Terén, bahno i písek, tak se testoval prototyp Škoda 1000 MB

  • Při vývoji nového modelu zvažovala Škoda tři různé koncepce

  • Nakonec zvítězila nová lehčí platforma s motorem vzadu

  • Zkoušely se i dvě různé koncepce s motorem vpředu

  • Pod článkem najdete unikátní fotografie z testování prototypů

Škoda 1000 MB byla pro českou automobilku velice důležitým modelem. Jako první přinesla moderní samonosnou karoserii a dočkala se naprosto revoluční technologie výroby motoru, která neměla ve světě obdoby. Od škodovky se učili vyrábět motory i technologové ze „Západu“. Nový model si vyžádal také velkou modernizaci celého výrobního závodu.

Prototyp Škoda 976 (1)
Karoserii prototypu Škoda 976 navrhla Sodomka. Motor byl vpředu podél a poháněl přední kola, ale kvůli nákladné výrobě se nakonec neprosadil (zdroj: Archiv ŠKODA AUTO)
Prototyp Škoda 978 (2)
Škoda 978 byla prototyp vycházející ze Spartaku. Motor byl vpředu a poháněl kola zadní. Tento návrh byl ihned zamítnut jako neinovativní (zdroj: Archiv ŠKODA AUTO)

Vývoj nového vozu přesto nebyl vůbec jednoduchý. Automobilka zvažovala dokonce tři možné koncepce. Jelikož jsme si Škodu 1000 MB již představili v samostatném článku, jen připomeneme, že v úvahu přicházela i modernizace Spartaku s motorem vpředu a pohonem zadních kol nebo koncepce s motorem vpředu a pohonem kol předních.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

Škoda sestrojila tři odlišné prototypy k jízdním zkouškám, než byl vybrán koncept s motorem vzadu podélně a pohonem zadních kol. Ten zadané parametry splňoval snad nejlépe a umožnil poměrně kompaktní a lehkou stavbu auta. A také poměrně levnou, což bylo asi rozhodující. Snad nemusíme připomínat, že se tato koncepce udržela ve výrobním programu po celý zbytek socialistické historie československé automobilky.

Prototyp Škoda 1000 MB (9)
Zvítězila koncepce „vše vzadu“. Maximalizovala totiž výhody samonosné karoserie. Při zkouškách vývoj prototyp Škoda 990 NOV vůbec nešetřil (zdroj: Archiv ŠKODA AUTO)
Prototyp Škoda 1000 MB (6)
Odolnost a schopnost zvládnou nezpevněnou cestu se považovala za nutnost. Ne všechny silnice byly na přelomu 50. a 60. let zpevněné (zdroj: Archiv ŠKODA AUTO)

Zajímavé je, že ačkoli se ve výrobě udržel vlastně jen sedan a ve velmi malé sérii i zvláštní kupé MXB, v Mladé Boleslavi testovali také elegantní kabriolet s hard-topem a netradiční kombi. Celý projekt se jmenoval Škoda 990 NOV (Nový Osobní Vůz). Například pro kombi musel být motor upraven a položen, aby nezabíral tolik prostoru vzadu. Přesto se koncepce neprosadila. Kombi skončilo po malé zkušební a ověřovací sérii v muzeu.

V přiložené galerii si můžete několik prototypů první moderní masově vyráběné škodovky připomenout. Například o kombi nebo kabrioletu se ví opravdu málo. A nechybí samozřejmě ani unikátní snímky přímo z jízdních zkoušek vítězného konceptu s motorem vzadu. Přesvědčit se můžete sami, že velmi náročné testování ve vskutku extrémních podmínkách byla denní rutina.

Terén, bahno i písek, tak se testoval prototyp Škoda 1000 MB
Ohodnoťte tento článek!
4.46 (89.19%) 185 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Tou revoluční technologií výroby motoru je asi myšleno tlakové lití hliníkového bloku podle patentu z roku 1922.
    Jinak celková koncepce motoru, která pokračovala ještě ve 120 a ve favoritu (ten dostal aspoň osmikanálovou hlavu s tvrzenými sedly) je jen o pár let mladší.
    Ta vaše propaganda mě fascinuje. Hospodářsky byl západ před námi, ale demagogií ho zásadně válcujeme!

    • a felicie a fabie. Když i němci potažmo vw dobrovolně používali ten motor, tak asi nebyl zas takovej shit…?

  2. Pan autor se až na to MBX polepšil, jeho předchozí slátaniny byly horší, dávám 2-.
    Ještě bych doplnil o hádanku ve verzi MBG. Fotky dobrý.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: