• Kromě přepracované přední části se revoluce nekoná 

  • Více výkonu a širší zadní nápravu u Octavie RS bez přímého porovnání s předchůdcem asi nepoznáte 

  • Scout dostal kromě jiného režim jízdy Offroad

  • Novinkou jsou také adaptivní tlumiče DCC 

  • A víte co? Nám se ta zdvojená světla líbí 

Po prezentaci základního provedení modernizované Škody Octavia přišla další prezentace, tentokrát zaměřená na vrcholné verze RS a Scout. Kromě přepracované přední části žádné další opravdu revoluční změny nečekejte. Hlavní novinky jsou shodné se základní variantou, takže vás místo zdlouhavých úvodů odkážeme na náš starší článek:

Škoda Octavia 2017 je zkouškou odvahy (první jízdní dojmy) 

Také Octavia RS a Scout dostala upravený podvozek s rozšířeným rozchodem zadních kol (+30 mm), i zde nově najdete modernější multimediální systémy, nové asistenty a tak dále. Zásadních novinek, které by se týkaly vyloženě variant Scout a RS, mnoho není. V případě sportovní verze jde především o lehce zvýšený výkon zážehového čtyřválce, u provedení Scout teď v základní výbavě najdete například režim Offroad a nebo nepatrně zvětšený nájezdový úhel vzadu. Obě verze jsme si poprvé vyzkoušeli v okolí rakouského Pachfurthu.

Octavia RS jezdí výborně 

Škoda Octavia RS byla už před faceliftem minimálně velmi dobrým automobilem. Jistě, můžeme polemizovat o tom, jak moc je to vlastně sportovní auto a jak moc si zaslouží zkratku RS, když stejné označení nese pomalu supersportvní hachback Ford Focus RS, ale to nechme stranou. Octavia RS je o zajímavé kombinaci prostorného interiéru, denní použitelnosti a možnosti velmi svižného svezení. S faceliftem byla právě tahle stránka věci ještě dále zvýrazněna.

_DSC0522
Také v případě Octavie RS je největší změnou důkladně přepracovaná přední část. A víte co? Líbí se nám
_DSC0510
Vzadu je změn o poznání méně. Facelift prozrazují zejména upravené koncové svítilny. Rozšířená zadní náprava je patrná na první pohled

Mohou za to dvě změny. Do nabídky se konečně dostaly adaptivní tlumiče DCC, takže může být Octavia RS při běžném cestování trochu houpavější. Nárůst výkonu zážehového přeplňovaného čtyřválce o 7 kW (10 k) na konečných 169 kW (230 k) zase trochu vylepší dynamiku. Základní Octavia RS se v podstatě dostala tam, kde před tím byla Octavia RS 230, jenže nemá elektronicky řízený přední diferenciál VAQ. Vystačit si musí pouze s elektronickou náhražkou v podobě systému XDS+.

Doporučujeme: Jak zrychluje čtyřoký vrchol? Změřili jsme akceleraci všech verzí nové Škody Octavia RS

V Rakousku jsme si mohli vyzkoušet modernizovanou Octavii RS jak na běžných cestách, tak na miniaturním okruhu. Od mého posledního setkání se starší variantou už nějaký ten rok uplynul, takže bych lhal, kdybych vám sděloval své postřehy o tom, jak teď nová Octavia RS podstatně lépe zatáčí a daleko lépe jede. Nicméně to neznamená, že by šlo o špatné auto. RS funguje v podstatě pořád stejně dobře, jako tomu bylo dříve. Pokud by se nám dostalo přímého srovnání, je dost dobře možné, že se posun vpřed opravdu ukáže.

_DSC0528
V ostrých zatáčkách bojuje posílená benzinová Octavia RS s trakcí a nedotáčivostí. Facelift sice přinesl výkon starší Octavie RS 230, elektronicky řízený diferenciál ale zůstal základní verzi zapovězen

Subjektivně bych si troufal tvrdit, že nové základní RS má výraznější zvuk. Adaptivní tlumiče pak v komfortním nastavení překvapí tím, jak měkce jsou naladěné. Na našem malém okruhu se s Octavií RS dalo pěkně svézt, ale ostré zatáčky v kombinaci s vyšším výkonem na druhou stranu zdůraznily, jak moc zde chybí diferenciál VAQ na přední nápravě. RS má sice adaptivní tlumiče a rozšířenou zadní nápravu, potkat nedotáčivost v zatáčkách je přesto ten nejmenší problém. Ale jak už jsme si řekli, základní RS je spíše o univerzálním charakteru než o tom, že by to měl být čistokrevný sportovní vůz. K němu bude mít blíže RS 245. Tato varianta se časem dočká vlastní mezinárodní prezentace. V Rakousku jsme se s ní nesvezli.

2.0 TSI (Combi) 2.0 TSI DSG (Combi) 2.0 TDI (Combi) 2.0 TDI DSG (Combi) 2.0 TDI DSG 4x4 (Combi)
Objem motoru (cm3): 1984 1984 1968 1968 1968
Maximální výkon (kW/k): 169/230 169/230 135/184 135/184 135/184
Nejvyšší točivý moment (Nm): 350 350 380 380 380
Zrychlení 0-100 km/h (s): 6,7 (6,8) 6,8 (7,0) 7,9 (8,0) 7,9 (8,0) 7,6 (7,7)
Maximální rychlost (km/h): 250 (247) 249 (245) 232 (230) 230 (228) 228 (224)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): 6,5 (6,5) 6,6 (6,6) 4,5 (4,5) 4,9 (4,9) 5,1 (5,1)

Dieselových Octavií RS se zvyšování výkonu netýká, takže zde je změn minimum. Je mi jasné, že spojení kombi/diesel/automat/sportovní vůz v některých vyvolá pomalu nenávist, jenže smysl to dává. Ostatně je to prakticky stejné, jako u Octavie Scout. Pouze zde vyměníte lepší chování v lehkém terénu za lepší chování při rychlé jízdě. Paradoxem je, že na malé trati v Pachfurthu byla snad vůbec nejlepší variantou právě Octavia Combi RS s pohonem všech kol, dieselem a automatem, protože zvládala výjezdy z utažených zatáček logicky lépe než výkonnější předokolka, která zde navíc neměla dost prostoru k tomu, aby svůj výkon naplno prodala.

_DSC0500 _DSC0497 _DSC0498 _DSC0496

Celkově je Octavia RS i po faceliftu velmi dobrý vůz. Díky adaptivním tlumičům bylo přidáno na univerzálním charakteru a vyšší výkon nepatrně vylepšil dynamiku. A mimochodem, něco se stalo. Po dnu stráveném ve společnosti RS a Scoutů se mi ta nová příď začala líbit, respektive mi najednou připadá starší verze hrozně nudná.

Nový Scout se v terénu zřejmě neztratí 

Modernizovaná Škoda Octavia Scout je stále dostupná se zážehovou osmnáctistovkou TSI a s dvoulitrovými diesely o výkonech 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Pohon všech kol je standardem. Samozřejmě pořád platí, že má vůz oproti klasické variantě zvýšený podvozek (+30 mm), paket pro špatné cesty, plasty kolem karoserie a tak dále.

Doporučujeme: Škoda Octavia RS 245 je nejrychlejší Octavia v historii, na 100 km/h zrychlí za 6,6 s

S novým Scoutem jsme vyrazili na uměle vytvořeno terénní trať. Křížení náprav nebo boční náklon a sjíždění prudkého svahu vypadalo hodně efektně, ale ani po této zkušenosti bych se neodvážil tvrdit, že šlo o něco překvapujícího a že Scout zvládne těžký terén. Ostatně na stejných překážkách jsme před lety jezdili s dosluhující Škodou Yeti a také neměla nejmenší problém. Nicméně to nevadí, Scout přece není žádný terénní vůz.

_DSC0436
Stejně jako před faceliftem se můžete v terénu spolehnout na přibrzďování protáčejících kol, asistent sjíždění prudkých svahů nebo režim jízdy Offroad, kdy se změní nastavení motoru, převodovky nebo i světel. Mimochodem, podívejte se blíže na tuhle fotku, jak dostává při křížení náprav zabrat přední pneumatika

Stejně jako dříve vám v terénu bude pomáhat zejména elektronika, tedy přibrzďování protáčejících se kol nebo asistent pro sjíždění prudkých svahů. Standardně je dispozici i režim jízdy Offroad, který upraví odezvu na plyn, řazení převodovky, aktivuje asistent sjíždění prudkých svahů nebo nastavení světlometů.

1.8 TSI DSG 4x4 2.0 TDI 4x4 2.0 TDI DSG 4x4
Objem motoru (cm3): 1798 1968 1968
Maximální výkon (kW/k): 132/180 110/150 135/184
Nejvyšší točivý moment (Nm): 280 340 380
Zrychlení 0-100 km/h (s): 7,8 9,1 7,8
Maximální rychlost (km/h): 216 207 219
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): 6,8 5,0 5,1

Octavia Scout už dříve vynikala především komfortně nastaveným podvozkem, což jí samozřejmě zůstalo. Protože jsem základní verzí modernizované Octavie zatím v reálném provozu nejel, nemohu říci, zda se zvýšený mladoboleslavský kombík stále chová na nerovnostech výrazně lépe ve srovnání s klasickou Octavií, ale mohu potvrdit, že jízda po rozbitých cestách mu jde více než dobře.

Příliš se nezměnily 

Pokud odhlédneme od věcí týkajících se i základní Škody Octavia, pak se verze Scout a RS příliš nezměnily. A to je dobře, protože stále můžeme říci, že fungují výborně. Oproti staršímu provedení dostanou zájemci více pohodlí a ta tolik diskutovaná rozdělená světla vpředu.

Další podrobnosti o nové Octavii Scout a Octavii RS si můžete přečíst v přiložených tiskových mapách:

Tisková mapa: Škoda Octavia RS a Octavia Combi RS

Tisková mapa: Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia ve verzích RS a Scout se moc nezměnila. Pořád jezdí výborně (první jízdní dojmy)
Ohodnoťte tento článek!
3.67 (73.33%) 18 hlas/ů

1 komentář

  1. Přední partie se opravdu povedla, ale to je tak asi vše, normální škodovka, nedělejte prosím z toho Mercedes či BMW. Tu propagaci má škodovka dobře zaplacenou, oni všichni ti škodovkáři tomu věří, jak je nová stotříctka úžasná. Ach jo vy ovečky, nenechte se tak ovlivňovat a běžte si raději zkusit jiný vůz, který bude možná o poznání lepší. Máme už škodovkami přemnoženo! Ještě aby ty motory zas nebyly v budoucnu odhaleny, že jsou jedovaté.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: