• Leon je už čtvrtým rokem nejprodávanější model značky Seat

  • Od začátku letošního roku se Leon prodává v modernizovaném provedení

  • K dlouhodobému testu jsme přijali provedení FR s motorem 1.4 ACT

  • Technickou zajímavostí je systém vypínání dvou válců při částečném zatížení

Bílá Kia Optima SW GT nás po několikaměsíčním soužití definitivně opustila, ale její místo na redakčním parkovišti nezůstalo dlouho prázdné. Její nástupce se nepyšní takovým dynamickým potenciálem ani výbavou, ale je to auto technicky zajímavé a relevantní. Obsahuje totiž techniku, která se v různých modifikacích objevuje v mnoha modelech a variantách širokého modelového portfolia skupiny Volkswagen: Seat Leon s pětidveřovou karoserií, stupněm výbavy FR a motorem 1.4 TSI ACT.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-2
Redakční Seat Leon má stupeň výbavy FR se sportovním stylingem a upraveným podvozkem
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-7
Od začátku letošního roku se Leon prodává v modernizovaném provedení

Pro zběhlejšího čtenáře nebude překvapením, že Seat Leon využívá stejný technický základ jako de facto standard kompaktního segmentu a zároveň nejprodávanější automobil v Evropě, Volkswagen Golf. Motory, díly podvozku, infotainment, palubní přístroje i řada ovládacích prvků tak budou povědomé i tomu, kdo v Leonu nikdy neseděl. Seat Leon třetí generace se prodává už od roku 2012 a pro španělskou značku je tahounem prodejních výsledků. Nejprodávanější model značky má na kontě už 682 567 prodaných kusů. Od začátku letošního roku je Leon na trhu v aktualizované verzi s lehkým faceliftem a modernějšími asistenčními systémy.

Podrobné informace o modernizovaném Leonu včetně výčtu všech motorizací a popisu fungování asistenčních systémů najdete v obsáhlé tiskové zprávě z loňského podzimu:

Otevřít tiskovou zprávu

Právě takový modernizovaný Seat Leon nám bude po několik následujících měsíců dělat společnost. A zajímat nás bude především praktické fungování motoru.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-14
Náš Leon FR má sportovně tvarovaný multifunkční volant, sedadla čalouněná Alcantarou a kontrastní červené prošívání kožených dílů. Ani po modernizaci ale Seat nenabízí infotainment s 9,2″ skleněným panelem, jaký lze za příplatek pořídit do nejnovějších škodovek a volkswagenů na platformě MQB

Zkratka ACT za povědomým označením 1.4 TSI totiž prozrazuje, že náš Seat Leon dostal technologii vypínání válců při částečném zatížení. Ta by měla přinést citelnou úsporu paliva. Samozřejmě nemáme možnost zhodnotit její přínos napřímo, to bychom museli v identickém režimu testovat dva Leony vedle sebe. Reálná spotřeba v horizontu několika měsíců ale prozradí hodně. Seat udává kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, což je na kompaktní hatchback se 150koňovým benzinovým turbomotorem senzační hodnota. V praxi budeme nepochybně jezdit za víc. Otázkou je, o kolik.

Výbava FR představuje u Seatu vrchol nabídky a obsahuje řadu prvků, za které si třeba sesterský Volkswagen nechá připlácet extra i ve vyšších stupních výbavy. Seat Leon FR nabízí ve standardu kromě jiného přepínatelné jízdní režimy (zde pod obchodním názvem Seat Drive Mode), nepřímé osvětlení interiéru s nastavitelným barevným odstínem, infotainment Colour s 5“ dotykovou obrazovkou a osmi reproduktory nebo elektricky ovládaná zrcátka se samočinným sklopením při zařazení zpátečky. A protože FR plní v nabídce Seatu i roli jakéhosi mezistupně mezi běžnými modely a ostrou Cuprou, dostanete v ceně i řadu sportovních detailů: částečně kožená sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou, sportovní volant, černé provedení interiéru, prahové lišty FR, dvojitou koncovku výfuku a dokonce i snížený sportovní podvozek. Zadní náprava je ale jednoduchá vlečená. Stejně jako Škoda i Seat montuje multi-link až do aut s výkonem vyšším než 110 kW.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-23
Když budete chtít, můžete se od Leonu nechat trénovat v úsporné jízdě…
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-21
…anebo si raději trochu zasportovat. Palubní systém je kompletně v češtině

Standardní ceníková cena Leonu FR 1.4 TSI ACT činí 526 900 Kč. Seat ho ale nabízí za dlouhodobou akční cenu 499 900 korun. (V nabídce je i verze 1.4 TSI bez ACT za 459 900 Kč, ta má ale výkon je 92 kW.) Za tuto částku ovšem dostanete Leon FR v jediné barvě, modré Mediterranean. Za všechny ostatní včetně obyčejné bílé se připlácí. Naše auto dostalo atraktivní červenou metalízu Desire, která vypadá nádherně, ale stojí nemalých 22 100 korun. Příplatková jsou i 18“ kola Performance II za 17 500 Kč a řada dalších položek. Testovaný Leon má zadní kameru, adaptivní tempomat a systém vedení v pruzích, parkovací senzory, vyhřívaná sedadla, paket odkládacích schránek a řadu dalších položek. Dohromady to navýšilo cenu na 646 900 korun.

S Leonem jsme už něco najezdili a první dojmy jsou víc než dobré. Motor se zdá být pružný a kultivovaný, aktivace a deaktivace systému ACT je v praxi nepostřehnutelná. Ergonomie je typicky „koncernově“ vyladěná, stejně jako asistenční systémy. Adaptivní tempomat nefunguje až do zastavení, protože v kombinaci s manuální převodovkou ani nemůže, ale regulace odstupu i vedení v pruhu pracují na jedničku a výrazně zpříjemňují jízdu v hustém provozu. Slabiny jsme si zatím všimli jen jediné. Od zadních kol proniká do kabiny valivý hluk i rázy od nerovností. Obojí je zjevná daň za jednodušší konstrukci zavěšení, ale nemůže to zkazit a nekazí celkově příjemný zážitek z jízdy.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-11 Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-9 Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-24 Seat Leon FR 1.4 TSI ACT_-19

V průběhu dlouhodobého testu samozřejmě nevynecháme žádný z obvyklých bodů naší agendy. Určitě změříme výkon a točivý moment Leonu na válcích, ověříme reálnou dynamiku a rádi bychom se podívali podrobněji na to, jak přesně funguje systém vypínání válců. Pokud vás zajímá cokoliv konkrétního, zeptejte se v komentářích pod článkem. Pokud to budeme umět, pokusíme se najít během několikaměsíčního testu odpověď.

Technické údaje Seat Leon 1.4 TSI ACT
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1395
Kompresní poměr: 10,5:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/5000-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 215
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4281
Šířka (mm): 1816
Výška (mm): 1444
Rozvor náprav (mm): 2634
Poloměr otáčení (m): 5,15
Provozní hmotnost (kg): 1241
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1770
Objem zavazadlového prostoru (l): 380
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování
Podvozek vzadu: vlečená ramena, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče pérování
Brzdy vpředu: chlazené kotouče 288 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotouče 272 x 10 mm
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 225/45 R17
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Ohodnoťte tento článek!
4.33 (86.67%) 6 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. A jak je řešené známé zanášení nespálenými částicemi u přímých vstřiků hodně známé. Každý už ví, že např. s motory TSI se nemá jeszdit na spotřebu, ale naopak svižně a otáčky nešetřit, aby se to alespoň nějak eliminovalo, tady s tímhle systémem, nevim, nevim….

  2. Proc nemuze hluk od kol oslabit „celkove prijemny zazitek z jizdy“? U OIII je to velmi neprijemne a pripadny zazitek z jizdy to od cca. 60 km/h neoslabuje, ale primo eliminuje. U Leonu ale pokud vim jde multilink priobjednat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: