Retro na neděli: Škoda Favorit je malý zázrak východního bloku

  • Favoritů se vyrobilo přes tři čtvrtě milionu

  • V zahraničí hrál často roli nejlevnějšího plnohodnotného auta

  • Na svou dobu se jednalo o velmi vyspělý produkt

  • Jméno Favorit použila Škoda už ve 30. letech

V době, kdy se celé zřízení východního bloku už hroutilo a kdy bylo jasné, že centrálně plánované hospodářství a socialismus v konkurenci volného trhu a kapitalismu neuspěje, vznikl poslední výkřik československého automobilového inženýrství — Škoda Favorit. Je až s podivem, že se automobilce AZNP povedlo připravit auto, které bylo srovnatelné s tehdejší západní konkurencí a přežilo ještě několik let po revoluci.

Skoda Favorit (6)
Praktické kombi Forman příšlo později, sériovou výrobu zahájil klasický hatchback. Formanů se vyrobilo 219 254
Skoda Favorit (9)
V letech 1988 až 1995 bylo vyrobeno 783 167 Favoritů s pětidveřovou karoserií. Na silnicích jich je stále méně

Plány na vůz moderní koncepce připravovala československá automobilka AZNP vyrábějící vozy pod obchodní značkou Škoda už od počátku 70. let. Tehdy v rámci příprav dvou modelových řad vznikly prototypy Škoda 720 a Škoda 760. Zatímco Škoda 720 měl být větší a luxusnější vůz, Škoda 760 měla nahradit řadu Š100/Š110 se zastaralou koncepcí vše vzadu.

Doporučujeme: Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté

Na Škodě 760 bylo zajímavé, že se na jejím vývoji měly podílet východoněmecké automobilky Wartburg a Trabant. Měla vzniknout společná platforma a motory, každá z automobilek pak měla mít pouze vlastní karoserii. Nakonec celý projekt padl pro nedostatek financí a ohromnou logistickou náročnost.

Projekt kompaktní předokolky ale ve Škodě nazapadl, právě naopak. Inženýři vývoje věděli, že současná produkce je neudržitelná a je potřeba zásadně modernizovat na celoevropský standard, zejména pokud chce být Škoda konkurenceschopná i v zahraničí. Na konci 70. let se začaly hledat nové cesty a v roce 1981 vznikl první prototyp s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Škoda 780/781 vlastně byla přepracovanou verzí jednoho z prototypů Škody 760.

Skoda Favorit (4)
Postupně vznikaly různé verze, například na základech Formanu se vyráběla tato minidodávka
Skoda Favorit (5)
Oblíbený byl pick-up, který pomáhal rozjíždět svobodné podnikání v 90. letech

Tak se začal rodit technický základ budoucího produkčního modelu. V roce 1983 už byly hotovy čtyři prototypy a v březnu vedení automobilky pověřilo Ing. Petra Hrdličku vedením vývoje. Vývoj ale obnášel nejen design automobilu, ale vlastně kompletní přípravu továrny na výrobu včetně plánování logistiky. Navíc měl být vůz hotový do konce roku 1985.

Doporučujeme: „Favorit vypadal na pořádný průšvih,“ vzpomíná konstruktér Petr Hrdlička

Škoda hledala designéra, který jim navrhne pohlednou a moderní karoserii. Giugiaro po nezdaru projektů Š720 a Š760 další spolupráci odmítl. Nakonec ale souhlasil Bertone, který velmi brzy připravil několik skic a návrhů designu karoserie a interiéru. Vedle hatchbacku a kombi navrhl také zajímavé kupé a fastback. Ty se však do sériové výroby nedostaly.

Postupně vznikaly další návrhy, například se zamýšlel sedan či zvláštní dodávka připomínající koncepcí pozdější Roomster. První maketa v měřítku 1:1 se stačila zhotovit na úplném konci roku 1984. Už bylo ale jasné, že se výroba do roku 1985 nerozjede. Problémem byl totiž také motor.

V roce 1983 byly zavedeny nové celoevropské emisní normy a především přechod k bezolovnatému palivu a katalyzátorům. Starý motor ze Škody 120 by požadavkům nevyhověl, ale na vývoj nového motoru nebyl čas a peníze. Přepracování původních návrhů motorů pro Škodu 720 také nepřicházelo v úvahu, takže Škoda vlastně jen modernizovala motor pro Škodu 120 pro použití bezolovnatého paliva. Dostal odolnější písty, nový typ karburátoru a počítalo se i s katalyzátorem a vstřikováním paliva. Na vývoji se podílelo třeba i Porsche, které připravilo uložení motoru v karoserii. Na snížení hluku a vibrací se kladl velký důraz.

Skoda Favorit (32)
Roadster MTX byl nezávislý produkt samostatné firmy. Vzniklo jich jen 150, Škoda s nimi neměla nic společného
Skoda Favorit (20)
Škoda 781 Tremp je jedním z nerealizovaných prototypů. Tento vznikl v roce 1989 a zkoumal možnosti úprav karoserie

Škoda prováděla intenzivní jízdní a zátěžové zkoušky od roku 1984 a později přibylo i porovnávání s konkurenčními produkty, jako byl třeba Fiat Uno nebo Volkswagen Golf. Bylo také rozhodnuto o obchodním označení Favorit. Poprvé byl novým vůz k vidění na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1987. Představení radikálně nové a na svou dobu moderní a pohledné Škodovky způsobilo dramatický propad zájmu o vozy řady 742, především v zahraničí.

Škoda Favorit nejprve jezdila v testovacím režimu ve vybraných státních institucích, první vozy se k zákazníkům dostaly zhruba v polovině roku 1988. Tím to ale pro škodovku neskončilo, naopak začaly těžké časy. Především se ukázalo, že společnost je bez prostředků. Už před revolucí se začal hledat zahraniční partner.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

Ve hře bylo několik možností, zvažoval se koncern General Motors nebo BMW. Nakonec se na stůl dostaly pouze dva reálné návrhy. Od Renaultu (který od Škody již v minulosti kupoval technologie, například tlakové lití hliníkových bloků motoru) a od Volkswagenu.

Říká se, že německá automobilka měla o Škodu enormní zájem právě díky Favoritu a jeho úspěšně dokončenému vývoji v nelehkých podmínkách. Favorit byl ve své době opravdu dobré a plně konkurenceschopné auto i na západě. Nebyl to luxusní kočár, ale na mnoha trzích hrál úspěšně roli nejlevnějšího prodávaného automobilu. Pro prodej škodovky Volkswagenu ale rozhodl především fakt, že VW slíbil zachovat vývoj, investovat do dalších modelů a nepropouštět.

Ze Škody se tak díky tomu nestala jen bezejmenná montovna zahraničních aut jako z mnoha automobilek východního bloku, ale zcela soběstačná, zisková a respektovaná automobilka, která patří mezi nejvýznamnější hráče v automobilovém průmyslu na světě. Vždyť znalosti jejího technického vývoje využívá celý koncern i dnes.

Retro na neděli: Škoda Favorit je malý zázrak východního bloku
Ohodnoťte tento článek!
4.45 (89.04%) 197 hlas/ů

59 KOMENTÁŘE

  1. Jo, Favorit to byl vůz. Nezapomenu na to, jak si ho ten blb, náčelník NVU Minkovice v r.88 privezl. Pýřil se jak páv, kretén jeden.

  2. Jo,Favorit byl v té době veliké zjevení… ale jen ve východním bloku. Tam v podstatě neměl konkurenci a bylo to asi nejmodernější auto. Ale oproti tehdejší produkci západních automobilek byl deset let pozadu. Ale i to byl vlastně úspěch oproti Š 120, která byla v tomhle ohledu pozadu o nějakých 30 let. Teď už je Škodovka někde jinde. Sice vyrábí šedé myši, které nijak neoslní,ale aspoň prosperuje a i když jí nemám rád,tak jim to přeju.

    • O něco pozadu asi byla,ale ne o mnoho.Zkuste konkretizovat v čem konkrétně a hlavně neporovnávejte hrušky a švestky.Ve stejné třídě byl Golf 2.Bylo to auto tak markantně lepší??? Říkám bylo,ale jen o chlup.Škodovka je někde jinde,pokud jste si nevšiml jsme o 30 let dále a i bez ovládutí VW by se už vyrábělo něco jiného.Neberu lidi,kteří píší,že by to zkrachovalo,jak to vědí?Chtělo to začít makat,ten základ tam byl,automobilka by se z toho vyhrabala,jen by to déle trvalo.Automobilka dnes prosperuje,ale zisk odchází do Německa,placení daní našemu státu si dovedu představit,zaměstnává naše lidi za třetinu obvyklých mezd u nich,bez výhledu na zlepšení- je tohle úspěch ?

        • Ve všech směrech umí napsat každej blbec,buďte konkrétní.Když se začaly do Felicií dávat VW motory,zjistili jsme,že to takový zázrak nebyl.

          • Golf mel podobny ale lepsi podvozek. Kvalitnejsi tlumice, vyladenejsi elastokinematiku naprav, mensi svetlost, tim padem nizsi teziste. Byl o dost tissi a vse v nem kvalitne fungovalo. Nemel sterace jak na heraku, vyborne fungovalo topeni, pristroje srovnani vubec nesnesou. Mel vyrazne tuzsi karoserii. Jizda v nem pri 130 byla prijemna. Ve Favoritu to bylo utrpeni. Mel lepsi brzdy a prakt. vsechno. Favorit mel lepsi jen jednu vec. Svetla. Svitil perfektne. Mohl bych pokracovat. Bylo to dost konkretni? A vite co to byl Vw Golf G60? 160koni/1050kg. Staci?

          • Pane Petr. Toto všechno zní logicky a uznávám že na tom něco bude. Už jsem toho tu popsal na téma dost. Jednu věc, porovnání zaslouží poslední ročníky Favoritu, protože ty první Fáčka byla taková, jak zde vyzvedáváte klady. Vojnoval jsem jako řidič v ročníku 98-99, jezdil jsem obyčejným bílým Favoritem, tušim označení LXi. Byl to ročník 94, černý interiér, poslední vyráběný ročník. Motor1,3 stříkačka jednobodová BOSCH, 40 kW. Najezdil jsem za třičtvrtě roku kolem 40000 km. Podotýkám, nikde mě to nenechalo za celou dobu. Uznvám, 40 kW neni moc, takže slabý motor. Takže myslím že mé zkušenost s Fáčkem jsou dostačující. No Golfa měl hospodský u nás v dědině. Nebyl o moc starší, nevím jestli to byl karbec nebo taky vstřikování, ale pravda, byl trochu tižši. Ale tady bych asi skončil, s Fávem se mi pohodlně upalovalo i ve 140. Se stěrači jsem neměl nejmenší problém, vše po celou dobu mého používání kvalitně fungovalo taky. Nad 90 mi ten Golf přišel trochu nestabilní narozdíl od Fáčka, navíc tam něco cinkalo a mlátilo od podvozku. Palubku měl hežčí Golf, ale přístrojový štít z budíkama se mi teda o dost líbil víc ve Favoritu. Golf ale taky nesvítil špatně, teda na dálkové. Lepší než favorit nesvítílo ale už nic. Hospodský se v tom čas od času vrtal, byly nějaké závady a jednou jsem pro něj musel do Prahy a přitáhnout dom, mojí v té době Š-110 LS. Ale záleželo asi na konkrétním kusu a jak se o něj kdo staral. Ten vojenský Favorit byl asi třikrát za moji působnosti na kontrole v servisu, ale nikoli z důvodu závad. Nevím co s ním dělali konkrétně, ale tím jak se používal, měl velký kilometrový nájed za strašně krátkou dobu. A tady je vidět, že když se o něco dobře staráte a na druhé straně zanedbáváte, tak i z „horšího“ Fáčka je lepšé kára jak Golf a vyjmenovené výhody se smáznou. Netvrdím že Golf je šlupka, kdybych měl na vojně místo zánovního Fáčka zánovního Golfa, tak budu mluvit jinak. Není to ode mne objektivní srovnání, Golf bude lepší, ale tady je vidět že mezi nimi nemůže být 10 let.

        • Tak asi Golf lepší o trošinku bude, konkrétné to byla II.genrece Golfu. Měl jsem spíš Škodivky, ale v obojím jsem se tak trochu šťoural. Golf mi přišel celkově slozitější než Fávo, možná lépe říci propracovanější. Ale to je tím, že Němci už jeli druhou generici a tam už měli vychytaný problémy. Že tehdy sammostatná Škoda aznp přišla s Favoritem, v podmínkách v jakých vznikala, tak to se to dá nazvat konkurencí aklobouk dolu. Protí Š120 velký skok. Ty auta se daj srovna, stejný předokolky, podobně vákonný motor, poskytlo to podobný jízdní vlastsi. Nemotejte sem Passaty ani GTI-čka, prostě co se dá porovnat. Obyčený Golf měl i obyčejnou 4-stupňovou převodovlu oproti Favoritu. Na druhou stranu Golf měl už teleskopickou řídící volantovou hřídel, pro případ větší nehody, to myslim ani Felda. Felda by se dala označit za druhou generaci Favorita a bylo už celkem propracované a spolehlivé auto, laciny na provoz.

      • Spoustu lépe udělaných věcí na Golfu oproti Favoritu už tu bylo jmenováno.
        Já bych přidal ještě takové nepodstatnosti,jako je výbava (otáčkoměr na přání místo hodin např.).
        To mi nepřijde,jako něco,co bych označil za skvělé… A to už nemluvím o takových věcech,jako centrální zamykání (ty woe na dálku,jo?), elektrický okna,klimatizace,automat… To vsechno byly věci, který do toho Golfa šly objednat… A co výběr motorů? Silnější,nebo slabší 1300? Nic jiného? Navíc zase tehdy už 30 let starej motor po x-té modernizaci s 3x uloženou klikou? Nenechte se vysmát…
        Já Favorita neporovnávám se současnou produkcí. Ale v době vzniku byl opravdu minimálně 10 let za tím Golfem (pokud jsme ho tedy tady vzali,jako srovnatelné auto).

        • Jistě, totiž Golf I.generace už se nějakou dobu vyráběl, možná právě těch 10 let. Dejme tomu, že byl asi rozdíl ve zpracování, v Německu si mohli dovolit trochu „více“, ve Škodě se vždycky šetřilo a koukalo se to spráskat co nejlevněji. Poslední Fáčka měla otáčkoměr taky, ty vrcholové verze měli běžně centrál a myslím že některá í okna v elektrice. Automat v Golfu nebyl v té obyčejné verzi, tam byl oproti Fáčku jen 4-kvalt. Porovnávejte, co se porovnat dá, a to výbava prostě neni. Ten „holo“ Golf nebyl žádný zázrak, to nebyl ani Favorit. Byly to stejný „plechovky“, pokud porovnám základní modely, 10 let bych tam neviděl. Dovoluji si podotknout, že obě ta auta ale vydržela víc, než třeba dnešní „skvělý“ nakopnutý H-čko z Nošovic. Jak tu někdo psal, nevoněná bída. Tady máte tu svoji výbavu, dokonce v základu, ale co s tím, když to pani musí už potřetí za rok tahat do servisi od parkoviště před Jednotu:-) Ptal jsem se jí, proč si nekupila 10 let starou Hondu když chtěla H-čko, uděla by Kauf. Dala mi za pravdu, že to už teď ví taky.

          • Ale já opravdu porovnávám jen to,co je porovnatelné… Pokud totiž porovnávate Favorita s Golfem, musíte ho porovnávat celkově. Ne jen socka Golf s prostě Favoritem celkově. Pokud srovnáte ty nejsocka verze, vycházejí výbavou podobně (kvalitou zpracování rozhodně Golf vede). Ale pokud bude mít člověk možnost si vybrat do auta víc výbavy,tak spousta lidí tu výbavu bude chtít (jasně,spousta lidí kupuje úplný holoty,ale naštěstí jich rychle ubývá- třeba i díky tomu Škodovka konečně pochopila, že auto bez klimy v základu už je skoro neprodejné)… A tahle možnost u Favorita prostě chyběla. A to byla jedna z věcí, která ho právě srážela o těch 10 let zpět.
            Osobně bych ho spíš přirovnal (abychom zůstali u toho Golfa) k jedničkovému…

          • Pane Hanz, když dovolíte budu si stát za svým. Když chci porovnat Fávo, tak ho musim porovnat se sockou Golfem, protože celkově Fávo bylo kvuli nemožnosti další výbavy jenom socka. To sem mužete zahrnout další výbavu u Golfu a i třeba Gti-čka a to nesmysl. Když porovnám Golfa socku první a druhé generace, byly to stejny plechovky a můžu je porovnat s Fáčkem. To jako když vedle sebe postavim holo Oktavku a top model se steného roku, tak ta socka bude o 10 let dole???… blbost, technicky jsou to naprosto totožná auta. Samozřejmě ta top výbava bude hodně té socce konkurovat. A tady jsem se vyjádřil nepřesně, když napsal o Fávu, že je konkurence schopné. Na druhou stranu jsem jasně napsal, že v zákaldu se technicky ty auta moc neliší a dají se srovnat. Škodovka prostě měla takovouto pitomou politiku, každou další jednu věc výbavy za příplatek. Oni měli za příplatek i natažení kabelů pro radio a to tam přitom nebylo. Jak ste správně poznamenal, už to škodovka pochopila, teda spíš ji k tomu přinutila konkurence. Ale mě je to celkem fuk, raději budu jezdit v 15 let staré Hondě se švihadlkama, než v nové i30-ce se vší tou výbavou. Když jsem kupoval Accorda, tak jsem ho chtě pouze s jediným motorem a to s K24A3. To že tam byl stupeň výbavy Executive jsem bral jako bonus a uvědomil jsem si to až po 14 dnech, že mam tempomat, střešní okno, digi 2-zone klimu, vyhřívané kožené sesle a spoustu dalšího. Technicky ale bude to auto vyspělejší i když v socce verzi než Okta s výbavou. Například taková malá potomůstka, když chci měnit olej, jsou tam taková malá dvířka na jeden šroub ve spodním krytu motoru. Toho si cením víc, než těch pitomejch koženech sedaček. Kamarád u Oktávky musí sundat celý ten spodní kryt motoru na osmy šroubech. Já si radši pořídím spolehlivé auto bez výbavy, než tu navoněnou bídu se vší výbavou v základu. A spolehlivý byl jak Golf, tak Favorit, ale ta výbava byla u Golfu taky za jiný prachcy. Ale pokud si chtěj lidi kupovat problém s klimou v základu, směle do to toho, Nošovice jedou na plné obrátky. Já mám jasno.

      • Vzdy zalezi jestli mate na tyto veci spise optimisticky nebo pesimisticky nahled. Vy jste ocividne spise pesimistou. Optimista by vam naopak napsal, ze firma, ktera je nejvetsim platcem dani v republice a prumerna delnicka mzda prekonava asi o 50 % celorepublikovy prumer v delnickych profesich, nemusi byt vnimana az tak cerne.

    • Nahodou favorit byl ve svý době výborné auto možná lepší než golf,eskort,peugeot 309,fiat uno..ale bohužel kvalita auta hodně jeho hodnotu srazila,vyrobily se kusy které jezdili 20let a kusy které vydržely 3roky,naštěstí to byly jenom mechanické vady dveří a podvozku co se týče motoru tak ten byl věčný,podle mě jeden z nejlepších motorů co skodovka měla.Kdyby byla vyrobená za jiných okolností než za komunismu tak favorit by byla špička samozřejmě v 80letech.

      • Souhlas,s náběhem výroby v r.87,hlavně v subdodávkách dílů a kvalitou byly obrovské problémy.Na tom je jasně vidět,že v roce 1970 nebylo možno uvést do sériové výroby Š 720,která neměla ani jeden shodný díl s tehdy vyráběnou Š1000.Fáma,která koluje dodnes že:,,nám to Rus zakázal“je fáma.I když jsem Sov.svaz nemusel,hlavní důvod byl,že jsme to v té době nebyli schopni vyrábět z finančních a kapacitních důvodů.Něco namalovat je věc jedna uvést to do výroby druhá.

        • Jo s tím se dá souhlasit, první Fáčka sice byly děsný vrzavý a uskákaný kostitřasy s dobrým motorem. Poslední „stříkačky byly už celkem držáci a celkově komfotnější. Co jsem se dočetl, z více zdrojů, tak problém za komárů byl v tom, že jsme tady neuměli vyrobit homokynetický kloub. Bylo ho teda nutné koupit ze zahraničí. Možmá by to i šlo nakupovat, ale kdo by to zaplatíl, za socialismu. Rusáci s tim asi nic něměli společného.
          Ve Š130 byla u posledních Rapidů nadvakrát lomená zadní poloosa se složitější nápravou, v podstatě nezavislé zavěšení. Ale životnost této technologie byla dost omezaná, rychle se to „vytahalo“ kola se prověsila do ohromného „A-čka“ a celé to za jízdy hučelo to jako ve vrtulové Dakotě. Byly to v podstatě všechno stejný „přepravovoadla“ na jedno brdo, Eskort, Golf, Peugeot. Já mám Hondu Civic z 95.roku, kupátko. Je to obdobně stejně složité auto jako výše zmíněná, ale nazval bych jako „skvělá“ hračka, ne přibliživadlo. Sice japonci z té doby trpěly na rez, zadní lemy dost, ale co motor, to klenot a držák. Ten výkon, kdo neskusil benzínovou atmosféru s proměnným časováním ventilů, tak NEVÍ, a bude si hájit svoji dehtovou Oktu, nic ptoti, není to špatná Škodovka, ale radši jsem si vzal k Civicu Accorda 2,4 atmosférický benzínový motor s proměnným časováním ventilu a proměnnou délkou sání. 200 tisíc nalítáno, rok 2003, emise jako nové auto, technik kroutil hlavou, výpis Readiness kódů z ECU „nula“ prostě žádná závada. Jo a dá se s tím jezdit poměrně svižně za sedm litru benlu, kdyby mě snad chtěl napadat nějáký vyznavač ropáku, a že jich tu je.

      • Palec nahoru pane, to jste trefil !!!! Kundaj ma nejubožejší reklamy. Neuveřitelně jde cítit ta závist. Prodeje hovoří jasně. Je jejich zbožným přáním se alespoň přiblížit….. Inu, je zdravé snít 😉 Kundaeeeee

    • Bylo to moje první auto a bylo super.Nikdy mě nikde nenechalo. Normální rodinné auto. Jezdilo ve sněhu,kopec nekopec. Nyní mám Felii a nedám na ní dopustit.

  3. Tenkrát ukazovali Favorita po kouscích,třeba jen blatník se světlem a lidi to doslova hltali,
    pak byly pořadníky,fronty.Byla to jiná doba,dnes kdysi naše automobilka chrlí jeden model za druhým a zajímá to málokoho,jen další nedostupná předražená přetechnizovaná a na servis náročná nudná obluda. A tak lidé jezdí v těch Fávech a Felách.Vozový park ani za toho socialismu nebyl tak zastaralý jako dnes,mj.to vypovídá o tom,kam jsme to za těch 27 let dotáhli.

  4. I já jsem se stal v roce 1991 majitelem Favorita 136L.Zklamáním byly jízdní vlastnosti protože jsem předtím měl Š 130Rapid, ale i tak jsem ho měl až do roku 2004 a vlastně zustal v rodině do dnes.

  5. Favorit byl daleko lepší, jako dnešní hyjundé, i30 to je jen naleštěná bída. A věřte, že to co snesl Favorit, či Filda, to hyjundé nedá i kdyby se posralo.

  6. Motorově dobrý a proti škodě 105,120 velký posun a jiné svezení ,ale jinak to byla poruchová hrkávka a hlavně ta karoserie ta hnila přímo před očima asi největší problém fáček.

    • Můžete mi prosím uvést příklady aut vč.zahraničních ze stejné doby produkce,která nehnila
      nebo jen minimálně?Pokud vím,antikor.úpravy ve větším měřítku začaly až po 90 roce,zinkování ap.

  7. Kup si brejle, když nevidíš v čem se jezdí, retro je pěkná vzpomínka a nostalgie i já jsem Š120 měl. Ale například do Chorvatska bych s Favem ani 120 již nejel.
    A staří vozového parku? Byly možná mladší, ale přiznejme si, které Skodovky by se dnešního průměru vůbec dožily.
    Já jsem za dnešní Škodovky rád.
    Pokud bych srovnal ceny vozů oproti platům, tak dnes si v tom poměru koupím podstatně lepší auto a jsem tomu rád, kam to za těch 27 let v tomto směru došlo.
    Zdravím všechny.

    • ,,Brejle“ si vem ty,ale hlavně zapoj hlavu,pokud to vůbec bude možné.To co vidíš na ulicích jsou většinou firemní auta,ty nejvíc jezdí a proto jsou co nejvíc vidět.Kde by se potom vzal ten průměr VP 16-17 let?
      Obyčejní lidé,kterých je většina musejí mít zákonitě podstatně starší vozy.O jakých platech píšete??? To je dost široký pojem,každý k penězům přichází různě,řada lidí i nepoctivě.Záleží kdo se k čemu dostal,kdo komu vlezl do prdele,kdo co rozkradl.Vy si kupujte Škodovky dál,já bych své poctivě vydělané peníze za to nikdy nevydal,dnes už Škoda nepřináší žádnou výhodu.Moje Felicie je poslední Škodovkou.

  8. Ono jich dneska moc nevidíte z prostýho důvodu. Všechny zrezavěly.
    Kdysi se říkalo, že Škoda Favorit začíná kvést sotva opustí linku. Stejnej problém měly i první generace Felicií, až s Oktaviíí konečně začali ve škodovce pozinkovat celou karoserii.

  9. Libore, Velice vzpomínám na Feldu1,6 super motor ale bylo nutno o trochu širší pneu, alespoň 175/5R13 aby to podvozek trochu zvládl.
    No já si vydělával vždy poctivě a kdo komu lezl do prdele, snad platilo hlavně za totáče, nevím jak jste stár.
    Nechci nikoho urážet ale dnes, stejně jako dříve byli a jsou lidé, kteří na auto nedosáhnou, to chápu.
    A co se týče ceny aut, tak jsem nemyslel pouze na Škodovky.
    Je dost jiných značek které mají vozidla, které jsou opravdu lacinější než v dobách Š120 oproti platu.
    I dříve se auta kupovali na půjčky a kdo tedy byl ochoten do vozidla investovat tak mohl.
    Moje první 120 za cca 48.000 začala po 3 letech hnít a má mzda byla cca do 2.400 brutto.
    Rád jsem cestoval a tak jsem byl do auta ochoten investovat. Také jsme museli pracovat nad rámec pracovní doby, ale ne stěžují si, jen konstatuji.
    Dnes bych to měl jednodušší. Cena vozidla/ průměrný plat.
    Přeji krásný den.

    • Karle,nenapsal jsem,že přícházíte k penězům nepoctivě.Na ,,obohacení“německými motory po fůzi s VW si pamatuji.Hodně lidí si tenkrát myslelo,jak jsou tyto motory lepší a chtělo si za ně připlatit.Pro Felicii byl před fůzí vyvinut motor Škoda 1600 OHC s blokem ze slitiny hliníku.Po vstupu VW byl tento motor shozen ze stolu a do Felicií a pak i Octavií montován výběhový,zastaralý litinový motor VW1.6,který byl moc těžký a ve Feliciích odcházely předčasně prvky nápravy.Měl jen o pouhých 5kW více.Dost tam praskaly rozvodové řemeny,nebyla to dobrá volba.Motor VW 1.9 D byl už úplná katastrofa.

      • Jojo, souhlasím. „Naše“ česká hliníková 1,3 byl fak lepší než dosluhujíci 1,6 od WV. Pokud se nemýlím, tak tam byly hdroštely na ventilech, takdy dost častý a nákladný problém. Ale o malinko lépe to jelo to je fakt, a o těžkých 1,9D a nemluvým už, ikdyž prej to nebyl až tak poruchový motor.

  10. Škoda hovorit sem neměl na svou dobu jednoduchý primitivní da se říct i spolehlivý měl sem felunu vpodstatě kulatý hovorit ted máme ty koncernovy srace tři a furt se na tom něco sere a tím myslím octu tdi mk4 tdi a b5 tdi kdyz si vzpomenu na felunu ta jezdila nic nechtěla ta byla zlatá.Myslim kdyby skudku vzali do ruky konstruktéři a hned ji neprodali slavnému vw myslím myslim ze jsme mohli krásná auta. ale tahle debata je škoda slov

  11. Favorita mam dodnes je z roku 1990 pekny zachovaly neschnily.Je to takova koza,ale spolehliva nenarocna na udrzbu.A co se tyka Hnújdejū tak ty bych nechtel ani ZADARA.Fuj tajbl.

  12. Jardo p.
    mám jiné zkušenosti se Škodou a VW. Syn má Golfa staršího a bez potíží. Pouze provozní potřeby
    3 roky to létalo ÚL – Praha
    Já mám nyní Š oct 2.0 DSG, jiné auto bych snad ani nechtěl – snad mi to vydrží.
    A co se tyče Škodovky – tak bez peněz z VW by se asi tak daleko nedostala, jistě ne v tak krátkém čase. A to by ji zahubilo.
    Zdravím všechny.

    • Pane Karle,teď je mi jasné,že jste jasnovidec,chci se k Vám objednat na zhodnocení let minulých ve stylu-coby kdyby,ale hlavně potřebuji předpovědět,co mne čeká,abych se vyvaroval případných chyb,kolik by tato konzultace stála?Děkuji

  13. Libore nechme toho, i já psal svůj názor.
    Pokud máte jiný tak OK, jen asi nevidíte jak se to vše kolem rychle mění a pokud některá automobilka z východního bloku nesehnala dobrého kupce tak – které jsou na tom tak dobře jako Škoda? Myslím ze žádná, na to nemusím být jasnovidec.
    Na netu je přeci těch článků od fundovaných osob dost, stačí je vnímat.
    I já věřím českým technikům, ale ekonomika je přeci jen další obor, bez kterého nejdou sebelepší věci dnes realizovat.
    Možná jsme se dostali v této debatě úplně nějak jinam.
    Krásný den.

    • Ano nechme toho,na závěr napíšu jen to,že se většinou nejedná o mé názory,ale fakta,zatímco Vy uvádíte jen nějaké předpoklady.Nezajímají mne ostatní automobilky vých.bloku,kde je zaručeno,že bychom tak dopadli?Vaše úvaha je asi taková,jako kdybych myslel-Soused se svým podnikáním zkrachoval,tak já se na to vykašlu,protože bych dopadl jako on.Zdánlivě fundované osoby tady vládnou od 90 roku a ten stát je v dost bídném stavu.A je Škodovka náš úspěch?To těžko když nám nepatří.

  14. Já jsem měl několik 100 a Rapidů,teď se tluču do hlavy že sem je kdysy dal do šrotu. Teď máme favorita jako náhradní auto,vyvařil sem prahy a lemy(klasika) a jezdí jak víno. Horší je to s motorem, protože je řízený počítačem a nejde na tom nic udělat. Jinak sem přešel na staré offroady,bez počítače,vše manuální, vše si opravím sám a ne ty nenažraný servisy který neumějí vůbec nic jen napíchnout na diagnostiku a vyměnit díl za nový a předražený. Nový auto bych si v životě nekoupil,za prvé na to nemám, protože pracuju rukama a za další je jedno hnusnější než druhý a až vyhraju tak starou ameriku s pořádaným motorem a ne ty sračky HTP,TSI apod.Ted už ani ta naše Škoda není naše,všechno je to Němec, všechno rozprodali a rozkradli a nejvíc mě může nasrat ta reklama na český kombík hjudeejjj. Když sem nějaký debilové naserou cizí fabriky, protože je tady pro ně levná pracovní síla tak to je pořád Korejec a český na tom tak možná mozoly.

  15. Ještě bych dodal, jako podobnou příhodu s velmi dobrým koncem bych viděl nákup značky – továrny Barum ňemeckým Continentalem.
    Přeji všem krásný den.

    • Ok, ale proč se na trhu objevují pneu (údajně originální Barumky . ?!?. .) které pocházejí z nejmenované nejlidnatější dálnovýchodní země ?!? Včil mudruj, pane Karle . . . A nikdo nezkoušejte tvrdit, že to není pravda (bohužel…) Že by to byla součást obchodní politiky zmiňovaného německého koncernu, co Vy na to ?

  16. Škoda Favorit, děs běs a smrt v očích. Nedat na přední nápravu stabilizátor a vzpomnět si na něho až u filcky 1,6 mluví za vše. Poslední dobré auto co ze škodovky vyjelo je Škoda 130 Rapid, jízdní vlastnosti o o pět levelů jinde než fanoš.

  17. Mel jsem taky faforita 135 L.A bylo to po motorove strance skvele auto.A na udrzbu nenarocne auto.Az na karoserii,ktera hodne trpela na korozi.Jinak jsem byl s autem velice spokojeny.

  18. Tak favorit měl konkurovat základním verzím „západních“ aut áčkového segmentu…

    Když to srovnám tak třeba ten vychvalovaný golf 1,3 měl v základu 55koní, 4st. převodovku a tři dveře, ostatní výbava nula…

    Favorit byl o 10k silnější, měl 5st. převodovku a pět dveří… výbava obdobná…

    V kabině je trochu prostornější favorit, golf má zase větší zavazadelník….

    Takže to byla lepší nabídka pro běžného uživatele obyčejného auta, který by se dneska rozhodoval mezi polem/ibizou/puntem/fabií/cliem/208 v holobytu a mezi sanderem/loganem… kdy za podobné peníze dostanou o něco lepší prostor, výbavu a osvědčenou spolehlivou techniku, recyklovanou z výběhových řad…

    Nevýhodou je absence nějakých vyšších verzí, které ale zákazník o obyčejné auto nežádá…

    Ano golf GTI byl ve zcela jiné dimenzi… ale s tou základní 1,3 neměl moc společného a stál taky jiné peníze…..

    Agregát favoritu je dobrý, jeho výkon byl ve své době poměrně slušný a proti zmíněným konkurentům i vyšší a životnost při slušné péči je nějakých 400kkm, což je OK, ohledně jízdních vlastností? je třeba si uvědomit, že je to obyčejné levné a jednoduché auto, podle toho se chová, nicméně jízda po dálnici 130km/h není problém ani pro něj, pokud je auto celkově v OK stavu co do podvozku a majitel se nesnažil šetřit na pneumatikách… Ono třeba to Sandero bude to samé v bledě modrém, výrazný posun bych neočekával… Že světlá výška favoritu odpovídá dnešním SUV a některé předčí, bych nepovažoval za nevýhodu, ale spíš jako nutnost, kam měl být určen a ty větší náklony karoserie nejsou ani tam problémem té světlé výšky, jako toho že favorita ojebali o příčný stabilizátor, kterého se dočkala až felicie (podvozkově takřka shodná) ovšem ne každá, jen některé….

  19. Píšete, že s tím Sovětský svaz neměl nic společného, ale díky tomu k čemu došlo v roce 1948 a 1968, byla Škodovka tam, kde byla a ano v rámci podmínek se projevovalo odhodlání a šikovnost lídí, kteří měli ve Škodovce na starosti a vývoj a posléze výrobu Škody Favorit a jiných předchozích prototypů a modelů, nebýt komunismu a okupování naší země tehdejším Ruskem, měla by Škoda za sebou desítky let konkurenceschopného vývoje a výroby vyjímečných aut na, které bysme byli právem hrdi ,-)

  20. Kdo ví jestli, možná ano, možná ne, možná by byla v nějakém koncernu mnohem dřív….
    Nemá cenu vymýšlet co by kdyby byly v prdeli ryby….

    Stejné je to s motorkama… Se žehrá na to že Jawu a čz zabili komunisti…. a ono kdo ví… měli pěkné prototypy, ale ono vyrobit v nástrojářských podmínkách ve vývojce několik kusů je jiné, než to pak bouchat seriově za rozumné peníze….

    Když se podíváme kolem, tak od konce války do konce osmdesátých let ve zbytku evropy vychcípala většina motocyklových značek a zůstalo jen pár, takže je klidně možné že by to chcíplo taky a možná ještě dřív… Značka ČZ jede dál, jen se pokračuje v ostatní výrobě – odlitků, turbodmychadel, obráběcích strojů nástrojů, forem a dílů pro automotive – motorky nikdy nebyly jediný produkt a fabrika žije soběstačně dál, jen nedělá motorky… S jawou to je horší, ta sice sem tam nějakou motorku udělá, ale neuživí se tím a chřadne dál…. To že se montují cizí motory není ten problém, protože motory nakupovali už 20 let před revolucí, kdy jim veškeré motory pro seriové motorky dodávala ČZ, stejně tak náboje, brzdy, tlumiče, vidlice (Čz-blatná, Čz-Březnice atd…)….

  21. NA TU DOBU SUPER KARA.dNESKA SI NENI CO VYBRAT SAMEJ SRÁČ HLAVNĚ HYUNDEEE A ŠKODA,TO NEJSOU AUTA PRO LIDI .sTOJI TO MAJLAND A SERVIS HRUZA

  22. Auta nestojí majlant, naopak jsou dostupnější než tehdy…. průměrná mzdy v době výroby favortiu byla cca 3500kč, jeho cena byla skoro 100 000kč, takže bylo potřeba cca 25průmerných platů na jeho zakoupení….

    Dnes je průměrný plat cca 25000kč a následník favorita – tj základní verze fabie stojí 220 000kč, takže je potřeba 9 platů….

    Kdo měl tehdy na favorita, mohl by mít dneska auto o třídu výš se 150k motorem, v plné výbavě, nebo o dvě třídy výš ve výbavě základní….. tzn. když zůstaneme u škodovky tak našláplá Octavia, nebo základní Superb

  23. Trochu jsem pročítal diskusi. Začínal jsem jezdit se Š 110 L, a když jsem si koupil ojeté Fáčko, byl to setsakra rozdíl, a když začalo po 15 letech rezavět, jako vlastenec jsem podporoval české produkty i dále a proto jsem také zůstal následně u Feldy Sport line, která ještě stále jezdí, ale už po 18 letech začíná také trochu rezavět, ale motoricky stále super. Nyní mám novou Fabku III s DSG, a zatím jsem naprosto spokojen. Ano posun v technologiích je znát, ale nejde srovnávat. Ale máte pravdu v reklamách, H z Nošovic není nejlepším českým kombíkem.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: