Studie: Člověku v autonomním voze trvá velmi dlouho, než převezme řízení

  • Studie zkoumala rychlost reakce „řidiče“ autonomního vozu

  • Pokud člověk monitoruje provoz, zareaguje až za čtyři sekundy

  • Člověk, který se provozu nevěnuje, potřebuje reaguje téměř o dvě sekundy později

  • Za šest sekund urazí auto jedoucí po dálnici i několik stovek metrů

Funkce samořízení není hudbou budoucnosti. Vlastně se zdá, že autonomní řízení je za rohem a některé automobilky se dokonce chlubí tím, že sice již autonomní systém mají, ale ještě pro něj není vhodná doba. Ovšem nová studie zpracovaná southamptonskou univerzitou ve Velké Británii ukazuje na jeden opravdu zásadní problém. A tím je rychlost lidské reakce.

Vědecký tým pracovníků sestavil simulátor, ve kterém prováděl testy na 26 dobrovolnících, mužích i ženách ve věku od 20 do 52 let. Všechny subjekty měly řidičský průkaz a byly aktivními řidiči. Úkolem bylo zjistit, jak člověk bude reagovat, pokud auto bude řídit samo, ale najednou vyzve člověka, aby převzal řízení.

Výsledky jsou skutečně zajímavé a ukazují na dva zásadní rozdíly. Liší se podle toho, zda člověk „za volantem“ monitoruje jízdu, nebo jestli se věnuje něčemu úplně jinému, například četbě novin nebo mobilnímu telefonu.

Doporučujeme: Smrtelné nehody Tesly připomněly, že její „Autopilot“ vážně není autopilot

Lidé, kteří monitorovali jízdu, dokázali plně převzít řízení v časovém rozmezí od dvou do 26 sekund. Ti, kteří se věnovali něčemu jinému, reagovali v časovém intervalu od tři do 21 sekund. Ovšem mnohem zajímavější je podívat se na statistický medián. Ti, kteří sledovali jízdu, dokázali v průměru zareagovat a převzít kontrolu nad autem za 4,56 sekundy. Ti, kteří jízdu nesledovali, potřebovali 6,06 sekundy.

Tvůrci studie upozorňují na to, že pokud by auto jelo rychlostí 70 mil za hodinu (112 km/h), což je rychlostní limit ve Velké Británii, za šest sekund urazí vzdálenost bezmála 200 metrů. Testovací subjekty, které nesledovaly provoz, měly problém zorientovat se v nastalé situaci. Výsledkem byla často přirozená reakce pouze šlápnout na brzdu. Ti, kteří sledovali provoz, zas měli problém poznat, kdy ještě auto samo řídí a kdy už ne.

Na automobilky tak čeká poměrně obtížný úkol, jak sjednotit systém varování a jak naučit posádku reagovat. Auto zřejmě také bude muset vědět, zda se člověk za volantem věnuje sledování provozu, nebo zda dělá něco jiného. Třeba se tedy v autech dočkáme nějakého tlačítka bdělosti.

1 komentář

  1. Idealni cinnosti v autonomnim vozidle je spanek.

    vzhledem k tomu ze uz ob tyden musim menit melodie v mobilu na svem budiku protoze muj mozek dany zvuk proste ignoruje jako nepodstatny a nevzbudim se na jiz znamy zvuk se tak nejak obavam ze nebude mozne sestavit system u ktereho by bylo spolehlive ze mne bude schopen probudit abych za nej prebral rizeni.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: