Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá

  • Levý pruh slouží jen k předjíždění

  • Bezdůvodně pomalá jízda zvyšuje riziko nehody

  • Mlhovka je jen k jízdě v mlze nebo silném dešti/sněžení

  • Blinkry nejsou na autě pro ozdobu

Téměř denně čteme tendenční zprávy o tom, jak stateční policisté zase dopadli jednoho agresivního piráta v černém luxusním BMW, který se zapomněl a v nezastavěné části obce na čtyřproudé silnici jel 62 km/h a ještě ke všemu měl propadlou lékárničku. „Na doživotí sebrat řidičáky takovým!“ hlásají nadšené komentáře pod podobnými články. Řadu otravných přečinů proti plynulosti a bezpečnosti provozu přitom nikdo nesleduje. A tedy ani neodhaluje a netrestá.

Stát si zkrátka udělal z monitorování a šikany řidičů výnosný byznys a třeba obce rychle zjistily, že je výnosnější posílat provozovatelům vozidel tzv. odpustky, než posílat policejní hlídky do míst, kde je to skutečně potřeba.

Rozhodně nevoláme po tvrdší represi. Už proto, že ta se v rukou policie téměř vždy zvrhne v pohodlné trestání formálních přečinů proti liteře zákona bez ohledu na jejich reálnou nebezpečnost. Chceme ale upozornit na chování, které policisté obvykle přehlížejí, ale chvályhodné rozhodně není.

Zde je náš seznam hříchů, kterými někteří řidiči bezdůvodně narušují poklidné soužití a někdy i bezpečnost na českých silnicích:

1. Bezdůvodná jízda v prostředním a levém pruhu

Typickým českým (nejen) nešvarem je naprosto bezdůvodná jízda v prostředním nebo levém pruhu víceproudých silnic a dálnic. Ne nadarmo se říká, že nejrychlejší cesta po Jížní spojce v Praze je ve volném pravém pruhu. Pravidla se v tomto směru vyjadřují poměrně jasně. Jezdí se v pruhu pravém, ostatní slouží pouze k předjíždění. Po dokončení manévru se má řidič vrátit zpátky do pravého pruhu a ne v něm zůstávat, protože dva kilometry daleko vidí v pravém pruhu kamion a ten přece bude chtít za deset minut, až k němu dojede, také předjíždět.

Doporučujeme: Komentář k novele bodového systému — Více peněz, co nejméně správního řízení

Ucpávání „rychlejších“ pruhů vytváří také jeden zásadní problém. Tím je snižování reálné propustnosti komunikace. Pokud se někdo usadí v prostředním pruhu, všichni z ostatních tří pruhů ho musí předjíždět vlevo, čili takový nezdvořák z tříproudé dálnice rázem udělá dálnici jednoproudou. Podjíždět zprava se nesmí. Na druhou stranu, policie se už vypořádala i s tím a pokud zůstanete v pravém pruhu a podjedete někoho v pruhu prostředním nebo levém, jedná se o jízdu souběžnou. Což není přestupek. Přesto z celkem pochopitelných důvodů řidiči neradi podjíždějí zprava. Je to značně nekomfortní, nezvyklé a potenciálně nebezpečné.

Očekáváme řadu nesouhlasných komentářů na téma „Rozbitý pravý pruh, ve kterém si ničím auto“. To je sice hezké a snad bychom pro to měli i pochopení. Kdybychom ovšem tuto výmluvu neslýchali hlavně od těch, kteří jezdí vlevo vždy a všude. Včetně zcela bezproblémových úseků.

2. Jízda v levém pruhu 10 km/h pod zákonným limitem

Dalším frustrujícím nešvarem je jízda hluboko pod rychlostním limitem. Pokud možno také v prostředním nebo levém pruhu. Chápeme, že třeba ve snížené viditelnosti za mlhy nebo na náledí není komfortní jet zrovna nejvyšší dovolenou rychlostí, ale při dobrých povětrnostních podmínkách by to snad až takový problém být nemusel.

Neříkejte nám, že například v tunelu Blanka vaše auto nedokáže jet povolených 70 km/h, nebo třeba na Jižní spojce 80 km/h (kde by klidně mohl být limit i 120). Vaše námitky, že jsou všude radary a že nechcete dostat pokutu, jsou sice v pořádku, ale s dovolením se aspoň ukliďte do pravého pruhu a levý pruh nechte těm, kteří umí jet opravdu 70 a neciví na tachometr, aby se náhodou nepřehoupli přes 65 km/h k blízkosti zóny agresivního vražedného pirátství.

Doporučujeme: Stacionární radary zvyšují riziko nehody. Navrhovaná řešení vás ale příliš nepotěší

Pamatujte také na to, že rychloměry aut přeměřují. Obvykle ukazují o tři až deset procent víc, než jaká je skutečnost. A radary mají nastavenou nějakou toleranci. Za tachometrových 82 nebo 83 km/h na osmdesátce pokutu v žádném případě nedostanete.

Věděli jste třeba, že řidič, který jede o 8 km/h pomaleji než okolní provoz, způsobí nehodu s mnohem vyšší pravděpodobností než řidič, který jede o 8 km/h rychleji? Nevěříte? Pusťte si následující video a snad to pochopíte:

K jízdě nižší než povolenou rychlostí samozřejmě existuje nesčetně legitimních důvodů. Nechceme soudit. Ale snažně vás prosíme, ukliďte se aspoň do pravého pruhu. Tam si klidně jeďte na sedmdesátce svých 55 km/h.

3. Velmi pomalé odjezdy z křižovatek

Nechceme po nikom, aby mu při rozjezdu z křižovatky hořely pneumatiky, ale rozumná svižná akcelerace ještě nikomu neublížila. Nestojí to ani moc úsilí. Stačí sledovat provoz a jakmile se proud vozidel z druhé strany zastaví, lze dovodit, že brzy padne zelená. Můžete si tak připravit rychlost a na zelenou vyrazit.

Obykle to ale bývá tak, že s rozsvícenou zelenou se teprve po dvou sekundách ozve klakson vozidla vzadu, což přinutí prvního řidiče na hranici křižovatky ukončit filozofické rozjímání a začít hledat, kam konstruktér vozidla umístil řadící páku. Až se po dalších několika sekundách seznámí řidič se schámatem volby stupňů standardizované manuální převodovky, započne velmi, ale opravdu velmi rozvážný rozjezd, aby nedošlo k nadměrnému opotřebení spojkového obložení a zvýšení spotřeby paliva.

Čili než se takový jedinec dá do pohybu, na semaforu už svítí zase červená a přes křižovatku, kterou mohlo projet deset patnáct aut, se dostanou maximálně tři nebo čtyři. Pokud máte problémy s rozjezdy a řazením, kupte si automat. Na trhu je již plno dostupných a spolehlivých aut se samočinnou převodovkou.

4. Vjíždění do ucpané křižovatky

Ono to někdy souvisí s těmi pomalými rozjezdy. Častěji se jedná o nesmyslná dopravní opatření, která pár desítek metrů za hranicí křižovatky udělají z dvouproudé silnice jednoproudou. Ten pár cyklistů, kteří tam denně projedou po chodníku, přece potřebuje vlastní pruh…

Nelze se spoléhat na to, že vás někdo pustí. A tím, že vjedete do ucpané křižovatky, blokujete jiný jízdní směr. Počkejte, až se za křižovatkou skutečně uvolní místo. Ano, často je nutné čekat, i když máte zelenou. Myslete i na to, že ucpané křižovatky představují závažnou komplikaci pro vozidla s právem přednostní jízdy. Včetně rychlé záchranné služby.

5. Nepoužívání směrovek a zrcátek

Kdybyste si nastavili pořádně sedačku a drželi volant oběma rukama, nečinilo by vám problém hnout prsty levé ruky a použít páčku směrovek. Jenže když máte v jedné ruce mobil a druhou ledabyle položenou nahoře na věnci volantu à la Vin Diesel, je přehmatávání na páčku blinkrů tak strašně obtěžující.

Směrovky jsou jedním ze základů všem srozumitelného jazyka vzájemné řidičské komunikace, takže je prosím používejte. Dáte tím najevo své úmysly. Ostatní na silnici se mohou lépe přizpůsobit vašemu počínání a třeba vám udělají i trochu místa.

Doporučujeme: Studie — Používání hands-free je stejně nebezpečné jako držení mobilu v ruce

Když je pak řidič příliš zaměstnán psaním esemesek za jízdy a ještě se za volantem válí tak, že z auta nemůže vůbec nic vidět, postupně rezignuje na jakoukoli snahu používat zpětná zrcátka. Takže pak prostě změní bez blinkru jízdní pruh a ostatní ať si s tím nějak poradí. Mají přece za povinnost dodržovat bezpečný odstup… Nebo ne?

6. Úmyslné nedávání přednosti v jízdě

Možná jste si toho poslední dobou také všimli. Stále více řidičů absolutně ignoruje prostou slušnost zpomalit před křižovatkou, rozhlédnout se a dát vozidlům na hlavní přednost v jízdě. To, že někdo někoho přehlédne, se stává. Dopravní nehody jsou zkrátka nedílnou součástí provozu a docházet k nim bude. Ale u některých lidí je pasivní agresivita téměř hmatatelná. Oni vám přednost nedají schválně.

Vidí vás, že jedete po hlavní. Ale prostě vám to tam „pošlou“ a o brzdění se starejte vy. Kdyby aspoň ihned nabrali rychlost. Jenže často to dělají právě řidiči, kteří následně jedou mimořádně pomalu. A když jim klaksonem nebo probliknutím dálkovými světly dáte najevo nesouhlas, ještě vás počastují mezinárodně srozumitelnými gesty. Je to nějaká psychická frustrace a následná msta zbytku společnosti? Vyřizování si účtů s aktuální politickou situací? Vážně to nevíme a nechápeme to.

7. Svícení mlhovkami, když to není potřeba

Jak napovídá už jejich název, mlhová světla slouží pro jízdu v mlze, případně při hustém sněžení nebo silném dešti. Rozhodně neslouží ke zlepšování společenského statutu nebo nálady tím, že si jen tak z plezíru rozsvítíte na autě všechno jako na vánočním stromečku.

Zatímco přední mlhovky jsou protivné a oslňují protijedoucí auta, zadní mlhovky mají ještě jeden efekt. Jejich intenzivní světlo připomíhá světla brzdová a poutá pozornost ostatních. Navíc když pak začnete brzdit, čitelnost brzdových světel není tak výrazná. Ostatní proto nemusí hned zaznamenat, že se něco děje a že zpomalujete. Proto když silně neprší a není mlha, mlhovky zase vypněte. Že jste zapomněli? Protože se nesoustředíte na řízení a na to, co děláte.

Možná by se ještě slušelo v souvislosti s osvětlením auta vyslat vzkaz všem, kteří používají denní svícení i v šeru a dešti. Uvědomte si, že při zapnutém denním svícení nesvítí zadní obrysová světla. Nejste pak vůbec vidět. To už si snad raději rozsviťte tu mlhovku.

Určitě vás napadnou ještě další prohřešky, které jsou rizikové, lidé se jich na silnici pravidelně dopouštějí, ale nikdo je nepostihuje. Vaše tipy uvítáme v komentářích pod článkem.

Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá
Ohodnoťte tento článek!
4.48 (89.7%) 165 hlas/ů

164 KOMENTÁŘE

  1. České způsoby jízdy :
    lepení na kufr, blikání když není nutné a neblikání když je to nutné, nechápu proč se musí předjíždět JEN vlevo a proč se musí jezdit jen v pravém pruhu – ve spoustě zemí se může jezdit v libovolném pruhu a nic se neděje, pravy pruh je tedy neuměrně zatežovan, dále – proč nesmí jezdit kamiony kdykoliv ? dochází pak k přetežovaní zbylých dní, to je asi na české mozky moc, kdo vymyslel dan z dálnic když již dálnice byla postavena z daní ? mýto je produkt středověku, svícení mlhovkama – to už vůbec nechápu česky umělec jede po dalnici v mlze 160 a boji se aby do něho ZEZADU někdo nenarazil…,najíždeni na vpředu jedouci vuz při předjíždění – symbolicky utok, , rovněž velmi rychlé nesmyslné zařazovaní hned před předjeté vozidlo – za tohle v USA by vás asi zastřelili – je to považováno za utok, neplynula jizda, nesmyslne zrychlovani a vzápětí brzdění, zkrátka české nepřátelské chování na silnici je ukázkou české povahy ….

    • Proč nesmí jezdit kamiony kdykoliv ? Aby nezatěžovali dopravní špičku na silnicích, třeba v pátek odpoledne…. co je na tom nelogického ?

    • Pobavil jsi mne tak ti za odměnu vysvětlím alespoň 1 věc co nechápeš. Zadní mlhovky jsou z důvodu aby jsi třeba věděl až pojedeš po té tvé dálnici 160 km/h zda je před tebou dálnice průjezdná nebo auta stojí když je třeba nehoda.Alespoň vis kdy mas brzdit. Bez spatreni zadní mlhovky v mlze ze 160 km/h nějaký to auto zdrcnes než zastavis. Ne kazdej používá blinkr při dojíždění kolony. Ze zadu v mlze splachnes pomalé auto taky celkem snadno. A tak dále.. Důvodů je dost.

      • Mlhovky vznikly v 70.letech, kdy autům tmavly koncová skla a byly hůře vidět. Tehdy měly význam. Dnes už ztratily z 99% význam.
        Dnes bych je zrušil. Některým autům ty mlhovky alespoň tolik nesvítí, ale jet v téměř jasné noci za dobrodějem/kou ve Fobii či Filce je utrpení. Rověž by mělo být pravidlem, pokud mě dojede auto a já vidím jeho světla, tak mlhovky zhasnout. Když má někdo potřebu zapínat mlhovky i když jenom běžně prší nebo mlha je tak řídká, že auta jsou stejně normálně vidět.

          • ná dalnici svítím taky mlhovkou už jen proto, že když se cokoliv může stát (mlha z ničehonic zhoustne a v té hustotce bude nějaká překážka do které to naperu, tak aby mě ti co jedou za mnou viděli a začli brzdit třeba jen o deset metrů dřív. Třeba u kamionu, kterej začne brzdit dřív to pak pro mě může být otázka mezi životem a smrtí. A navíc to má i celkem pozitivní dopad na to že se mi pak nikdo nelepí na prdel i když jedu v pravým a né zrovna pomalu.
            Jedině vypínám mlhovku ve městě kde není taková mlha a je celkem vidět a popojíždí se do 60kmh.

          • Jistě, že jsou vidět lépe. Zvláště když jedete v koloně, vidíte auta přes sebou za sebou vidíte také světla nejméně tří aut. Tak proč máte zapnuté mlhovky? Aby ten co jede za Vámi viděl, že vy si myslíte, že je hustá mlha?. Ať si to ten za Vámi užije.

        • až budeš jezdit tam kde ve 4 hod ráno srnčí a jeleni lítají přes silnici tak je dobrý mít zaplé přední mlhovky, protože svítí do boku a je čas reagovatprotože je lépe vidět

          • A na mokré silnici v protisměru ti moc poděkuji, protože je špatně vidět. Ty jelene! Šmankote, do ….. s předomlhovkářema.

          • Souhlasím s tebou, je lépe vidět. Mlhovky nemlhovky, dnes jsou na autech světla s různou intenzitou. Některá oslňují více, některá ne. Takové přídavné denní svícení, které si Vážení, kupujete v Sappě, je daleko horší, než moje přední mlhovky. Silnice je taková. Nic ti nedá zadarmo. Je to boj o přežití. A pokud uvidím někoho více, budu raději, protože snadněji zareaguji. A jestli jde o zadním mlhovky, které mě obtěžují protože za dotyčným jedu už půl hodiny, rozsvícení mých předních mlhovek na pár sekund je většinou pádným argumentem a je po problému. A přední mlhovky? Já je používám, když jsou potřeba a jestli to někomu vadí, nekoukej do nich. Hleďte si svýho, buďte ohleduplní a předvídejte. Ale nečekejte, že se po jednom článku na internetu změní situace k lepšímu. Nebuďte naivní, nebuďte zlý a buďte rádi, že dojedete vůbec domu. Jsou lidé, kteří takové štěstí neměly.

          • Přední mlhovky mají takový dosah, že by jsi musel jet stejně krokem v hosté mlze ti možná pomohou rozeznat lépe krajnici ale jinak ti jelena neosvítí.

        • Když si přečteš zákon, tak tam je NE JENOM za mlhy / deště / sněžení, nýbrž pokud je v jejich důsledku zhoršená viditelnost. Což s odkazem na další paragrafy, viditelnost a bezpečný rozestup definující, znamená, že mlhovky se smí rozsvítit pouze v situaci, kdy kvůli omezené viditelnoati nelze bezpečně jet V DANÉM MÍSTĚ POVOLENOU NEJVYŠŠÍ RYCHLOSTÍ, protože by řidič nedokázal včas rozpoznat překážku a vyhnout ae jí, nebo bezpečně zastavit. A i to rozsvícení musí NASLEDOVAT až poté, co ZPOMALÍ na bezpečnou rychlost, při níž (reakční+brzdná) dráha < dohlednost.
          Z toho plyne, že pokud můžeš jet 160, nejsou podmínky pro mlhovky, a naopak, pokud rozsvítiš mlhovky, NESMÍŠ se místnímu limitu ANI PŘIBLÍŽIT.
          Jenomže tohle jaksi o několik stovek bodů IQ přesahuje mentální možnosti 95% tohoto národa.
          BTW co se asi musí dít, když mlhama svítíš na 30ce před školou? Máš na předním okně prostěradlo?

      • v mlze když máš mokrou vozovku, tě mlhovkář neoslní, to pěkně kecáš.

        Antimlhovkář: Tak v koloně už to vypnu, nejsem ten debil kdo při koupi vozu zapne mlhovku a při prodeji zase vypne. Ale bavím se o normálním dálničním provozu, kdy když je mlha tak se stejně rozestupy aut samy zvětšují. Ale opravdu některé auta šedých barev vám v mlze zmizí celkem brzy. Když takové auto svítí obyč obrysovejma a já h vidím na poslední chvíli +2 vteřiny reakční doba, nemám šanci zastavit včas.

        • To je TVŮJ problem. Znáš svoje povinnosti? Např přizpůsobit rychlost a způsob jízdy povaze a stavu vozovky, povětrnostním podmínkám, a faktu že podle judikátu NSS sice máš právo očekávat dodržování pravidel ostatními účastníky provozu, ale nemůžeš vyloučit selhání osvětlení vozidla před sebou v důsledku závady nebo překročení životnosti žárovek (která zejména ve vozech VW gruppe sotva dosahuje doby jízdy na jedno natankování). Ergo s nedostatečně osvětleným autem musíš počítat, stejně jako musíš počítat s výskytem zvěře (což je z hlediska viditelnosti i vzájemné rychlosti ten horší případ). A ne si myslet že mlhovky jsou buldozerová radlice a když mi rodiče na základní škole psali na fyziku omluvenky, doživotně jsem z ní osvobozen.

    • Nemyslíte si to správně. Může mě naštvat, když nějakej moula jede v levém na dálnici 130 a ještě nekouká do zrcátka. Pak tu nebyla řeč o blikání na kruháku, tj. teprve k nasrání, čekáte jak blb, dáváte přednost někomu kdo jí vlastně ani nechce a pak se stává, že odhadujete jestli odbočí a nebliká, vypadá to tak a ejhle se teď pani divila, no vypadala jako když chce už z toho kruháku vypadnout.

        • A vy máte právo omezovat ostatní řidiče, kteří můžou z nějakého důvodu i potřebovat jet rychleji a tím, že jim stojí situace za následně třeba ty papíry i odevdat? Například někde, kde záchrané složky nemůžou zasáhnout dostatečně rychle a má zraněné dítě a hraje o čas? Má vedle sebe ženu, která rodí? Vážně nechápu, a za tuto myšlenku by se měly brát papíry rovnou. Takže ne, nemáte právo omezovat ostatní, vaše právo na svobodu končí tam, kde začíná právo jiného…

          • Tak to je super odpověď!!! Za těch xxlet co mám papíry jsem se ještě nesetkala s nikým kdo by mě problikaval jen proto,že musí odvézt manželku do porodnice.

          • Takže každý kdo jde po dálnici víc jak 130km/h a problikava všechny,aby mu uhnuli je někdo kdo nahrazuje záchranku a pospíchá do nemocnice!!!

          • Povolena rychlost by sa mala dodrziavat vzdy, ked sa to da, v pravom pruhu sa ma jazdit predpisovo a lavy ma sluzit na predbiehanie.

            Predpisovo znamena MINIMALNE 130 na tachometry..
            125 na tachometry pri realnej odchylke 3-10% moze byt realne aj 113km …. to si treba konence uvedomit.

            Lavy pruh je vzdy len na predbiehanie, ak ide niekto v lavom pruhu stale a ma na tachometry 130, HNED MUSI DOSTAT POKUTU!!

            Nerespektuje, ze je lavy pruh je len na predbiehanie a navyse moze ist realne len 117 km cim OBMEDZUJE PREMAVKU !!

            Ludia si neuvedomuju ako ohrozuju seba aj inych bezdovodnou pomalou jazdou. Navyse sposobuju zapchy a iny vodici su kvoli nim nervozni, lebo ich bezdovodne obmedzuju v plynulej jazde.

            Ak povaha a stav vozovky umoznuje ist predpisovo, bezdovodna pomala jazda, by sa mala pokutovat tak isto prisne ako prekracovanie rychlosti.

          • Ivana: sice souhlasím s tím, bez VRZ je krajní nouze v osobáku obhajitelná jen ve velmi extrémní situaci, ale to já ani Ty nemáme podle zrcátek co posuzovat. Povinnost je bezpečně levý pruh vyklidit ASAP. Posouzení důvodnosti překročení rychlosti je v kompetenci dopravní Policie a nic Ti nebrání vytočit 158 a prověření si vyžádat.

        • Co řešíte madame?
          přesně takový typ sebestředného individua generuje kolizní situace. On/ona přece dodržela předpis.
          chjo.

          • Osobně si myslím, že jsou stovky zbytečně pomalujedoucích řidičů, vedoucích kolony, kteŕí se v životě nedoví, kolik nehod v těchto kolonách nepřímo způsobili.

        • Co blázníte, trochu jsem byl na Vaší straně. Může vám být fuk proč dotyčný jede rychleji, prostě nedělej jinému to co nechceš, aby dělal tobě. Když máš místo v pravo a v zrcátku se někdo řítí, tak uhnu a nečekám na blikání, neřeším proč tak jede, prostě uhnu.

        • Ivano pokud nejste policista v aktivni sluzbe tak nemate pravo hodnotit zda nekdo jede 200 a nejak to resit. Vasi povinnosti je uhnout jinak se dopoustite prestupku.

      • Je jasné, že pokud budu předjíždět, tak pojedu v levém pruhu. Co nepochopím je to že predjizdim v levém pruhu a za mnou se zničehonic nic vynoří auto které mě problikáváním a lepením se na zadek snaží donutit uhnout. Jenomže není kam,když predjizdite kamion!! Je jasné, že při předjíždění nejedu 130km/ h!!já

    • co to tady melete? Proč by měla někoho omezovat ve stoupacím pruhu? normálně ho používám, člověk má klid, leckdy jsou spravené a nedrncají jak zbytek dalnice a když je přede mnou kamion pověsím se za jeho větrný tunel a uživám si levnější jízdy do kopce.

    • „V ČR se jezdí vpravo, a nebrání-li tomu zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky“. Další!

  2. Když už novinář, tedy v tomto případě spíše „novinář“ chce ostatním radit, měl by si alespoň zjistit jak to je. Tak například tvrzení „Levý pruh slouží jen k předjíždění“ je samozřejmě nesmysl resp. neplatí to vždy jak se „novinář“ tvrdí. Kdyby nebyl lenoch a aspoň se podíval třeba sem: https://zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#cast1 a konkrétně do §12 odst.2, tak by zjistil že jednoduše lže. Ale co by se namáhal…

      • Najezdim kolem 50ti tisíc kilometrů ročně takže už jsem nejspíš proti takovému autu jel. A na rozdíl od zadních mi ty přední nikdy nevadily vy chytrolíne.

          • Já to zrovna nedávno počítal, a jen ve služebních autech asi 2,3 melounu.

        • Sedni si někdy do kamionu a poznáš to debílku. Když už tedy nevíš o fyzice nic, tak aspoń něco o světle by si mohl, ale ty ani nevíš co je ohleduplnost, tak to ve svém mozku nemůžeš pochopit co je lom a odraz světla. Z celého srdce ti přeji, až oslňíš řidiče kamionu, který neuvidí vozovku a stočí to na tebe čelně, ten kdo to odskáče budeš jen a jen ty. On bude mít zničený kamion a ty budeš v rakvi. Zkus se aspoň zamyslet…

          • hlavně že kamioňáci dodržují bezpečnou vzdálenost. a mají dálkový na střeše . asi neví kde se vypínají. a nejlepší jsouu modrý a bílý tlumený světla.opravdu neoslnují

        • Ty je najezdíš tak leda na Playstationu Mlhovko! Ale dohadovat se s poďobanejma čepičkářema na netu je k ničemu, lepší je to pak v té „káře“. To pak víte, jak rychle zamknout dveře.

    • Co na tom nechápeš? Když jede ve tmě auto s rozsvícenými předními světlomety do mlhy, logicky oslňuje protijedoucí řidiče, je to podobné jako by si jel na dálková světla….

      • Zřejmě Jirka jezdí kamionem těch 50tis.km./rok a poněvadž sedí vysoko, tak ho mlhovky neoslňují. Ale to vše je jedno a pokud je Jiří řidič z povolání, tak by měl znát a hlavně se řídit zákonem o silničním provozu, kde se jasně píše, za jakých podmínek lze mlhovky použít!

        • Právě proto že jsou do ztížené viditelnosti! jsou blíže k silnici a proto jejich odrazový úhel (úhel dopadu světla vyslaného a úhel světla odpraženého) nízký. V mlze se světlo, odražené od silnice, rozptýlí a „jste vidět aniž by jste viděl“. Bez mlhy (padajících kapek deště nebo sněhu) se odražený světelný kužel nerozptýlí a pokračuje směrem výše od vozovky, kde právě svítí přímo do xichtu ostatním řidičům!!!!!!!!! Tohle by si měli přečíst všici chytráci co nechápou proč nemaj pořád svítit mlhovkama!!!!!!!!

          • hlavně jsou dost často zabudována v hlavních světlech. třeba vw. tak jak můžou oslňovat jako dálkové??? to je nebe a dudy

        • Protože mají stejný výkon (55W) jako dálková světla. Klasická dvojvláknová žárovka má výkon 50W (pro tlumená) / 55W (pro dálková světla). Tlumená jsou seřízena tak, aby svítila spíše doprava a proto tak neoslňují, dálková, stejně jako mlhová rovně. Takže když Ti rozsvítí někdo dálková světla, oslňuje Tě to. Svítí Ti do xichtu (jak napsal Petr) 55W, stejně jak z mlhovek. Dále viz odpověď Petra.

          • on nemyslel doslovně oslní, ale pokud jedete proti vozidlu, které svítí potkávačkama a do toho předníma mlhovkama a vozovka je mokrá, no tak věru vidíte celkem prd. nedávno byla nehoda v praze jak borec srazil na přechodu chlápka, tan spadl a ten za ním si ho nevšimnul protože jel proti světlu několika desítek aut, a vozovka byla mokrá a ty světla se od země odrážela a toho borca přejel ani si toho nevšiml.

  3. Tak jsem jezdil 3 neděle na kole v Kolumbii,předpisy tam nějak ani nedodržují,ale nikdo druhého neopruzuje,prostě si vyhoví,jeden jede,druhý přibrzdí,bouračku abys tam pohledal.A „těch pár cyklistů“-v Bogotě maj asi 400 km funkčních cyklostezek-ne odnikud nikam,ale tak aby na nich mohli lidi jezdit do práce,prostě dopravní tepny…
    To u nás jedu po R10 110 ,dojedu kamion,přidám na 130 abych ho v l pruhu předjel,a v tom se v dáli objeví rychle se přibližující světla,a v mžiku mám za zadkem bábo nebo medvěda co musí brzdit ze svých 180 a troubí a bliká abych nezacláněl…

    • Jo pod to se podepíšu, mám podobnou zkušenost ze Srí Lanky, chaos na prvním místě, parkuje se všude, jezdí se tam hrozně, ale na bouračku nenarazíš….
      Pokud předjíždím kamion nebo i dva za sebou jedu cca 140, z nadrženýho vola se neposeru…. přední a zadní kamera to jistí 🙂

      • Závisí na tom, jestli už předjíždíte a někdo zdáli dojíždí. To snad poznáte. Potom musí ten netrpělivec počkat taky. Ale je jeden druh řidičů, kterým říkám skokani.
        Sice vidí, že se v levém pruhu blíží auto, ale on ještě má na to, aby začal předjíždět a skočí tam.

        • tak s tímhle souhlasím .člověk jede v koloně po silnici 1 třídy 90až 95 km/h a najde se dost debilů kteří tě vemou i přes plnou, jen aby mohli předjet všechny v koloně

  4. V článku pojmenovanými nešvary by se skutečně měla policie zabývat. Jsou zde popsány srozumitelně a štvou naprostou většinu řidičů, kteří se snaží chovat na silnici slušně.

  5. Já přidávám „pražský manévr“, tj. předjet, zabrzdit a odbočit. Za to bych bych opravdu trhal kou..! A čeští řidiči a kruhový objezd. Když slyším mnohdy i názory profesionálních řidičů, tak se mi chce až brečet. Přitom je to tak jednoduché a pokud řidiči používají mozek, tak se dá po něm pohybovat plynule. A nedejbože, když se z kruháče dá sjíždět ve více než z jednoho jízdního pruhu. Tam je to naprosto konečná.

    Používejte mozek, dodržujte pravidla a chovejte se ohleduplně. Na solnici se pak vejdeme opravdu všichni a bez problémů. 🙂

      • Tak se pražaci naucte jezdit i bez semaforu a neohrozujte svou nadutosti vidlaky bez kterych by jste nemeli co zrat ty mamrde.

        • Promin Petre, ale jezdim po praze 25 let a z vlastní zkusenosti vim, ze nevic ohleduplni jsou prave ti prazaci a plati to i když jsem na Morave a vidim tam prazaka!

          • Promiň Járo, ale já mám bohužel jinou zkušenost a většinou to jsou řidiči s Á-čkovou SPZ, kteří tě vybrzdí, nedají přednost, otáčí se v křižovatce, zastaví na přechodu, jedou jednosměrkou v protisměru a mohl bych pokračovat. Buď rád, že u vás na Moravě se chovají normálně. Ve středočeském kraji jezdí samá prasata. 🙁

        • No on Pražákje dnes hodně relativní. Firmy mají auta na oprativní leasing, auta mají pražskou registraci, protože tam sídlí leasingovka a centrála firmy, ale řidič je odkudkoliv z republiky.

  6. Pan novinar ma pravdu,jsme na silnici dobytek a chovame se k sobe jak prasata,vcetne me.. Slusny ridic=blb,ktery prekazi,jede pomalu a divne. Sviceni mlhovkama? Tem hovadum bych daval pokutu a jeste jim je rozbil.
    Cim sviti v mlze? Zapalovacem? mobilem? Jsme hovada a slusnost je sproste slovo. 90% z nas by melo brat prasky nebo navstivit psychiatra!
    O stavu toho hnusu co se tu nazyva silnice a jeste za to platime snad ani nema cenu psat. Povine bych zavedl autoskolu v Nemecku a jeste pul roku provozu na tamnich komunikacich.

    • Autoškola v Německu, to by byla ale blbost co… jak by to připravilo nové řidiče na pravidla tuzemského silničního provozu… totiž, ta nepsaná 😀 Ale rozumím tomu, snažil byste se o výchovu lepších řidičů… Ale asi ani to by nevyšlo, nápad je to ale hezký, ale musel byste všem starším řidičům sebrat řidičský průkaz, což asi úplně nepůjde 😀

  7. Jeden druhemu jsme prikladem nejen na silnicich. Ale jak se chovame prave tam z toho mi je smutno. Co s tim? Celkove jsme zly zavistivy narod a se zakony si hlavu nelameme. A na silnici je to hodne videt. Více tolerance nadhledu a pohody by nikomu neuskodila. Rychlost tam kam patri at na krizovatky,hlavne kruhace tam si pripadam nekdy ze ridici cekaji na vlak nebo ze tam vyjede snad i lod. Blinkry urcite vyhazovat a vcas. Zrcatka? Kezby. A Vy namachrovani magori co se snazite za kazdou cenu ukazat ze chodite do fitka tak radeji nikam nejezdete. A udelat chybu muzeme vsichni staneli se to zajedu nakraj dam ruku jako ze pardon nebo vystrazny sorry ale jit po sobe az do krve kde to jsme. Vsem ridicum pevne nervy a stastnou cestu.

  8. S tím co napsal autor uvedených hříchů naprosto souhlasím!!!!! Díky těmto hříchům jsou ucpané silnice a spousta nehod. A když si náhodou někdo dovolí něco takto bezohlednému řidiči říct, hned je pirát silnic a podobně. Škoda, že tenhle autorův článek nepřečetl třeba plk. David Lerch, aby poučil své podřízené o tom, co trápí slušné řidiče.

      • Ty ses tak chytrej nejses ministr dopravy vsadim se ze nemas ani ridicak a na kruhaku by ses tocil jak na kolotoci samozrejme obracene

    • Presne tak. Zde mohou jet vozidla soubezne a nejedna se o predjizdeni. Na rychlostni silnici o dvo a vice pruzich, nebo dalnici se vzdy jezdi vpravo a levy pruh je pouze pro predjizdeni. Toto autor clanku nenapsal, protoze urcite nezna vyhlasku!.

  9. Přednos z prava, mimochodem když jedete širokou Pražskou Pařízskou ulicí tak ta není hlavní jak si většina rádoby řidičů myslí, ale i zde platí přednost z prava

  10. Mně nejvíc vaděj ty, co neuměj s blinkrem. Snad si ho šetřej na Vánoce. Když jedu do křižovatky, kde je hlavní proti mně a vpravo, tak nikdy nevím, co ten protijedoucí chce udělat. Půlka těch zo zahejbaj po hlavní, blinkr nedává, protože jede po hlavní. A mně zkříží cestu a myslí si, že jsou v právu. Další blikaj doprava a jedou rovně, protože přece sjížděj z hlavní. A další za mnou trouběj, protože jedu do takový křižovatky pomalejc.

  11. Ještě jeden nešvar,denní svícení! Nejlepší je to za deště,za šera atd. Zrušil bych to,asi lidé neví,že jim nesvítí prdel.Asi to v Rakousku nezrušili je tak?

    • Souhlas. Taky bych to zrušil. Muže byt zataženo a chc.t, nebo mlha, ale proč bych si rozsvítil?. Je den, ne? Mám denní svícení… že není zezadu vidět, to ho netankuje….

      • na to je jednoduchá odpověď: denní svícení +automatické osvětlení při zhoršené viditelnosti.Bez tohoto zařízení by výrobci vozidel neměli denní svícení montovat. Jenže to není povinné a pak se nedivme,že i v mlze se kolem Vás prosmýkne auto bez světel, nebo jen s denním svícením.Jeho zadek neexistuje.

  12. Ze maj protijedoucí auta zapnute predni mlhovky je mi burt, ale nesnasim ridice kterého dojedu a do oci me zacne stipat cervene svetlo, zadni mlhovku pouze v mlze i za husteho deste je to rudy zabyjak, pokud to ridici nemysli a svetlo vam nechat zaple.Hold neni na rychlokvasky za volantem. Myslim ze se neni cemu divit, hloupa a nemyslici vlada se odrazi i v obcanech ČR.

  13. Nechápu co tady někteří píšou za rozumy a snaží se tu sami sobě nalhat svou „pravdu“! Blikny jsou povinné použít při změně směru jízdy, mlhovky je možno použít JEN při snížené viditelnosti (hustý déšť, mlha, sněžení) atd. atd. Všichni ti, co tu melou jiné blbosti, ať si znovu nastudují vyhlášku a nevymýšlejí tady své stupidní výmluvy. Jednou jsme všichni skládali zkoušky ze zákona o silničním provozu a zákony platí pro každého stejně! Jezdím už 25 let , ale co v dnešní době jezdí hovad a prasat po silnicích je hrůza !!!

    • … ještě bych zavedl povinně dopravně psychologické vyšetření pro každého žadatele o ŘP. Když žádáte o zbroják, musíte mít psychotesty. Když jste řidič z povolání, nesednete za volant bez toho, abyste je neabsolvovali. Co je auto v rukách nezodpovědného řidiče? Zbraň!!! A na ní dostanete papíry bez psychotestů….? Debilovi nedají zbroják, aby něco neudělal. Proč mu dají řidičák??? Kdyby toto zavedli, možná bychom koukali, jak by se provozu v republice odlehčilo… 🙂

      • Technická, na zbroják psychotesty standardně nepotřebujete. Pouze pokud se obvodnímu doktorovi na Vás něco nezdá, tak Vás tam může poslat.

  14. Tušíte někdo, proč když je na dálnici zůžení o jeden pruh, proč tam je reálná rychlost 30Km/H? To se každý moula chce podívat na bagr či co? Tahle pomalá jízda způsobí v čase špičky zácpu na hodinu, kde lidi stojí a popojíždí, aniž je k tomu nějaký důvod.

  15. Také co to předvádí stavební firmy s uzávěrkama. Měsíc je zúžení, a každý den jedu dvakrát kolem a nikdo tam nepracuje, stojí tam jeden stroj a nic se neděje, jen kolony naštvaných kteří trpí, aby si nějací podvodníci mohli vykázat tisíce hodin práce a motohodin. Pak tam za dva dny dají dva centimetry nového asfaltu a měsíc trvající rekonstrukce za stamiliony je ukončena. Němci makají na rekonstrukcích na exponovaných úsekách na tři směny.

  16. Ještě kdyby tak naši policajti co mají pomáhat atd… se zkusili občas podívat kolik neosvětlených aut jezdí kolem nás, nedávno jsem jel za pomalým autem, (nebudu říkat že na 90tce jel 55 už to tady bylo napsáno) nuž hodlal se ho předjeti, najel sem blíž a koukám blíží se motorka, dám jí přednost musím opatrně, je šero a prší, najednou koukám a okolo mě profrčí dodávka s jedním a ještě k tomu pravým světlem. A takových je moc. Co na to říci ???

  17. S rozbitymi pravy pruhy je to fakt, staci jet po D1 od Humpolce na Brno v pravem pruhu a v Brne by snad i padali kusy podvozku.To na me vyskakuji i veci z policek.:-D

  18. Ještě k těm předním mlhovkám. Jezdím ráno ještě za tmy a teď v zimě je to ještě horší. Ono když je mokro, tak se to odráží a ve finále na vás svítí 8 světel.
    A blinkry? Já si do teď myslel, že je plánovitě do každého třetího BMW a Audiny nemontují záměrně, případně, že je ve vyhlášce napsáno, že je řidiči určitých značek a věku nemusí používat. Ale v článku mi to bylo objasněno a dává to větší smysl. Díky.

  19. A taková hnáta na brzdě, v noci, mít pistoli, tak vylezu a toho kokota, co stojí na semaforu předemnou a má celou dobu haxnu na brzdě, tak ho zastřelím. Copak ten blb nevidí v zrcátku, jak ta rudá záře svítí tomu za ním do očí??? Na co je asi RUČNÏ BRZDA???

  20. Hlavně že úmyslně pomalu jezdí i policajti, aby si pak podali toho kdo je předjede a o něco málo překročí na chvilku rychlost, aby je nepředjížděl kilometr.

    • Pro bezpečné předjetí povoluje vyhláška překročení maximální povolené rychlosti.
      Na mě už to zkoušeli mnohokrát, neuspěli ani jednou.

      • Ano, vyhláška to povolovala, jenomže už asi 15 let neplatí 😀 Aktuální zákon už nic jako toleranci nezná a zohledňuje se už jen chyba měření, tzn. cca 3% do 100ky a 5% nad 100ku. Budík v autě proměřuje min o 4%, vždy však minimálně o 3km/h. To jsou přímo homologační podmínky.
        BTW si nacvakni OBD sondu a projeď se. Budeš koukat, co leze ze sběrnice a jak palubka kecá. Já v Priusovi nastavuju tempomat na +10 a podle GPS mám 3 až 7km/h rezervu (+ toleranci na radaru), ale podle OBD je ta rezerva na budíku 5-10 km/h. V Blance bych mohl při 70tce klidně nastavit 85 na tempomatu, a pořád bych se vešel do tolerance měření kamerama.

  21. Hnáta na brzdě? Jel jste někdy s automatickou převodovkou? (Když ji dám do polohy „P“,budete nadávat,že mi dlouho trvá rozjezd,což je i výše kritizováno)

    • To by muselo mít 9 z deseti aut na nanšich silnicích automatickou převodovku. Ohleduplného řidiče, který nestojí nesmyslně na brzdě, aby člověk pohledal. No a většina k těm brzdovým světlům přidá na semaforu ještě směrovku, ale když 100 metrů za křižovatkou přejíždí do jiného pruhu, už se s blikáním neobtěžuje…

  22. Pokud používá někdo přední mlhovky a má je alespoň seřízené tak jak má tak to ještě jde,ale aby měli větší efekt právě pro používání mimo toho kdy se používat mají jsou většinou seřízené tak aby sloužily jako dálkové světla tak že mlhovky do mlhy k prdu ale hlavně je to chuťovka pro protijedoucí řidiče.
    Směrová světla nemají hlavně drahá luxusní auta,nebo spíš se asi nepoužívají nevím jestli jsou do nich drahé žárovky,nebo už nejsou finance na jejich provoz??????
    A hlavně tahle móda už pronikla i k naší policii a nestává se mi zrovna výjimečně že jedu přes město za policejním vozidlem a pán nebo paní zákona ho nepoužije ani jednou tak co pak chceme po ostatních
    ,,a takhle si tady žijeme“!No někdy díky tomu dožijeme.

  23. Dalibore, článek perfektní! Mluvíš mi z duše. Škoda, že si tohle nepřečte každý řidič..bohužel vzhledem k některým odpovědím by se toho stejně moc nezměnilo, protože ti sebestřední řidiči si najdou důvody proč tomu druhému znepříjemnit cestu. Někdo se divil, že najíždí 50tis km ročně.. já najedu 140-150tis snažim se nikomu nepřekážet, ale každý den potkávám nespočet řidičů s rozsvícenou mlhovkou, nerozsvícenými světly, nepochopitelně pomalou jízdou, na kruhácích bez blinkru, nepoužívání zipu v zúženích, vyhazování odpadků z okna, vybržďování atd.. (k těm mlhovkám ještě..přední? Na ty jsem rezignoval..v podstatě mi ani moc nevadí, ale pomohou řidiči opravdu jen v „mlíku“ jinak spíš jen vadí..Ty zadní, to je už horší, stačí úsek slabé mlhy a dotyčný už jí nevypne. Za mě: Chtělo by to jen se koukat na auta jedoucí přede mnou. Ztrácí se mi auto po 200-300m? Potom bych mlhovku zapnul, ale taky záleží jak se rychle jede a po jaké silnici..Už bych jí ale nezapínal při slabé mlze s dohledností km a víc, nebo při slabé mlze v noci. Naopak v silné mlze ve dne a při silném dešti ve dne na dálnici ano v noci ne.
    Tak ať potkáváte samé ohleduplné kusy..

      • Obcas se hodi zadni mlhovka i na tzv. lepice prdeli. V okamziku, kdy jedete v kolone a nejaky kokot se vam trvale lepi na prdel, je to asi jedina moznost. S oblibou maji tihle lepici jeste vytunene svetlomety, takze sviti predevsim do zpetnych zrcatek.

  24. Už se mi mockrát stalo, že na kruháč vjelo auto se zapnutým pravým blinkrem, ale neodbočilo.Na to taky raději bacha.

    • Hm, to se stane, jsme lidi, ne roboti. Všiml jsem si ale, že frantíci vjeli do kruháče s levým blinkrem, pak dali pravý když chtěli vypadnout. To nebylo až tak blbý.

      • V Anglii je to prý povinné. Zrovna včera jsem stál na kruháku u Jesenice a 4 auta nedaly blinkr při opouštění. No comment. Ale potom jel novej meďák, a blikal do leva. Při opouštění přehodil doprava. Supr. Přehledné, jasné, stručné. Jsem pro.

        • Osobně mi to připadá zbytečné. Stačí blikat jen při opouštění kruháče.
          Nehledě na to, že když je dnes lidem zatěžko blikat při změně jízdního pruhu, nebo při výjezdu z kruháče, určitě by nezačali blikat nejprve vlevo a pak vpravo. Když nezvládnou jeden úkon, proč by měli zvládnout dva. 😉

  25. Mě nejvíc sere když nějaký úplně vylízaný KOKOT dojíždí už před rozdvojením před křižovatkou na červenou (směrem rovně) pomalinku (co kdyby mu to náhodou vyšlo a nemusel zastavit) a je mu úplně u prdele že za ním jede někdo kdo chce najet do pruhu kde mu svíti zelená šípka a kvůli němu nemůže a nestihne interval!!!

  26. Jezdím s kamionem 25 let ale co se děje na našich cestách je hnus. Mlhovky když není mlha nesvitici vozidla atd. Každý kdo má řidičák by měl 1X za 2roky na skoleni.

  27. To je zase blábol článek. Autor by si měl nastudovat co znamená povolena rychlost, kdy a kde platí pravidlo levého pruhu, způsob Vin diesla také umožňuje užití blinkrů problém je v lidech nikoliv uchopení volantu, dnešní mlhovky nikoho nemohou oslnit je to dáno technickým postupem ve výrobě ml. Svetla. Stejná blbost jako kdyby někdo tvrdil ze LED světla oslnuji. Jinej princip svítivosti než dříve. zbylé podrobnosti ať doplní někdo další.

    • Začnu od konce. samozřejmě, že LED světla mohou oslňovat, taktéž mlhovky, ať již jsou čočkové, tedy polyelipsoidní, nebo LEDkové – pokud jsou NEseřízené!!!!! Neoslňovat by neměla LEDková světla, tzv. „matrix“ světla, ale samozřejmě že např. při prudkém zhoupnutí kratičce oslní i tato. Jinak článek podepisuji, jen bych přidal „kloboučníky“ na 90sátce 70sátkou u prostřední čáry a zrychlovači při předjíždění, to je také zážitek.

  28. Ještě pro chytraky co budou komentovat mlhovky a jak se pletu.oslnění není v mlhovkach ale počtu světel a unavenej oči. Princip jedno auto a několik aut v řadě. Stejnej efekt ať už tam mlhovky jsou nebo ne.

  29. Takže abych to správně pochopil: Přestupky se mají jednoznačně trestat, ale jen ty, které obtěžují ostatní. Policie má dělat represi a pokutovat, ale nesmí přitom být vidět, protože kdyby stál na každé křižovatce policajt, je to buzerace. Když vás policie zastaví a dá vám pokutu za to, že jste nedali blinkr na kruháči, zdrbete je, že za vaše prachy buzerujou pokutujou slušný lidi, místo aby chytali skutečné zločince. To samí platí i o pokutě za mlhovky, pokud nejsou potřeba. Dále: „Dobrý den, pane řidiči, všimli jsme si, že vůbec nekoukáte do zrcátek, máte to za 500,-.“ Cože? Atd, atd. Proboha, na všechny situace nemůžou být represe a vymáhání „slušnosti“ za cenu pokut a buzerací. Většina popsaných situací je jen o prosté slušnosti, pokoře a úctě k ostatním řidičům. Policie nikdy nebude za dobrou, protože stejně je vždy většina odsoudí – buď trestá za „kraviny“ a nevěnuje se „vážným“ věcem, nebo není vůbec vidět a přitom u nás ve vsi by denně nachytali 50 řidičů, co jedou rychle a na kruháči neblikají… Můžu říct, že mám projetou většinu Evropy, ale na silnici hned poznám, že jsem se vrátil do ČR. Bezohlednost, arogance, demence a zbytečné naschvály. To není o fungování nebo nefungování policie a škubání pokut jako na běžícím pásu, to je o lidech a celkovém přístupu. Mám silné a nové auto, takže jsem KING a nemusím nic a můžu si jezdit jak chci, protože silnice je jen moje, když JÁ jedu. Máš s tím problém? Dostaneš co proto, ať už gesty, nebo i za cenu násilí, protože pravda je jen na mé straně. Asi tak. Stejně tak namachrovaný 20-ti letý frajírci ve „vytuněných“ navoněných bídách. A to nemluvím o sjetejch a vožralejch jelimanech, co brázdí silnice „bez trestu“ prakticky denně a málo jich není…

  30. Nikdo se zde nezmínil o mizerně seřízených tlumených světech. Nebo tak časté oslňování protijedoucích vadí jen mě? Na STK musí být auto zavřené nejméně půl hodiny. Čekáte uvnitř po provedené 10minutové kontrole a technik na kafču místo aby světla seřídil 🙁
    Za 10min mizerné práce na STK cca800Kč??? Když si jako živnostník -řemeslník řeknu 350za hodku, tak jsem zloděj

  31. Občas mám pocit, že některá auta se vyrábějí bez blinkrů a ještě se prodávají rovnou v levém pruhu. Pravý pruh je pro ně prašivý…..

  32. Jo to mě také štve s temi co zrychlují když je předjíždíte, já měl kvůli takovému hovadu vážnou nehodu a byl bych proto aby všichni dělali psychotesty i zpětně.

  33. Stejně si to někdo z těch co to dělají nepřečtou. Protože ty tyhle stránky nezajímají. Oni auto neřídí, oni se pouze vozí a snaží se auto ovládnout.

  34. Jak na silnici, tak v diskusi… Krásný obraz českého řidiče (x diskutéra) – urážky, napadání, netolerance atd, jen si to přečtěte

  35. Jsme policejni stát kde nema normální člověk možnost dosáhnout poctivě spravedlnosti,trestají se nesmysly pomalu doživotním a to vedeni co to rozkládají tak zprosti nebo směšnou podmínkou do roku,je to tu samej policajt,státní zástupce a soudce,kriminály jsou přeplněný ohledně nesmyslnými tresty,buzerace všude ne jen na silnici,auto jsem měl čerstvé po technicke kontrole,lekarnicka byla mesic prošla a strašný problém,myslím větší problém by byl kdyby nebyla,nebo si po skopce v obci daji třicítky ohledne nejaké objizky neb uzavírky,cesta je zprovozněna oni si stoho udělají místo na nesmyslne pokuty,buzerace a mláceni lidi

    • Ano, kriminály jsou plné silničních pirátů. A kolik těch doživotních trestů za přestupky v silniční dopravě jste dostal vy, nebo lidé ve vašem okolí?

  36. Teda zrovna ta jízda v levém pruhu je mnohem bezpečnější než na dalnici stále zajíždět mezi kamiony a doufat že se opět budu mít kam zařadit. Zařazuji se pouze tam kde mám dost prostoru pro bezpečný manévr. A samozřejmě pokud mě chce někdo předjet. Rozhodně je to pro plynulost i bezpečnost mnohem lepší.

  37. Všechno, co je v článku napsáno, je svatá pravda. Poslední dobou je zvlášť velkou módou nepoužívat blinkry. A to dokonce i při odbočování vlevo. O přejíždění z pruhu do pruhu ani nemluvě. Je to snad frajeřina? Zde uváděný důvod – telefonování za jízdy – to vžy není. A už jsem dokonce viděl i policejní auto, které nedávalo znamení o změně směru jízdy.

  38. denní sviceni je velky nesvar hlavne kdxz se smraka tak ze zadu není auto videt melo by byt alespoň minimalne osvetlene i vzadu

  39. Dobrý článek. Je to o morálce, kterou nám komančové pošramotili. Třeba v německu si takový chování řidič prostě nedovolí, stejně jako třeba podnikatel včas zaplatit fakturu…

  40. 1.) Vozidla VW koncernu mají debilní ovladač mlhovky přední/zadní, nelze svítit jen zadními.
    2.) Nepochopení rozdílu mezi pruhem pro pomalá vozidla a třemi pruhy na dálnici. Kolem Hranic a před Prahou pravém krajním nic, v prostředním se plazí stovkou šetřílci, kteří jedou na spotřebu a tak na „normální“ provoz zbývá jen levý pruh
    3.) Represe patří k pravidlům. Ale současný bodový systém je udělaný tak, že přestupky typické pro majetné lidi (rychlá jízda a všechny druhy „předbíhání“) jsou dnes za peníze. V začátku byly body za rychlou jízdu. Dnes se lze z „manažerských“ přestupků vyplatit bez následků. Pokud by rychle jedoucí řidič musel 2 hodiny nepokračovat v jízdě (mohl by si třeba udělat testy…), pak by represe měla smysl.
    4.) Policie nemá právo na „vlastní názor“. Výklad pravidel přísluší ministerstvu dopravy jako gestorovi. Policie jen kontroluje, jak je poslanci schválený (zmršený) zákon dodržován.
    5.) Všichni řidiči, vozíte přesně jdoucí hodinky? Pokud ne, tak jak dodržujete značky s omezenou platností? Třeba v Praze pravé pruhy vyhrazené pro MHD a taxi….

    • K prvnímu bodu bych dodal jen tolik, že pokud je třeba svítit zadními mlhovkami, ty přední jistě v takové situaci najdou své uplatnění. Spíš jde o to, že mnoho lidí svítí předními mlhovkami i normálně za slunečného dne.

  41. Je to paradox. Vyhláška o provozu na pozemních komunikacích mluví jasně a všechny ty body, o kterých autor píše, zakazuje.
    Ale přitom ti jedinci kteří mají v dutině ústní nejvíce porušování zákonů a pirátů se zároveň nejvíce vymlouvají, proč že nemohou tyto zákony dodržovat. Ale všichni ostatní, kteří na to upozorní, jsou piráti, vrazi a kriminálníci.

    Jinak….
    – připojovací pruh. Řidič je povinen využít připojovacího pruhu a získat v něm dostatečnou rychlost k plynulému zařazení se mezi vozidla jedoucí v průběžném pruhu, pokud to není možné, je povinen zastavit a rozjet se až ve chvíli, kdy pro to bude mít prostor.
    Takže tatíci: NE poslat to tam hned z první ještě přes čáru, NE na konci se tam cpát za každou cenu, a NE „zipování“ a zadupnutí brzdy na místě v průběžném pruhu když se někdo v připojovacím blíží.
    – kruhový objezd. Na kruhovém objezdu platí pro přijíždějícího řidiče povinnost „dát přednost v jízdě“, ne „zastavit a dát přednost v jízdě“.
    Tedy ve vší plynulosti se do provozu na kruhovém objezdu zařadit, to je účel. Určitě ne stát i když široko daleko není jediné auto ani když se ve stejné vzdálenosti a rychlosti jako my blíží ke kruhovému objezdu auto na protějším výjezdu.
    Natož když někdo neví, co má na silnici dělat a tak na kruhovém objezdu panicky brzdí aby dal „přednost zprava“
    – běžné předjíždění. Proč tolik řidičů, pomalu jedoucích řidičů hluboko pod povolenou rychlostí, které někdo ve vší slušnosti a bezpečnosti předjede, naschvál mu hned zezadu pustí dálková světla? Klasický tatíkovský naschvál dle české mentality „já nechci kozu, já chci aby zdechla ta sousedova“

    p.s. bohužel nejvíce naschválů a prasáren dělají „ti slušní“ ve Fóbiích.
    Jsou přesvědčeni, že přece oni jsou ti nejspravedlivější a tak mají právo soudit, krmeni ublíženým pocitem, že přece i přes nižší kupní cenu oproti tomu zlýmu bavoráku nejsou o nic méně a mají potřebu „svá práva“ předvést

    • O tom, kdo činí nejvíc prasáren by se dalo pochybovat, především mne třeba zaráží, kolik drahých aut má nefunkční blinkry, snad by měly fungovat když už to stojí tolik peněz, podle mě jsou nejhorší řidiči vyšších řad BMW, Pasatů, skříní Volvo, Audi atd. Ale to je věc názoru. Nicméně spíš si myslím, na rozdíl od vás, že, řečeno jistou parafrází na vaše vyjádření, že tak činí proto, že si bláhově myslí, že vzhledem k výrazně všší kupní ceně svých „žihadel“ oproti „Fóbiím“ mají potřebu „svá práva“ na silnici předvést Jen pro úplnost, nejsem majitelem Fabie ani žádného jiného vozidla „s nižší kupní cenou“. To jen aby bylo jasno.

  42. tací řidiči jedou a myslí si že oni mají přednost všude a ostatní se jim jen pletou., Co se týče blinkrů
    mám dojem že tito řidiči nemají manuál na obsluhu vozidla v českém jazyce. Předjíždějí bez směrovek , odbočují do leva i doprava bez blinkru (na probliknutí ukáží že jsem č…k proč na něj blikám).Odbočovací pruh uprostřed vozovky je nejlepší prostor pro předjíždění , přestože jedu po hlavní silnici 90km/h. Plná čára je jen počmáraná silnice a ty plechy barevný na těch rourách u silnice , o ty si můžou poškodit auto když se dostanou na krajnicy. Světla pro denní svícení musí zhasnout při rozsvícení osvětlení vozu. Večer svítí denní osvětlení i mlhová světla jen při malém dešti. PROČ?????
    Brouk Pytlik by to zvládnul líp.

  43. Mlhovka se v žádném případě při dešti, a to ani silném, nepoužívá. Nesnížená viditelnost v kombinaci s množstvím pohybující se vody z ní dělají dálkové světlo osvětlující všechny za Vámi. Stará věc – učí se v autoškole

  44. Denní svícení! To by mělo v článku být. Kéž by BESIP udělal v tomhle osvětu. Krásně nám ty auta vpředu svítí a vypadají cool, ale zadní světla NIC. V tunelu problém. Na dálnici jde o neosvětlené auto tuplem. Automatika nezestupuje řidičovu mysl. Dodělávané denní svícení pro neuvažující řidiče je jestě větší nebezpečí

  45. Jezdím autem denně a začínám si čím dál tím víc říkat, že psychotesty by se měli stát běžnou součástí získávání řidičského oprávnění, předešlo by se spoustě problémů.
    Na autoškoly by měl být větší byč, protože většina řidičů vůbec netuší jak se má na silnicích chovat a co jsou to dopravní předpisy a dopravní značky.
    Je naprostá trágedie když přijíždíte po vedlejší silnici ke křižovatce, zastavíte a auto co přijíždí z prava po hlavní zastaví taky a čeká až projedete.
    Vrcholem všeho pak byl zážitek kdy řidička zastavila před přechodem na zelenou a pouštěla chodce.
    Ale úplně nejvíc mě dojala jedna paní v Brně, která si to se svým Passatem štrádovala z jednoho pruhu do druhé jako opilá a nebyo možné jí bezpečně předjet, následně najela v zatáčce ne velký obrubník a prorazila si pneumatiku, ale pokračovala dál, jen kličkovala o dostvíc.
    Řekl jsem si že jí asi není dobře nebo má nějaký jiný zdravotní problém a tak jsem najel vedle ní abych se přesvědčil zda je v pořádku a případně jí upozornil na fakt, že má prázdný zadní kolo.
    No ale to co jsem pak uviděl mě fakt dostalo, paní byla naprosto v pořádku, ale na klíně jí seděl velký pes, kterému se věnovala víc než řízení. Prohodil jsem pár sprostých slov na její adresu, oznámil jí že má prázdný kolo a jel pryč.
    Opravdu mě těšilo, že musela zastavit a řešit prázdné kolo zrovna když venku tak lilo.

  46. Největší nešvar je ale nenajetí si ke středu při odbočování vlevo i když je tam dost míst.Jeden takový blb dokáže při dnešní hustotě provozu zastavit křižovatku ai na několik minut,protože naproti je provoz a ti za ním prostě jet nemohou//není kudy)

  47. K bodu 1
    ono to není tak jednoduché. Například na dálnici D1 ve směru od Prahy je pravý jízdní pruh tak zničený od kamionové dopravy, že jízdu v tomto pruhu lze považovat za nebezpečnou ve smyslu zákona o dopravě. Seznam bych tedy navrhl rozšířit o převažování přetížených vozidel a kontrolu rychlosti jedoucích kamionů. O tato opatření (mimochodem díky mýtným branám okamžitě nasaditelným) nemá dle informací z Ministerstva vnitra stát zájem.

  48. Je zajímavé jak v každé diskuzi všeci nadáváme na mlhovkáře, to je shoda, která se jinde nevídí, tak aspoň že tak. Ale v tom případě by mě zajímalo, kdo těma mlhovkama svítí když nemosí, když to všeci tak krásně víme…

  49. Poprosil bych všechny aby si přečetli pravidla silničního provozu. Na zmíněné jižní spojce smí osobní auta jet i předjíždět v jakémkoliv pruhu a jelikož je to v obci. Jak jistě všichni vědí v obci platí jizda souběžnými pruhy. Nákladní vozidla nesmějí do levého resp. Prostředního pruhu v závislosti na tonáži vozidla. Je uvedeno dodatkovou tabulkou. Dále přední mlhovky se dají použít vždy, je to na uvážení řidiče. Zadní mlhovky se smí použít pouze za snížené viditelnosti. Je třeba ovšem použít i rozum a neoslnovat vozidla za sebou. Ještě k jízdě mimo obec. Zde platí pravidlo o nutnosti využití pravého pruhu a levého resp prostředního pruhu pouze k předjíždění. Poté je povinností zařadit se zpět do pravého pruhu. Dále platí pravidlo nesměr ohrozit ani omezit ostatní účastníky silničního provozu. To je dobré mít vždy na paměti!

  50. Rád bych také přidal svou do mlýnku vy co mmáte xenony nastavte si je tak aby vám svítily jak mají a ne do víše očí stojícího člověka když jedu někam večer s dětmi z výletu a potkávám vás na silnicy tak to oslepuje,další nešvar je noc chápu že po lese si rozsvítíme dálkače ale kurva když už se mi v 90 tce na normální komunikaci musíte nalepit na prdel se superbem a nechat stále rozsvícený dálkáče a nejste schopni mne předjet a mám vás furt na prdeli tak vám tam ty mlhovky zapnu když jste takový že nedodržujete bezp.provozu mám vás 20 cm za zadkem a nedej bože když se rozjedu víc jak těch devadesát pořád se na mne budete lepit,za další proč předjížíte na plný čáře před horizontem a pak vám tam někdo vlítne a vy jste rádi že s tím starým báwem to roztáhnete na 110 div se nerozsype a o kilák dál vás stejně předjedu a ujedu a to jezdím malým mrnousem od škodovky.Fuj to jsem se nasral jezdím normálně podle předpisu tak jak se má používám blinkry nejezdim kam nevidim a neohrožuju ostatní ale těch pár blbů co to nechápou mi pije krev..

  51. Už jsem se skoro radoval při čtení o poukazu na bezdůvodné blokování levého pruhu, na lenivé odjezdy z křižovatky atd., když vidím ten kec o blinkrech v souvislosti s ležením či nedržením volantu jako kokos dvěma rukama, zase protáčím oči a říkám si PROČ?!

    Dovolím si podotknout, lhostejno jestli se to bude někomu líbit, že noapak mají s blinkry povíce problém ti troubelíni, co sveřepě volant div nevyrvou, jak ho v těch hnátách křečují. A k pousmání je, jak tito při tom svém sveřepém křečování pazour najednou musí celou pazouru kvůli blinkru sundat, sic páčka je v dosahu prstu… A v tom jsme doma, protože jak mají toho volantu plné pracky pazourů, nejsou sto (zejména na kruháči) při tom ručkování na blinkr dosáhnout. Protože ve své „rally“ jízdě musí zrovna mít tu hnátu kdesi vpravo a ouha, bliknout při výjezdu z kruháče už nezvládnou. Proto si ho radši pustí už deset, někdy padesát metrů před ním, aby na to už pak nemuseli myslet. Zatímco dobře 80% řidičů při údajně ledabylém držení v poloze kolem desáté, jedenácté nemá problém prstem blinkr dát.

    O tom žbleptu se zrcátky je snad škoda se zmiňovat. Pan pisatel asi opomněl, že zrcátka se dají nastavit. A spíš s touto věcí mají problém ženské, které z prapodivných důvodů si oblíbily polohu „kozy na volantu, obličej na skle“ a děj se vůle boží, ať nedojde k nehodě a nestřílí airbag…

    Jinak chválím zmínku o mlhovkách a denním svícení. Doplnil bych k tomu, že denní svícení bývá nezřídka zcela špatně namontováno jak co do vzdálenosti od kraje vozidla, ale též že se nevypne při zapnutí normálních světel. Ostatně že potkávací světla se nazývají potkávacími, to též mnozí mají problém pochopit. Ať už jsme u oslňování protijedoucích mlhovkami nebo dálkami, tak ani neseřízená-
    nahoru svítící potkávací nejsou zrovna příjemná. Zejména majitelé jedničkových fábií by si mohli uvědomit, že jejich vozidlo oslňuje kvůli špatným parabolám z výroby a mají si světla stáhnout co nejvíc dolů, aby to omezili.

    Co zde hodně chybí, tak zmínka o pakách, která blikají levým blinkrem při nájezdu na kruháč, v horším případě i vjedou do protivky. A nebo blikají při nájezdu, aniž by prvním výjezdem vyjížděli… A nejlépe pak při výjezdu nedají blinkr vůbec. Že na kruháči o více pruzích si skoro nikdo nenajede do vnitřního, protože co se budou obtěžovat, ani nemluvě…

    A konečně, nešvar zcela nepochopitelný, jehož vykonavatelé jsou buď ignoranti, schizofrenici a nebo no ehm,nemám už slušná pojmenování. Tedy. Odbočuji doleva. Kam si mám dle zákona/slušnosti/rozumu najet? Co nejvíc doleva na své polovině vozovky, v jednosměrce zcela doleva. Každý normální člověk to vezme za samozřejmost a dělá to tak. Stejně tak každý normální člověk pochopí, že např. autobus a nebo kamion si musí nezřídka nadjet, aby se stočil. Bohužel je mezi námi (a nejen na dušičky, kdy se to dá ještě trochu omluvit) dost těch „řidičů“, kteří z blbosti či schválnosti udělají přesný opak a místo doleva (tedy aby je šlo v souladu se zákonem objet zprava či najet si doprava a odbočit doprava) si najedou úplně doprava, aby křižovatku zašprajcovali a aby nikdo neprojel, než se uráčí vyjet oni. Motivaci pro tohle činění opravdu nedokážu pochopit jinak než jako radost, že zdrží (nebo při odbočení vlevo ze státovky najetím zničehonic doprava ohrozí) ostatní.

  52. Jo a i když je mlha opravdu hustá, tak nikdy není dost hustá na to aby nebylo vidět na 1 metr. Tak prosím vypínejte mlhovky v koloně.

  53. Dost mě, kromě v článku uvedených nešvarů, vytáčí debilní motorkáři (bohužel je jich většina), kteří jezdí s rozsvícenými dálkovými světly. Jistě jste si toho také všimli. Takže asi tak….. Jinak mi na silnici tito dobrovolní dárci orgánů nevadí.

    • motorkáři nejsou dárci orgánů, pokud někdo exne na motorce, většina jeho orgánů bohužel nejde použít.

  54. Ještě bych dodal, že zadní mlhovky vypínat i v mlze když za vámi jede auto. V drtivé většině je vidět na na 10m. Při hustší mzle tejěn nikdo nejede více jak 50 km/h. Jenže pokud jedu v mlze za nějakým „uvědomilcem“ a 20 km mi svítí do oči mlhovkou, tak to není příjemné.

  55. Je škoda, že to svícení denními světly za šera je zmíněno jen tak mezi řečí. Já to vidím jako hodně závažný problém, jezdím domů přes les a když je večer šero, v lese je už tma. Od té doby, co se rozmohly světla pro denní svícení, neznám v podstatě nikoho, kdo by v tom lese zapnul normální světla. Chápu, je to jen na pět minut, ale v těch lesních serpentinách jsou ty auta fakt vidět až na poslední chvíli, protože jim nesvítí obrysovky. Navíc nechápu, jak v tom lese můžou s těmi denními světly vidět. A už vůbec nemluvím o tom, že jsou někteří tvorové schopni s těmito světly jet po dálnici v husté mlze – jasně oni vidí, protože ten před nima má rozsvícenou mlhovku (kterou si oni nerosvítí), ale neuvědomují si, že oni sami jsou v podstatě neviditelní.

  56. U toho denního svícení především nechápu, kterého tupce jako prvního napadlo, že by se s denním svícením nezapínaly zadní obrysovky – a proč to po něm ostatní začali napodobovat (podobně jako jiné ptákoviny, třeba třeba umístění blinkrů na vnitřní stranu hlavních světlometů). Momentálně mám Focus r.v. 2010, který při denním svícení svítí i vzadu, ale současná verze už to bohužel nedělá a prodejce tvrdí, že změnit to nejde (přestože by to nejspíš šlo i bez zásahu do hardwaru). 🙁

PŘIDAT KOMENTÁŘ: