Škoda 100 a 110 měl být jen mezityp, než přijde vůz moderní konstrukce

  • „Stovka“ se přestala vyrábět přes čtyřiceti lety

  • Za osm let vzniklo celkem více než milion kusů

  • Dnešní terminologií se fakticky jednalo o „facelift“ modelu 1000 MB

  • Kupé 110 R pomalu získává sběratelský status

V březnu uplynulo rovných 40 let od ukončení výroby sedanu Škoda 100 a 110. Kupé 110 R pokračovalo ještě do roku 1980. Původně měl být model Škoda 100 a 110 jen modernizací populární tisícovky, kterou jsme si již představili v samostatném článku: Škoda 1000 MB přinesla před šedesáti lety technologie, které kopírovali i na „Západě“.

Škoda 100 se začala vyrábět v roce 1969, zhruba rok po spuštění modernizace mladoboleslavského montážního závodu. Vůz byl zamýšlen jako rozsáhlejší modernizace tisícovky, která se prodávala dobře. Byla také poměrně žádaným exportním artiklem. Dnes se to může zdát možná úsměvné, ale v šedesátých letech se „tisícovka“ líbila a jízdními vlastnostmi, kvalitou a moderními technologiemi naprosto odpovídala běžnému standardu doby.

Škoda 100 110 (11)
Škoda 100 a 110 byla rozsáhlejší modernizací předchozí „tisícovky“. Základní koncepce zůstala plně zachována
Škoda 100 110 (25)
Kupé 110 R se vyrábělo až do roku 1980. Díky designu a koncepci připomínající sportovní vozy Porsche se pro něj vžila přezdívka „škorše“

Škoda 100 tak se Škodou 1000 MB sdílí základní konstrukční prvky. Nové byly zejména panely karoserie. Mírně se modernizoval interiér, myslelo se především na lepší komfort posádky. Nová karoserie byla pevnější v krutu a vykazovala lepší výsledky v bariérových testech.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár

Zajímavostí bylo nasazení kotoučových brzd vpředu, na které Škoda získala licenci od společnosti Dunlop. Ve své době to vůbec nebyla obvyklá věc, zvláště u vozů této cenové kategorie. Účinek brzd „stovky“ byl vyzdvihován i v zahraničních motoristických magazínech jako nadprůměrný.

Pokud jde o koncepci a motor, nic zásadního se nezměnilo. K dispozici byly čtyřválce 988 cm3 o výkonu 35 kW a 1107 cm3 o výkonu 39 kW. Převodovka byla vždy čtyřstupňová mechanická. Jedenáctistovka dotlačila model 110 L na nejvyšší rychlost 135 km/h. Později bylo možné zakoupit silnější provedení o výkonu 46 kW z kupé 110 R. Sedan s tímto motorem zvládl až 140 km/h.

Škoda 100 110 (28)
Zatímco sedan Š 100 a 110 přežívá jen u hrstky nadšenců, kupé 110 R se těší poměrně velkému zájmu a získává ikonický status
Škoda 100 110 (29)
Škoda 110 R je slavná i za hranicemi, kde porážela modernější, výkonnější a dražší konkurenci na okruzích i v rallye

Dodnes se velké oblibě těší především dvoudveřové kupé Škoda 110 R, které se v upravených verzích prosadilo i na závodní dráze. Škoda s okruhovým „erkem“ dokonce vyhrála v celkovém hodnocení značek evropský šampionát cestovních aut (ETCC) v roce 1981. Také „erko“ se vozilo i za hranice, kde se mu trochu žertem přezdívalo „Porsche pro chudé“. Mohl za to velmi podobný design a koncepce pohonu. Vžila se také přezdívka „škorše“.

Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

Škoda na modelu 100 a 110 průběžně pracovala. Místo dynama přišel v roce 1973 moderní alternátor a postupně se rozšiřovala výbava. Původně bylo zamýšleno, že v roce 1975 nahradí typ Š 100 a 110 zcela nový kompaktní model s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Projekt byl ale už v roce 1971 zrušen, především pro nedostatek prostředků. Rozhodlo se tak o zásadní modernizaci stávající koncepce, kterou známe pod označením Škoda Typ 742, nebo též jako Škoda 105 a 120. Ale o nich zase někdy jindy.

Celkem bylo v letech 1969 až 1977 vyrobeno 1 079 708 vozů Škoda 100 a 110. Kupé 110 R se vyrábělo až do roku 1980, vzniklo přibližně 57 000 kusů. Klasický sedan Škoda 100 stále ještě není tak vyhledávaný sběratelský artikl, design zkrátka nepůsobí tak „retro“ jako u o poznání elegantnější tisícovky. Na druhou stranu zrestaurovaná nebo zachovalá kupé 110 R si velmi dobře drží cenu a mají vysoký investiční potenciál.

Škoda 100 a 110 měl být jen mezityp, než přijde vůz moderní konstrukce
Ohodnoťte tento článek!
4.28 (85.58%) 258 hlas/ů

30 KOMENTÁŘE

  1. Tenhle článek psal naprostý ignorant. Výrazy jako škorše, nebo okruhové erko – co to má být? V životě zřejmě neslyšel o 130RS, která neměla kromě skeletu karoserie se 110R nic společného. Jako pamětníkovi mě z těchhle dnešních rádoby motoristických novinářů jde mráz po zádech – co si ještě v budoucnu přečteme? Bůh s námi!

    • „ŠKORŠE“ to pojmenování slyším poprvé a navíc je zoufalé. Ano 130 byla občas přezdívána jako české Porsche, ale ne škorše 😀

    • Panebože , to snad ani není možný aby někdo vypotil tak neskutečnej blábol.Ten člověk ani není schopen si najít na netu alespoň základní informace ? A navíc Škorše , no to mně po,,,,r.

  2. Zdravím,
    podle mě je to jedno z nejhezčích Coupé,co se kdy vyrobilo-jezdím s MB CLK 208 a Alfou 159;ale pokud mám to štěstí,že to občas zahlídnu na silnici,/konkr. hrášková zelená/,tak se vždycky ohlídnu a „slintám“.

  3. Když někdo z vás mladých o něčem píše, měl by se dokonale informovat a to u odborníků. Spoustu informací nesouhlasí. Jsem rád, že se tyto výrobky Škodovky nepomlouvají jen proto, že se vyráběly za minulého režimu. Všechna auta vyráběná do typů Š 1O5 a 12O byla ve své kategorii ve světě konkurenceschopná a to nejen svoji cenou!

    • Kde jste žil mistře? ? ? Nejhorší auta na světě -Škodovky 100 , 110, 105,120 ! Znáte auta z té doby ,která by byla horší ? Motor vzadu chladič vpředu dlouhé potrubí pod vozem -téměř jako F1.Otevřete motorový prostor kde je místo ještě na jeden motor ale zavazadlový prostor s bídou pojme malý kufr.Dále je nemožné z této motorové pastičky vyrobit kombi -tak pište něco o konkurenceshopnosti !

      • Od pana Začka čtu již druhý článek a opět se nad ním rozčituji jaký nesmyslný blábol dokáže splodit

  4. Článek je neskutečný blábol, škorše možná někdo někdy pronesl po 10 pivech, 110R nikdy nezávodila jen deriváty 130/180/200? RS to byla jiná káva. Ti novodobí vykladači historie jsou překrucovači.

  5. Vážení ! Naučte se číst. Autor píše o 110R v upravených verzích pro závodní okruhy, což jsou ty vaše deriváty.

    • Soutěžní či okruhová 130Rs je upravená verze 110R? To težko, leda tak v její podobě, z erka měla podstatně upravený skelet, některá skla, světla a pár drobností, erko nebylo nikdy homologované k závodům stejně jako rapid/garde až na Slušovickou vyjímku která ji vlastně taky nikdy neměla. Autor je zřejmě začínající novinář…

      • Pro „jiri ben“ A z čeho tedy ty tzv deriváty vycházely ?!? Základ pro jejich fungování byl zcela bez diskuzí v oné 110R- nebo to snad vymysleli Marťani ?!? Netvrdím ve všem, ale bude dobré si po sobě přečíst text, než ho pošlu do éteru, kapišto ?

  6. Se Š100 i 110R jsem jezdil.Škorše je pitomost.Autor si to nejspíše vymyslel.R nikdy na okruzích ,ale ani v rallye nejezdila.To až 130RS.Ten byl Erku trochu podobný.Autor,jako správný ignorant asi věří,že šedesátníci a starší ztratili paměť

  7. Jen pro zajímavost. V roce tuším 1972 byl Josef Srnský s erkem ve třídě A2 1150 mistr republiky v soutěžích a myslím, že hned následující rok v téže třídě byl Oldřich Brunclík mistr republiky na okruzích.
    To pokud mě paměť neklame.

  8. První závodní okruhovou verzí byla Škoda 120, (neplest s pozdější 120). Jako první měla ve stejné karoserii jako 100/11O ( 4 dveře) chadič ve předu a výdechy nahoru do kapoty. Závodily v Brně při Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1972, nebo 1973 ( nebo tak nějak, přesně již nevím). S seriovou Š 100 byl problém , že rezivěla téměř okamžitě, košické plechy byly velmi náchylné

    • Právě proto aby se to nepletlo, jelikož označení závodních vozů bylo ŠKODA 120S, tak pozdější oholená verze 120 (řady 742) byla označena jako ŠKODA 120

  9. To je zas blábol. V době, kdy automobilky u malých aut přešly na motor vpředu a přední náhon, komanči už neměli peníze na žádnou modernizaci, tak udělali jen facelift tisícovky, která sama o sobě ve své době nepřinesla nic nového a vypadala jako kopie voklswagenu, který jako jeden z mála zůstal u motoru vzadu a málem kvůli tomu zkrachoval (viz např. http://www.volkswagen-automuseum.de/en/the-cars/the-great-air-cooled-models.html)
    Pokud byla škodovka pro někoho v západním konkurenčním prostředí zajímavá, tak jen pro svou cenu, kdy byla nejlevnější na trhu, levnější než Citroen 2 CV s polovičním motorem a plážovými sedátky místo sedadel.

  10. Byly to velmi nebezpečné vozy pro posádku.Zajímala by mě statistika počtu úmrtí k počtu nehod.Lehký předek,tedy velká citlivost ne boční vítr,mizerná životnost pastorku startéru,rozdělovač způsoboval ztížený start jelikož při vnější vlhkosti honil jiskru dokola víka,praskající silnostěnná hadička vedení benzínu pod autem,papírový rejdový čepy,baterie mimo motorový prostor, atd…atd…

    • Odborníku, kolik jsi měl Škodovek? Kde jsi přišel na ty moudra o pastorcích, rozdělovačích atd? Je mi blivno, jak každý Jouza je odborník a sám si dává auto do serisu.

    • Pastorky vydržely 3x tolik co věnce na setrváku, ty se odrbali během pár tisíc km. Pak se buď otočil nebo dal nový.

  11. Milí znalci „Škodovek“…., můžete mi prosím pomoci s takovouto mou vlastní zkušeností prosím?? V roce 1965 – a možná 1966 jsme byli v rámci studia na VŠB Ostrava vysíláni na exkurze do Brna…. známý to veletrh. A po oficiální prohlídce jsme s kolegou odcházeli z výstaviště – a teď už fakt nevím zda ještě na či už mimo oficiální areál….je to víc než 50let (:-))), jsme u chodníku viděli KRÁSNÉ AUTO S EMBLÉMEM „ŠKODA“!! Jelikož jsme byli oba strojaři a to auto se nám moc líbilo (byla to na tu dobu bomba!!!) vlezli jsme oba pod tu nádheru a koukali jsme jak zjara!! Mělo to motor vpředu a pohon předních kol! Už nikdy jsem ten – asi prototyp – nikdy neviděl. Nevíte prosím, co to byl za model??

    • Nejsem sice znalec ale 65-66 se dělal spartak, oktávka …. ta plechová … a felda ta bez střechy … motor vpředu měli všechny ale pohon kardanem na przadek. O pohonu na předek nevím … první předek jsem viděl až na prototypu 120-tky. I prototyp 100-vky s motorem vepředu ma kardan nebo měl … Zkuste oficialni stránky ŠKODA AUTO A.S. určitě tam bude odkaz na muzeum, ja si už nepamatuju jestli jsem je viděl v muzeu nebo ve „sklepě“ v byvylém starem zavodě.

      • V době kterou uvádíte 65-66 již naplno běžela výroba 1000MB 1964 – 1969 (Octavia kombi se vyráběla až do roku 1971, ale v Kvasinách)

  12. Místo mezitypu měla být ta komplet nová koncepce a ne tuhle hrůzu donekonečna tzv. vylepšovat, ano tisícovka ve své době ušla ale vše po tom se prostě nemělo stát.
    Nedávno jsem zaslechl úžasný argument co vše se na tom dalo opravit někde cestou na silnici, no já raději auta co se moc neopravují a tak njak hlavně jezdí.
    V době kdy se tohle vyrábělo se bezpečnost moc neřešila tak to dál rozvádět netřeba, kdo to někdy viděl rošvihaný ví že sedadlo smrti je v tomhle ne jedno ale všechny.
    Jo ta perla jak to všude vyjede na sněhu no jasně jen to ještě na něm jet kam chce řidič to by taky bylo fajn.
    První opravdu pokrok byl Favorit.
    Tím nic proti Škodovce, nápady byly jistě i snaha a jak nemám rád že se vše špatné hodí na komunisty tak tohle prostě pokákli komunisti.

  13. Škoda 100 Standart 998cm3/35kW, max. rychlost 125 km/h, alternátor, chladič vzadu, dobré jízdní vlastnosti na kluzkém povrchu, koupená r.1976, prodaná r.1990, bylo 1. moje, nové auto. Cestování u nás i na Slovensku, 2 osoby a komplet. kempinkové vybavení. V zahraničí okolo Maďarska r.1978 a v Polsku k moři r. 1980. Spolehlivé auto, pravidelně jsem dával do servisu, vč. nových prahů a laku. Z pěti aut, s tím prvním, jsem si nejlépe zajezdil. Dálnice všude zdarma a levný benzin.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: