Sháníte mladou ojetinu? Tyhle jsou podle ADACu nejlepší (a nejhorší)

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Pokud už se nějaký Fiat dostal do statistik, je beznadějně poslední

  • Propadl i Hyundai i20, Nissan Qashqai a Opel Insignia

  • Nejvíce problémů je s akumulátorem

  • Statistiky tříletých aut ještě tolik neodráží zanedbanou údržbu

  • ADAC od roku 2015 uvádí i průměrný roční nájezd hodnocených modelů

  • Jako nejméně poruchové vychází Toyoty, vozy koncernu VW, BMW a Mercedesy

  • Ani jedna škodovka nedostala horší známku než dvojku

Německý autoklub ADAC pravidelně aktualizuje statistiky poruchovosti nejprodávanějších a nejpoužívanějších aut na německých silnicích. Díky geografické poloze a velmi podobnému chování a uvažování německých motoristů lze i z německých statistik vyvozovat poměrně směrodatné závěry pro český trh.

ADAC hodnotí především četnost zásahů svých asistenčních služeb u různých poruch. Tady samozřejmě vzniká prostor ke spekulacím. Například zda majitelé dražších aut, která mají většinou bezplatnou servisní asistenci v ceně, vůbec ADAC a jeho smluvní partnery volají. Inu, to už je riziko tvorby jakékoli statistiky…

Doporučujeme: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější

Aktuálně vede v závadách z 39 % problém s akumulátorem, jeho podíl se proti loňskému roku zase zvýšil. Lidé stále častěji přijdou k autu a nenastartují. 13,5 % závad má ale na svědomí technika pohonu nebo podvozku, především pak brzdy a řízení nebo závady převodovek. Na 13,3 % v četnosti závad je pak elektronika motoru.

Jen necelých 20 000 km za rok?
Pohled do tabulek ukazuje, že i obvyklá služební auta mají uváděný poměrně skromný průměrný roční nájezd. Opět se dostáváme do oblasti spekulací, ale i o Německu se ví, že se tam auta stáčí jako na běžícím pásu. Má to ovšem jiný důvod než omlazení ojetiny před prodejem do vVýchodní Evropy. Spousta aut je v pronájmech s omezeným ročním nájezdem a provozovatelé takových aut rádi před pravidelnými prohlídkami auto stočí i o pár desítek tisíc kilometrů, jen aby nemuseli leasingové společnosti doplácet překročené kilometry.

Podle ADACu pak za 10,8 % závad stojí elektrická soustava a alternátor, za 7,7 % pohonná jednotka a v 6,2 % případů vyjížděla asistence kvůli poškození ráfků nebo kol. 5,0 % případů má na svědomí palivový systém (sem ale ADAC počítá i situace, kdy řidič omylem natankoval jiné palivo), 3,2 % poruch připadá na klimatizaci či chlazení motoru a jen 1,3 % závad, ke kterým vyjíždí asistenční služba, se týká výfuku, katalyzátoru nebo filtru pevných částic.

Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda

Samozřejmě, že lze spoustě poruch a závad předcházet pravidelnou a pečlivou údržbou. Nicméně právě statistiky tříletých aut a tedy velmi mladých ojetin nejlépe ukazují, jak jsou zhruba vozy „vybaveny“ už z továrny. Jen velmi málo motoristů totiž čeká, že se jim auto už po třech letech provozu porouchá.

Výsledky tříletých aut, které zjistil ADAC, uvádíme v následujících tabulkách. Vozy jsou seřazeny od nejlepších po nejhorší. Pokud některý model není v tabulce, je to tím, že kvůli jejich nižšímu počtu registrací nemá ADAC dostatek relevantních dat.

Nejprve statistiky minivozů. V těch propadl již tradičně Fiat, ale drahý Smart se mu moc posmívat nemůže:

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
Toyota Aygo 12 000 km 2 3,3 %
Ford Ka 11 000 km 2 4,1 %
Volkswagen Up! 14 000 km 2 4,2 %
Seat Mii 14 000 km 2 4,4 %
Škoda Citigo 12 000 km 2 4,8 %
Opel Adam 13 000 km 2 4,9 %
Renault Twingo 12 000 km 3 5,4 %
Hyundai i10 11 000 km 3 5,5 %
Kia Picanto 11 000 km 3 7,5 %
Smart ForTwo 11 000 km 4 9,0 %
Fiat 500 11 000 km 5 11,5 %

V kompaktních autech překvapilo Mini. Zklamal Ford B-Max a Hyundai i20 propadl úplně:

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
Mini 13 000 km 1 1,6 %
Audi A1 14 000 km 2 2,6 %
Peugeot 208 16 000 km 2 3,0 %
Škoda Yeti 16 000 km 2 3,1 %
Kia Rio 14 000 km 2 3,7 %
Opel Mokka 18 000 km 2 3,9 %
Hyundai ix20 12 000 km 2 4,1 %
Toyota Yaris 12 000 km 2 4,2 %
Ford Fiesta 13 000 km 2 4,7 %
Škoda Fabia 14 000 km 2 4,8 %
Škoda Roomster 15 000 km 2 4,8 %
Volkswagen Polo 14 000 km 2 5,0 %
Opel Meriva 13 000 km 3 5,7 %
Renault Clio 13 000 km 3 6,2 %
Seat Ibiza 15 000 km 3 6,5 %
Opel Corsa 13 000 km 3 6,7 %
Suzuki Swift 12 000 km 3 6,9 %
Renault Captur 16 000 km 3 7,3 %
Dacia Sandero 14 000 km 3 7,6 %
Nissan Micra 12 000 km 3 7,6 %
Ford B-Max 10 000 km 4 9,1 %
Hyundai i20 12 000 km 5 11,9 %

V nižší střední třídě se bude chlubit Audi, BMW, Mercedes a Volkswagen (jeho vozy mají nejvyšší průměrný nájezd). Nikoli však Nissan Qashqai, který je s odstupem vůbec nejhorší:

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
BMW řady 1 16 000 km 1 1,1 %
Audi A3 17 000 km 1 1,2 %
BMW X1 18 000 km 1 1,6 %
Audi Q3 17 000 km 1 1,6 %
Mercedes GLA 16 000 km 1 1,6 %
Toyota Verso 16 000 km 2 2,1 %
Mercedes třídy A 13 000 km 2 2,6 %
Volkswagen Tiguan 17 000 km 2 3,0 %
Volkswagen Golf 16 000 km 2 3,4 %
Volkswagen Beetle 13 000 km 2 3,4 %
Volkswagen Caddy 21 000 km 2 3,6 %
Toyota Auris 14 000 km 2 3,6 %
Mercedes třídy B 16 000 km 2 3,8 %
Renault Mégane 17 000 km 2 3,9 %
Hyundai i30 15 000 km 2 4,1 %
Ford Kuga 18 000 km 2 4,4 %
Škoda Rapid 17 000 km 2 4,6 %
Ford C-Max 16 000 km 2 4,9 %
Volkswagen Touran 23 000 km 3 5,2 %
Citroën Berlingo 18 000 km 3 5,2 %
Ford Focus 18 000 km 3 5,2 %
Kia Sportage 16 000 km 3 5,3 %
Mazda 3 13 000 km 3 5,5 %
Peugeot 308 16 000 km 3 5,7 %
Mazda CX-5 19 000 km 3 6,1 %
Renault Kangoo 17 000 km 3 6,2 %
Seat Leon 17 000 km 3 6,3 %
Kia Cee'd 15 000 km 3 6,8 %
Dacia Duster 18 000 km 4 8,8 %
Hyundai ix35 17 000 km 4 9,1 %
Opel Zafira 19 000 km 4 10,4 %
Opel Astra 17 000 km 4 10,5 %
Dacia Logan 17 000 km 4 11,4 %
Nissan Qashqai 17 000 km 5 23,7 %

Ve střední třídě mají najlepší výsledky vozy „velké německé trojky“. Škoda Octavia dopadla dobře, za to Opel Insignia má tradičně žalostný výsledek:

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
BMW řady 4 19 000 km 1 0,9 %
Audi Q5 20 000 km 1 1,1 %
BMW řady 3 19 000 km 1 1,3 %
Audi A4 20 000 km 1 1,4 %
Mercedes GLK 17 000 km 1 1,7 %
Audi A5 20 000 km 1 1,8 %
BMW X3 18 000 km 1 1,8 %
Ford S-Max 20 000 km 2 2,7 %
Mercedes třídy C 18 000 km 2 3,2 %
Volvo XC60 22 000 km 2 3,6 %
Volkswagen Passat 24 000 km 2 3,8 %
Škoda Octavia 21 000 km 2 4,8 %
Volkswagen Sharan 22 000 km 3 5,6 %
Ford Mondeo 21 000 km 3 7,1 %
Mazda 6 16 000 km 3 7,4 %
Opel Insignia 22 000 km 5 13,3 %

Ve vyšší střední třídě je všechno v pořádku, dobře si vede i Škoda Superb (ano, i ADAC řadí Superb mezi vyšší střední třídu k BMW řady 5 nebo Audi A6):

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
BMW X5 22 000 km 1 0,4 %
BMW řady 5 24 000 km 1 1,1 %
Audi A6 23 000 km 1 1,7 %
Mercedes ML 20 000 km 2 3,0 %
Škoda Superb 22 000 km 2 3,9 %
Mercedes třídy E 28 000 km 2 4,9 %

Mezi dodávkami a užitkovými vozy vede tříletý VW Transporter, nejhůře je na tom už tradičně Fiat, ale ani modely Ford Transit a Mercedes-Benz Vito/Viano nemají zrovna hodnocení, kterým by se mohly chlubit:

model průměrný roční nájezd známka četnost závad
VW Transporter T5 23 000 km 2 4,5 %
Mercedes Vito/Viano 27 000 km 3 11,2 %
Ford Transit 26 000 km 4 11,2 %
Fiat Ducato 29 000 km 5 17,5 %
Sháníte mladou ojetinu? Tyhle jsou podle ADACu nejlepší (a nejhorší)
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 12 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Zajímavé.Nedávno v testu suv ,AUDI Q 3 fatálně propadlo-nasbíralo 44 trestních bodů a jako jediné , test nedokončilo díky kolapsu převodovky.

    • No u mě to sedí, měl jsem Opel Insignia a během dvou let, 2x zadřený motor.
      Vždy pravidelný servis, ale prvý záděr ve 112tis km a druhý ve 140tis km.Již 3měs ho nemám a jsem opravdu rád.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: