Redakční Seat Leon FR je poháněn motorem 1.4 TSI s funkcí ACT (odpojování dvou válců při částečném zatížení). Až na tuto vymoženost, která se bude postupně objevovat i u některých dalších motorů skupiny VW, je to staré známé TSI: čtyřválec DOHC o objemu 1395 cm3, přeplňovaný turbodmychadlem. Seat slibuje nominální nejvyšší výkon 110 kW (150 koní) v 5000-6000 ot.min-1. Maximum točivého momentu by mělo podle technických údajů činit 250 Nm a mělo by být dostupné od 1500 až do 3500 ot.min-1.
Ověřit údaje slibované výrobcem jsme vyrazili jako obvykle do firmy Dieselpower, která se jinak zabývá zejména úpravami vznětových motorů. Společnost se nedávno přestěhovala z Modletic do vědeckotechnického areálu v Roztokách u Prahy a válcovou zkušebnu má v prostorách ČVUT na Praze 6. Po připoutání Seatu bezpečnostními popruhy a připojení vzduchotechniky může technik začít s měřením.
Nečekali jsme, že Seat vykáže na brzdě horší než udávané parametry, protože to se u aut z koncernu Volkswagen stává jen zcela výjimečně (na rozdíl od některých jiných značek). A Leon nezklamal.
Křivka výkonu má prudký nárůst už od začátku a pak stoupá víceméně lineárně od 1800 až do nějakých pěti tisíc otáček, kde se motor už dostává do pásma nejvyššího výkonu. Nominálního maxima čtyřválec dosáhl už ve 4300 ot.min-1 a vydrželo mu to ještě dalších dva tisíce otáček. Nejvyšší naměřený výkon po korekci dle normy byl 121,9 kW v 6025 otáčkách za minutu.
Doporučujeme: Leon FR 1.4 TSI ACT jede pěkně, ale Cupra to věru není (měření reálné dynamiky)
Točivý moment strmě stoupá už od volnoběhu a maxima 281 Nm dosahuje v 1840 ot.min-1. Působivý je rovněž průběh. Z grafu lze vyčíst, že Seatem slibovaných 250 Nm je na klice přibližně od 1550 až do 4400 otáček. Jinými slovy v celém běžně využívaném rozsahu otáček.
Vlastně nás to ani moc nepřekvapilo, protože jízdní dojmy naměřeným hodnotám beze zbytku odpovídají. Motor táhne prakticky od volnoběhu, spokojeně se nechá vláčet městskými kolonami na pětku a na dálnici nevyžaduje podřazování ani v prudkých stoupáních. Na druhou stranu ve druhé polovině otáčkoměru nečeká žádná „odměna“, která by vás inspirovala ke sportovnímu stylu jízdy.
Možná se mýlíme, ale troufáme si hádat, že tato poslední „téesíčka“ budou zanedlouho na trhu ojetin velice žádaná. V souvislosti s dalším zpřísňováním emisních norem totiž koncern začne brzy montovat i k benzinovým motorům filtry pevných částic, což se patrně neobejde bez nejrůznějších provozních a servisních komplikací. Podobně jako u dieselů.
[su_hello-bank-calculator]