+

  • Velmi kvalitně zpracovaný interiér 
  • Promyšlená ergonomie 
  • Dynamika a jízdní vlastnosti 
  • Efektní vzhled 

  • Vysoká cena
  • Mnoho příplatků, které nakonec vyšroubovaly cenu na 1,5 milionu
  • Spotřeba by mohla být nižší 

Zdá se, že současní zákazníci koupí cokoliv, co jen trochu připomíná SUV. Dávno pryč jsou doby, kdy například automobilka Audi nabízela pouze obří Q7. To si tenkrát ještě někteří mysleli, že správné SUV by mělo být velké. Vždyť přece na normální ježdění postačí hatchback. Jenže jak šel čas, objevovaly se další modely. Jmenovitě Q5, později Q3 a nakonec i Q2. Audi sice pořád mluví o crossoveru, ale v praxi jde spíš o hatchback. Nutno podotknout, že objektivně výborný, i když velmi malý a dost drahý hatchback.

Doporučujeme: Audi začalo na českém trhu prodávat nezařaditelný model Q2. Stojí minimálně 584 900 Kč

Mimochodem, také vám je označení Q2 povědomé? Audi tak dlouho přidávalo do nabídky crossovery, až narazilo na nečekaný problém. S označením Q2 a Q4 totiž jako první přišla Alfa Romeo, která používala Q2 pro auta vybavená pohonem jedné nápravy a samosvorným diferenciálem. Q4 pak značilo pohon všech kol. Německá automobilka se proto musela s koncernem FCA nějakým způsobem dohodnout, jenže ten práva na použití těchto označení předat nechtěl. K dohodě došlo podle zákulisních informací teprve asi před rokem. Ale zpět k tématu.

Naše Q2 je to „nej“ 

Že Audi nedělá úplně lidové automobily, to je známá věc. Platí to také pro model Q2. Ten nejlevnější koupíte za 584 900 Kč. Dostanete litrový přeplňovaný tříválec, plechová kola, jednozónovou manuální klimatizaci a připlácet budete muset i za takové drobnosti, jakými jsou třeba elektricky sklopná vnější zrcátka. Tahle do značné míry oholená základní varianta je také jediná, která se s cenou vejde pod hranici 600 000 Kč.

_DSC1234
Q2 je v podstatě hatchback kratší než třeba Fabia Combi. Jedná se ale o prémiovou značku s ambiciózní cenovou politikou. Testovaný exemplář přijel s vrcholnou motorizací a bohatou výbavou. Cena? Bez pár tisíc 1,5 milionu. To není málo…

Námi testovaný vůz přichází ze zcela opačného konce nabídky. Tam najdeme provedení 2.0 TDI 140 kW, které standardně používá pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku. Minimální cena? 899 900 Kč. Jenže my testujeme variantu Sport, za kterou dáte 950 900 Kč. Aby toho nebylo málo, sada dalších příplatků nakonec zvedla cenu na 1,5 milionu.

Doporučujeme: Další kolo testů Euro NCAP prověřilo Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, Suzuki Ignis a SsangYong Tivoli

Není pochyb o tom, že taková suma za hatchback, který délkou nedosahuje ani na míry Škody Fabia Combi, je dost sebevědomá. Vždyť za stejné peníze můžete pořídit třeba auta typu Kia Sorento nebo Škoda Kodiaq, respektive VW Tiguan se stejnou motorizací a nikdy nedostanete chudou výbavu. Uvidíme, zda Audi Q2 svou cenu obhájí.

Design nemá slabého místa 

Audi Q2 může být drahé, jak chce, jedna věc je ale naprosto jasná. Designově se nesmírně povedlo. Přestože designéři už použili podobný koncept na mnoho jiných modelů značky, malému hatchbacku, který si říká crossover, sluší snad ze všech snad ze všech nejvíc. Navíc je zde dost možností, jak vzhled uzpůsobit svým představám.

_DSC1217
Možnosti, jak upravit vzhled Audi Q2, jsou poměrně široké. Základní verze mají oplastované blatníky a jiný nárazník. Naše auto dostalo paket S line
_DSC1235
Sportovní devatenáctipalcová kola jsou dílem příplaktové výbavy. Vybrat si můžete také barvu zadního sloupku

Kromě běžného provedení nabízí Audi také variantu Sport a Design. Konkrétní verzi poznáte podle detailů typu prahů a blatníků. Základní varianta je má klasicky černé, Design nabídne kontrastní barvu Manhattan gray a Sport dostane vše lakované v barvě karoserie. Ale ani tím to nekončí. Vybrat si můžete rovněž barvu zadního sloupku nebo rovnou sáhnout po exteriérovém paketu S line (+41 200 Kč), který nese i náš exemplář. V praxi to znamená odlišná litá kola, o centimetr nižší podvozek a hezčí nárazníky.

Doporučujeme: Plug-in hybridní koncept Audi Q8 naznačuje chystaného soupeře Range Roveru

Všechno dohromady do sebe výborně zapadá, takže modrá sportovně střižená Q2 občas budila nemalou pozornost. Design ještě dále vylepšily diodové hlavní světlomety (+35 200 Kč). Abych to zkrátil, testovaná Q2 se mi vážně líbila.

Interiér je malý, ale kvalitní 

Jestli má Audi Q2 nějakou nevýhodu, a teď na chvíli zapomeneme na vysokou pořizovací cenu, pak je to prostor v interiéru. Vzhledem k základním rozměrům 4191 mm (délka), 1794 mm (šířka) a 1508 mm (výška) to není moc velké překvapení. Vždyť i Mercedes-Benz GLA je větší, stejně jako nová generace Mini Countryman. Ale ne každý přece potřebuje obrovský vnitřní prostor.

_DSC1199
V interiéru není místa na rozdávání, ale ne každý potřebuje prostor na úrovni Škody Superb. Potěší výborné zpracování a kvalitní materiály. Uvnitř vysokou cenu Audi Q2 poznáte. I když větší a stejně drahý Tiguan není o nic horší

Audi Q2 je uvnitř hodně kompaktní, vzadu panuje pro vyšší postavy vyložená nouze. Přítomnost pohonu všech kol také znamená velký tunel na podlaze, který dělá z tohoto hatchbacku/crossoveru v podstatě čtyřmístný vůz. Zavazadelník disponuje objemem 355 litrů, což je přibližně na úrovni Škody Fabia. Neberte to ale jako kritiku, je to pouhé konstatování. Q2 je prostě malé auto.

Doporučujeme: Nové Audi SQ5 dostalo turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec a aktivní zadní diferenciál

Za pozornost ovšem stojí vzhled kabiny. Audi v poslední době produkuje výborně zpracované modely, což platí také o Q2. Precizní ovladače, kvalitní materiály, solidní ergonomie. Není co vytýkat. Interiér je tak pěkný, že vám snad dá i zapomenout na ty nehorázné peníze, které jste před tím museli kvůli tomuto trpaslíkovi vytáhnout z účtu.

_DSC1179 _DSC1177 _DSC1208 _DSC1207

Během testu jsem se setkal s názorem, že má Q2 na dnešní poměry podezřele malý středový displej. Ostuda? Nikoliv. Uprostřed palubní desky sice najdete sedmipalcový barevný displej, případně displej o velikosti 8,3″, ale vy se přece máte spolehnout na systém Audi Virtual cocpit, kdy ten největší displej (12,3″) dostanete namísto přístrojového štítu. Problém je pouze v tom, že žádný z těchto displejů Audi nenabízí v sériové výbavě. Základní středový stojí dvanáct tisíc (vztahuje se přirozeně k systému MMI), za ten lepší dáte 76 tisíc (navíc je například navigace), ale pořád budete muset za Audi Virtual cocpit stejně připlatit 18 400 Kč. Respektive 13 000 Kč, pokud jste si už dokoupili paket Lifestyle. Inu, vítejte v ceníku Audi.

V případě testované Q2 se připlácelo rovněž za interiérový paket S line, což znamená sportovní volant, kovové pedály a hlavně parádně tvarovaná sedadla.

Opět 2.0 TDI 140 kW

Motor asi představovat nemusíme. Jde o vznětový čtyřválec s parametry 140 kW (190 k) a 400 Nm. Stejnou jednotku jsme testovali už dvakrát ve VW Tiguan a svezli jsme se s ní (a ještě svezeme) ve Škodě Kodiaq. Také v Audi Q2 je tento motor vždy spojen s pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem.

Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI — Nečekaně vyrovnaní

Audi nabízí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku i pro slabší motory do výkonu 85 kW. V takovém případě jde o kompaktní variantu se suchými spojkami, která váží pouze 70 kg. Motory s točivým momentem přes 320 Nm mají odolnější variantu, která už používá spojky pracující v olejové lázni. Pohon všech kol opět není překvapením. Říká si sice quattro, ale jde o stejnou věc, jakou najdete na kterékoliv jiné koncernové čtyřkolce. Řeč je o elektrohydraulické spojce umístěné u zadního diferenciálu.

_DSC1153
Motorizaci 2.0 TDI 140 kW s automatem jsme u Kodiaqu a Tiguanu kritizovali za nepříliš zajímavou dynamiku. Pro Audi Q2 to ale neplatí. Důvod je zcela prostý, tenhle prcek je o dobrých 250 kg lehčí

Z aut, která jsme s tímto hnacím řetězcem zkoušeli, funguje tato motorizace nejlépe právě v Audi Q2. Důvodem není nic jiného než hmotnost. Zatímco Tiguan a Kodiaq váží bezmála 1,8 tuny, miniaturní Audi je zhruba o 250 kg lehčí. V praxi jde proto o sympaticky dynamický vůz. Podívejte se na porovnání akcelerace Audi Q2 a VW Tiguan:

Audi Q2_tiguan
Porovnání nejlepších pokusů z měření dynamiky u Volkswagenu Tiguan (modrá křivka) a Audi Q2 (červená). V obou případech šlo o verze 2.0 TDI 140 kW s automatem a pohonem všech kol. Tiguan byl při rozjedu rychlejší, protože v případě Audi měření probíhalo na mokré vozovce

Také Audi Q2 disponuje možností volby jízdních režimů (za příplatek 5700 Kč). K dispozici máte tradičně režimy efficiency (pomalá odezva na plyn, převodovka vyřazuje při ustálené jízdě na neutrál), comfort, auto, dynamic a individual. Poslední jmenovanou možnost si můžete uzpůsobit podle svých představ, ale mnoho oblastí k nastavování zde není. Upravit lze chování motoru a převodovky, posilovače řízení nebo adaptivního tempomatu. Ano, tlumiče chybí. Důvod? Ani u vrcholného Audi Q2 nejsou adaptivní tlumiče v ceně. Musíte si připlatit. A zrovna tento příplatek se testovanému exempláři vyhnul.

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel

Níže v tabulce najdete další naměřené údaje týkající se dynamiky. Jen pro kontext, zrychlení testovaného Audi Q2 se pohybuje na úrovni naftové Škody Octavia RS nebo Peugeotu 308 SW GT. Vždyť už jsme si řekli, že je to příjemně svižný vůz.

Naměřené hodnoty Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,2
0-100 km/h (s) 8,7
0-130 km/h (s) 14,2
0-150 km/h (s) 19,7
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,4
50-70 km/h (s) 1,9
80-120 km/h (s) 5,9
130-150 km/h (s) 5,7

Naftová auta se zpravidla kupují kvůli nízké spotřebě, ale tady vás Q2 spíše zklame. Při svižné jízdě po dálnici, rozumějte zhruba 160 km/h, si vezme klidně i přes devět litrů. Pomalejší tempo znamená zhruba 7,5 l/100 km, možná i méně než sedm. Ale to už se musíte snažit.

Adaptivní tlumiče nepotřebuje 

Asi největším překvapením jsou jízdní vlastnosti. Naše malé Audi přijelo na kolech o velikosti 19″, na sportovním podvozku sníženém o 10 mm a muselo se obejít bez adaptivních tlumičů. Mohlo by se zdát, že pro takový vůz budou nerovné silnice velkým problémem, jenže to není pravda. I sportovně střižená Q2 nabídne velmi solidní komfort. Určitě je pohodlnější než Tiguan postavený na stejně velkých kolech a vybavený adaptivními tlumiči.

_DSC1135
I sportovní podvozek postavený na devatenáctipalcových kolech můžeme označit za relativně komfortní. Na druhou stranu dělá z Audi Q2 v zatáčkách poměrně schopný automobil. Jízdní vlastnosti jsou bezesporu silnou stránkou tohoto modelu

Zatímco obyčejné verze Audi Q2 mají vzadu torzní příčku, čtyřkolka používá víceprvkovou nápravu. Systém pohonu všech kol také pracuje s distribucí točivého momentu za pomoci brzd, takže ve výsledku tenhle hatchback (nebo crossover, jak chcete) nakonec umí být i celkem zábavný. Svůj podíl na tom má rovněž strmé řízení. V drtivé většině případů není nutné vůbec přehmatávat.

Doporučujeme: Změřili jsme Audi SQ7 TDI na brzdě. Předvedlo monstrózní výkon

Audi Q2 dokonce umožňuje deaktivaci ESP. Krátký stisk příslušného tlačítka znamená přepnutí stabilizace do režimu Offroad, delší tisk odstaví tohoto pomocníka úplně. Ne že by byla naftová Q2 ideálem pro pálení pneumatik, ale na sněhu se s ní pobavit můžete. Celkově jde o auto, která má podvozek dost agilní na to, aby zvládal zatáčky ve vysokém tempu, ale zároveň dost pohodlný k tomu, abyste se s ním nebáli přejet sebemenší retardér.

_DSC1111
Čtyřkolka, relativně silný dieselový motor a možnost zcela vypnout stabilizaci. Q2 samozřejmě není vyloženě sportovní vůz, ale když vám budou podmínky přát, docela pěkně se s tímto hatchbackem/crossoverem pobavíte

Na vaši jízdu pak bude dohlížet také mnoho různých asistentů od systému rozpoznávání chodců po skvěle fungující diodová světla. Q2 může mít ve výbavě de facto vše, co známe z větších a ještě dražších modelů této značky, ale zároveň téměř vše také vyžaduje nějaký ten příplatek.

Výborný, ale strašně drahý hatchback 

Audi Q2 je tak malé SUV, respektive crossover, že ho ani po týdnu společného soužití nemohu označit jinak než jako hatchback. Ostatně i samotná automobilka na tiskové konferenci připustila, že ne všichni zákazníci vidí v tomto modelu zmenšenou Q7. Ale to je v podstatě jedno. Q2 má totiž především vyplnit mezeru mezi A1 a A3. Jen shodou marketingových okolností a obecného šílenství kolem SUV dostala poněkud robustnější design.

_DSC1230 _DSC1226 _DSC1225 _DSC1220

Důležitější je něco jiného. Ať přemýšlím, jak chci, nemůžu vymyslet nic zásadního, co by se dalo nejmenšímu modelu řady Q vytknout. Vypadá dobře, má pěkný interiér, jezdí dobře, je pohodlný, dynamický. Kritizovat malý vůz za to, že v něm je málo místa, by asi nebylo úplně normální. Takže snad jen ta spotřeba by mohla být trochu nižší a hlavně cena by nemusela být tak vysoká.

Já vím, je to prémiová značka, jde o vrcholnou motorizaci, je tu čtyřkolka, automat, vznětový motor… Ale stejně, 1,5 milionu coby celková suma za takhle malý stroj je prostě síla. Zvlášť když stále zůstává prostor připlácet za jednotlivosti typu adaptivních tlumičů. Pokud ovšem máte to štěstí a finance příliš řešit nemusíte, můžeme vás ubezpečit, že tento model zklamáním nebude.


Cena testovaného vozu: 950 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 467 600 Kč


Technické údaje Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč; přímé vstřikování common-rail se vstřikovacím tlakem 2000 bar
Plnění: turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 140/3500-4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1900-3300
Kompresní poměr: 15,5:1
Převodovka: 7stupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři, lamelová mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 218
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,9/4,6/5,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4191
Šířka (mm): 1794
Výška (mm): 1508
Rozvor náprav (mm): 2595
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1547/1548
Poloměr otáčení (m): 5,6
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1480
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2040
Objem zavazadlového prostoru (l): 355-1000
Objem palivové nádrže (l): 55
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: čtyřprvková náprava
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 235/40 R19
Pneumatiky vzadu: 235/40 R19
Ohodnoťte tento článek!
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte
Předchozí článekSpojí se Peugeot-Citroën s Opelem? Indicie naznačují, že ano
Další článekPagani Huayra Roadster stojí 75 milionů. Vznikne jich jen 100 a už jsou vyprodané

2 KOMENTÁŘE

  1. Na rozdíl od tvrzení v článku se domnívám, že elektrohydraulickou spojku u zadního diferenciálu nenajdeme na kterékoliv jiné koncernové čtyřkolce. Například ji nenajdeme u A4 quattro, A6 quattro, VW Touareg, Amarok atd …

PŘIDAT KOMENTÁŘ: