Retro: Poslední Opel Kadett byl auto roku a u nás po revoluci bazarový trhák

  • Opelů Kadett E se vyrobilo skoro 3 800 000 kusů

  • Vznikal i v licenci jako Daewoo, Isuzu nebo Pontiac

  • Po revoluci to byla velice žádaná ojetina na našem trhu

  • V roce 1985 získal Kadett prestižní ocenení Auto roku

K některým automobilkám je historie nebývale krutá. Ani Opel nemůže říci, že by se procházel zrovna růžovým sadem. Zažil dobrá léta, ale také ta špatná, ať už se jednalo o podivnou shodu okolností nebo jen nešťastná manažerská rozhodnutí. Trh je ale nemilosrdný a kdo se neumí přizpůsobit, toho konkurence zadupe do země. Jen si vzpomeňme na Saab.

Dnes Opel prodává na evropském trhu ročně necelý milion vozů, což není málo, ale také je to daleko za dřívější slávou. Zatímco dnes má německá (nebo bychom po převzetí koncernem PSA měli napsat francouzská?) automobilka jen maximálně 6,5% obchodní podíl, na počátku devadesátých let se s prodeji okolo jednoho a půl milionu aut ročně těšila skoro 13% podílu na trhu.

Opel Kadett E (11)
Opel Kadett měl na svou dobu a kategorii velice dobře vyřešenou aerodynamiku se součinitelem odporu 0,3 až 0,32
Opel Kadett E (18)
Výbava mohla být poměrně bohatá. Nechyběly záležitosti jako vyhřívání sedadel, palubní počítač či výškově nastavitelné pásy

Posledním produktem zlaté „západoevropské“ éry byl kompaktní model segmentu C Opel Kadett, který byl ve své poslední generaci představen v roce 1984. V roce 1985 ho novináři zvolili Autem roku. My ho známe především jako velice lákavou ojetinu, která mířila na náš trh hned po revoluci, kdy se otevřely hranice a obchod s auty se liberalizoval se všemi klady a zápory, které k tomu v bouřlivém počátku 90. let patřily.

Dnes už poslední Opel Kadett E potkáme jen zřídka. Udržované kusy dokonce již vzbuzují pozornost na veteránských srazech. Například zajímavý a v hojných počtech u Bertoneho vyráběný kabriolet byl představen v roce 1987 a letos se již vlastně může jednat o plnohodnotného veterána.

U nás logicky nejvíce frčely praktické varinaty, především prostorné kombi, pětidveřový hatchback, případně sedan. Potkat jste ale mohli i třídveřové kupé, již zmíněný kabriolet a dokonce i praktickou užitkovou verzi. Právě dovážené ojeté Kadetty (a podobná auta té doby) způsobily, že o škodovky po revoluci opadal zájem a automobilka musela rychle modernizovat na tehdejší západní standardy. Favorit už nestačil.

Historie Opelu Kadett sahá až do roku 1936, kdy se začal v Německu vyrábět první model tohoto jména. Během prvních čtyř let výroby vzniklo 107 000 Kadettů moderní konstrukce, ale pak továrna začala sloužit jen vojenské výrobě a navíc po válce zabavila kompletní výrobní linku sovětská vojska. Putovala do Moskvy, kde se několik dalších let vyráběl okopírovaný Kadett jako první Moskvič.

Opel Kadett E (23)
Vrcholné verze GSi už začínají být vyhledávaný sběratelský artikl. V originálním stavu jejich hodnota jen poroste
Opel Kadett E (41)
Kabriolet navrhl a vyráběl z velké části Bertone. Vzniklo jich přes 60 000, ačkoli to bylo velmi drahé auto cenově atakující nejlevnější BMW

Novodobá historie Kadettu se začala psát až v roce 1960, kdy se stavěla nová továrna v Bochumi a započaly práce na modelu, který měl představovat prostornější, modernější a dynamičtější alternativu Volkswagenu Brouk. Z Opelu Kadett se postupně stal v pěti nových generacích velký obchodní úspěch. Jen poslední, páté generace Kadett E se v různých verzích vyrobilo skoro 3 800 000 kusů.

Technicky vycházel Kadett E z předchůdce, který jako první dostal motory vpředu napříč a pohon předních kol. Jednalo se tak vlastně o velice rozsáhlý facelift po pěti letech, jak to  dnes vídáme například u Volkswagenu.

Dnes to tak možná nevypadá, ale v polovině 80. let byl Opel Kadett velmi moderní vůz. Opel disponoval špičkovým vývojem na poli aerodynamiky a třeba Kadett E se ve verzi hatchback mohl pochlubit ve své době velmi nízkým koeficientem odporu 0,32. Verze GSi s dodatečnými aerodynamickými úpravami měly koeficient jen 0,30.

Opel nabízel pro Kadett poměrně bohatou výbavu. Nechyběly moderní palubní počítače, nastavitelné a vyhřívané sedačky nebo klimatizace. Takové prvky nebyly v té době v této kategorii vůbec běžné.

Opel Kadett E (32)
Velice oblíbený byl kombík, ale Kadett se prodával ve spoustě dalších karosářských variant
Opel Kadett E (17)
Na základech Kadettu se vyráběla dokonce i tato kompaktní dodávka

Pod kapotou Opelu Kadett E se vystřídala řada motorů od základního 1,2 l s výkonem 40 kW až po šestnáctiventilový dvoulitr z modelu GSi, který měl ve verzi bez katalyzátoru výkon 115 kW (156 k). Nechybělo ani několik dieselů, jejichž popularita začala na konci 80. let v Evropě růst.

Postupem času a s příchodem přísnějších emisních norem začalo vstřikování paliva vytlačovat tehdy zcela běžné karburátory. Nakonec většina motorů skončila právě se vstřikováním a s katalyzátory. K některým verzím bylo možné objednat třístupňový automat. Opel dokonce experimentoval s elektromobilem, ale taková verze se nikdy do sériové výroby nedostala.

Opel Kadett E se vyráběl i v zahraničí jako třeba Opel Monza v Jižní Africe nebo Chevrolet Kadett v Brazílii. Na našem trhu se objevilo několik licenčních produktů značky Daewoo, které se jmenovaly Daewoo LeMans či Daewoo Racer. Kadett nosil také logo automobilky Pontiac a rovněž se vyráběl jako Isuzu Optima.

Zatímco v Německu se Opel Kadett E přestal vyrábět v roce 1991, kdy ho začala nahrazovat moderní Astra, v licenční výrobě vydržel až do konce 90. let a jeho pozůstatky používají některé asijské automobilky ještě dnes, i když v už úplně nových modelech.

Dnes už se s Opelem Kadett E setkáme jen velmi vzácně, při tom před dvaceti lety to bylo jedno z nejobvyklejších aut. Většina však skončila na našich silnicích svou náročnou pouť a po splnění svého úkolu již často zamířila jen na vrakoviště. Požadavkům bohatnoucích a tím pádem stále náročnějších českých motoristů na lepší antikorozní ochranu a především vyšší pasivní bezpečnost a komfortní výbavu už zkrátka nedokázal vyhovět.

Retro: Poslední Opel Kadett byl auto roku a u nás po revoluci bazarový trhák
Ohodnoťte tento článek!
4.76 (95.17%) 29 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. Klimatizace ve výbavě nebyla. Respektive, u Kadetta nebyla, u Pontiacu LeMans (tady si taky nejsem jistý spojení Daewoo LeMans) mohla být dodána.

    Každopádně výbava mohla být velice rozličná… od aut, kde chyběl dokonce zapalovač a hodiny na středovém panelu po auta s koženým interiérem, elektrickým stahováním oken či výškově nastavitelným volantem. Nutno zmínit starndartně dodávanou digitální přístrojovku v modelech GSI.

    Každopádně na svou dobu super vůz a když se mám dnes rozmýšlet, jestli jet Fabií III nebo jedním z opečovávaných Kadettů, tak raději volím Kadetta.

  2. Teda poslední věta mě rozsekala, prý: „Požadavkům bohatnoucích a tím pádem stále náročnějších českých motoristů na lepší antikorozní ochranu a především vyšší pasivní bezpečnost a komfortní výbavu už zkrátka nedokázal vyhovět.“
    To je jak z nějaké novodobé příručky politického školení mužstva, asi z nejmenovaného středočeského města. Bohatnoucí a stále náročnější čeští motoristé nějak podlehli stádovému efektu, takže vrcholem luxusu a rychlosti je pro ně často jedničková Ochcávie „f plný palbě“ usypávající brikety z výfuku.

  3. V Británii byly Kadety (koncern GM) vyráběny pod názvem ASTRA od r. 1979, a tímto jménem byla značena i ta poslední generace kadettů 1984-1991, kterou pak u nás (na kontinentální Evropě) nahradil již „opravdový“ Opel-Astra jako nová řada.
    Třídveřová verze se svou „splývavou zádí“ působila velice elegantně, a nemuselo se ani jednat o ty exkluzivnější sportovní verze.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall_Astra

  4. Opel Kadet 1,6L ve výbavě BEAUTY jsem vlastnil a najel s ním poctivých 150 00 Km a to jsem ho kupoval jako ojeté s najetými 70 000 Km. Naprosto bezproblémové auto u kterého stačilo dodržovat pravidelnou výměnu oleje a tankovat benzín. Spotřeba 6,5 – 7,5 L podle způsobu jízdy. Bohužel skončilo zřejmě někde na náhradní díly. Ráno jsem přišel na parkoviště před domem a po autu zbyl jenom plastový kroužek z vypáčeného zámku !

PŘIDAT KOMENTÁŘ: