Rychlé Fordy na okruhu v Mostě: Fiesta ST, Focus RS a hlavně Mustang V8

  • Osmiválcovou zadokolku s manuálem vám prodá jen Ford

  • Mustang je zábavné a vlastně skvělé sportovní auto

  • Na okruhu nás Mustang velmi příjemně překvapil

  • Focus RS je drtivě rychlý, ale pořád použitelný

  • Fiesta ST je skvělá hračka s vlastním charakterem

Když v emailu přistála pozvánka na okruhovou akci s Fordem v Mostě, nešlo odmítnout. Mám mostecký okruh rád a za poslední roky jsem na něm nechal několik sad pneumatik a brzd. Jeho profil se mi líbí, i s obyčejným osobním autem si Autodrom Most člověk náležitě užije.

Pro zastoupení automobilky Ford na našem trhu to byla dobrá příležitost představit všechny své sportovní modely pohromadě, což se moc často neděje. Většinou se jako novináři účastníme prezentací jednotlivých nových modelů při uvádění na trh, ale podobné akce, jakou nyní připravil český Ford, jsou spíše vzácností.

Ford Peformance Day (20)
Tak různorodou nabídku sportovních aut má málokterá automobilka. A mezi těmi masovými vám tohle nabídne jen Ford
Ford Peformance Day (25)
Focus RS i na okruhu ukazuje, že je to nesmírně rychlý a precizní řidičský nástroj. Nezkušený řidič ale jeho potenciál moc nevyužije

Základním sportovním Fordem jsou nyní modely ST, konkrétně Fiesta ST a Focus ST. Fiesta ST s tříválcem laděným na 200 koní ale ještě nedorazila, takže jsme mohli vyzkoušet Fiestu se šestnáctistovkou laděnou na 182 koní, která už se nějaký ten pátek prodává. Druhým v pořadí je Focus ST, který se prodává jak v provedení hatchback, tak také jako kombi. A dokonce nechybí v nabídce ani dvoulitrový turbodiesel, i když ten jsme na okruhu nezkoušeli.

Focus RS je nesmírně účinný řidičský nástroj

Na řadu přišel samozřejmě i Ford Focus RS, který sice v redakci velmi dobře známe, ale možnost svezení s tímto ostrým hatchbackem přece nemůžeme jen tak odmítnout. Ford přivezl také Focus RS v provedení RS Edition, které se liší především mechanickým samosvorem na přední nápravě.

Jenže nabídka Fordu pro tuzemský trh nekončí jen u vozidel s motorem vpředu napříč a pohonem předních, případně všech kol. Ford totiž u nás prodává také ikonický model Mustang. Říkáte si, že to přeci není žádný sporťák? Ale už jste se Mustangem také pořádně svezli? Na okruhu?

Zatímco obvykle se oficiální novinářské akce nesou v duchu sáhodlouhých powerpointových prezentací, tady nám prostě Ford rozdal klíčky a nechal nás bez řečí jezdit. Hned na zahřátí si beru Ford Focus ST v klasickém provedení hatchback. Asi víte, že má pod kapotou přeplňovaný dvoulitr o výkonu 250 koní a klasickou manuální převodovku.

Ford Peformance Day (23)
Zadokolku s osmiválcem a manuálem vám dnes oficiálně prodá jen Ford. Za ty peníze (1 190 000 korun) je to vlastně směšně levná nabídka
Ford Peformance Day (34)
Mustang se vedle ostrého Focusu RS rozhodně nemusí stydět. Fanoušek klasické koncepce si s Mustangem užije nejvíc zábavy

Ačkoli je Focus ST spíše „okreskové“ auto, na okruhu se rozhodně neztratí. Výkonu má dost, podvozek a řízení jsou krásně čitelné a i když při výjezdu z pomalejších zatáček protáčí silný přeplňovaný dvoulitr nadlehčené vnitřní kolo, rozhodně je s ním na okruhu zábava. Řídí se snadno, pouze vyžaduje od řidiče trochu trpělivosti s plynovým pedálem. Všímám si ale postupného poklesu účinku brzd, i když žádné vyloženě silniční auto nemá takové brzdy, aby vydržely mnohahodinové okruhové dovádění. Na běžné okresce jsem s brzdami Focusu ST problém nikdy neměl, ani při ostřejší jízdě.

Je Focus RS Edition lepší? Jak se to vezme

Přímé přesednutí do Focusu RS je proti tomu obrovský rozdíl. Ačkoli po několika jízdách už ani tady nejsou brzdy v nejlepší kondici, trakce má Focus RS o poznání víc a při výjezdu z pomalých zatáček je zkrátka brutálnější. Zadní náprava hodně pomáhá a tohle auto si nechá líbit opravdu hodně. Výkon 350 koní z přeplňovaného čtyřválce 2,3 l odpovídá tomu, co ještě nedávno nabízelo Porsche v modelu 911 Carrera. Focus RS je zkrátka velmi rychlý. Čas jsem si v Mostě neměřil, ale věřím, že by nebyl problém zajíždět s Focusem RS kola hluboko pod dvě minuty.

Srovnání s Focusem RS Edition s mechanickým samosvorem je obtížné, ale drobné rozdíly tu přeci jen cítit jsou. Model se samosvorem je výbušnější a řídič s ním má více práce. Zdá se ale, že nyní se o slovo tolik nehlásí elektronika a auto působí mechaničtěji. Ze zatáček jako by se ochotněji snažilo následovat přední nápravu, ale zároveň nepůsobí tak hravě a při úmyslně agresivní jízdě rozevlátě jako RS bez samosvoru, který mi přišel trochu ochotnější v pohazování zadkem při výjezdu ze zatáčky. Přesto to podle dosahovaných rychlostí a okamžiků řazení vypadalo, že je Focus RS Edition preciznější okruhový nástroj. Ovšem definitivní verdikt bych si raději schoval na přímé srovnání proti stopkám. Spíše to řeknu takhle: na zajíždění lepších časů bych chtěl RS Edition, na dovádění v Sosnové standardní model.

Ford Focus 1.5 EcoBoost má moc příjemný motor
Na cestu do Mostu jsme od Fordu dostali kombi Focus s motorem 1.5 EcoBoost. Čtyřválec 1,5 l o výkonu 110 kW (150 k) má příjemný projev a dostatek síly na svižné meziměstské přesuny. Zároveň nás překvapil spotřebou, která se ani po nikterak loudavé cestě z Prahy a zpět nevzdálila od sedmi litrů. Focusu sice pořád zůstává masivní centrální tunel omezující prostor na kolena a ovládání infotainmentu vyžaduje zvyk, ale je to jinak velice dobré auto. Na běžné české silnici pak vynikne velice hravý, ale zároveň ukázněný charakter podvozku. Někdo, koho baví řídit, tohle auto ocení. Ford ho nyní prodává od 446 990 Kč, za podobně vybavenou Octavii Combi 1.4 TSI dáte o sto tisíc víc.

Přišel ale čas na Ford Mustang. Je to poprvé, co mám možnost vyzkoušet nového Mustanga s osmiválcem 5,0 l (310 kW/421 k) a klasickou mechanickou převodovkou. A rovnou na okruhu? Inu, je to řehole! Pracovní povinnosti velí vypnout ihned všechny elektronické asistenty a dát se do díla. Co mne překvapuje, jsou brzdy. Zatímco Focusy se na brzdách trochu trápily, Mustang má pedál o poznání tvrdší, ale brzdy jako by neznaly pojem „vadnutí“. I po několika ostrých kolech se na ně pořád mohu spolehnout. To je velmi příjemné překvapení. Podle Fordu mají zkoušená auta naprosto sériové brzdy bez žádný úprav.

Ford Peformance Day (2)
Zajímavostí akce bylo i představení týmu Mustang Evolution. Zabývá se úpravou Mustangů a tenhle má třeba výkon 1000 koní
Ford Peformance Day (38)
Tým Mustang Evolution ukázal i závodní vůz pro kategorii GT4. Můžete si ho koupit. Za volant nás ale bohužel nepustili

Osmiválec má osobitý a nezaměnitelný charakter, výkon narůstá lineárně a motoru se líbí otáčky. Převodovka jde lehce a meziplyny se dávají snadno. Mustang se řídí vážně hladce a jednoduše, není to kousavá bestie jako starší verze s tuhou nápravou vzadu. I když může někdo kritizovat poněkud měkčí a houpavější charakter podvozku, mně to přijde naopak jako velký přínos. Jsou krásně cítit přesuny váhy mezi nápravami a zleva doprava. Brzděte do zatáčky a Mustang se trochu ponoří na přední nápravu. Povolte, a auto se uklidní, aby mohlo při zatáčení postupně přenést váhu na vnější kola. A jak přidáváte ve výjezdu ze zatáčky, váha se přesouvá dozadu a zadní náprava auto odhodlaně vystřelí ven ze zatáčky.

Mustang připomíná staré bavoráky

Stačí být ale trochu hrubější na plyn a Mustang ihned poslušně přejde do čitelné a velice snadno kontrolovatelné přetáčivosti. Celé mi to připomíná starší velké bavoráky, třeba řadu 5 E34. Trochu se to kymácí ze strany na stranu, ale auto je velice čitelné a přesně víte, co udělá. Dává vám hodně dopředu vědět, co se na vás chystá. To třeba Focus RS je výrazně kousavější a občas umí nepříjemně překvapit.

Zkoušel jsem i model Mustang v provedení Cabrio s automatem a rovněž s osmiválcem (přeplňovaný čtyřválec 2,3 l laděný na 317 koní Ford v Mustangu do Mostu nepřivezl). Ani ten ze své čitelnosti kombinované s trochou té roztomilé neohrabanosti nic neztratil. Možná to není tak vyhraněný sporťák jako BMW M3 nebo Porsche 911, ale Ford Mustang má rozhodně své kouzlo, je zábavný a dostatečně rychlý. A jak už jsme napsal v úvodu, osmiválcovou zadokolku s manuální převodovkou vám dnes nikdo jiný oficiálně na našem trhu neprodá.

Na zavěr jsem se ještě dostal za volant Fiesty ST, která po přímém přesednutí z Mustanga Cabrio s automatem působí jako kapesní hračka, jako angličák. Stáčí se mnohem ochotněji kolem svislé osy a není problém ji uprostřed zatáčky prudkým odstavením plynu přinutit k přetáčivosti. Je to pořád hravé a zábavné auto a já doufám, že s příchodem tříválce nic za své hravosti neztratí. Na to si ale ještě počkejme.

Ford Peformance Day (32)
I když se Focus ST na okruhu pere s trakcí, je to pořád velmi svižné a zábavné auto. Na denní ježdění je ideální
Ford Peformance Day (18)
Fiesta ST je už trochu v letech, ale pořád zaujme hravostí a charakterem. Doufejme, že ji tříválec nezkazí

Nabídka sportovních modelů Fordu je na našem trhu opravdu hodně pestrá. Kdybych si z ní musel vybrat jedno auto, byl by to právě Ford Mustang s osmiválcem a manuálem. Za ty peníze je to neuvěřitelně zajímavá nabídka a kdo z vás má 1 190 000 korun na nové auto, asi by měl zvážit, jestli by nebylo vhodné si prostě ten osmiválec jednou koupit třeba místo nějaké naftové čtyřválcové rádoby prémiovky. Tím spíš, že nejspíš není daleko doba, kdy podobná auta už na trhu jako nová nebudou. Ani u Fordu.

Rychlé Fordy na okruhu v Mostě: Fiesta ST, Focus RS a hlavně Mustang V8
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: