Rok 2016 na českém trhu: Nejprodávanější modely podle kategorií

  • Poprvé v historii se SUV dostala před malá auta na druhé místo

  • Každé páté auto prodané loni v ČR bylo SUV

  • Segment nižší střední třídy má díky Octavii skoro třetinový podíl

  • Dařilo se luxusním a sportovním autům

  • O nejmenší vozy trh ztrácí zájem

Rok 2016 byl z pohledu registrací nových vozů na českém trhu rekordní. Více než čtvrt milionu nových aut se u nás ještě nikdy nepodařilo během jednoho roku přihlásit k provozu. Ale jak se situace vyvíjela v jednotlivých kategoriích? V následujících tabulkách jsme dali dohromady vždy deset nejprodávanějších modelů ve své třídě a data porovnali s rokem 2015.

Doporučujeme: Poprvé v historii se v ČR prodalo za rok více než čtvrt milionu nových aut

Nejprve ale souhrnnou tabulku obchodních kategorií. S výjimkou nejmenších vozů rostly registrace ve všech třídách. Dokonce i mezi MPV, i když jejich růst byl pomalejší než v případě celého trhu. Podle očekávání si polepšila SUV a poprvé předběhla vozy z kategorie Škody Fabia. Nižší střední třída zůstává nadále dominantní především díky Škodě Octavia. Tradičně jsme Octavii přesunuli právě do nižší střední třídy a tabulky přepočítali, SDA ji řadí o třídu výš. Stejně tak Superb počítáme do střední třídy k Passatu, nikoliv k Mercedesu třídy E… Zařazení dalších modelů jsme už neměnili.

Obchodní kategorie Registrace 2016 Podíl na trhu Registrace 2015 Změna
Mini auta 6795 2,62 % 7479 - 9,15 %
Malé vozy 50 925 19,61 % 46 905 8,85 %
Nižší střední 82 665 31,83 % 75 654 9,27 %
Střední 24 894 9,59 % 17 582 41,59 %
Vyšší střední 3530 1,36 % 2841 24,25 %
Luxusní 586 0,23 % 449 30,51 %
Sportovní auta 1697 0,65 % 1327 27,88 %
Terénní a SUV 52 302 20,14 % 43 962 18,97 %
MPV 33 962 13,08 % 32 568 4,28 %
Český trh celkem 259 693 100 % 230 857 12,49 %

Mini auta

Nejmenší vozy dlouhodobě ztrácejí. Škoda Citigo si drží téměř poloviční obchodní podíl ve třídě. Problém je často v ceně. Automobilky umí nabídnout vůz z vyšší kategorie za snesitelný příplatek. Soukromníci tak často raději oželí výbavu a jdou do vyšší třídy například kvůli většímu vnitřnímu prostoru a třeba i výkonnějšímu motoru. Svou roli určitě hraje i vnímání bezpečnosti větších aut.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Škoda Citigo 3180 46,80 % 3557 - 10,60 %
Hyundai i10 1488 21,90 % 1238 20,19 %
Volkswagen Up! 542 7,98 % 569 - 4,75 %
Fiat 500 518 7,62 % 571 - 9,28 %
Toyota Aygo 246 3,62 % 292 - 15,75 %
Fiat Panda 175 2,58 % 339 - 48,38 %
Kia Picanto 144 2,12 % 134 7,46 %
Citroën C1 121 1,78 % 114 6,14 %
Peugeot 108 84 1,24 % 110 - 23,64 %
Suzuki Celerio 73 1,07 % - -
Celkem 6795 100 % 7479 - 9,15 %

Malé vozy

Asi nikoho nepřekvapí, že mezi malými vozy absolutně dominuje Škoda Fabia s podílem přes 42 %. Druhá Fiesta má desetiprocentní podíl… I přes růst registrací však třída malých aut sbírala registrace pomaleji než průměr trhu. I než kategorie SUV. Právě proto se poprvé v historii dostala kategorie terénních vozů a SUV před malá auta. Může to být dáno také tím, že na trhu se objevují crossovery založené na vozech z tohoto menšího segmentu.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Škoda Fabia 21 730 42,67 % 20 434 6,34 %
Ford Fiesta 5233 10,28 % 5491 - 4,70 %
Volkswagen Polo 3676 7,22 % 3112 18,12 %
Renault Clio 2770 5,44 % 2130 30,05 %
Seat Ibiza 2644 5,19 % 2302 14,86 %
Dacia Sandero 2573 5,05 % 2263 13,70 %
Hyundai i20 2397 4,71 % 2167 10,61 %
Toyota Yaris 1672 3,28 % 1215 37,61 %
Peugeot 208 1578 3,10 % 1438 9,74 %
Opel Corsa 1298 2,55 % 1136 14,26 %
Celkem 50 925 100 % 46 905 8,57 %

Nižší střední třída

Škoda Octavia je na našem trhu nejprodávanějším modelem. Logicky tak táhne celou nižší střední třídu k první místu. Zatímco jinde ve světě už SUV okupují první příčku, u nás je tradiční segment s tržním podílem necelé jedné třetiny stále tím nejdůležitějším. Škoda Rapid ale ztrácí, propad Golfu je logický kvůli očekávání nového modelu. Ford nebude mít radost z výsledků Focusu.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Škoda Octavia 28 406 34,36 % 24 346 16,68 %
Škoda Rapid 11 359 13,74 % 11 689 - 2,82 %
Hyundai i30 7900 9,56 % 7005 12,78 %
Volkswagen Golf 6452 7,80 % 6711 - 3,86 %
Seat Leon 3750 4,54 % 3559 5,37 %
Kia Cee'd 3504 4,24 % 3311 5,83 %
Ford Focus 3336 4,04 % 3791 -12,00 %
Opel Astra 2982 3,61 % 2314 28,87 %
Renault Mégane 2288 2,77 % 1700 34,59 %
Dacia Logan 2245 2,72 % 2143 4,76 %
Celkem 82 665 100 % 75 654 9,27 %

Střední třída

Škoda Superb pomohla střední třídě k meziročnímu růstu bezmála o 42 %. Firmy se zřejmě nebojí poskytovat managementu hodnotnější vozy z vyšší kategorie. Především díky firmám má na našem trhu střední třída skoro desetinový podíl. Soukromníci kupují taková auta jen výjimečně.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Škoda Superb 11 100 44,59 % 6009 84,72 %
Volkswagen Passat 5301 21,29 % 3737 41,85 %
Ford Mondeo 1436 5,77 % 1557 - 7,77 %
Hyundai i40 982 3,94 % 1079 - 8,99 %
BMW řady 3 823 3,31 % 716 14,94 %
Audi A4 765 3,07 % 493 55,17 %
Audi A5 673 2,70 % 175 284,57 %
Mercedes-Benz C 615 2,47 % 531 15,82 %
Opel Insignia 508 2,04 % 871 - 41,68 %
Toyota Avensis 507 2,04 % 199 154,77 %
Celkem 24 894 100 % 17 582 41,59 %

Vyšší střední třída

Nový Mercedes-Benz třídy E se vyhoupl na přední příčku vyšší střední třídy a přeskočil tak Audi A6 i BMW řady 5. Uvidíme, jak to bude příští rok po příchodu nového BMW řady 5. Ostatní modely hrají v tomto segmentu vedlejší roli. Také vyšší střední třída ale dokázala růst rychlejším tempem než celý trh.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Mercedes-Benz E 1116 31,61 % 328 240,24 %
Audi A6 967 27,39 % 761 27,07 %
BMW řady 5 704 19,94 % 993 - 29,10 %
Kia Optima 178 5,04 % 26 584,62 %
Audi A7 111 3,14 % 128 - 13,28 %
Mercedes-Benz CLS 98 2,78 % 130 - 24,62 %
Volvo XC70 80 2,27 % 148 - 45,95 %
Jaguar XF 48 1,36 % 40 20,00 %
BMW řady 6 40 1,13 % 93 - 56,99 %
Volvo S90 31 0,88 % - -
Celkem 3530 100 % 2841 24,25 %

Luxusní vozy

Nové BMW řady 7 sebralo Mercedesu třídy S první příčku mezi luxusními auty. S odstupem je třetí Audi A8. Další vozy z této kategorie se prodávají již jen v jednotkách kusů.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
BMW řady 7 301 51,37 % 69 336,23 %
Mercedes-Benz S 195 33,28 % 301 - 35,22 %
Audi A8 63 10,75 % 56 12,50 %
Jaguar XJ 13 2,22 % 7 85,71 %
Maserati Quattroporte 9 1,54 % 10 - 10,00 %
Lexus LS 4 0,68 % 4 0,00 %
Volkswagen Phaeton 1 0,17 % 2 - 50,00 %
Celkem 586 100 % 449 30,51 %

Sportovní auta

V kategorii sportovních aut se podle SDA vyskytují i modely, které bychom za „sportovní“ označili jen s hodně přimhouřenýma očima. Letos se nakonec na prvním místě usadilo BMW řady 4, i když druhý Ford Mustang mu mocně dýchal na záda. Meziroční růst této kategorie téměř o 28 % naznačuje, že se lidé v době oživení trhu chtěli odměnit za vlastní úspěch. Většina registrací ale připadá na právnické osoby.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
BMW řady 4 509 29,99 % 494 3,04 %
Ford Mustang 304 17,91 % 74 310,81 %
BMW řady 2 163 9,61 % 76 114,47 %
Mercedes-Benz S 83 4,89 % 101 - 17,82 %
Subaru WRX STI 57 3,36 % 67 - 14,93 %
Mazda MX-5 54 3,18 % 2 2600,00 %
Porsche 911 47 2,77 % 41 14,63 %
Mini Cabrio 46 2,71 % 11 318,18 %
Mercedes-Benz SLC 30 1,77 % - -
Mercedes-Benz C 29 1,71 % - -
Celkem 1697 100 % 1327 27,88 %

Terenní a SUV

Crossovery, SUV a jiná pseudoterénní auta jsou na vzestupu. Poprvé se dostala ve statistikách na druhé místo před malé vozy ze segmentu kolem Fabie. I přes svůj věk je pořád na prvním místě Škoda Yeti. Její podíl ovšem není tak výrazný jako u jiných kategorií, v nichž má škodovka své zástupce. Druhá je Dacia Duster a třetí Hyundai Tucson.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Škoda Yeti 5512 10,54 % 5751 - 4,16 %
Dacia Duster 4556 8,71 % 3764 21,04 %
Hyundai Tucson/ix35 3383 6,47 % 2973 13,79 %
Nissan Qashqai 2828 5,41 % 2630 7,53 %
Kia Sportage 2589 4,95 % 1896 36,55 %
Renault Captur 2253 4,31 % 1415 59,22 %
Volkswagen Tiguan 2029 3,88 % 1992 1,86 %
Peugeot 2008 1926 3,68 % 1367 40,89 %
Mitsubishi ASX 1889 3,61 % 1720 9,83 %
Suzuki Vitara 1761 3,37 % 770 128,70 %
Celkem 52 302 100 % 43 962 18,97 %

Třída MPV

Dokonce i kategorie MPV zaznamenala meziroční růst, byť jen poměrně malým tempem. Přesto je to s tržním podílem 13 % čtvrtá nejprodávanější kategorie aut u nás. Po skončení výroby Roomsteru je to také jediná třída, ve které nemá domácí automobilka své želízko v ohni. První příčku obsadil Hyundai ix20, což je MPV asi stejně, jako je Beetle Cabrio sportovní auto… Ale tabulkám SDA člověk neporučí. Z desítky nejprodávanějších MPV (a osobních dodávek) si pro sebe nejvíc ukousla značka Volkswagen.

Model Registrace 2016 Tržní podíl Registrace 2015 Změna
Hyundai ix20 4383 12,91 % 4760 - 7,92 %
Dacia Dokker 2155 6,35 % 1668 29,20 %
Volkswagen Touran 2152 6,34 % 983 118,92 %
VW Golf Sportsvan 2016 5,94 % 2149 - 6,19 %
Citroën Berlingo 2002 5,89 % 1690 18,46 %
Opel Meriva 1879 5,53 % 1766 6,40 %
Volkswagen Caddy 1403 4,13 % 1158 21,16 %
Volkswagen Transporter 1318 3,88 % 1340 - 1,64 %
Peugeot Partner 950 2,80 % 709 33,99 %
Citroën C4 Picasso 859 2,53 % 757 13,47 %
Celkem 33 962 100 % 32 568 4,28 %

6 KOMENTÁŘE

  1. Rudolecký zdravím,
    ať jsem se díval do tabulek jak chtěl,tak jsem tam nenašel nikde ve třídě MPV ani jinde vůz FORD TOURNEO CONNECT,který jsem v létě zakoupil.Už jsem jich viděl a silnicích celkem dost,ale v tabulkách se nikde neobjevuje,ale přímá konkurence tam je.Tak podle čeho se ty tabulky sestavují?

  2. nový superb zadkem a čtyřoká koktávie jsou hnusy vhodné na pole, optima,p3008 i ford tourneo jsou prachobyčejné vraky a proto se tím nikdo nezabývá!

  3. Kia Optima vo vyššej strednej tiede ? Neblbnite, pán Žák. Kia Optima patrí – jednoznačne – k passatu, mondeu a pod. A čo Talisman ?

  4. Co to je za auta v MPV? Golf sportsvan mpv? Nebo vw caddy je lehke uzitkovy vuz jako partner a berlingo. Mpv je sharan. Alhambra. Galaxy. Voyager. Touran. Smax. ….atd. celé je to o hovnu akorát ostatní nehodlam ani porovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: