou se přirozeně zapřete při akceleraci. Spolujezdec bohužel takové štěstí nemá. Napoprvé asi slečnu k projížďce na Harleyi přesvědčíte snadno, ale bude-li ochotna sednout si za vás i podruhé, berte to jako důkaz bezmezné lásky.

Harley-Davidson 1200 Roadster 217
Jediný přístroj vypadá minimalisticky, ale kromě analogového otáčkoměru obsahuje i displej s digitálním rychloměrem a palubním počítačem
Harley-Davidson 1200 Roadster 215
Řidič sedí pohodlně a při akceleraci se může díky tvaru sedla účinně zapřít, spolujezdec bohužel takové štěstí nemá

Od dob mého Roadsteru dorazily do řady Sportster dvě příjemné inovace z větších Harleyů: brzdy se systémem ABS a bezklíčové odemykání i startování. Pokud máte klíč v kapse (ideálně v takové, odkud ho za jízdy nevytratíte), po příchodu stačí jednoduše nasednout a stisknout tlačítko startéru.

Co vačka, to hřídel

Zatímco ve větších modelech přešel Harley-Davidson už před lety na motory TwinCam, Sportstery se stále drží starší konstrukční řady Evolution ve variantách 883 a 1202 cm3. Ta se od roku 1986 prakticky nezměnila, nepočítáme-li přechod na vstřikování v roce 2007. Evo má neobvyklé řešení rozvodů se čtyřmi dole umístěnými vačkovými hřídelemi, z nichž každá ovšem nese jedinou vačku. Proto jsou chromované kryty rozvodových tyček na pravé straně válců rovnoběžné s osou válce – každá vychází od jiné vačkové hřídele.

Harley-Davidson 1200 Roadster 206
Chromovaná válcová pouzdra ukrývají rozvodové tyčky, které ovládají vahadla v hlavách válců; vačkové hřídele jsou umístěné dole

Dobrácký „vzducháč“ s kompresním poměrem pouhých 10,0:1 (což je hodnota typická spíš pro turbomotory) nemá problém plnit ani nejnovější emisní normu Euro 4. Zpřísňující se standardy ho ale během let připravily o zvuk a řekl bych, že i o trochu síly v nízkých otáčkách. Ani verze z roku 2008 si nelibovala v podtáčení, ale motor Roadsteru byl pod dvěma tisíci docela bezzubý. Možná to bylo tím, že motorka byla sotva zajetá – v době našeho testu měla na kontě teprve několik stovek kilometrů.

Od dvou tisíc ale přichází pro Harley typicky suverénní, nicméně lineární nástup točivého momentu, který vrcholí v 3500 min-1 hodnotou 96 Nm. Okolo pěti tisíc výkon graduje, ale díky vhodně zvolenému odstupňování převodovky (co na tom, že jen pětistupňové) není problém držet se při jízdě mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček bez pocitu, že rozsah využitelných otáček je neúměrně úzký. „Evo“ má možná ještě příjemnější mechanický charakter a frekvenci vibrací než novější velký TwinCam. A o patřičnou jadrnost zvukového doprovodu se postará mimořádně široká nabídka aftermarket výfuků, mnohdy cenově dostupných a v některých případech i homologovaných.

Tolik slov o motoru, ale USP (unique selling point) Roadsteru se přece skrývá v podvozku. Jak tedy obstojí v pasážích bohatých na zatáčky? Dobře, pokud máte realistická očekávání.

Moderní podvozek je opravdu znát

Díky moderní geometrii krku řízení se motocykl sklápí do oblouku přirozeněji, než si pamatuji ze svého Roadsteru. Pérování sice rozhodně nežehlí silnici jako prémiový Öhlins, ale jezdec uvyklý mučícímu nástroji jménem Forty-Eight by zde měl pocit, že se vznáší na obláčku. Radiální pneumatiky (u Harleye dodnes výjimka) pak přispívají k preciznějším změnám směru, lepší stabilitě v náklonu i čitelnější odezvě při brzdění. Ve srovnání s Roadsterem modelového roku 2008 jezdí ten aktuální vysloveně jako moderní motorka. Což je skvělá zpráva, ale bohužel s ní souvisí jeden nečekaný háček.

Harley-Davidson 1200 Roadster 201
K jistotě za řídítky přispívá i aktivní jezdecká pozice s relativně vysoko (na Sportster) položeným sedlem a lehkým předklonem trupu
Harley-Davidson 1200 Roadster 194
Nejlépe jezdícím továrním Sportsterem všech dob ale nový Roadster není, tím byl patrně model XR1200X z let 2010-2012.

Lépe fungující podvozek ve spojení s aktivnější jezdeckou pozicí vám dává mnohem více jistoty, takže brzdíte později a do zatáček se vrháte prudčeji než na jakémkoliv jiném soudobém Sportsteru. A proto budete i zde dřít „hlásiči náklonu“ na konci stupaček do asfaltu daleko, daleko dřív, než by se vám zdálo adekvátní.

Harley-Davidson 1200 Roadster 200
Stejně jako jiné modely řady Dark Custom sází Roadster na barevný minimalismus s převahou matných černých ploch. Chrom se blýská jen na víčku olejové nádrže a na výfucích

Oproti třeba Sportsteru SuperLow s volností náklonu 24,7°vpravo a 24,4°vlevo je Roadster s hodnotami 30,8 a 31,1° sice něco jako závoďák Moto GP, ale abychom ta čísla zasadili do kontextu – i cestovní křižník Road King nabízí dvaatřicet stupňů na obou stranách. Přesně tolik měl také poslední Roadster z roku 2008. Nový model s daleko lepším pérováním, brzdami a pneumatikami by si zasloužil ještě víc.

Cenově se nový Roadster prakticky neliší od bobberu Forty-Eight a chopperu Seventy-Two, takže se můžete rozhodnout, jestli je pro vás důležitější styl, nebo funkčnost, a nezaobírat se přitom finančními rozdíly. Harley-Davidson uvádí ceny v eurech a bez DPH, ale po přepočtu kurzu a dopočítání daně nám vychází částka 340 202 Kč.

Technické údaje Harley-Davidson Roadster
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka 2186 mm
Šířka 841 mm
Výška 1082 mm
Výška sedla v nezatíženém stavu 785 mm
Rozvor náprav 1505 mm
Pneumatiky vpředu 120/70 R19
Pneumatiky vzadu 150/70 R18
Hmotnost bez náplní 249 kg
Provozní hmotnost 258 kg
Objem nádrže 12,5 l
MOTOR
Konstrukce vzduchem chlazený vidlicový dvouválec
Vrtání x zdvih 88,9 x 96,8 mm
Zdvihový objem válců 1202 cm3
Nejvyšší točivý moment 97 Nm/3750 min-1
Spotřeba paliva 4,9 l/100 km
Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: