Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: jede pěkně, ale Cupra to věru není

  • Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by měl akcelerovat na 100 km/h za 8 sekund

  • My jsme se nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rychlý rozjezd komplikuje omezení otáček i nevypínatelná stabilizace

  • Srovnání s SUV Ateca ale ukazuje, že v dálničním tempu je hatchback rychlejší

  • Z 80 na 120 km/h zrychluje Leon lépe než třeba roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5

Červený Seat Leon se u nás už docela zabydlel. Nejvyšší čas vyrazit s ním na uzavřenou plochu, upevnit na čelní sklo náš vBox a zjistit, jak je na tom motorizace 1.4 TSI 110 kW s dynamikou. Systém vypínání válců ACT přitom moc ke slovu nepřijde, tentokrát se bude jezdit pořád na plný plyn.

Tedy pokud elektronika dovolí. Ani s aktivovaným sportovním režimem nelze motor při stání na místě vytočit výš než na 4000 min-1. To je sice dávno v pásmu nejvyššího točivého momentu, ale zkuste při ostrém rozjezdu zabránit zakolísání otáček! Tím spíš, že systém ESC nelze zcela vypnout. Kontrolka se sice rozsvítí, ale při protočení kol začne blikat, jako to známe z většiny koncernových aut na platformě MQB kromě těch sportovních (kde vypnuto znamená opravdu vypnuto).

Ani jeden z mnoha pokusů proto nevyšel tak, jak bychom si představovali. A naměřená akcelerace z místa tomu odpovídá. Průměrných 9,5 s z nuly na 100 km/h zaostává za optimistickým údajem o celé půldruhé sekundy. Neměli bychom však zapomínat, že v autě sedíme vždy dva a není nás úplně málo. Což pro malý motor logicky představuje větší výzvu než pro dejme tomu velký přeplňovaný osmiválec.

Akcelerace z místa Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
0-50 km/h (s) 3,41
0-100 km/h (s) 9,51
0-130 km/h (s) 14,77
0-150 km/h (s) 20,02
30-50 km/h (s) 1,38
50-70 km/h (s) 2,14
80-120 km/h (s) 6,21
130-150 km/h (s) 5,26

Akcelerace z ustálené rychlosti už vypráví jiný příběh. Z osmdesáti na sto dvacet za šest sekund a kousek, to není na čtrnáctistovku vůbec špatné. A protože náš Seat Leon 1.4 ACT má manuální převodovku, mohli jsme změřit i pružné zrychlení. Konkrétně na 3. a 4. rychlostní stupeň:

Pružná akcelerace Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
80-120 km/h na 3. rychlostní stupeň 6,18
80-140 km/h na 4. rychlostní stupeň 11,96

Na naměřeném času 0-100 km/h se odrazilo i odstupňování převodovky. Ani při dotočení motoru až do omezovače nelze dosáhnout skutečných 100 km/h na třetí rychlostní stupeň, těsně předtím je nutné zařadit čtyřku. A když jsme u zpřevodování: jednička „sahá“ někam nad 30 km/h, dvojka těsně nad padesátku, čtyřka umožňuje téměř 145 km/h.

Až na obtížnější rozjíždění Seat při prudké akceleraci ochotně spolupracuje. Motor se žene do otáček s chutí, převodovka chodí rychle a přesně, spojka nezůstává viset. Rychloměr je tradičně velice přesný, jak ukazují naměřené odchylky:

Odchylka rychloměru Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 48,5
90 km/h 98,8
130 km/h 127,9

Abychom naměřenou dynamiku našeho Leonu zasadili do kontextu, porovnali jsme ji s jinými dvěma Seaty, které jsme v poslední době testovali. Prohlédněte si následující graf:

seat leon fr vs ateca vs cupra
Graf akcelerace 0-150 km/h Leonu FR 1.4 TSI 110 kW ACT (červená křivka). Pro porovnání jsme do grafu přidali rovněž Leon Cupra 300 (zelená) a Atecu 1.4 TSI 4Drive (modrá)

Na červené křivce Leonu 1.4 FR TSI je dobře vidět, že první půlsekundu jsme promarnili prakticky jen úsilím odlepit se z místa. SUV Seat Ateca se stejným motorem, ale pohonem všech kol 4Drive už tou dobou slušně upaluje a do prvního řazení drží krok s ostrým modelem Seat Leon Cupra 300 (zelená linie). Přibližně v okamžiku řazení čtvrtého rychlostního stupně však Leon nevýhodu pomalého rozjezdu smaže a ve vyšším tempu nabírá rychlost svižněji než příbuzné SUV, které se tou dobou už musí potýkat s výraznými jízdními odpory a také s řazením v cca 125 km/h kvůli kratší čtyřce.

A Cupra 300? Tu jsme zahrnuli do grafu opravdu hlavně pro zajímavost. Přibližně v okamžiku, kdy se Leon FR i Ateca přehoupnou přes metu 100 km/h, už sportovní verze jede dálniční rychlostí. A rychlosti 150 km/h dosáhne přibližně za 12,4 sekundy – o sedm sekund dříve než Leon 1.4 TSI. Cupra je zkrátka hodně rychlá. Rychlejší než spousta konkurentů včetně některých příbuzných z mateřského koncernu. Ale o tom až někdy příště.

Technické údaje Seat Leon 1.4 TSI ACT
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1395
Kompresní poměr: 10,5:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/5000-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 215
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4281
Šířka (mm): 1816
Výška (mm): 1444
Rozvor náprav (mm): 2634
Poloměr otáčení (m): 5,15
Provozní hmotnost (kg): 1241
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1770
Objem zavazadlového prostoru (l): 380
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování
Podvozek vzadu: vlečená ramena, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování
Brzdy vpředu: chlazené kotouče 288 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotouče 272 x 10 mm
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 225/45 R17
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: jede pěkně, ale Cupra to věru není
Ohodnoťte tento článek!
3.79 (75.71%) 14 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. Zdravím Leon nejede na 3jku ani 100 ? to se mi nechce verit 😀 neni to spise na dvojku navic mate uvedeno ze pruzne zrychleji z 80 na 120 na 3. rychlostni stupen je za xx….

    90 km/h 98,8 odchylka tachometru asi taky bude jinačí 😛

    A když jsme u zpřevodování: jednička „sahá“ někam nad 30 km/h, dvojka těsně nad padesátku… to je taky nejake divne…jestli se teda porad bavime o manualu..

PŘIDAT KOMENTÁŘ: