Retro: Trabant slaví 60 let. Bylo to nejlevnější auto a název pochází od husitů

  • Trabantů se vyrobilo necelých 3,1 milionu

  • Trabant se staů symbolem své doby (a všeho špatného, co přinesla)

  • Přezdívalo se mu různě, třeba modrofuk, trsátko nebo pryskyřičník pádivý

  • Ve své době to bylo nejlevnější auto na trhu

  • Dnes se zrenovovaný Trabant prodává klidně za více než sto tisíc

Trabant. Zná ho každý a stal se symbolem své doby. Vysmívaný, mnohými nenáviděný, ale i milovaný dvoutaktní duroplastový hrdina socialistického centrálně řízeného hospodářství, který v normalizačních dobách představoval nejdostupnější možnost jakési „svobodné“ mobility, pokud nepočítáme motocykly.

Trabant (7)
Trabant si nejčastěji spojujeme s poslední verzí 601, která byla uvedena na trh už v roce 1963
Trabant (12)
Prodávalo se i Combi. Do roku 1991 se Trabant vůbec nezměnil, vyrobily se jich více než tři miliony

Tenhle ve své době poměrně novátorský projekt vyjel poprvé 7. listopadu 1957, takže nyní slaví kulatých 60 let. Ano, jako datum zahájení výroby byl záměrně zvolen den, na který připadlo 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Z montážního závodu ve východoněmeckém Zwickau sjelo ten den prvních 50 ověřovacích prototypů modelu Trabant P50.

TIP: Podívejte se na video z výroby s dobovým komentářem:

Vývoj nového lidového vozidla začal v 50. letech. Trabant měl motorizovat východoněmecké obyvatelstvo. V továrně ve Zwickau působila před válkou automobilka DKW, která tu vyráběla vozy F8. Po roce 1945 se přejmenovala na IFA, model IFA F8 přímo vycházel z předválečného DKW. V roce 1953 se přešlo na výrobu karoserie z duroplastu, kterou jako první dostal moderní vůz AWZ P70.

První prototypy moderního levného a lehkého vozu vznikly už v roce 1955. Konstrukčně se vycházelo z DKW F8. Bez velkých změn byl převzat i dvoutaktní dvouválec, nejprve o objemu 0,5 l, později 0,6 l. Karoserie nového vozu byla moderní a samonosná s kovovou kostrou a duroplastovými panely. Ocel totiž byla vyhrazena pro těžký průmysl, automobilky jí měly nedostatek. Navíc duroplast byl jako kompozit pevný, lehký a odolný korozi.

Jak vzniklo jméno Trabant, není zcela jasné. Původ slova lze vystopovat až ke staročeskému „dráb“, které označovalo pomocníka, nejčastěji nejnižší vojenskou šarži. Do němčiny se slovíčko dostalo s husitskými vojsky jako „drabant“, které mělo stejný význam. Vzniklo z něj německé trabant, které znamená právě pomocníka či souputníka. Ani to není náhoda. Měsíc před zahájením výroby Trabantů vypustili Sověti první družici Sputnik, jejíž název v překladu znamená totéž. Jméno Trabant bylo zvoleno na počest Sputniku.

DKW F8 (2)
Motor a části konstrukce pocházejí už z předválečného DKW F8. Původně měl být Trabant dokonce tříkolka
AWZ P70
Přímým předchůdcem Trabantu byl AWZ P70, první sériový vůz s duroplastovou karoserií. Trabant má pouze jiný tvar karoserie (Zdroj: Wikipedie)

Trabant konstrukčně vycházel z vozu AWZ P70, jehož se v letech 1955 až 1959 vyrobilo něco málo přes 36 000 kusů. Ověřovací série Trabantů sice vznikla už v roce 1957, ale naplno se výroba rozjela až v roce 1959, po ukončení produkce modelu P70. Nejprve byl vyráběn Trabant P50 s půllitrovým motorem o výkonu 18 koní, který byl později posílen na 20 koní. V roce 1962 se začal vyrábět větší motor 0,6 l a Trabant se přejmenoval na model P60 či 600.

Velká modernizace přišla v roce 1963. Trabant se přejmenoval na model 601 a od té doby se prakticky nezměnil až do ukončení výroby v roce 1991. Jakkoli byl na konci svého životního cyklu Trabant vysmívaný, ve své době to bylo nezvykle zajímavé a chytře řešené auto. Například konstrukce s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol a plně synchronizovanou převodovkou předběhla svou dobu o dobrých dvacet let. Teprve v polovině 70. let se tato koncepce začala rozšiřovat jako ideální cesta pro budoucí auta.

Výkon dvoutaktního dvouválce postupně vzrostl na 26 koní. Trabant disponoval čtyřstupňovou převodovkou s tzv. volnoběžkou, která měla především tu funkci, že po odstavení plynu běžel vůz na volnoběh a motor se tedy mazal. Dvoutaktní motory se totiž po odstavení dávky paliva logicky nepromazávají.

Celá konstrukce ale byla značně primitivní s ohledem na výrobní náklady a cenu. Chyběly záležitosti jako palivové čerpadlo, takže nádrž musela být umístěna nad karburátorem v motorovém prostoru, aby se palivo dodávalo samospádem. Vozy neměly palivoměr, k odhadu zbývajícího množství sloužila jak osobní zkušenost řidiče s dojezdem, tak především jakýkoli klacek, který se dal ponořit do nádrže. Samočinné přimíchávání oleje, které měly už některé dvoutaktní motocykly? Zapoměňte.

prototyp Trabant (3)
Postupně vznikaly různé prototypy, které měly Trabant nahradit. Dokopnce se zamýšlela i spolupráce se Škodou
prototyp Trabant (2)
Nic z toho se do sériové výroby nedostalo. Ani modernější motor nebo jiná technologie výroby karoserie. Trabant se nezměnil

I přes značně omezený komfort, dynamiku a dosti kolísavou kvalitu zpracování se z Trabantu stal kult. U nás možná nemá tak ikonický status jako v bývalém Východním Německu, ale stal se zkrátka symbolem své doby. Bylo to nejdostupnější auto a v Německu se na něj svého času čekalo v pořadníku dlouhých jedenáct let. Podívejte se na dobovou reklamu na Trabant:

V roce 1977 stál v Mototechně základní Trabant 601 celých 36 500 korun, což byl téměř patnáctinásobek průměrného platu. V dnešních penězích je to ekvivalent asi 430 000 Kč. Nejlevnější auto dnes nestojí ani polovinu a má nesrovnatelně modernější techniku a výbavu. Inu, tak funguje kapitalismus. Trabant 601 Combi s poloautomatickou spojkou Hycomat stál 40 500 korun. Pořád byl ale Trabant nejlevnější. Polský Fiat 126p přezdívaný „maluch“ stál 42 000 korun a nejlevnější škodovka, model 105 S, vyšla na 56 000 Kčs, o dvacet tisíc dráž než základní Trabant.

Trabant beznadějně technologicky zastaral už v 70. letech, ale protože v socialismu lidem nic moc jiného nezbývalo, prostě ho kupovali dál. Ne nadarmo se říká, že mezi socialismem a kapitalismem jsou dva zásadní rozdíly. Kapitalismus dělá z luxusního zboží produkty denní potřeby, zatímco socialismus dělá z produktů denní potřeby luxusní zboží. Anebo že zatímco v kapitalismu chléb čeká na lidi, v socialismu lidé čekají na chléb. Není tedy divu, že při změně společenských poměrů ve východním bloku na konci 80. let prudce poklesl o archaického Trabanta zájem. Už mu nepomohl ani čtyřtaktní motor 1,1 l od Volkswagenu. V roce 1991 Trabant definitivně skončil.

Trabant (9)
Posledním výkřikem byla montáž čtyřdobého motoru 1,1 l od Volkswagenu. Ani to nepomohlo
Trabant (5)
Je ale potřeba uznat, že Trabant bylo jedno z prvních aut s koncepcí s motorem vpředu napříč

V 60. a 70. letech vzniklo i několik prototypů moderního Trabantu, které najdete v přiložené fotogalerii, ale žádný z nich se do sériové výroby nedostal. Dokonce se zvažovalo, že by modernější Trabant vznikal spolu s menším Wartburgem na společném základu s jiným kompaktním vozem značky Škoda, ale z projektu nakonec sešlo. O něm více píšeme v článku o Škodě 720.

Dnes je Trabant spíše sběratelská záležitost, nemůže chybět na žádném srazu veteránů a socialistických vozidel. Zejména nostalgie po „starých časech“ ve východním Německu (pro kterou se vžilo trefné označení „Ostalgia“) vyhnala ceny hezkých Trabantů v originálním stavu velice vysoko. Není výjimkou, že se zrenovovaný kus v naprosto originálním stavu prodává za astronomických 15 000 eur. Poměrně běžná cena solidních Trabantů je kolem 5000 eur.

Retro: Trabant slaví 60 let. Bylo to nejlevnější auto a název pochází od husitů
Ohodnoťte tento článek!
4.21 (84.2%) 81 hlas/ů

29 KOMENTÁŘE

  1. Trošku bych si dovolil nesouhlasit s větou (cituji): „Konstrukčně se vycházelo z DKW F8. Bez velkých změn byl převzat i dvoutaktní dvouválec, nejprve o objemu 0,5 l, později 0,6 l.“ Kdyby nic jiného, tak DKW měla objem motoru 0,7 l a hlavně kapalinou chlazený…….

    • Trabant v Cesku smrdel jinak nez v Nemecku. Bylo to z duvodu nekvalitnich oleju ktere se tu mixovali s benzinem. Trabant nas prezije. Jezil jezdi a jezdit bude. Novy srace nevydrzi ani polovinu z toho co trabik.

      • Trabanta jsem koupil v roce 1987 po vojně a byl už 13 let starý. Jezdil jsem s ním do práce až do roku 2006 a mimo generální opravy motoru, která se dala udělat na dvorku za jedno odpoledne , výměny pneu a opravy brzd nic nepotřeboval. Chytal ať bylo 40 ve stínu nebo 25 pod nulou .Všechno jednoduchý a doma opravitelný, díly se daly koupit bez problému všechny.Spotřeba byla kolem 6-7 litrů , pokud jsem jel dál – Jihlava cca 300km jel pod 6 litrů na 100km. Spolehlivější auto jsem neměl, mám ho dodnes ale už spíš jako veterána a nebo když mi moje druhý auto nejede( Renault). Samozřejmě ,že na trabanta bude každej nadávat jak smrděl, a na delší vzdálenosti v dnešním provozu to už není protože zdržuje, prostě to tak rychle nejede i když svezení v něm je asi příjemější než třeba v kostitřasu Favoritu .

        • To naši mohli být rádi, že bydlí na kopci, aspoň se to dalo rozjet, protože věčně nešel nastartovat. Když jsme jeli autobusem, tak jsem nechápal, že autobus chytne na první pokus. A během 20 km jízdy klidně i 3 závady – uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat.

          • Nevéřím,mél jsem tři,drobná údržba(čisté kontakty u baterky) a chytal na první za každého počasí,jsem hlupák,že jsem toho posledního v porevoluční eufórii prodal,dnes bych z néj udélal lešténku! Dnes néco tak jednoduchého nikdo navyrobí…..

          • Když má trabanta tupá hmota, tak se není čemu divit. Měl jsem jich 33 a dva ještě mám a Trabant není jen tak to chcípnout a jít domů na gauč. To chce kvalitní přípravu na další jízdu

      • Vždyť to mělo max. životnost 80 tisíc km. pak generálka a našim se rozpadl po 13 letech, to je dneska nemyslitelné, 13leté auto vypadá a jezdí jako nové.

        • Cha cha to jsem zvědavej kde bude nová Škoda Rapid s litrovým motorem za 13let,jezdit jako nové určitě nebude

          • To jsou jen spekulace, i ty proklínané fabie 1,2 HTP už mají přes 13 let, leckdy i půl milionu km a pořád jezdí.

        • Jezdím 44 let starým exemplářem a bez větších potíží. Mimo benzínu a oleje do toho ročně vrazím 1500 korun a to do toho počítám i povinný ručení a STK po dvou letech…

        • Ono taky záleželo jak se o něj kdo staral, pokud jste hlavně do vlaštovky jednou za čas nalil olej tak neshnila. Že se jednou za čas museli vyměnit homokinectký klouby nebyla tragédie. A motor, jo tatík taky nějak kolem 80 000 km nechal generálkovat. Motor na parkovišti před barákem vyndal z auta, dal ho do tašky a odnesl do Jeseniovky. A za pár dní si pro něj přišel, cena prej nebyla vysoká (kolik už nevím) ale tatík byl normální dělňas a drahý to prej podle něj nebylo. Namontoval motor zpět a jezdil dál. Bylo to zlatý autíčko.

      • Přesně tak, když jsme jezdívali do NDR tak tam dvoutakty tak nečmoudili. Jinak otec měl trabika 13 let, kupoval ho v roce 73 nového a kdyby si máti v 86 neudělala řidičák tak bych v něm dnes možná jezdil já 🙂 Jenže jí byl trabíček málo 🙁 Kvůli ní tatík v 86 koupil Škodu 105L ale bakeliťáček byl prostě lepší.

    • Další argument, že ten trabantí smrad z NDR byl zdravější, než výdechy nesmrdících katalyzátorů čtyřtaktů v bývalém NSR ve své době byl, že v tehdejším NSR bylo zaznamenáno mnohem více karcinogenních látek z výfukových plynů katalyzátorů, než karcinogenních látek v NDR ze smrtících Trabantů a Warťasů ve své době!!! Na tomto základě se katalyzátory začaly až později zdokonalovat, aby se z nich neuvolňovaly nebezpečné platinové složky do ovzduší, které pak lidé museli dýchat. – To byla ta rakovinotvorná EKOLOGIE!!!

  2. Velice slavný byl Trabant ve chvíli, kdy bez nejmenších problémů zvládl „jízdní test stability“ (rychlé vychýlení volantu oběma směry při určité rychlosti), zatím co super-novinka tehdejší doby, malý Mercedes A, se v testu překulil na střechu!

  3. Trabant znamenalo v dobách starého Říma voják osobní stráže, nebo výraz pochází z německého traben, tedy klusat. Dával bych přednost druhému vysvětlení, a ne že to pochází od Husitů

  4. Pěstování řepky je větší pohroma, a našlo by se víc výdobytků demokracie, které ničí planetu. Trabant bal fenomén své doby a na rozdíl od škodovek jezdil celoročně. Startoval i v největších mrazech a v létě nestál i krajnice ze zavařeným motorem. Nehodnoťme historii dnešníma očima, po bitvě je každý generálem..

  5. Jen tak na okraj bych rád zdělil těm mladším co se tady na tuhle stránku kouknou,že „traboš“byl taky velice často přebudováván na závodní verze.Hlavně na závody do vrchu.Motor byl upravován různými způsoby.Byla nasazována širší kola.A ty závody do vrchu by měli vidět hlavně mladí lidé…To by koukali,co ty Trabanty dokázaly…Dokázaly porážet jiné,výkonnější auta.A co je to hlavní.Vyměnit třeba zadřený motor nebyl žádný větší problém.Tohle dokázali“závodníci“za hodinu…Mezi první a druhou rozjížďkou..Do paliva se tehdá dávalo všechno možné,aby ten motor se za cílem třeba rozpadl.To se stávalo.No a tak se ten motor vyměnil za další a vítězství bylo na světě!Copak to by dnes bylo možné?

  6. Naši jich měli několik a nepokládám to za auto, ale je to paskvil, který se měl podle původních plánů přestat vyrábět v roce 1967. I ve Světě motorů byla spousta článků a rád, jak to trochu autu přiblížit, když tomu ve fabrice moc nedali.

    • A proč jich vaši měli několik, když to byl takovej paskvil? Že si tedy nepořídili něco spolehlivějšího. Ale možná to vnímali jinak něž jejich syn, který se pochopitelně za Trabanta styděl…

      • Protože na lepší auto nebylo. Ano styděl, protože v 90.letech tím jezdili opravdu jen ti, co na nic lepšího neměli.

  7. Měl jsem jich patnáct, ten poslední má čestné místo v garáži a tak to už zůstane. Sbalil jsem na něj svojí první holku, jsme spolu dodnes. Vždycky dojel, nikdy mě nikde nenechal. Odvezl a odtahal všechno. Učil jsem ho skákat, jezdit po dvou kolech…Jasně, že je to příšerné auto, ale je s ním sranda. Na moderních gumách sedí jak motokára. Nenajdete člověka, který ho měl a nadával by na něj.

  8. Ohledně mazání motoru na volnoběh, nebo podle redakce nemazání. Jasně když jste dal nohu z plynu a nevyřadil a nebo zlobila volnoběžka, tak se mazal nedostatečně ale ne vůbec. Protože i když sundáte nohu z plynu tak do motoru nějaká směs paliva s olejem jde. Sice málo ale jde.

  9. Pro zajímavost doporučuji přečíst si na Wikipedii odkaz o VW Golf… Zní to možná šíleně, ale v 70. letech byl vyvíjen nový typ Trabanta 603, jenže NDR potřebovala devizy a plány se záhadně ztratily a VW vyjel s novým modelem Golf. Kdo zná historii Trabanta ví, že se Golf nápadně podobal koncepci Trabanta…
    Jinak jsem sám Trabika měl a měl jsem asi smůlu… Pořád se něco sypalo, od elektriky až po převodovku..
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf

  10. Trochu se zapomíná, že v období 1950 – 1990 byla výroba spartánských minimalistických aut běžná v celé evropě, nakonec do 70. let byla válkou zničená evropa celkem chudá i na západě, nebyla to amerika, kde každý student jezdil pětilitrovým osmiválcem.

    Trabant neradno srovnávat s normálními auty, ale když to postavíce vedle citroenu 2 CV (výroba do 90.tých let), Renaultu 4 (taky tak), Reliantu Rebel (tříkolka z plastu), nebo Fiatu 500, později Fiatu Panda tak to zas taková hrůza není. Všechno jsou to pomalá vratká autíčka bez výbavy, která ale vesničan spraví ve stodole, nepotřebují skoro žádnou údržbu, stála pár korun a z bodu A do bodu B vás dostanou.

  11. Presne Par lidi co na nej nadavaji at si daj ruku na srdce ale oni od nej ocekavaji neco co jim dat nemuze. Bylo to levnejsi auto. Je to konstruknce auta z 50-60 let. Na tehdejsi dobu byl trabik moderni a nadcasovej. Motor a nahon v predu a mel skvely jizdni vlastnosti. Naorozdil od skodovek. S trabantem si muzu troufnout vzit prudkou zatacku rychleji nez plno sportovnejsich aut. Skvele sedi a ma skvelou akceleraci hrabne i na dvojkou diky sve nizke vaze. V kopcich maval skodovkam v zime projel kazdou pulmetrovou zavej. Takze mohl konkurovat i mnohem vykonejsim autum nez byl on sam trabant. Kdyby byl tak spatnej tak by ho nevyrabeli pres 30 let. Plno lidi tvrdilo ze byl spolehlivej a chytal velmi rychle. Dokonce rychleji nez ctyrtakt. Volnobezka byla super a diky ni se dalo jet i kolem peti litru. Samosebou se muselo radit pri nizsich otackach a jet hospodarne. Bohuzel se nedalo brzdit motorem. Ale zase ma plusy v jinych vecech. Treba v narazovych testech na konci 80 let byl trabant na tom nejlip. I kdyz byl z duroplastu. Ale on to primo duroplast nebyl. S plastem to nema nic spolecneho. Skoda je ze neobnovily vyrobu trabantu. Sice by si z nej nesl jen jmeno a byl by priserne drahy a ndiko by si ho skoro nekoupil. Ale zahreje nas alespon to ze Gol1 je vlastne trabant 603. V podstate vyvyjeji trabanta dal. V Nemecku se plati za trabanta zlatem. Nejdrazsiho trabanta 601 deluxe v originalnim stavu sem videl na internetu za 750 tisic korun. Jinak sem tam s nim muj deda udelal 120km/h a na to ze stal 15 let tak slape pekne. Mam ho po svym dedovi. Za nic bych ho nedal. Po kazdy clovek jede s usmevem na tvari. Lidi mavaji troubi fot si vas a nataci. Clovek je stredem pozornosti. Ma dravej zvuk motoru jako zavodak. Na trabika se neda zapomenout. Ma neco do sebe. Ma charakter kouzlo dusi. To dnesni auta nemaji. Jezdi skoro sami a je to nuda. Tady clovek ridi a ovlada vsechno. Mozna Fabia HTP vydrzi 13 let ale kdyz s ni bude jezdit duchodce co ji setri. Plno Fabii HTP ma problem najet 200 000km. Musi se delat hlava atd. Muj znamy s ni jezdi a podstive se o ni stara a meni olej. Bez velkych zasahu do motoru uz by davno nejezdila. A tam tecou tisice. Hlavne jak jsou dneska u modernich aut filtry pevnych castic. Plno aut to ma pryc a v pc je napsano ze tam filtr je. Kdyz si chcete koupit filtr tak je problem v tom softveru neco prepisovat. Desi me tahle doba. Dneska je to sama elektronika a samej plast. Hlavne ze se koujka na eko a plno dieslu huli. A vischni si stezujou na trabanta ze hulil.

  12. Trabant je fantastické auto. Nevyměnil bych ho ani kdyby mi za nej dával někdo oktávku. Má duši je to proste kamarad

PŘIDAT KOMENTÁŘ: