Subaru BRZ a WRX STi v ledové aréně: Dva způsoby zábavy

  • Subaru BRZ se začíná prodávat v modernizované verzi

  • Měnily se detaily designu i výbavy, rozsáhlejší úpravou prošel podvozek

  • Dvoulitrový boxer nadále nabízí rovných 200 koní

  • V nabídce je jediný stupeň výbavy, Sport za 814 000 Kč

  • A ještě něco: Nikdo neumí jezdit na sněhu tak jako Finové

Je to trochu jako v těch zlomcích sekundy těsně před nehodou, kdy příliv stresových hormonů do krve zpomalí čas. Až na to, že tady žádná nehoda nehrozí. Čas běží svým běžným tempem, jen je ho na všechno mnohem víc. A jestli se do krevního řečiště vyplavují nějaké hormony, pak jsou to ty, které způsobují radost.

Jsme v ledové aréně Lapland Driving nedaleko finského Rovaniemi. Podobných areálů je v okolí hned několik, ale tenhle konkrétní provozuje závodník a držitel různých kaskadérských rekordů Jani Ylipahkala. Subaru si jej vybralo pro představení modernizované verze modelu BRZ, vyvíjeného a vyráběného ve spolupráci s Toyotou.

Sportovní kupé Subaru BRZ a jeho sestra Toyota GT86 si získaly úzkou, ale oddanou skupinu fanoušků, kteří dokážou ocenit v dnešní době unikátní recepturu: zadní pohon, výkonu i přilnavosti tak akorát, zaměření na řidičské zážitky.

Změny vskutku jen decentní

Po čtyřech letech na trhu přichází facelift. Jeden z těch stěží postřehnutelných. Asi nejviditelnější změnou je nový tvar předního spoileru, který se po stranách zvedá okolo mlhovek nahoru jako winglety dopravního letadla. Obrys světel vypadá z dálky stejný, ale při bližším pohledu zjistíte, že BRZ má – jako první model značky Subaru – full LED světlomety. Vzadu se měnila také světla a spoiler, ale znovu platí, že abyste si změn všimli, musel by nový model stát vedle toho starého. A jestli čekáte, že se nějaká revoluce odehrála uvnitř, čekáte marně. Jen volant má o něco menší průměr, změnily se ovladače audio systému… a to je asi tak všechno.

SUB_BRZ_Small_234
I na sněhu a ledu potvrzuje Subaru BRZ pověst čitelného, řidičsky atraktivního auta, se kterým je jízda za hranicí přilnavosti naprosto samozřejmá

Navzdory přáním mnoha, kteří doufali ve vyšší výkon, zůstává beze zásadních změn i pohon. Výrobce sice upravil rozvody, blok i palivové čerpadlo, aby snížil vnitřní tření, ale na parametrech se to neodrazilo. Plochý čtyřválec 2,0 l nadále dosahuje výkonu 147 kW (200 k) a točivého momentu 205 Nm.

Exteriér, interiér, motor. Všechno skoro stejné. Tak co se vlastně změnilo? Podvozek. Subaru BRZ sice vždy těžilo z výhod základní koncepce (nízké těžiště, nízká hmotnost, zadní pohon), ale pérování a řízení přece jen nepracovaly tak vytříbeně, jak by mohly. Inženýři upravili pružiny i tlumiče, přeprogramovali elektrický posilovač řízení a v kritických místech vyztužili karoserii.

SUB_BRZ_Small_270
Facelift poznáte podle full LED světlometů a nahoru zvednutých zakončení předního spoileru
SUB_BRZ_Small_259
Vzadu jsou nové LED svítilny i hliníkové křídlo. Vizuálních změn je ale celkově málo

Přesto nedokážu říct, zda a o kolik se Subaru BRZ modelového roku 2017 řídí lépe. Ježdění po ledu a sněhu na pneumatikách s hřebíky je totiž úplně jiný svět. Odpovědně mohu prohlásit jen to, že tato zadokolka je pro klouzání na ledu jako stvořená. Dokonce i nemehlo jako já dokázalo na skid padu tahat dlouhé krásné smyky kolem dokola. A možná ještě výmluvnější bylo pozorovat kolegu s menším egem i zkušenostmi, ale mnohem lepším citem pro auto, jak po několika minutách seznamování krouží po skidpadu jedno kolečko za druhým s permanentním kontra a takřka konstantním úhlem vybočení zádi. Zapřít se levou nohou do opěrky a lopatkami do sedadla, aby se člověk nemusel „držet volantu“, očima sledovat okraj dráhy namísto kuželů uvnitř – a najednou to jde i začátečníkům skoro samo. Aspoň některým.

Doporučujeme: Subaru ukáže v Tokiu dlouho očekávané BRZ STI

Nejlepší to ale bylo v handling aréně, kde se střídají levé i pravé zatáčky různých poloměrů. Jízda permanentním smykem působí v Subaru BRZ zcela přirozeně. Protože sedíte nízko v karoserii, protože řízení je správně vyvážené, protože k přenosům váhy dochází plynule a čitelně, protože odezva na plyn atmosférického motoru je vzorně lineární. Díky tomu všemu za chvíli vodíte auto po dráze permanentním driftem a při ostřejších změnách směru si ho přehazujete na druhou stranu „skandinávským štorcem“, aniž byste měli pocit, že se děje něco extra mimořádného. Příď přitom míří vždy k vnitřnímu okraji dráhy a vlastně už za vrcholovým bodem zatáčky stavíte auto do opačného smyku.

Podmínkou takové jízdy je samozřejmě vypnutá stabilizace, což Subaru BRZ naštěstí umožňuje. Je tu ale i skvěle nakalibrovaný Track mode, což je novinka modelového roku 2017. Při troše plynulosti s ním jde aspoň na ledu jet prakticky stejně, jako když je systém VSC úplně deaktivovaný. To znamená dveřmi napřed celý okruh.

Doporučujeme: Subaru WRX i WRX STI omládly. Mají být pohodlnější a sportovnější

Přátelské chování BRZ nejlépe vyniklo po přesednutí z ostré čtyřkolky WRX STi, ve které jsme se také dosyta povozili. Ta je i na ledu nesrovnatelně rychlejší a všechno dělá výbušněji. Výbušněji akceleruje, výbušněji ztrácí přilnavost, výbušněji se přehoupne na druhou stranu – a výbušněji potáhne předními, když přidáte příliš mnoho plynu příliš brzy. Z té závěje mě naštěstí vytáhli vcelku rychle…

SUB_WRX_STI_Small_718
Legendární WRX STi s aktivním pohonem všech kol je na ledu rychlejší, ale také agresivnější a vyžaduje i agresivnější ruku; oba modely měly obuté pneumatiky s hřebíky

Řidič si musí při nájezdu do zatáčky i změnách směru počínat daleko šikovněji, aby obešel vrozenou nedotáčivost, a tahané čtyřkolkové drifty z principu postrádají noblesu zadokolkových piruet. Když ale řidič šikovný je, dokáže s WRX STi neuvěřitelné věci. Názorně nám to předvedl Jani Ylipahkala, který podle vlastních slov jezdí autem už od osmi let.

Když řídí profík

Na improvizované rychlostní zkoušce protahoval STi úzkými zatáčkami mezi stromy nesmírně rychle, ale s naprostou ladností a střídmostí pohybů. Volantem toho nakroutil sotva třetinu co my „suchozemci“, ale hlavně v rychlých zatáčkách bylo úžasné pozorovat, jak se úplně vyhne nedotáčivosti tím, že už kus předem rozhodí auto do úsporného, ale účinného driftu všech kol. Jak jsme jeli rychle, vlastně ani nevím, ale chvílemi ten šílenec řadil i čtyřku. V lese mezi stromy. Přitom to pro něj byla víkendová projížďka. Na přímý dotaz přiznal, že jede dost hluboko pod závodním tempem, aby pérování nedostávalo na ledových hrbolech příliš zabrat.

Sportovní modely jsou dnes už pro Subaru okrajovou záležitostí. Vždyť čtyři z pěti prodaných aut této značky patří mezi crossovery. O to jsme raději, že automobilka na nadšené řidiče nezapomíná. A že jim i v roce 2017 nabízí dokonce dvě různé koncepce, které servírují odlišné způsoby radosti z ovládání auta daleko, daleko za limitem. Kterému bych dal přednost já? Oba mají silné kouzlo, osobně mě ale víc než agresivní charakter WRX STi oslovuje delikátní hravost BRZ.

SUB_BRZ_Small_246
V kokpitu BRZ jsou nové materiály, informační displej nebo volant. Základní rozvržení ale zůstává stejné
SUB_WRX_STI_Small_748
Interiér WRX STI už nepůsobí tak spartánsky jako kdysi. Posaz je vyšší a vzpřímenější než v BRZ

Modernizované Subaru BRZ lze oficiálně objednávat už i na českém trhu. V nabídce je jediná verze výbavy, Sport. Obsahuje Full LED přední světla i diodové zadní lampy, kožený paket, sportovní sedadla, bezklíčové odemykání, infotainment Subaru Starlink, samosvor a vlastně všechno. Připlatit si můžete jen 12 000 Kč za jiný lak a 60 tisíc za kůži v interiéru. S manuální převodovkou stojí Subaru BRZ Sport 814 000 Kč, verze s automatem je o čtyřicet tisíc dražší. Ale kdo by chtěl tak puristický řidičský nástroj s automatem?

Ceník Subaru BRZ 2017


PŘIDAT KOMENTÁŘ: