Studie: Používání hands-free je stejně nebezpečné jako držení mobilu v ruce

  • Podle australské studie je jedno, jestli držíte mobil nebo používáte hands-free

  • Telefonní hovor řidiče roztpyluje a ten hůře reaguje na nebezpečí

  • Z rychlosti 40 km/h zastaví telefonující řidič o 11 metrů dál

V současné době se za prosté držení mobilu v ruce při řízení ukládají přísné tresty. U nás je to bloková pokuta 1000 korun (ve správním řízení do 2500 korun) a dva trestné body do karty řidiče. Držení telefonu v ruce je přece nebezpečné… Nebo ne? Aktuální australská studie ukazuje na to, že nejde ani tak o to, co držíte v ruce, ale o to, že provádíte telefonní hovor. Řidič se zkrátka soustředí na telefonát a ne na řízení. A to může přidávat k reakčnímu času i více než jednu sekundu. Při rychlosti 100 km/h za takovou dobu ujede auto vzdálenost skoro 28 metrů.

Zatímco s mobilem v ruce řidič nemůže pořádně řídit (majitelé vozů s automatickou převodovkou na to budou mít určitě jiný názor), se systémem Bluetooth (nebo s jiným obdobným zařízením, pro které se vžilo označení hands-free) může mít řidič obě ruce na volantu. Ale pořád se musí soustředit na dvě věci současně.

Technologická univerzita v australské provincii Queensland provedla několik testů na dobrovolnících a zjistila, že i když řidič používá systém hands-free, nereaguje na překážku tak dobře. V rychlosti 40 km/h potřebuje průměrně o 11 metrů delší dráhu k zastavení. U začátečníků je to ještě víc, píše o studii australský magazín Motoring.

Doporučujeme: Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h emise nesníží. Ukázala to studie ADAC

Studie ukázala, že řidič používající hands-free nemá tak dobré periferní vidění a snadno přehlédne například chodce. Zareaguje na něj později a v době, kdy pokusní řidiči, kteří netelefonovali, už stáli na brzdě, měl telefonující řidič pořád ještě nohu na plynu.

Výsledkem studie je zjištění, že během telefonování, ať už s mobilem v ruce nebo pomocí hands-free se celkově snižuje schopnost člověka (a tedy i řidiče) vnímat nebezpečí. Je to důsledek práce mozku, který je zatížený soustředěním na telefonní hovor, takže eliminuje některé zdánlivě nedůležité okolní optické vjemy. Vznikají tak situace, kdy řidič sice kouká před sebe, ale překážku „nevidí“.

Stejná studie také zjistila, že pokud se řidič baví se spolujezdcem, není tolik rozptylován. Sice dochází k určitému poklesu schopnosti vnímat okolí, ale není to tak výrazné jako při telefonování. Řidiči bavící se se spolujezdcem také zpravidla sníží rychlost jízdy.

Univerzita byla výsledky překvapena a chce nadále pokračovat ve zkoumání efektu dalších činností na řidiče. Chce se zaměřit zejména pak psaní textových zpráv, sledování sociálních sítí, obsluhy navigace a podobně.

Studie: Používání hands-free je stejně nebezpečné jako držení mobilu v ruce
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 3 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Tak to je přínosná studie. Už teď jezdí magorů s telefonem v ruce spousta, tak jen jim dejme argumenty pro toto chování. Někteří k tomu ještě dokáží kouřit a auto ovládají pouze silou svých myšlenek. Připouštím, že i s handsfree může pozornost řidiče klesnout, ale obecně ruce na volantu (obě) znamenají kontrolu na autem. To stejně tak asi 90% řidičů neví nebo neuznává, takže jezdí s jednou rukou z okna nebo na řadící páce a druhou drží volant buď nahoře uprostřed nebo někde za střed a pak, když je potřeba reagovat, tak není jak.

  2. Mám vyzkoušeno, že naopak při volání s handsfree po celém dnu se mi jede líp než kdybych jenom seděl a hleděl před sebe na nudnou dálnici. Jistě, pokud se pohybuju ve velkým městě někde, kde bezohledné pumpičky si dělají co chtějí, chodci klidně skočí na kapotu na červenou nebo mimo přechod, pak je lepší se nevykecávat a těch pár minut dávat pozor i za ty ostatní bezmozky.

  3. Jeden by myslel, že poukaz na rozdíl mezi automatem a manuálem bude na zavazení telefonu při řazení, tak ono je to o dvou rukách na volantu. Fakt žasnu, jaká je motivace různých pisálků k nabádání k takové hovadině, která žádným právním předpisem není nařízena.

    Osobně mám automat, nedám na něj dopustit, ale i když sedím v manuálu, nemám problém s řazením a telefonováním současně. Hlavně, to odvedení pozornosti udělá i kendající spolujezdec. A to je kolikrát horší, s telefonem člověk může seknout s odvoláním, že hovořit nemůže, protože řídí, zatímco ten spolujezdec tam otravuje pořád.

    Osobně mám auto jako s nadsázkou řečeno pojízdnou kancelář, mnohé hovory (zejména dlouhé a nevyžadující použití diáře ani jiného listování a zapisování) směřuji právě na dobu, kdy řídím. Nesmysl jménem handsfree jsem měl jen v jednom autě po předchozí majitelce, nikdy více. Nejen, že hovor slyší celé auto a mě slyšet nebylo (možná by bylo, kdybych byl skrček a měl ještě bradu na volantu…), ale jak ten Parrot zlobil, to byl děs. Bezpečnosti ani pohodlí to nepomáhalo, akorát to otravovalo, druhá strana slyšela sebe v odezvě. A hlavně, jak ten krám v noci oslňoval, fuj.

    Asi mám deformaci i ze sportovních letadel, kde člověk „současně“ sleduje okolní vzdušný prostor, terén, naviguje a ještě komunikuje s věží, ale i bez toho bych neměl problém současně hovořit a při tom vidět, jestli do cesty vbíhá chodec nebo ne. Naopak kolikrát telefonní hovor považuji za rozptýlení při monotónní jízdě jako prevenci před únavou. A ať mě kdo kamenuje, jak chce.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: