Subaru se v roli „malé“ automobilky líbí. Po mainstreamu a velkých číslech netouží

  • Subaru v roce 2016 poprvé prodalo více než milion aut

  • Největším trhem je pro značku Amerika; Evropané si loni koupili něco přes 40 tisíc Subaru

  • Přes 80 % odbytu připadá na modely Forester, XV a Outback

  • Subaru je největším světovým výrobcem aut s pohonem všech kol

  • Značka připravuje i vlastní plug-in hybrid a elektromobil

  • Mateřský koncern změní v roce stého výročí jméno na Subaru Corporation

Značka Subaru dosáhla loni významného milníku. K výkonu z roku 2015 přidala tři procenta a poprvé tak překonala metu milionu prodaných vozů – konkrétně 1,012 milionu. Ještě v roce 2012 přitom celosvětové prodeje Subaru jen těsně vyšplhaly nad sedmisettisícovou hranici.

Také počet vyrobených aut – 1,025 milionu – byl pro japonskou automobilku rekordní. V globálním měřítku nicméně zůstává Subaru malým hráčem. Pro kontext: Mazda prodá po celém světě za rok asi půldruhého milionu aut, Škoda (nepřítomná v Severní Americe) 1 127 700. Subaru je ale v pozici okrajové značky spokojené a do mainstreamu se nehrne. Na novinářské prezentaci ve finském Rovaniemi to uvedl David Dello Stritto, ředitel marketingu, prodeje a PR v Subaru Europe.

David Dello Stritto, 2
Evropský šéf prodeje David Dello Stritto říká, že Subaru je v roli malého specializovaného výrobce naprosto spokojené

„Poprvé jsme prodali přes milion aut,“ řekl. „Ale přiznejme si to, pořád jsme malá automobilka. Jenže víte co? Nám tato pozice vyhovuje.“ Stritto dále vysvětlil, že i kvůli svým výrobním kapacitám Subaru netouží stát se automobilkou hlavního proudu a raději upevňuje pozice okrajové značky pro zákazníky, kteří vědí, proč si vybrali právě Subaru. „Občas slyším, že naše auta nejsou krásná. Upřímně – to nikdy nebylo součástí zadání,“ řekl. Plánovací i vývojová oddělení automobilky se podle něj soustředí na vlastnosti, jichž si zákazníci u Subaru cení nejvíc: spolehlivosti, všestrannosti a bezpečnosti.

Největším trhem je pro Subaru Severní Amerika, kde se loni prodalo 665,3 tisíce aut se stylizovaným souhvězdím plejád na masce. Následuje domácí Japonsko se 156 tisíci kusy, Austrálie (47 tis.) a Čína (46 tisíc vozů). Evropa je pro Subaru nejmenším trhem, značka zde prodala 40,7 tisíce aut.

Čtyři z pěti prodaných Subaru jsou SUV

Stejně jako jinde ve světě tvoří většinu prodejů v Evropě modely z řady SUV. Do ní Subaru počítá Forester, Outback a XV. Tyto tři typy dohromady představují čtyři pětiny (81 %) všech Subaru prodaných v Evropě a v segmentu SUV zajistily značce podíl 1,1 %. Meziročně se Subaru na tomto trhu zlepšilo o výrazných 14 procent.

Doporučujeme: Test Subaru Forester 2.0i Lineartronic – Po faceliftu opravdu sympatický

Velká část prodaných modelů má systém EyeSight, který v sobě sdružuje několik asistenčních a bezpečnostních systémů. Vozy Subaru dokážou díky EyeSight nejen zastavit před překážkou, ale mají třeba i adaptivní tempomat s možností brzdit až do zastavení. Což některé mnohem větší automobilky neumějí nabídnout dodnes. EyeSight je na trhu od roku 2008 a jezdí už ve více než milionu aut. Na evropském trhu je aktuálně k dispozici v modelech Outback a Levorg. „72 procent majitelů Outbacku uvádí, že EyeSight byl při výběru vozu významným faktorem,“ řekl Stritto. „A 25 procent dokonce tvrdí, že už jim EyeSight pomohl zabránit nehodě.“

SUB_Lineup_105
Subaru jako rychlý sedan s křídlem? Kdepak. Nejprodávanějšími modely značky jsou (zleva) Forester, Outback a XV. Na zbytek modelové řady připadá jen pětina celkového odbytu

Téma bezpečnosti má u Subaru dlouhou tradici. Firma začala provádět bariérové zkoušky už v roce 1965, jako první z japonských automobilek. Většina zákazníků si nicméně značku spojuje primárně s pohonem všech kol a z toho plynoucí všestranností. První čtyřkolkou Subaru bylo kombi Leone 4WD z roku 1972. To může být pro značku výhodné v době, kdy poptávka po pohonu všech kol dosahuje historických maxim. Stritto ve své prezentaci uvedl, že v roce 2016 měly „čtyřkolky“ už patnáctiprocentní podíl. Subaru je přitom jejich celosvětově největším výrobcem.

Subaru Outback 2015
Základem systému EyeSight jsou dvě kamery za čelním oknem. Aktuálně je tento systém k dispozici v modelech Outback a Levorg

Firma aktuálně používá různé koncepce pohonu. Modely s manuální převodovkou používají klasický mechanický diferenciál s viskózní spojkou a pevným rozdělením hnací síly, zatímco auta vybavená variátorem Lineatronic mají elektronicky ovládanou lamelovou spojku. Sportovní model WRX STi si uchovává specifický středový diferenciál DCCD tvořený kombinací samosvorného mechanického diferenciálu a elektromagnetické spojky.

Kam dál?

V následujících letech plánuje Subaru uvést každoročně na trh nejméně jeden nový model. Evropu teprve čeká příchod nejnovější Imprezy. Na autosalonu v Ženevě se představí její „dobrodružná“ varianta jménem XV. A protože před flotilovými limity emisí není úniku, bude se u Subaru také elektrifikovat. V polovině roku 2018 přijde plug-in hybrid, na rok 2021 je naplánovaný elektromobil. Ještě o dva roky dříve ale Subaru představí nový downsizovaný turbomotor zatím neupřesněných parametrů.

Subaru Impreza 2017
Takto vypadá nejnovější Impreza v americké specifikaci. Termín uvedení na evropský trh automobilka oficiálně oznámí až později

Technickým základem příštích modelů je nová platforma, představená v souvislosti s nejnovější Imprezou. Má o 5 mm nižší těžiště, o 70 procent vyšší pevnost v krutu a o 40 procent účinněji pohlcuje energii nárazu. V domácím Japonsku se Impreza s touto platformou prodává od listopadu a už oslovila přes 11 tisíc zázazníků  – více než čtyřikrát tolik, než automobilka podle svých slov očekávala. Nová Impreza je také první japonský vůz vybavený airbagem pro chodce.

Doporučujeme: Subaru WRX i WRX STI omládly. Mají být pohodlnější a sportovnější

Koncern Fuji Heavy Industries, jehož je Subaru součástí, oslaví letos 100 let existence. S průmyslovou výrobou začal v roce 1917 pod názvem Nakajima Aircraft. K prvnímu dubnu letočního roku se skupina přejmenuje na „Subaru Corporation“.

Jisté je, že ani s novým názvem a novými produkty nevyroste Subaru v masového výrobce konfekčních aut. „Budeme růst,“ říká Stritto. „A budeme přítomní na všech světových trzích. Pořád ale zůstaneme značkou pro specifickou, jasně ohraničenou cílovou skupinu.“

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: