Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto

    • Pátá generace Subaru Impreza oficiálně vstoupila na český trh 

    • Základem je zcela nová platforma 

    • Impreza nabízí vskutku zajímavé jízdní vlastnosti 

    • K dispozici jsou dva zážehové motory spojené výhradně s převodovkou Lineartronic a s pohonem všech kol

    • Zvýšené XV přijde zhruba za dva měsíce 

    Jméno Impreza se definitivně vrátilo na český trh. Předchozí čtvrtá generace se tu vlastně také prodávala, ovšem pouze ve zvýšené variantě XV, nabízené jako samostatný model. Ten útočil na zájemce o něco z kategorie SUV a existovaly obavy, že by kvůli přítomnosti tohoto modelu na trhu na silniční Imprezu nezbyli zákazníci. Proto se tu neprodávala. S příchodem páté generace ale Subaru situaci přehodnotilo. Sice se neočekávají závratná prodejní čísla, ale japonská značka je toho názoru, že její nový hatchback přece jen jistý potenciál na trhu vedle XV má.

    Třeba jen proto, že Impreza je všeobecně známý model s poměrně dlouhou historií. První generace se objevila v roce 1992, ta současná je už v pořadí pátá. Celkově vyrobilo Subaru za dobu existence tohoto modelu zhruba 3,5 milionu exemplářů. Z toho se 250 tisíc prodalo v Evropě.

    Základ je zcela nový

    Nastupující Impreza přichází na zcela nové platformě. Jde o modulární základ, schopný pojmout všechny další budoucí modely bez ohledu na konkrétní kategorii. Tahle platforma zároveň umožňuje zástavbu jakéhokoliv druhu pohonu od klasických zážehových jednotek přes diesel až po hybrid nebo elektromotor. I s hybridem a elektromobilem Subaru počítá, i když není jisté, od kterého konkrétního modelu bude odvozen.

    Subaru Impreza-1
    Impreza páté generace narostla ve všech směrech a má také delší rozvor náprav. Pouze výška karoserie klesla o jeden centimetr. Designově vůz navazuje na Levorg

    Z předchozího odstavce vyplývá, že nová platforma je pro Subaru dost důležitá, takže se nelze divit tomu, že její vývoj trval dlouhých sedm let. Pokud jde o srovnání s předchozí generací, jsou uváděná čísla hodně působivá. Pevnost karoserie se například zvýšila o sto procent, pevnost v krutu je teď vyšší o 70 %. Současně kleslo těžiště o pět milimetrů a boční náklony se snížily o polovinu. Tohle všechno přináší dvě důležité věci: lepší bezpečnost a zajímavější jízdní vlastnosti.

    Doporučujeme: Nevyhnutelné se stává skutečností. Subaru WRX STI končí. Zatím se loučí v Anglii

    Bezpečnost je vůbec téma, o kterém v kontextu automobilky Subaru asi ještě uslyšíme. Tato značka totiž chce být jedničkou právě na poli bezpečnosti, což lze brát jako drobné šťouchnutí do automobilky Volvo. Jenže na rozdíl od Volva, které by ze všeho nejradši odstranilo řidiče z auta a to vybavilo obrovským množstvím senzorů, Subaru přistupuje k bezpečnosti trochu jinak. Jejím základem je prostá skutečnost, že se vůz dobře řídí. Tomu je podřízena pozice za volantem, výhled, jednoduchá ergonomie a tak podobně.

    Subaru Impreza interier
    Jak je u dnešních Subaru zvykem, také z Imprezy je velmi dobře vidět. Uspořádání palubní desky je podobné tomu, co známe z jiných modelů značky

    Po stránce asistentů ale má Subaru také co nabídnout. Konkrétně je řeč o systému EyeSight zahrnujícím nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo aktivní systém hlídání jízdních pruhů. Dodává se standardně ve všech stupních výbaby. Dalšího pomocníka v podobě sledování mrtvých úhlů ale dostanete pouze v kombinaci s výbavami Executive a Sport.

    Jezdí opravdu zajímavě 

    Mezigeneračně nová Impreza narostla o 45 mm na délku, o 35 mm na šířku a její rozvor náprav se protáhl o 25 mm. Pouze výška byla snížena o jeden centimetr. Tyto změny se naplno projevily v interiéru, který má být ve všech směrech větší. Zda tomu tak je, to zjistíme až při běžném redakčním testu. Každopádně první krátké seznámení neukázalo, že by uvnitř bylo málo místa. Zavazadelník pojme 385 litrů, tedy o pět litrů více oproti předchozí Impreze, po sklopení opěradel se dostanete až na 1310 l.

    Doporučujeme: Rychlý test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17 — Podvozek stále v hlavní roli

    Vzhledem k aktuálnímu vývoji na evropském trhu je logické, že současná Impreza nepřichází s dieselem. V nabídce motorů najdete pouze zážehovou šestnáctistovku (84 kW/114 k) a zážehový dvoulitr (115 kW/156 k). V obou případech to jsou atmosféricky plněné motory typu boxer, navíc vždy spojené s převodovkou Lineartronic a s pohonem všech kol využívajícím mezinápravovou spojku.

    1.6i Trend 1.6i Comfort/Executive 2.0i Comfort/Executive 2.0i Sport
    Max. výkon (kW/k) 84/114 84/114 115/156 115/156
    Vrchol točivého momentu (Nm) 150 150 196 196
    Nejvyšší rychlost (km/h) 180 180 205 205
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4 12,4 9,8 9,8
    Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,2 6,4 6,6 7,0
    Základní cena (Kč) 560 000 630 000/670 000 680 000/720 000 790 000

    Na podvozek nové Imprezy se ze všech stran hrne jenom a pouze chvála, takže jsem byl na vůz hodně zvědavý. Ačkoliv jsme se během tiskové konference zas až tolik nesvezli, i z toho mála je zřejmé, že Impreza skutečně není jen tak obyčejný hatchback. Podvozek funguje skvěle. Je pohodlný a auto v zatáčkách snad až překvapivě ochotně a bezprostředně reaguje na pokyny volantem. Nerovnosti ho nerozhodí, stejně jako ostrá jízda. Tenhle podvozek by určitě zvládl i více než 115 kW (156 k).

    Subaru Impreza-18 Subaru Impreza-17 Subaru Impreza-16 Subaru Impreza-15

    Z pohledu jízdních vlastností se hodí připomenout motory, které jsou oproti dřívějšku lehčí o 12 kg a upravenou převodovku Lineatronic. Ta pro změnu zhubla o osm kilogramů a nově nabízí širší rozsah převodových poměrů. Při sportovní jízdě pak řadí předvolené stupně a tváří se jako klasický automat. Má jich celkem sedm a řadit můžete i manuálně pádly pod volantem. Docela překvapila rovněž spotřeba. Náš dvoulitrový exemplář ukazoval po několika novinářských projížďkách deset litrů. Ne, vážně si nedělejte iluze o tom, že by novináři chtěli jezdit na spotřebu.

    Bude jich málo 

    Evropská divize Subaru má v rámci automobilky trochu speciální pozici. Hlavními trhy jsou Amerika a Japonsko, Evropa je až na konci seznamu, takže by se skoro dalo říci, že k nám se dostane to, co zbude. Proto je míst na nový vůz z výroby méně než zákazníků. Subaru tudíž nemusí tlačit cenu co nejníže a zároveň si zájemci na svoji Imprezu počkají. Do konce roku se na tuzemském trhu počítá s prodejem 25 exemplářů, příští rok by to mělo být podle odhadů 35 až 40 exemplářů. Větší zájem se čeká o nové XV, což je v základu tato Impreza se zvýšeným podvozkem a oplastovanou karoserií.

    subaru impreza jizda
    Hlavním argumentem pro novou Imprezu jsou jízdní vlastnosti. Podvozek funguje skvěle. Škoda, že Subaru nenabízí i silnější verzi, protože Impreza by ostřejší motor určitě zvládla

    Je pravda, že se nová Impreza svým ceníkem příliš nepodbízí. Základní šestnáctistovka vyjde minimálně na 560 000 Kč, za dvoulitr zaplatíte nejméně 680 000 Kč. Ani v nejdostupnější výbavě Trend ale nic zásadního nechybí.

    Jak se bude nové Impreze nakonec na českém trhu dařit, to se teprve uvidí (aktuálně se našli první tři zákazníci). Je ale naprosto jisté, že tohle auto v davu nezapadne. Už kvůli tomu, že jich po našich silnicích moc jezdit nebude, ale hlavně kvůli podvozku. Ten je vážně výborný. Už se těšíme na sedmidenní test.

Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 6 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: