Rychlý test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzinový reparát

4 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Oproti hybridu je mnohem zábavnější 
  • Naprosto precizní manuální převodovka 
  • Výborné jízdní vlastnosti 
  • Nepřehlédnutelný design 
  • Plně vybavené auto koupíte za rozumné peníze 

  • Spotřeba se běžně pohybuje kolem osmi litrů 
  • Výhled z auta ven není zrovna ideální 
  • Design může být pro někoho až příliš odvážný 

Není to tak dávno, co jsme porovnávali Toyotu C-HR vybavenou hybridní pohonnou jednotkou s přímým konkurentem v podobě modelu Kia Niro. Toyota tento test prohrála, zejména kvůli pohonné jednotce. Nedá se nic dělat, ale k takto dynamicky tvarovanému crossoveru, navíc vybavenému schopným podvozkem, se poněkud laxní motor z Toyoty Prius moc nehodí. Jenže dnes tu máme jinou verzi. Napodruhé jsme vyzkoušeli Toyotu C-HR osazenou zážehovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,2 litru a manuální převodovkou. Na rovinu, tahle kombinace vyřešila v podstatě vše, na co jsme si u hybridu stěžovali.

Malý motor jí opravdu sluší 

Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.2 Turbo je jedinou alternativou k hybridu. Na některých trzích se nabízí i výkonnější zážehový dvoulitr, ale ten dostupný v rámci EU není. S diesely Toyota už při vývoji nepočítala, nahradit je chce právě hybridem.

Doporučujeme: Srovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Když je žák lepší než učitel

Malý benzinový motor vám dává větší výběr. Zatímco u hybridu dostanete vždy pohon předních kol a automatickou převodovku, u čtyřválce si můžete zvolit, zda se spokojíte s předokolkou vybavenou manuální převodovkou, předokolkou s bezstupňovým automatem nebo dokonce i čtyřkolkou, která taktéž využívá převodovku typu CVT označenou jako Multidrive S. Nás se týkala základní varianta, tedy jediné provedení v ceníku dostupné bez automatu.

_DSC1075 Toyotu C-HR jsme už jednou testovali v kombinaci s hybridním pohonem. Napodruhé jsme vyzkoušeli základní variantu s benzinovým čtyřválcem a manuální převodovkou. Je to nejlevnější provedení v nabídce, které je zároveň také nejlepší

Přeplňovaná dvanáctistovka pracuje s technologií přímého vstřiku paliva D-4T, variabilním časováním ventilů a jedním turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Po vzoru jiných motorů využívá oddělené chladicí okruhy pro blok a hlavu válců, což snižuje teplotu ve spalovací komoře, zatímco blok válců je kvůli snížení tření ohřátý víc. Za pozornost stojí i schopnost motoru přejít do Atkinsonova cyklu. Děje se tak při velmi nízkém zatížení. Výsledkem by měla být nižší spotřeba.

Výkon dosahuje maxima 85 kW (116 k) při 5600 ot./min, točivý moment vrcholí v rozmezí od 1500 do 4000 ot./min hodnotou 185 Nm. V kontextu ostatních nabízených motorizací jde o to nejrychlejší, co si aktuálně můžete v pro C-HR vybrat. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne toto provedení za 10,9 s (hybrid potřebuje oficiálně 11,0 s, ale v praxi je pomalejší), nejvyšší rychlost je 190 km/h.

Doporučujeme: Fototest — Je v kombinovaném provozu úspornější hybrid, nebo diesel?

Už tyhle základní údaje naznačují, že svezení se základní Toyotou C-HR bude nejzajímavější. Přesně tak tomu v praxi také je. Motor nabízí výborné odhlučnění, zároveň je příjemně pružný a síly má hodně i pro rychlé cestování po dálnicích nebo expresní svezení po okresních komunikacích. Manuální převodovka je zde výhodou, protože neubírá z nepříliš početného stáda koní pod kapotou tolik výkonu a hlavně je tak přesná, že práce s ní je opravdová radost.

_DSC1116 Zážehová dvanáctistovka je jediná alternativa k hybridu. Jde o čtyřválec vybavený přímým vstřikem paliva o výkonu 85 kW
_DSC1099 C-HR má v nabídce čtyři motorizace, ale jen jedna disponuje manuální převodovkou. Za bezstupňový automat Multidrive S si připlatíte 50 tisíc

Pokud se tedy ptáte, kterou verzi pro C-HR vybrat, pak jednoznačně tuhle. Je nejlevnější a sedí odvážně tvarovanému crossoveru nejvíce. Kromě toho umí být i zábavná.

Podvozek je jedním slovem výborný 

O Toyotě C-HR se všeobecně traduje, že dostala výborný podvozek. Dřívější test hybridní verze to potvrdil. Jenže podvozek může být sebelepší, ale pokud motor musí spolupracovat s bezstupňovou převodovkou, radost z jízdy rázem není taková, jaká by mohla být (Subaru Levorg o tom ví svoje). Varianta s manuálem, i když má pouze 85 kW, alespoň částečně umožní zájemcům o zábavné svezení naplnit jejich požadavky. Přestože také zde platí, že je podvozek rychlejší než motor.

_DSC1011 Podvozek je jednoznačně silnou stránkou Toyoty C-HR. Zatímco elektrifikovaná verze s hybridní bezstupňovou převodovkou tuhle výhodu velice úspěšně zabíjí, zážehová dvanáctistovka s manuální převodovkou je pravým opakem

Toyota C-HR je přesně ten typ automobilu, od kterého řidič dostane správný mix stále ještě solidního pohodlí (a to i na testovaných osmnáctkách) podpořený nadprůměrnou jistotou v zatáčkách. Klidně můžeme napsat, že tenhle japonský crossover jezdí jako klasický hatchback. V zatáčkách se nenaklání a lehký motor nad přední nápravou mu přidává na obratnosti. K větší radosti z rychlých klikatých pasáží vaší oblíbené silnice schází pár koní pod kapotou navíc a více elánu v nejvyšších otáčkách, nicméně oproti hybridu je tahle varianta nesrovnatelně zábavnější.

Doporučujeme: Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic: Auto bez duše

Trochu horší je to se spotřebou. Možná to bylo radostí z povedeného podvozku a tedy mým neekologickým chováním za volantem, ale až příliš často jsem během testu viděl na palubním počítači čísla začínající osmičkou. To je na takhle malý motor poměrně dost. Klidné cestování znamená spotřebu přibližně 7 l/100 km, jakmile se ale vydáte v jen trochu rychlejším tempu na dálnici, máte tam osm v podstatě ihned.

Rychlost 130 km/h snadno přehlédnete, protože na šestku točí motor pouze 2800 ot./min a do interiéru se všeobecně dostává jen minimální hluk. Také toto je docela zásadní rozdíl oproti hybridu, který při sebemenším stoupání musel atmosférickou osmnáctistovku hodně točit, aby podobnou rychlost udržel. S tím pak logicky roste vnitřní hluk.

Design se líbí, ale má i své nevýhody 

Toyota C-HR má celkově dvě silné stránky. Tou první je velice schopný podvozek, tou druhou, která je rozhodující z pohledu běžných zákazníků, je design. Skoro se chce říci, že Toyota byla tak dlouho kritizována za nudný vzhled svých vozů, až se jednoho dne někdo hodně, ale opravdu hodně naštval a vymyslel C-HR.

_DSC0990 Design je dost odvážný, ale jak ukazují dosavadní prodeje, zákazníkům se líbí. V šedé barvě není C-HR až tak výrazná, sáhnout ovšem můžete třeba po dvoubavrevných variantách

Japonský crossover je těžko přehlédnutelný. Někteří ho označují za ošklivé auto, někomu se líbí. Soudě podle statistik prodejů je druhá skupina dost početná (letos bylo u nás do konce dubna registrováno 428 exemplářů), což zaručeně dělá Toyotě radost. Já se musím přiznat k tomu, že se mi po určité době C-HR také začalo líbit. Minimálně je mi sympatická odvaha japonských designérů postavit vůz, který nepochybně každý velmi dobře pozná už na první pohled. Odvážný vzhled ovšem má také stinné stránky.

Prostor pro zavazadla (cm) Toyota C-HR
Šířka mezi bočnicemi 96
Maximální šířka 124
Výška po plato 53
Délka ložné plochy 81
Výška nakládací hrany 78
Šířka vstupního otvoru 100
Výška vstupního otvoru 90
Maximální délka nákladu 184

Jde především o výhled ven. Zadní okno je doslova miniaturní, zadní sloupky naopak velmi široké. Tím spíš, když z okna druhého páru dveří zbyla jen jakási symbolická plocha, protože sloupky rozšiřuje ještě část dveří doplněná o kliku umístěnou těsně pod střechou. Designéři možná mysleli na potřeby moderní doby, kdy každý všude sleduje mobil nebo tablet. V šeru zadní řady Toyoty C-HR bude displej takových zařízeních dobře čitelný i za jasného letního dne.

Prostor pro cestující (cm) Toyota C-HR
Šířka v úrovni loktů vpředu 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 145
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 91/96
Prostor pro hlavu vzadu 90
Minimální prostor pro nohy vzadu 11
Maximální prostor pro nohy vzadu 37
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 13
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 26
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 5
Délka sedáku vpředu 48
Délka sedáku vzadu 49
Délka opěradla vpředu 48
Délka opěradla vzadu 64
Šířka prostředního sedáku vzadu 21

Oproti hybridu se uspořádání interiéru nijak neliší. S prostorem je na tom hybrid i benzinová varianta stejně, což znamená plusové body hlavně pro elektrifikované provedení. Objem zavazadelníku je také shodný, v základu nabízí 377 litrů.

1.2 Turbo je naše volba 

Toyota C-HR na sebe upozornila zejména svým vzhledem, který je pro řadu zákazníků hlavním argumentem hovořícím pro koupi. Velmi dobrý je také podvozek, kterému daleko více než hybrid sluší klasický zážehový motor a manuální převodovka, protože teprve pak si výhody poskytované povedeným naladěním podvozku naplno užijete. Proto by naší volbou u tohoto modelu jednoznačně byla právě testovaná motorizace. Škoda jen vyšší spotřeby.

_DSC1073 _DSC1081 _DSC1071 _DSC1072

Příjemným bonusem je i nejlepší dynamika z nabízených motorizací a nejnižší cena. Toyota C-HR 1.2 Turbo s manuálem je dostupná ve výbavě Live za 489 900 Kč, testovaná vrcholná verze Executive vyjde minimálně na 609 900 Kč. Za automat se připlácí 50 000 Kč, dalších 60 000 Kč pak stojí pohon všech kol. Hybrid je dražší o 95 000 Kč.

Potěšitelné je, že za 609 900 Kč dostanete plně vybavený automobil s prvky typu adaptivního tempomatu a bezklíčkového přístupu, se systémem sledování mrtvého úhlu, s inteligentním parkovacím asistentem nebo vyhříváním volantu. Do konce června také Toyota v rámci akce nabízí zdarma i navigaci, za kterou byste jinak museli připlatit 17 000 Kč. Pokud chcete přece jen připlácet, můžete si koupit diodová světla, lepší audiosystém nebo kožené čalounění.


Cena testovaného vozu: 609 900 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 711 900 Kč


Technické údaje Toyota C-HR
ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, přímý vstřik paliva D-4T
Plnění: přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1197
Ventilový rozvod: DOHC, čtyři ventily na válec, proměnné časování sacích i výfukových ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 71,5 x 74,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 85/5600
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 185/1500 - 4000
Kompresní poměr: 10,0:1
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Spotřeba paliva město (l/100 km) 5,9
Spotřeba paliva mimo město (l/100 km) 7,4
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 5,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4360
Šířka (mm): 1795
Výška (mm): 1565
Rozvor náprav (mm): 2640
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1550/1540
Poloměr otáčení (m): 5,2
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1375
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1845
Objem zavazadlového prostoru (l): 377/xxx
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Zavěšení vzadu: multi-link, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 225/50 R18
Pneumatiky vzadu: 225/50 R18

[su_hello-bank-calculator]

Coco (neregistrovaný)
Absence kontrolky stavu kapaliny u ostřikovačů. Velice nebezpečné? Hahaha
Bert Shadow (neregistrovaný)
S kolegou Martinem plně souhlasím. Jen bych doplnil několik nedomyšleností typických pro Toyotu: 1) není schránka na brýle Proč? 2) není kam uložit povinné reflexní vesty. Do odkládacích prostor by se jich asi povinných 5(!) kusů nevešlo. Pod sedadlem spolujezdce prostor je, ale tak nějak konstruktéři zapomněli tam dát šuplík - výsuvnou schránku 3) úložný prostor ve středovém tunelu je sice docela prostorný, ale až dost hluboký. Jeho čistění bude asi docela problém, jako veškeré odkládací prostory. Asi by pomohla inspirace konstruktérů u konkurenčních značek 4) nepochopitelná absence kontrolka na palubním počítači stavu kapaliny u ostřikovačů. Velice nebezpečné!! To má každá 15 let stará Fabie. 5) ta reálná spotřeba benzinu je nehorázná a nepochopitelná.
Martin911Turbo (neregistrovaný)
Toyotu C-HR jsem spolus Nissan Juke a Jeep Renegade dal do hledáčku na budoucí auto. Papírově a dle recenzí bylo C-HR defakto vítězný model v benzínové verzi Juke nejvíce zastaralý, ale se slušnou motorizací až 217 koní, benzín, nafta, 4x4. Renegade - kořeny Fiat, velký prostor uvniř, velká nabídka pohonů 110-170 koní, 4x4 včetně ultimátní verze Trailhook Po vyzkoušení nastal ovšem šok a to v neprospěch C-HR, kde se stal Renegade vítězem, vnitřní prostor největší ze všech, perfektní kufr s dvojitým dnem, rovná plocha. Renegade o 100% žehlí povrch lépe už v základní dvojkolce, ve čtyřkolece ještě lépe, menší náklony v zátáčkách, větší výkon, kroutící moment, automat 9 stupňů! excelentně hladce řadí, pohodlnější sedačky, lepší audio, lepší výhled ven a lépe citelná šířka a délka auta při jízdě v pruzích. Renegade s Uconect rádiem už vzákladní 5" verzi je o 100% lepší jak velká ale přitom zbytečná obrazovka v C-HR co nic nezobrazuje respektive ano, archaickou navigaci, u Uconnect bonus aplikace v telefonu pro kontrolu nad vozem Takže C-HR bude možná lepší držák, ale jinak zcela průměrné auto, které si svoji sebevědomou cenu nezaslouží Klady: Wow efekt Externí design Interní design až na pár detailů (lesklé černé plochy, laciná látka sedaček) Nic v interiéru nevrže Velikost kufru v dané třídě je ok Přesné řazení Zápory: Pozice za volantem Málo stavitelný volant pro člověka 190cm Místo spolujezde a vzadu pro člověka max 180cm Málo akční brzdy (vůz měl najeto 5800 km) Stísněný prostor na to, jak velké auto je. Prostor jak vepředu tak vzadu pro malé hubené postavy Benzínový motor, špatné odhlučnění, hluk již od 2000 otáček, svist vzduchu okolo karoserie od 80km Motor slabý výkon 117 a 185ps je na tak těžké auto málo Průměrný podvozek, nerovnosti nežehlí jak je očekáváno, v zatáčkách se prudce naklání Malá světlá výška podvozku, stěží na prašnou a štěrkovou cestu Infotejtment je parodie, rozlišení, nic nezobrazuje oproti konkurenci (Uconet FCA group, icocpit PSA, virtual cocpit tegra v Škoda, VW, Porsche, Seat,...) Nešikovné umístnění tlačítek na volantu Malý volant, netopí v celé ploše Průměrné audio (verze Dynamic) Špatný výhled ze zrcátek špatné rozlišení zadní kamery Pomalá reakce parkovacích čidel Jízdní asistenty průměrné vůči konkurenci Vysoká cena, na to co (ne)nabízí Nakládací hrana kufru je vysoko, schod po sklopení zadních sedaček Špatný výhled v bok a vzad Malá přihrádka u spolujezdce Spotřeba 7.5 - 8.5l !
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?