Techno Classica 2017: Škoda vystavuje aerodynamické vozy a připomíná si velká jubilea

Škoda 935 Dynamic
  • Škoda prezentuje na výstavě veteránů v Essenu milníky své 122leté historie

  • Škoda 935 Dynamic, POPULAR Monte Carlo Coupé a Cabrio, RAPID OHV s dálnicovou karoserií či zkušební kupé 130 RS A5 svědčí o cílené práci značky na poli aerodynamiky

  • Před 30 lety se představila Škoda Favorit, která napomohla úspěšnému partnerství s koncernem Volkswagen

  • Škoda 130RS získala „double“ v Rally Monte Carlo 1977; spolu s dalšími klasickými vozy v Essenu připomíná úspěchy značky na poli motoristického sportu

ŠKODA ukáže na letošním autosalonu veteránů Techno Classica v Essenu (5.-9. dubna) řadu pozoruhodných exponátů ze své 122leté historie. Hlavními tématy expozice v hale číslo 7 budou vývoj aerodynamických vozů a významná jubilea, která si letos připomínáme. Před 40 lety získaly vozy ŠKODA 130 RS cenný« double » v Rally Monte Carlo 1977 ve třídě do 1300 cm3, před 30 lety se veřejnosti představil moderní hatchback ŠKODA FAVORIT – vůz, jenž přispěl k uzavření úspěšného partnerství s koncernem Volkswagen.

„Na letošní výstavě Techno Classica se věnujeme tématům, která jsou pro značku ŠKODA a její historii zásadní,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „K největším hvězdám bude bezesporu patřit proudnicová ŠKODA 935 Dynamic. Jediný dochovaný exemplář byl v našich dílnách vzorně zrenovován, dokonce i odstín laku přesně odpovídá původní barevné kombinaci,“ dodává A. Frydlová.

ŠKODA byla ve své historii vždy velmi aktivní při stavbě pokrokových a odvážně konstruovaných vozů, které posouvaly vývoj díky netradičním technickým řešením. Příkladem je i aerodynamický prototyp ŠKODA 935 Dynamic, který se představil na autosalonu v Praze v roce 1935 a vzbudil velkou pozornost svými proudnicovými tvary. V Essenu návštěvníci uvidí jediný dochovaný exemplář po náročné a precizní renovaci. Počiny na poli aerodynamiky dokumentují i další vozy ŠKODA: atraktivní POPULAR Monte Carlo v provedení kupé i kabriolet či rovněž aerodynamicky optimalizovaný RAPID OHV s karoserií tzv. dálnicového typu (v letech 1938 až 1941 se s motorem 1,6 l/34 kW vyrobilo jen 110 exemplářů).

Tradičně silné angažmá značky ŠKODA na poli motorsportu se prolíná i s tématem aerodynamiky – v Essenu je toho příkladem neobvyklá verze legendárního kupé ŠKODA 130 RS A5 (typ 738). Na letišti v Hoškovicích posloužila v roce 1978 řadě měření s cílem optimalizovat aerodynamický odpor a současně zvýšit přítlak zadních poháněných kol při vysokých rychlostech. Prototyp s řadou spoilerů dosahoval až 250 km/h, chlazení 140 kW silného čtyřválce zajištovala řada dodatečných přívodů vzduchu.

ŠKODA 130 RS v expozici značky připomíná i 40 let od zisku cenného „double“ na Rally Monte Carlo 1977 : ve třídě do 1.300 cm3 zvítězila posádka Václav Blahna/Lubislav Hlávka, stříbrnou pozici vybojovali Milan Zapadlo/Jiří Motal. 117leté angažmá značky v motoristickém sportu dokládá i aktuální ŠKODA FABIA R5, a to stylově v designu připomínajícím RMC 1977.

Třicet let uplyne od debutu moderně řešeného hatchbacku ŠKODA FAVORIT – světovou premiéru měl tento vůz 16. září 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Vznikal v nelehkých dobách socialistické éry, i tak se ale týmu zapálených konstruktérů podařilo vytvořit vysoce konkurenceschopný automobil s moderní koncepcí, design byl dílem italského studia Bertone. Právě nadčasové řešení modelu FAVORIT bylo jedním z důvodů, proč se o koupi automobilky ŠKODA zajímal koncern Volkswagen. V Essenu je vedle klasického pětidveřového hatchbacku ŠKODA FAVORIT k vidění i oblíbené kombi FORMAN, rallyový FAVORIT F2 či studie FAVORIT s karoserií sedan.

Techno Classica 2017: Škoda vystavuje aerodynamické vozy a připomíná si velká jubilea
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: