Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: Jak je na tom s výkonem?

  • Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a točivý moment 250 Nm

  • Dlouhodobě testovaný Seat Leon předvedl na válcové zkušebně ještě lepší hodnoty a zejména velice příznivé průběhy

  • Točivý moment zůstává v prakticky celém rozsahu běžně používaných otáček nad udávanou maximální hodnotou

Redakční Seat Leon FR je poháněn motorem 1.4 TSI s funkcí ACT (odpojování dvou válců při částečném zatížení). Až na tuto vymoženost, která se bude postupně objevovat i u některých dalších motorů skupiny VW, je to staré známé TSI: čtyřválec DOHC o objemu 1395 cm3, přeplňovaný turbodmychadlem. Seat slibuje nominální nejvyšší výkon 110 kW (150 koní) v 5000-6000 ot.min-1. Maximum točivého momentu by mělo podle technických údajů činit 250 Nm a mělo by být dostupné od 1500 až do 3500 ot.min-1.

Ověřit údaje slibované výrobcem jsme vyrazili jako obvykle do firmy Dieselpower, která se jinak zabývá zejména úpravami vznětových motorů. Společnost se nedávno přestěhovala z Modletic do vědeckotechnického areálu v Roztokách u Prahy a válcovou zkušebnu má v prostorách ČVUT na Praze 6. Po připoutání Seatu bezpečnostními popruhy a připojení vzduchotechniky může technik začít s měřením.

IMG_6529x IMG_6524x

Nečekali jsme, že Seat vykáže na brzdě horší než udávané parametry, protože to se u aut z koncernu Volkswagen stává jen zcela výjimečně (na rozdíl od některých jiných značek). A Leon nezklamal.

Křivka výkonu má prudký nárůst už od začátku a pak stoupá víceméně lineárně od 1800 až do nějakých pěti tisíc otáček, kde se motor už dostává do pásma nejvyššího výkonu. Nominálního maxima čtyřválec dosáhl už ve 4300 ot.min-1  a vydrželo mu to ještě dalších dva tisíce otáček. Nejvyšší naměřený výkon po korekci dle normy byl 121,9 kW v 6025 otáčkách za minutu.

Točivý moment strmě stoupá už od volnoběhu a maxima 281 Nm dosahuje v 1840 ot.min-1. Působivý je rovněž průběh. Z grafu lze vyčíst, že Seatem slibovaných 250 Nm je na klice přibližně od 1550 až do 4400 otáček. Jinými slovy v celém běžně využívaném rozsahu otáček.

Leon_graf20171102_d3158_m1serie
Takto zaznamenala průběhy výkonu a točivého momentu našeho Seat Leon 1.4 TSI válcová zkušebna Maha MSR 500, kterou teď Dieselpower k měření výkonu používá

Vlastně nás to ani moc nepřekvapilo, protože jízdní dojmy naměřeným hodnotám beze zbytku odpovídají. Motor táhne prakticky od volnoběhu, spokojeně se nechá vláčet městskými kolonami na pětku a na dálnici nevyžaduje podřazování ani v prudkých stoupáních. Na druhou stranu ve druhé polovině otáčkoměru nečeká žádná „odměna“, která by vás inspirovala ke sportovnímu stylu jízdy.

Možná se mýlíme, ale troufáme si hádat, že tato poslední „téesíčka“ budou zanedlouho na trhu ojetin velice žádaná. V souvislosti s dalším zpřísňováním emisních norem totiž koncern začne brzy montovat i k benzinovým motorům filtry pevných částic, což se patrně neobejde bez nejrůznějších provozních a servisních komplikací. Podobně jako u dieselů.

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: Jak je na tom s výkonem?
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 16 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Vy měříte výkon motoru když má teplotu oleje 19 °C???? 🙁 🙁 🙁 Co články o potřebě nechat motor před zatížením v klidu zahřát a předcházet škodám na turbu atd. ?????

  2. Já bych spíše řekl, že zapomněli zasunout čidlo teploty oleje do otvoru měrky. Teplota 19 °C odpovídá přesně teplotě vzduchu v místnosti… 🙂

  3. Je tomu opravdu tak. Ztrátový výkon je součtem ztrát ve spojce, převodovce, stálém převodu, hnacích hřídelích, ložiskách kol a valení pneumatik. Odpadní teplo jde do ovzduší. Během testu na dynamometru ho vzhledem ke krátké době měření není mnoho, proto k přehřátí nedojde. Za jízdy je proudění vzduchu intenzívní tak je odvod tepla bez problému.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: