Studie: Používání hands-free je stejně nebezpečné jako držení mobilu v ruce

  • Podle australské studie je jedno, jestli držíte mobil nebo používáte hands-free

  • Telefonní hovor řidiče roztpyluje a ten hůře reaguje na nebezpečí

  • Z rychlosti 40 km/h zastaví telefonující řidič o 11 metrů dál

V současné době se za prosté držení mobilu v ruce při řízení ukládají přísné tresty. U nás je to bloková pokuta 1000 korun (ve správním řízení do 2500 korun) a dva trestné body do karty řidiče. Držení telefonu v ruce je přece nebezpečné… Nebo ne? Aktuální australská studie ukazuje na to, že nejde ani tak o to, co držíte v ruce, ale o to, že provádíte telefonní hovor. Řidič se zkrátka soustředí na telefonát a ne na řízení. A to může přidávat k reakčnímu času i více než jednu sekundu. Při rychlosti 100 km/h za takovou dobu ujede auto vzdálenost skoro 28 metrů.

Zatímco s mobilem v ruce řidič nemůže pořádně řídit (majitelé vozů s automatickou převodovkou na to budou mít určitě jiný názor), se systémem Bluetooth (nebo s jiným obdobným zařízením, pro které se vžilo označení hands-free) může mít řidič obě ruce na volantu. Ale pořád se musí soustředit na dvě věci současně.

Technologická univerzita v australské provincii Queensland provedla několik testů na dobrovolnících a zjistila, že i když řidič používá systém hands-free, nereaguje na překážku tak dobře. V rychlosti 40 km/h potřebuje průměrně o 11 metrů delší dráhu k zastavení. U začátečníků je to ještě víc, píše o studii australský magazín Motoring.

Doporučujeme: Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h emise nesníží. Ukázala to studie ADAC

Studie ukázala, že řidič používající hands-free nemá tak dobré periferní vidění a snadno přehlédne například chodce. Zareaguje na něj později a v době, kdy pokusní řidiči, kteří netelefonovali, už stáli na brzdě, měl telefonující řidič pořád ještě nohu na plynu.

Výsledkem studie je zjištění, že během telefonování, ať už s mobilem v ruce nebo pomocí hands-free se celkově snižuje schopnost člověka (a tedy i řidiče) vnímat nebezpečí. Je to důsledek práce mozku, který je zatížený soustředěním na telefonní hovor, takže eliminuje některé zdánlivě nedůležité okolní optické vjemy. Vznikají tak situace, kdy řidič sice kouká před sebe, ale překážku „nevidí“.

Stejná studie také zjistila, že pokud se řidič baví se spolujezdcem, není tolik rozptylován. Sice dochází k určitému poklesu schopnosti vnímat okolí, ale není to tak výrazné jako při telefonování. Řidiči bavící se se spolujezdcem také zpravidla sníží rychlost jízdy.

Univerzita byla výsledky překvapena a chce nadále pokračovat ve zkoumání efektu dalších činností na řidiče. Chce se zaměřit zejména pak psaní textových zpráv, sledování sociálních sítí, obsluhy navigace a podobně.

2 KOMENTÁŘE

  1. Tak to je přínosná studie. Už teď jezdí magorů s telefonem v ruce spousta, tak jen jim dejme argumenty pro toto chování. Někteří k tomu ještě dokáží kouřit a auto ovládají pouze silou svých myšlenek. Připouštím, že i s handsfree může pozornost řidiče klesnout, ale obecně ruce na volantu (obě) znamenají kontrolu na autem. To stejně tak asi 90% řidičů neví nebo neuznává, takže jezdí s jednou rukou z okna nebo na řadící páce a druhou drží volant buď nahoře uprostřed nebo někde za střed a pak, když je potřeba reagovat, tak není jak.

  2. Mám vyzkoušeno, že naopak při volání s handsfree po celém dnu se mi jede líp než kdybych jenom seděl a hleděl před sebe na nudnou dálnici. Jistě, pokud se pohybuju ve velkým městě někde, kde bezohledné pumpičky si dělají co chtějí, chodci klidně skočí na kapotu na červenou nebo mimo přechod, pak je lepší se nevykecávat a těch pár minut dávat pozor i za ty ostatní bezmozky.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: