Teploty spadly hluboko pod bod mrazu. Co dělat, aby vám nezamrzla nafta?

V Česku jsme v uplynulých dnech zažívali silné mrazy. Aktuálně sice nastává mírné oteplení, ale podle předpovědi se teploty hluboko pod nulou znovu vrátí. Majitelé dieselových aut se mohou v chladném počasí snadno dostat do potíží kvůli zamrzlé naftě. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do -20°C, teploty v posledních dnech ale dosáhly i nižších hodnot. Mnozí motoristé navíc můžou mít v nádrži ještě směs podzimní přechodové nafty, což může znamenat problém už při teplotách okolo -8°C. Řešením jsou aditiva nebo nafta do silných mrazů. Pokud vám palivo zamrzne, pomůže autoservis nebo teplá garáž. Neostýchejte se zavolat asistenční službu vaší pojišťovny. Většinou máte základní pomoc v ceně.

Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují zcela standardně i při mrazech až -40°C, obsahuje motorová nafta parafíny, které při teplotách nižších než -8°C vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. Norma pro motorovou naftu proto stanovuje tzv. filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při které dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.

Zimní nafta do -20°C

Kvalita motorových naft je definována evropskou a českou normou, kterou musí dodržovat výrobci, distributoři i prodejci u čerpacích stanic. V období od 15. 4 do 30. 9. se prodává letní nafta patřící do třídy B s filtrovatelností do 0°C. Od 1. 10. do 15. 11. následuje třída D, tzv. přechodová nafta, která je do -10°C. „Aktuálně musí veškeré veřejné čerpací stanice nabízet zimní naftu pro mírné klima třídy F, jejíž bod filtrovatelnosti je -20°C,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. Na mnoha místech v Česku ale v těchto dnech spadla přes noc teplota i pod -20°C. Nabízí se proto otázka, jak předejít problému zamrznutí nafty. „Vyšší odolnost proti zamrznutí si může motorista obstarat sám a to přidáním speciálních aditiv do nafty,“ doplňuje Duraković s tím, že individuální aditivací lze zlepšit filtrovatelnost o 5°C.

Pozor na zbytky letní nafty v nádrži

Motoristé se často dopouštějí chyb tím, že mají v nádrži ještě směs letní nafty s filtrovatelností kolem 0°C natankovanou např. kolem 30. září a přechodové nafty do -10°C natankovanou např. kolem 10. listopadu. „Finální směs letních a přechodových naft v nádrži vozidla pak může vést k vytváření krystalků parafínů už při venkovních teplotách pod -8°C“ a jedno doplnění  zimní naftou o hodnotě minus 20°C nezabezpečí provozní spolehlivost nafty pro takto silné mrazy, upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr, který je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci. „V servisu vozidlu vymění naftový filtr a vyčistí palivový systém od vypadlých parafínů. Pokud existuje možnost vozidlo odstavit do teplé garáže či haly, je to také řešení. Následně je potřeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech,“ dodává Václav Loula.

Nebojte se v případě zamrznutí nafty volat asistenční službu své pojišťovny. Bez ohledu na to, zda máte havarijní pojištění nebo jen povinné ručení, i základní asistence, která je dnes u povinného ručení standardem, zpravidla pokryje odtah vozidla do servisu. „Asistenční služba umožňuje většinou i v nezákladnější variantě uhradit odtah vozidla a pomoc v případě vybití autobaterie, poškození pneumatik nebo při nedostatku, záměně či zamrznutí paliva, popř. jiných provozních kapalin,“ uvádí Petra Rumlová, vedoucí Online prodeje Finance.cz, kde lze sjednat havarijní pojištění a další finanční produkty online. „Za nevelký příplatek lze přitom získat mnohem rozsáhlejší asistenční služby s vyššími limity. Doporučuji proto rozsah asistenčních služeb při sjednávání havarijka nebo povinného ručení zvážit,“ dodává Petra Rumlová.

TIP: Spočítejte si povinné ručení a havarijní pojištění online!

K dostání je i nafta do -30°C

Na trhu v ČR jsou u některých společností v nabídce prémiové nafty. Jsou speciálně aditivované nebo technologicky upravené, čímž se vylepšuje řada užitných vlastností, jako jsou snadnější studené starty, ochrana proti korozi či mazivost. „Některé prémiové nafty v zimním období mají  i lepší filtrovatelnost, většinou v rozsahu od -26°C až -30°C. Výdejní místa bývají zpravidla marketingově označeny s doplňujícími informacemi, že se jedná o naftu pro silné mrazy,“ uvádí Václav Loula z ČAPPO. „Podle vývoje teplot může být k dostání i arktická nafta třídy 2 na vybraných čerpacích stanicích, zejména v horských oblastech nebo pro vybrané tzv. chráněné zákazníky. Ta má filtrovatelnost až na úrovni -32°C,“ dodává Loula. Chráněné zákazníky představují vozidla záchranné služby, hasičů, armády, dále nemocnice, které musí mít naftu pro své dieselové agregáty, nebo i dopravní podniky, které mohou mít nasmlouvány dodávky arktické nafty pro zajištění provozní spolehlivosti při extrémních mrazech.

Lukáš Pololáník

Autor je šéfredaktorem Finance.cz

39 KOMENTÁŘE

  1. natankována „obyčejná“ zimní nafta na Shellce, přesto v -19°C zamrzla … v nádrži auta nemohl být ani zbytek přechodové, protože se pravidelně minimálně 1x týdně kompletně vyjezdí do „sucha“.

  2. Mám 9 let staré korejské auto (Kia Carens)je v něm původní korejská baterie a je na benzín. Bylo u nás 24 pod nulou, a vůz chytil na první brnknuti. Čím to asi je? Nafta patří do kamen.

    • V RVHP se žádná dieselová osobní auta nevyráběla a vyběhaný mercedes ze Západu si dokázalo obstarat jen pár vyvolených. Takže naftou se většinou jen topilo – odtud známé heslo, že nafta patří do kamen. HLUPÁKU

  3. Audi A5 3.0 tdi- vw Lupo 1.2 tdi.Letni nafta žlutá jak močka a při mínus 22 v Železné Rudě apsolutně bez problému nastartováno.Hold nesmíte mít na dně nádrže a pak vám nafta nezamrzne.

  4. Pro jistotu dávám při tankování 2 odměrky zimní VIF asi na 55 l a nezaznamenal jsem žádný problém. Chytá to s první otáčkou motoru.
    Pro Viktora : benzína ještě pod turbem je pro buky, leda tak osm hrnků a každej skoro litr.
    To radši 30 let starýho ropáka Pašíka v atmosféře. Ale jet za ním na kole je peklo 🙂

  5. A co tak pánové konečně změnit normy filtrovatelnosti nafty?! Nejsou již zastaralé?! Technika jde dopředu, filtry hustší kvůli požadavku čistoty nových technologických zařízení ve vozech. A norma filtrovatelnosti nafty je stará jak pro čajové sítko.!!

  6. jezdím na elektriku. Každé ráno v zimě v autíčku 26stupínků, předhřáté všechny sedačky i volantek, žádné škrábání oken nebo zahřívání motoru. V létě i při největších vedrech auto příjemně vyklimatizované. Je na čase udělat v historii mobility spalovacímu motorku čestné místo…. 🙂

    • .. až na ten dojezd… 🙁
      myslým, že nás to za chvíli čeká všechny.
      Taky tomu fandím, jen to je stále nedostupné…

    • To jo, když vyjíždíš z garáže. Ale nech to stát venku 8hodin na -20°C. A teď mi ukaž ten vyhřívanej volant se sedačkama a 50km cesty před sebou domů. Frajere.

  7. Já pravidelně tankuji (tedy tankoval jsem… :-() jen naftu Benzina Verva diesel. (do -30 C) Dvě nádrže za měsíc. (cca 110 l ) Vždy VIF nebo jiné aditivum a nafta v SO 7.1. zamrzla…. teplota -20 C. Myslel jsem, že to je jen náhoda, ale raději jsem přidal ještě jedno balení aditiva. Včera opět -20 C a nafta zase zamrzá. Pal. fitr vyměněn vždy s olejem tj před cca 10 000 km i když výrobce dává 60 000 km na výměnu. Tak nevím jak to Bezina má ….. ??? Když sem se na čerpačce ozval, tak mně obsluha řekla, že co jim přivezou, to prodávají. 🙁 Docela mě to překvapilo. Tankuji tam pavidelně 5 let. Já měním čerpačku, už jim nevěřím…. !!! M.

  8. I já bych trochu přispěl do diskuze. Nafta je prostě nafta, je v ní parafín, a ten samozřejmě při nízké teplotě tuhne. To se dá celkem snadno vyřešit přidáním aditiva. Horší situace však nastává tehdy, když se tankuje jen 1/4 nebo 1/2 nádrže. To se na stěnách vysráží všudypřítomná vlhkost z okolního vzduchu a je na problém zaděláno. Voda se prostě změní v led. Další potíže nastávají u palivového filtru a jeho výměně. Obecně platí, že naftový filtr by se měl měnit před zimním obdobím a žhavicí svíčky za 2 roky. Samozřejmostí je dobrá baterie, která je určená pro daný vůz. Já osobně mám Octavii 1,9tdi a BMW X3 v naftě, a nikdy mě tyto vozy nenechaly na holičkách ohledně nafty. Jen pro upřesnění : bydlím na Šumavě ve Volarech, kde bylo minulý týden -30,4°C !

  9. Samé starosti s naftou, při poruše velmi drahé servisy… nechápu, s benzínem mám klid. Hlavně že je jezdíte o litr a půl levnějš, to je důležitý a kolik to stojí všechno ve výsledku vidí jen málo kdo, ale nikomu to neberu pouze názor 🙂

    • Jsem z Jižní Moravy, mám 2 auta na naftu. Ten 1 týden za 5 let, kdy tady teploty atakují -20 rád s hodně nižší spotřebou přežiju. I tak jsem tento týden obě nastartoval i s mou manželkou každé ráno před cestou do práce a to i bez aditiv.

  10. A co je dražší u dieselu než u benzínového motoru ? Nic, komponenty jsou téměř shodné a práce také. A proč se nedělají nákl. auta v benzínu, když je to tedy lepší ? Protože nafta má větší účinnost. Jezdím o litr a půl levněji ?Zkusím počítat: Na 100km – litr a půl, 1000km – 15litrů, 100000km – 1500litrů, 400000km -6000 litrů nafty + rozdíl ceny oproti benzínu. ( Dále to nemá cenu, protože benzínový motor je již dávno mrtvý. ) Suma sumárum cca 170.000,- korun. To ti připadá nedůležité ? Shrnul bych to asi do jedné věty : Nafta je pro toho, kdo autu rozumí a dokáže se o něj postarat a benzín pro ty ostatní.

  11. Ano právě jsi to řekl, samozřejmě je rozdíl kolik km hodláš s autem najet, ale ne každý s ním najezdí 400 000 km (za jak dlouho je najezdíš se ptát nebudu), ale pro člověka který najezdí ročně například 15 000 km nemá význam, pokud máš statisícové nájezdy tak je to jiná 🙂

  12. co se týče toho elektromobilu až přijde čas na výměnu baterie vzpomene si tu někdo na pořádný agregát sice mi muže nafta zamrznout ale alespon se v autě ohřeji a nebude mi to kazit dojezd 🙂

  13. Pravdu má každý, svým způsobem. Typ auta si každý musí pořídit dle účelu použití a vytížení. Ženě bych na ježdění na nákupy do města nekoupil VW T4 v naftě a sobě na denní ježdění na práci nepořídím třeba Fabii v benzínu.
    Ale raději bych se tu něco dočetl o tématu a něco přínosného. MámVW T4 2,5TDI a tankuji „méněcennou naftu“ na ONO a 6 let jsem neměl žádný problém se zamrznutím. Tankuji vždy plnou do skoro prázdna cca 70l. Aditiva jsem nikdy nepoužil a filtr je starý 3 roky. Minulý týden -21°C a -19°C čtyři dni po sobě. Start přes kabely po druhém žhavení a točení po 10-15sek chytilo všech 5 válců. Jízda bez problémů. Baterie VARTA stáří 5 let, pod -15°C to neutočí. Do -10°C to točí samo. Pravidelný servis rozvodů a olej, najeto 380 000km Můj osobní názor je že pumpy mají staré zásoby letní či přechodové nafty a 15.11. nemají zimní naftu ze dne na den. Vyděli jste někdy odčerpávat PHM do cisterny a odvážet? Já ne! Pak to má člověk ješte dva měsíce ve svém autě a v lednu to zamrzne. Moje rada…tankujte kde se to točí, kde je plno. Když se podíváte na fronty na ONO a prázdné stojany na Shellce nebo OMV (tam si dávám kafe a vanilkový rohlíček) nemusím asi víc psát.

  14. Co dělat aby nezamrzla nafta? Jezdit na benzín. Anebo s sebou vozit letlampu, noviny, případně ether. Pak možná taky nastartujete. 😀

    • Mám diesela Francouzkýho najeto 200 000km. Autu dávám co je třeba. Spotřeba teď v zimě 4.6l/100km. Naftu beru od nějakej šejdířů. U nás několikrát -28°C. Jezdím a jezdím a jsem spokojen.

  15. 25.1.2016 tankováno do plné, jako každý týden u ONO Brno Modřice. Nafta se mi zdála hustá jako med, při vypnutí tankovací pistole se trocha vyhnula z hrdla ven. Obsluhy jsem se ptal do kolika stupňů je, prý do -25. Zamrzla na dálnici při -17

PŘIDAT KOMENTÁŘ: