Tatra 603 budila před šedesáti lety ve světě úžas. A budí ho i dnes

  • Tatra 603 je legendou československého strojírenství

  • Někteří ji (právem) považují za nejkrásnější české auto

  • Vyrobilo se jich přes dvacet tisíc

  • Dnes je to nesmírně ceněný sběratelský artikl

Vyrobilo se jich přes dvacet tisíc a jezdil s ní dokonce kubánský vůdce Fidel Castro. Dostala se i do Spojených států nebo Kanady, budila senzaci na EXPU 1958 v Bruselu a „západní“ delegace se nestačily divit, čím že to jezdí československá výprava na zimních olympijských hrách v Cortině d’Ampezzo.

Tatra 603-3 (1)
Tatra 603 je v současnosti jedno z nejžádanějších aut mezi sběrateli. Ti jsou za něj ochotni platit závratné sumy
Tatra 603-3 (3)
Proudnicové tvary jsou nezaměnitelné. Tatru 603 snadno identifikuje téměř každý, podobně jako třeba Porsche 911

Řeč je o Tatře 603, která je právem označována za senzaci československého strojírenství a je veliká škoda, že společenské zřízení postavené na centrálním plánování hospodářství, stranickém protekcionismu a likvidaci svobodného podnikání neumožnilo automobilce Tatra pokračovat v nadějném směřování vývoje.

Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

Hranatý nástupce jménem Tatra 613 už nebyl tak pokrokový jako právě model 603. Vlastně byl poměrně zastaralý a po roce 1989 se nedokázal ve volné soutěži prosadit.

Vývoj probíhal v tajnosti

První plány na zcela nový reprezentativní automobil vznikaly už počátkem 50. let v tajnosti, bez „nařízení shora“. Designéři a konstruktéři Tatry si zkrátka hráli s myšlenkou, že jednou stejně bude politické vedení chtít náhradu za dosluhující Tatry T87 a pozdější modely T600 Tatraplan. Výrobu a vývoj nicméně musela odsouhlasit Strana.

Po lehkém společenském uvolnění po Stalinově a především Gottwaldově smrti netrvalo dlouho a do Tatry přišel příkaz k vývoji nového reprezentativního automobilu moderních tvarů a specifikace. Požadavek byl, aby odvezl pohodlně čtyři stranické představitele a dosahoval nejvyšší rychlosti 160 km/h.

Doporučujeme: Galerie 10 pozoruhodných Tatrovek, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

Už v roce 1955 vznikl první prototyp Tatry 603, který díky „tajnému“ vývoji poměrně rychle prošel všemi zkouškami a byl s drobnými úpravami schválen do výroby. Ta se začala postupně rozjíždět v roce 1956, i když v prvních letech vznikalo každý rok jen několik desítek kusů. Všechny vozy se vyráběly víceméně ručně, s velmi malým podílem automatizace.

Tatra 603-1 (3)
První série měla zvláštní trojdílné světlomety. Ten prostřední se měl natáčet ve směru předních kol
Tatra 603-1 (4)
Vidlicový vzduchem chlazený osmiválec 2,5 l měla Tatra 603 už od počátku

Poprvé vůz upoutal pozornost během zimních olympijských her roku 1956 v italské Cortině d’Ampezzo, kde předsériové Tatry 603 vozily československou olympijskou výpravu a politickou delegaci. O dva roky později se Tatra 603 představila v již sériovém provedení na autosalonu, který se konal v rámci strojírenské výstavy EXPO 1958 v Bruselu.

Osmiválec měl na svou dobu standardní parametry

Pro pohon vozu byl zvolen vzduchem chlazený vidlicový osmiválec 2,5 l, který sestrojil Ing. Julius Mackerle. Výkon motoru se pohyboval od 70 kW (95 k) v prvních modelech až po 77 kW (105 k) v posledních kusech. Maximálního výkonu dosahoval osmiválec v 4000 min-1. Točivý moment začínal u 162 Nm v 3000 min-1, ale poslední typy měly točivý moment 165 Nm v 3500 min-1 s lepším průběhem výkonové křivky v celém otáčkovém spektru. Z dnešního pohledu se to mohou zdát jako směšné hodnoty, ale ve své době to byly naprosto standardní výkony v této objemové třídě.

Doporučujeme: Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice

První Tatry 603 byly charakteristické trojicí světlometů. Ten prostřední se měl původně natáčet spolu s přední nápravou. Ovšem od tohoto řešení se později upustilo. Kvůli změně vyhlášky pak byla Tatra nucela nové modely upravit a klasickou použít čtveřici světel.

Tatra 603-3 (2)
Ačkoli byla Tatra 603 původně určena výhradně pro politické představitele, některé se dostaly i do soukromých rukou
Tatra 603-2 (1)
Export byl minimální, za hranice putovalo jen pár desítek kusů. Většinou šlo o dary zahraničním politickým představitelům

Díky proudnicové karoserii s poměrně nízkým koeficientem odporu vzdudchu cd=0,35 dosahovala Tatra 603 nejvyšší rychlosti přes 170 km/h, což překračovalo původní technické zadání. Normovaná spotřeba se udávala 13 litrů na 100 km.

Nejprve měly Tatry 603 bubnové brzdy, ale automobilka později získala licenci od společnosti Dunlop a mohla vyrábět kola a kotoučové brzdy podle jejího patentu a návrhu. Zatímco účinnost brzd byla na svou dobu standardní, šoféři zpočátku bojovali s poměrně výraznou přetáčivou charakteristikou a citlivostí na kvalitu vozovky a boční vítr.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár

Tatra později upravila geometrii podvozku a převod řízení a také začala dopředu montovat zesílený příčný stabilizátor. Spolu s novou generací radiálních pneumatik prodávaných pod obchodní značkou Barum (znárodněné Baťovy závody se nyní jmenovaly Rudý Říjen) se jízdní vlastnosti Tatry 603 významně zlepšily.

Nejpočetnější a dnes nejvyhledávanější

Tatra v letech 1956 až 1975 vyrobila celkem 20 422 modelů 603, což z něj dělá nejpočetnější osobní Tatrovku historie. Dodnes budí nezvyklý proudnicový vůz s podivnou koncepcí „vše vzadu“ buřlivý ohlas, kdekoli se objeví. Na rozdíl od pozdější „papalášské“ Tatry 613 se některé „šestsetrojky“ dostaly i do soukromých rukou.

Na počátku 90. let se někteří Tatrovek zbavovali za relativně směšné peníze. Benzín byl drahý a peněz moc nebylo. I s náhradními díly a servisem to byla slabota. Nyní se zrestaurované kusy prodávají za vskutku sběratelské sumy. Tedy pokud se vůbec objeví v inzerci. V době přípravy článku jsme v České republice nenašli aktuální inzerát na kompletní Tatru 603 ani jeden. Za dříve nabízené kusy v dobrém stavu ale prodávající běžně požadovali sumy v řádu milionů korun.

Tatra 603 budila před šedesáti lety ve světě úžas. A budí ho i dnes
Ohodnoťte tento článek!
4.62 (92.35%) 34 hlas/ů

42 KOMENTÁŘE

  1. Zdravim vtipalka ktery psal o LIAZU ze potreboval kazdych 100 km dilnu nebo servis.Asi s nim nikdy nejel.najezdil jsem s nim pul milionu.nikde me nenechal na rozdil od Mercedesu v nedavne dobe.BOBAN

    • Každý auto chtělo svoje. Já na starou Octávii byl pyšný až tu zimu, někdy 1978, kdy jsme do práce díky startování klikou přijeli jen dva s Octáviemi a jedno embéčko, co měl taky úpravu na startování klikou. Jinak nepřijel nikdo, nenastartovali.// U S5T zkušení automechanici říkali, že když se motor kvalitně utěsní, tak neukápne ani kapka oleje. Jen to chtělo gumičky z bílé gumy a s citem utáhnout, po ujetí pár km utáhnou zase a bylo to bez problémů. To stejný starý Š100, když někdo spodní vanu dotáhnul tak, že ten plech prohnul, nebo u hliníkové promáčknul korkové těsnění, tak to teklo = když někdo neměl v hlavě, tak jen nadával, že to nestojí za nic. Já měl spolužáka, co byl takový PRASE, že ložisko do převodovky narážel za prostřední kroužek! Jak dlouho pak asi vydrželo? Bych chtěl po něm překontrolovat seřízení ventilů = chlap co má tak tvrdý ruce a hloupej mozek to musel utáhnout natvrdo o 5setin mm dolů. Přitom jeho otec byl šikovný a k tomu úžasný člověk! Pokaždý se ty geny nezdědí = to sem viděl u mýho bráchy = na co sáhnul to zmrvil, přitom dědeček byl šikovný zámečník, otec úplný všeuměl a superšikovný. Já od řemesla utekl za penězi mezi hloupé, ale líp placené nádeníky, práce pro blbce, ale za moc peněz = sem bral okamžitě 2x tolik než v autodílně.

      • A T603 je krásný auto, ale nebylo pro obyčejný lidi. Kdykoliv jsem ji viděl na ulici parkovat, tak mě nejvíc za srdce braly ty křivky přechodu mezi střechou dveřmi a zadní části. To byla krása! A zepředu vypadala, že se směje …úžasná.

  2. Jsem rád, že současný pohled na Tatru 603 již není tak vyhrocený jako v minulosti, že to bylo zasr… komunistické auto. Mercedes také nezatratili jen pro to, že si v něm vozil Hitler zadek. Jen škoda, že se nikdo v minulosti v Tatře nezamyslil nad tím, že by ponechal nadšencům kopyta na náhradní díly, aby se mohly, tak jako v Anglii dále vyrábět a nemusel se renovovat šrot. Je to skvělé auto.

  3. S odstupem času to auto vidím jako skvost, ale vzpomínky z dětství jsou dost negativní.
    Jednu 603 / 2 jsme měli doma a mně v tom autě, bylo neustále blbě . Jednak byl uvnitř vzadu
    dost slyšet motor, převodovka s rozvodovkou doslova kňučely a z koženky ze které bylo čalounění,
    čpěl smrad, který byl pro tehdejší šestsettrojky charakteristický …
    Doufám, že v tom autě blili i ti papaláši :))))
    To jsou mé vzpomínky a vždy se mi vybaví, když tu Tatru vidím 🙂
    Taky ale vzpomínám, že když v zimě „umřela “ baterka, motor chytl na jedno otočení klikou 🙂
    Jako kluk jsem osmiválec nevnímal jako něco extra, dnes si ho moc rád poslechnu…

    • Petře, mám identické vzpomínky – v té době jsem byl malej kluk, musel jezdit vzadu a také mi bylo permanentně blbě !! hukot + zhoupnutí při rozjezdu + smrad ze sedaček. Musel jsem se usmát, od druhé věty bych to napsal téměř stejně 🙂

  4. Nesmysl,v 58 roce měli američani takové kočary,jak výbavou tak karoserií,že tohle je proti tomu velmi,ale velmi směšné….

      • Podívej se pořádně do světa na americká dnešní historická auta! Oni byli z hlediska konstrukce i vzhledu karoserií před náma o desetiletí.Třeba to neměli na každém typu aut, ale byl jsem šokován, že už někdy v r.1920 měli hydraulické vymezování vůlí na ventilech, okolo 1952 měli kupé, kde se automaticky zatáhla střecha, když začalo pršet a jiné špeky. Zajdi na sraz starých amerik a jestli máš odborné vzdělání, nebo aspoň hodně víš o konstrukci aut, změníš názor. My byli za komančů děsně nepružní a jen jsme měli úžasné prototypy a nápady, ale nevyráběli jsme to. Zajdi do muzea Tatrovky, koukni se na prototypy Škodovek 1972. Jsem automech. + automobilní SŠ, to byly roky jen k pláči … Byl jsem 2x na srazu amerických aut, hodně jsem načetl, stačily ty starý auta ve světě motorů. Kolik desetiletí trvalo, než na starý motor u škodovek dali plnoprůtokový olejový filtr, hřebenové řízení atd..Ve škole jsme se učili jak je špatně udělané chlazení od embéček, že už staré renaulty a fiaty850, byly ofoukané v tunelu a brali chladící vzduch shora z oblasti přetlaku. Nee my spotřebovávali 5koní na pohon ventilátoru co pracně nacucával vzudch zboku …A motorky Jawa? Dyť to byl historický motor z péraka z r.1945, dlouhozdvihový ..to nemá cenu plakat.

    • ale vlastne co cekat od blbecka kterymu blby rodice dali blby necesky jmeno LOL zalez dopryč ty americkej pucfleku

      • Je sice hezké, že hned od nadáváš a odsuzuješ. Zkus si najít a vyhledat nabídku aut v Americe z té doby a pak můžeš něco říkat. Robin Má pravdu. Už jen to, že tatrovka si sehnala licenci od Dunlopu na kotoučové brzdy. Ale jinak Tatra 603 hezké auto proti tomu nic nemám.

    • Proč tady ty meleš hovna ty blbečku s těmi názory se o auta vůbec nezajímáš akorát ze sebe děláš vola

    • Re: pí.. Hájek.
      Opravdu nevím co tu u nás hledáte.Vy jste dozajista velký odborník na
      USs produkci vozidel.Pokud Vám Tatra 603 tzv. nevoní je to Váš názor.
      Doporučuji neodkladný odlet za velkou louži,jistě jim odborník vašeho
      kalibru moc chybí (odlety se konají denně).Příjemný let přeje-
      ——————————————————————– Kadloun.

  5. Zajímavý jak furt všichni píšou o tom prostředním světlometu v první sérii, že se měl natáčet podle kol. Každej správnej patriot pak říká, jak tím předběhli dobu, ikdyž se to vlastně nevyrábělo, ale že byla možnost přikoupit si natáčecí světla na packardy a cadillacy už v polovině 20. let, to nikdo z čecháčků nevidí a vidět nechce.

  6. Kdysy jsem viděl americký propagační film o autě velice podobném 603.Bylo vyrobené u nich a hrozně ho opěvovali.Hledal jsem na internetu zmínku o něm a nemúžu nic najít.Neví o tom někdo něco?Vysílala to některá naše televize.

  7. Nevim proč se někdo ohani amerikama,ktery sice krasny a vybaveny,žraly travu kolem silnice.Proč někdo srovnava jabka s hruškama?Věřim,že našinec dovedl vyrobit i mnohem lepši auta,ale bolševik tomu,prostě nechtěl.Myslim,že je docela fajn,že se podařilo vyrobit tak pěkne auto za režimu ktery tu byl.

  8. pokud vím, tak tatra existovala a vyrabela auta i po revoluci. A zkolabovala až příchodem kapitalismu a nenažranosti.

  9. Doposud jsem žil s tím, že šejda (603) byl 6 válec. Až nyní mě fundovaný autor vyvedl z omylu.
    Ale stejně to udělám, nejen pro sebe, ale i pro ostatní patrioty. Zajedu přes kopec do muzea v Kopru
    a znova je spočítám. Tralalák

  10. Vypravěl mi kamarád jak byli kdysiv německu na nějaké konferenci,bylo to v zimě a všichcni řidiči mercedesu a jiných kár po ránu škrabali okna od ledu a do toho přišel kamarad sedl do tatry pustil bufika a za chvíli už se jen tak v košili z tatry díval jak ostatní okukují jeho tatru ……..

  11. My jsme také měli Tatru 603, bylo to úžasné autíčko, dodneška na něj moc rádi vzpomínáme. Jen táta říkal že strašně moc žralo.
    Mělo velký prostor na sezení, sedačky byli polstrované, krásně měkoučké. Za zadním sedadlem byl úložný prostor, vystlaný koberečkem, pamatuji si že jsme jako děti ho s bráchou využívali na spaní. Naši do něj nic nedávali, a my do něj přes zadní sedačku lezli a střídali jsme se kdo v něm bude spát, vešel se tam jen jeden.
    Od té doby jsme takové úžasné auto neměli.

  12. Zapomeňme (pamětníci) na dobu vzniku. Neporovnávejme sériovou výrobu s prakticky ruční kusovou. Každá osobní Tatra je prakticky unikát. Ať 603 či 613 je skvost. Kdo se v nich svezl ví, o čem mluvím. Není toho moc, na co můžeme být pyšní, ale na Tatru určitě ano.

  13. „Požadavek byl, aby odvezl pohodlně čtyři stranické představitele a dosahoval nejvyšší rychlosti 160 km/h.“
    To vysvětluje proč je v tom místo pro 8 lidí….:)
    Vážně, to svezení bych vám přál. Není moc aut kde si natáhnete nohy jak v předu, tak v vzadu. Úžasnej stroj, bohužel hodně, hodně žíznivej.

    • Třináctilitrová spotřeba na osmiválcový motor 2500 ccm je velice slušná, to i mnohá dnešní auta si vezmou víc.
      Kamarád měl jedničkovou Octavii 1.8 z roku 1997 a ta si bez problémů brala i přes 15 litrů.

  14. tak já jí kupoval v roce 78, bylo to na svou dobu úžasné auto, ale…..seřídit karburátory, rozdělovač, odtrhy, výměna výfukových kolen, mizerná stabilita, na sněhu pořád držet páčku topení, pokud to do něčeho vrazilo a bylo topení v chodu, tak z toho nic nezbylo / nádrž za přístrojovou deskou, tedy nad koleny / radiálky tomu tu stabilitu zvětšily, ale stejně …. na druhou stranu v roce 78 je jako soukromníci mělo spousta lidí, řazení dvěma prsty, prudká elegance, a spotřeba ? dalo se i za 10… a 613 ? úžasný motor, já měl půlekonoma, dalo se i za 11 litrů, táhla od spodu, za křižovatkou už šla trojka, daleko lepší stabilita proti 603, i to topení bylo lepší, a na dobrých gumách to bylo úplně něco jiného než 603 …. Cyrda by mohl vyprávět, a všichni kluci z NAREXu …

  15. Přátelé, psal se rok 1956, v té době byl problém cokoli sehnat a tak to bylo i s tatrou. Vše si museli ve vývoji vymyslet, vyrobit, vyzkoušet a pak to buď fungovalo nebo to museli předělat. To samé pak bylo s T 613. Otec pracoval ve vývoji, kde měli jiné představy jak by měly vypadat detaily luxusní limuzíny, ale kdo by to u nás vyrobil? Pokud strana a vláda nepovolila devizy, tak nebyla šance to ani nakoupit. jeden velký problém. Co se týká spotřeby platí obecně “ Když chceš koně hnát, musíš jim dát nažrat“ T 603 je 2,5 L a T 613 3,5l
    Buďme schovívaví, auto mělo mnoho nedostaků, ale také mnoho předností. Jedinečný design. S odstupem času a s dnešními možnostmi to vidíme jinak, zvlášť mladá generace je velmi přísná. Chce to nadhled.

  16. Kotúčove brzdy boli skonštruovane pánom Zdenkom Treybalom zo skupinou automobilových pretekárov koncom pätdesiatých rokov. Vtedy sa hovorilo o čelisťových brzdách. K výrobe v ČSR nedošlo, tak to niekdo
    čmajznul a predal vo Francúzku.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: