Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté

  • Škoda 720 se měla začít vyrábět v roce 1970 ve čtyřech verzích

  • Projekt počítal s výrobou 100 000 vozů ročně

  • Velká část produkce měla jít na export na západní trhy

  • Za příplatek se počítalo i s ABS, automatem nebo vzduchovým odpružením!

Kam komunistické centrálně plánované hospodářství svou ocelovou pěstí dosáhlo, tam rozsévalo bídu s nouzí, útrapy, bolest a smrt. Šedesátá léta vypadala jako doba uvolnění, rodily se nové nápady a zdálo se, že ani ta „železná opona“ nebude stát vždycky. Stačí se podívat na tehdejší kinematografii. Dokonce vznikaly filmy, které tehdejší společenské zřízení parodovaly.

Jistý nádech k lepším zítřkům cítila i československá automobilka AZNP z Mladé Boleslavi, která vyráběla jedinou řadu „volně dostupných“ osobních aut pod obchodním názvem Škoda. Už v roce 1959 vznikl pod vedením ředitele AZNP Josefa Kadeřávka jakýsi soubor technických podmínek pro vznik nové luxusnější modelové řady. Z tehdejší vyvíjené „tisícovky“ měl být levný vůz, projekt označovaný jako Škoda 1500 mělo být honosnější auto.

Prototyp Škoda 720 (21)
Prvotní návrhy designu nebyly přijaty vedením pozitivně. Tyhle tvary ale byly ve své době moderní (zdroj: Archiv Škoda Auto)
Prototyp Škoda 720 (11)
Finální design vtisklo prototypu studio ItalDesign. Škoda 720 působí i dnes velmi elegantně (zdroj: Archiv Škoda Auto)

Projekt počítal s tím, že se výroba rozjede v roce 1970 a ročně se bude vyrábět 100 000 vozů větší modelové řady s rozvorem minimálně 2500 mm. Zajímavé je, že v prvotním návrhu na samotném konci padesátých let se pracovalo s termíny jako samonosná karoserie, koncepce transaxle s převodovkou u zadní poháněné nápravy a hliníkový řadový šestiválec. Je vidět, že nápady a snahy v tehdejším vývoji a vedení značky Škoda byly.

Čtyři varianty

Nicméně k původním plánům na výrobu luxusnější a větší modelové řady se československá automobilka vrátila až v polovině šedesátých let, kdy se konečně podařilo dokončit modernizaci továrny v Mladé Boleslavi a výroba nového lidového modelu Škoda 1000 MB již běžela naplno. Na stole se objevily čtyři základní možnosti, ze kterých se mělo vybírat.

Nový lehký motor OHC
Motoráři připravili pro Škodu 720 zcela novou řadu čtyřválcových pohonných jednotek s rozvodem OHC. Model Š 1250 měl objem 1236 cm3, výkon 51,5 kW (70 k) v 5500 min-1 a točivý moment 97 Nm v 4000 min-1. Motor pro Š 1500 měl objem 1498 cm3, výkon 62 kW (84 k) v 5500 min-1 a točivý moment 121 Nm v 3500 až 4000 min-1. Dokonce se zkoušela i varianta 1,8 l o výkonu 70 kW (95 k), která měla být určena pro sportovní kupé.

Dokument „Alternativy řešení výhledového typu NOV II“ prezentoval typ PP 020 s motorem OHC vpředu podélně a pohonem zadních kol. Označení PP 024 měl projekt s motorem OHC vpředu podélně a pohonem kol předních, označení PP 009 pak nesl prodloužený koncept s upraveným motorem vycházející ze Škody 1000 MB a PP 011 byl vlastně koncept „tisícovky“ s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Rozhodnuto bylo o variantě PP 020, která již dostala označení Škoda 720. Pro výrobu se počítalo s obchodním označením Škoda 1250 a Škoda 1500 podle zdvihového objemu motoru, případně podle výkonové varianty. Souběžně s větší Škodou 720 běžely také přípravné práce na kompaktní model Škoda 740, který měl nahradit „tisícovku“ v roli lidového auta.

Prototyp Škoda 720 (32)
Pro Škodu 720 se počítalo s novou řadou čtyřválců s rozvodem OHC. Vrcholný měl dosahovat výkonu až 95 koní (zdroj: Archiv Škoda Auto)
Prototyp Škoda 720 (25)
I design interiéru byl ve své době moderní. Exportní verze měly mít za příplatek také klimatizaci (zdroj: Archiv Škoda Auro)

Zatímco prvotní návrhy karoserií sedan, tudor (dvoudveřový sedan) kombi a kupé vznikly na domácí půdě za účasti Josefa Brokeše, Milana Strejčka a Jana Žáčka, bylo to především italské studio ItalDesign, které navrhlo konečný design a pomohlo sestrojit první prototypy moderních karoserií. Tým italských designérů pod vedením samotného Giorgetta Giugiara vycházel z prvotních návrhů od Brokeše a Žáčka. Nakonec velice elegantní a dynamicky vyhlížející nadčasový automobil.

První jízdní zkoušky prototypů začínaly už v roce 1967. Naplno se však rozběhly v roce 1968, jak postupně vznikaly jednotlivé karoserie. Bylo nutné především odladit zcela novou koncepci pohonu a podvozku s nezávislým zavěšením. Testovaly se i různé varianty nového motoru s rozvodem OHC.

Sice se už vědělo, že původní termín v roce 1970 se nestihne, ale i tak se počítalo s tím, že se výroba rozběhne v létě 1973. Sedan se měl vyrábět v Mladé Boleslavi, kombi ve Vrchlabí. V roce 1974 mělo pak ve Kvasinách naběhnout do výroby kupé. Dokonce byl připraven i ceník. Základní Škoda 1250 s dvojicí světlometů měla stát 30 000 Kčs, výkonnější a luxusnější Škoda 1500 se čtveřicí světlometů 35 000 Kčs. Výrobní náklady na jeden vůz byly spočítány na zhruba 25 až 26 000 tehdejších československých korun.

Osud nadějného a vlastně dokončeného prototypu elegantního vozu střední třídy se začal naplňovat v polovině roku 1970. Automobilka AZNP žádala od vlády zvýšení finanční podpory, neboť hrozilo, že se projekt zpozdí a výroba začne nejdříve v roce 1975. A to by bylo vlastně už ke konci životního cyklu tehdejšího projektu.

Ve výbavě automat a také ABS
Pro Škodu 720 se uvažovalo o rozšíření výbavy o několik značně moderních prvků. Předně se počítalo s montáží ABS za příplatek, čímž by automobilka zcela předběhla dobu. Masového rozšíření na „západě“ se totiž tento brzdový systém dočkal až v polovině 80. let. Počítalo se i s třístupňovou automatickou převodovkou, klimatizací a dokonce vzduchovým odpružením. Všechny tyto prvky byly zamýšlené hlavně pro export na západní trhy.

Obavy automobilky byly oprávněné. Projekt Škoda 720 totiž vznikal s cílem vyvážet vůz na západní trhy. Měla to být chlouba a výkladní skříň tehdejšího socialistického automobilového průmyslu, ze které by si i na západě lidově řečeno „sedli na zadek“. Skutečně, na přelomu 60. a 70. let by takové auto v tehdejší západní konkurenci mělo velice dobrou šanci na úspěch. Technologicky se totiž jednalo o značně vyspělý produkt.

Definitivní konec

Jenže v dubnu 1971 rozhodla komunistická vláda jinak. Projekt Škoda 720 si vezmou na starosti tehdy ještě neexistující Bratislavské automobilové závody (BAZ) a mladoboleslavský AZNP začne pracovat na lidovém voze spolu s východoněmeckým Trabantem a Wartburgem. Tím byl osud prakticky hotového projektu vozu střední třídy zpečetěn.

Prototyp Škoda 720 (35)
Vyrábět se mělo i dvoudveřové kupé. Design od Giugiara značně připomíná prototyp Tatry 613 Vignale (zdroj: Archiv Škoda Auto)
Prototyp Škoda 720 (16)
Absolutním vrcholem nabídky Škody 720 měl být fastback pro export s motorem 1,8 l o výkonu 95 koní (zdroj: Archiv Škoda Auo)

Přesto pořád žil malý plamínek naděje, pokud se brzy začne u Bratislavy stavět továrna. Ale v únoru 1972 vláda rozhodla o pozastavení projektu. Usnesení vlády z listopadu 1972 pak další práce na Škodě 720 automobilce AZNP vlastně zakazuje a přisuzuje jí povinnou spolupráci s východoněmeckými automobilkami. Stavba továren automobilky BAZ začala až v roce 1974. To už byl projekt Škody 720 u ledu.

Zpětně lze jen těžko hledat skutečnou příčinu zániku projektu. Je ale pravda, že kvůli novému modelu by musela automobilka znovu pracně a draze předělávat výrobní zařízení. Přitom teprve v polovině šedesátých let prošel závod v Mladé Boleslavi modernizací. Zdá se, že projekt Škoda 720 byl na svou dobu a především místo vzniku až příliš ambiciózní.

Jenže zatímco československé filmy parodující tehdejší komunistické zřízení mohly po revoluci na začátku devadesátých let znovu bavit obecenstvo, vytahovat projekt automobilu, který technologicky spadal do konce šedesátých let, smysl nemělo. Škoda 720 tak zůstává nesplněným snem fanoušků značky o socialistickém „BMW východního bloku“.

Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.9%) 362 hlas/ů

86 KOMENTÁŘE

  1. Velká škoda, že to soudruzi zatrhli. A ono toho bylo daleko víc, co zatrhli. Oni totiž soudruzi z Kremlu nemohli připustit, aby jakákoliv jejich satelitní země měla něco lepšího než velký CCCP.

    • Ten článek je o zvratkách a ty tu píšeš také pořádný blbosti.Tohle byla věc RVHP a jediný co je na těch blábolech faktem je že ty linky by se musely předělávat

      • Tohle byla věc RVHP. Ano, ale kdo rozhodoval, co kdo bude v RVHP vyrábět? Moskva! Nebo myslíte že Východní Němci byli nějací milovníci dvoutaktů nebo, že by se svou tradicí nic lepšího nesvedli? Mohli leda zvětšovat karoserii – Vartburg Combi, to byla tragedie, když jste to naložili a jeli do kopce. Holt napadli SSSR a prohráli, tak směli vyrábět jen prdítka. Silnější vozy se směly vyrábět jen v Sajůzu (Volha, Žigulík, Moskvič). Střední vozy vyráběly ostatní vazalské státy (Škoda, Polonez, Dacia). Pokud někdo zmíní Tatrovky – to bylo jen papalášfáro, prostému lidu neprodejné.

        • Podle mě jeden z důvodů byl vlezdopr*elizmus tehdejší normalizační garnitury k velkému rudému bratrovi, Š720 by byla lepší než žigulíci, a to nemohli dopustit.

      • Jako voják základní služby jsem viděl tu škodovku s motorem 1.500 kubíků a předním náhonem v létě 1969 testovat na letišti v Mnichově Hradišti a to již sověti to krásné auto zakázali z důvodu že měli Žigulíky a Poláci toho Fiata.

  2. Nic jiného než pindy starého zbrojnoše. Vydávat studii za téměř hotový automobil připravený k výrobě je sprostý amaterismus.

  3. Byl to jenom prototyp nic víc.těch bylo spousty.embaso bylo hezčí a život v komunismu také.já jsem se měl dobře

    • Hňupe línej prašivej. Jestli jsi se měl za bolševika lépe než dnes, tak jsi musel být práskač, udavač, a patolízal největšího kalibru. Jestli se dnes nemáš o 100% lépe než v té zvrácené době, tak to musíš být hodně velký neumětel a líná veš. Nesnáším takové primitivy, jako jsi ty. Nejspíše jsi člověk úplně o ničem a naprosto zbytečnej, když se neumíš postarat ani sám o sebe, že musíš v dnešní době vyzdvihovat prohnilej komunismus. Odlož lahvoně, jdi do koupelny k zrcadlu, podívej se sám sobě do očí, a řekni si, co děláš pro to, aby jsi se měl líp. A jestli budeš takovej frajer, že sám sobě přiznáš, že pro to neděláš vůbec nic, tak si začni tu tvojí bídu vyčítat jenom sám sobě.

      • Obyčejně článek přečtu a nereaguji na něj. Ale tolik nenávisti a pohrdání člověkem v jednom článku, který chválí minulou dobu nemůžu přehlédnout a nenapsat vám, že jste nemocný člověk a měl by jste se léčit.

      • Co to meleš, blbe? Já se měl za bolševika taky dobře, nebyl jsem přitom ani v pionýru. Uměl jsem dělat a takoví se mají dobře za každého režimu. Dneska se mám taky jako prase v žitě, je potřeba makat, to bylo vždycky. Je teda fakt, že už dávno nežiji v té vaší vyloupené a rozkradené zemičce, plné hňupů a závistivých filcek, třeba se poser, Navrátile…

      • Jiří Navrátile, ubohým primitivem jste se tady ukázal být právě VY!
        Před zrcadlo byste měl urychleně napochodovat vy. A máte-li špetku soudnosti, urychleně vyhledat psychiatricou pomoc.

      • Komunismus není důvod vyzvedávat, ale tak hrozné to nebylo. Hlavně dnes chybí MORÁLKA u mladých lidí!

  4. Paní Žáková asi Daliborka upustila na hlavičku.Takové blbosti dokáží psát
    jenom ti co se udeřili do hlavy.Ti komunisti snad mohou i za to,že
    umřela Marie Terezie.

  5. Proboha komunisté to vůbec nezatrhli. Od prototypu k seriové výrobě je hrozně dlouhá cesta. To nejsou rohlíky. Kromě toho motor se moc nepovedl a měl malou životnost.

  6. Je dobře,že se autor článku nesnížil k uvedení mýtu,léta zažitého,že:,,nám to nepovolil vyrábět SSSR.
    Skutečnost je taková,že nebyly peníze na uvedení modelu do sériové výroby.Ještě nebyly splaceny půjčky v cizí měně na technologické vybavení výroby modelu Š1000MB a měl se realizovat tento,jak je správně nazváno ambiciózní projekt,protože nepočítal s ani jednou dosud vyráběnou součástkou.Nebylo v té době reálné zajistit subdodávky veškerých dílů.Tady je jasně vidět,že vyprojektovat,vymyslet,udělat prototyp je věc jedna a uvést to do praxe je věc daleko náročnější.Vždyť i s náběhem Favoritů byly problémy,kvůli váznoucím dodávkám dílů a to bylo prosím o celých 18 let později!

    • Ano, na realizaci nebyly peníze, protože jsme museli podporovat tzv. rozvojové země
      zadarmo)sovětskou armádu jen dočasně,vlastní zbytečnou armádu a silnou policii(VB), spoustu a spoustu funkcionářů s rodinami atd.

      • A to jsme tenkrát nevěděli,že to může být ještě horší.Dnes podporujeme taky vlastní zbytečnou armádu a navíc její zbytečné mise,NATO a skoro nefunkční policii,nespravedlivé zkorumpované soudce,politiky,EU,flákače různých druhů,nejvíce těch snědých atd.Vše rozkradeno,jako opičky montujeme v montovnách zahraničních vlastníků a divíme se,že máme po skoro 30 letech 1/3 až 1/4 platy než jinde,bez výhledu na zlepšení.

    • Libore, zákaz přišel z RVHP, kde si na základě toho, že si stěžovali Rusové, že by jejicj 1500 a 1600 Lady byly neprodejné. RVHP to zařádila přes naší vládu, která byla řízena pochpitelně UV KSČ a jí popdléhaly všechny ppodniky v republice. Máš se ještě Liborku co učit a zhánět si správné informace…..!

      • Tak Ládíku,informace máš bohužel mylné ty!Strach,že by Lady neměly odbyt je totální hovadina,protože je tenkrát nestíhali vyrábět!!!V celém vých.bloku byl v té době obrovský auto boom a byl obrovský hlad po autech,který nebylo možno výr.kapacitou jedn.zemí uspokojit.SSSR nestíhal vyrábět ani pro své potřeby,ani pro potřeby okolních zemí.Byly pořadníky.Autoprůmysl byl proto zrovna odvětví,kde nechával SSSR svým satelitům volné ruce.(např. licence Renault 12 pro Rumunsko-Dacia 1300)

  7. On se k tomu snad vyjadřoval Štrougal v pamětech nebo někde v článku, že ten projekt auta buď téhle škodovky nebo toho společnýho co se měl dělat s NDR zastavili když si spočítali, za kolik by ho museli prodávat. Tady se píše 35.000 Kčs uvažovaná prodejní cena v roce 1972. Nevíme, kde byl zdroj, ale ten Štrougal psal, že jim to vyšlo asi na 75.000 Kčs nebo ještě víc a to už bylo při průměrný vejplatě (1973 2.100 Kčs) hodně. Lidi si šuškali, že to zastavili z Ruska, ale prý to jen reálně zhodnotili u nás a řekli si, co chtějí dát lidem. Jestli auto, který stihnou vyrobit dřív za třetinu ceny nebo super auto, na který nikdo nebude mít. To už by bylo hodně, páč 75tisíc je pro rok 1973 32 průměrných platů, tj. dneska při průměru 23tisíc cca 740 tisíc. Superb combi v základu stojí dneska o 100 míň, mladejm rodinám by splnil požadavky a líbí se a stejně pro něj všichni hned neběží.

    Ono když vezmeme díly, ze kterých je smontovaná fabie tak nevím, plácnu, třeba to stojí fabriku jen 130.000 a prodávají ji za 229.000. Pokud by ale započetli náklady na vývoj a linku což jsou miliardy, tak se třeba v nákladech dostanou na 200.000.

    Druhej průšvih tehdejší doby byl taky absolutní nepružnost veškerejch firem, vždyť i projektanti favorita měli ten často uváděný problém, že byla z prvu neřešitelná komplikace kdo vyrobí volant z IPUR pěny, že jim pořád nabízeli do favoritu volant alá 60tý léta, hlavně aby nemuseli kupovat licenci na technologii v Itálii. Pak by se mohlo stát, že by to auto sice bylo od roku 1971 v prototypu, ale výroba by začla 1985.

    • nevím za kolik byla Fabie, ale prý:
      Š105 – výrobní cena cca 17.000Kčs (byl to jeden z důvodů proč Š100 nahradila právě Š105) / prodejní cena cca 56.000Kčs
      Š Felicia (90.léta) – výrobní cena cca 70.000Kč / prodejní cena cca 219.000Kč (včetně DPH)
      Netvrdím, že je to na korunu přesně…

    • Podle mně šlo o to že by si to auto mohla dovolit spousta lidí na západě což by dávalo smysl protože jak známo z jednoho filmu ještě raději než maminku mají komunisti rádi valuty, na našem trhu by to bylo cenou na úrovni žigulíka (uváděnou cenu také nepovažuju za reálnou) ale technicky daleko dál, to by mohlo nahrávat variantě o stopmutí z ruska.

  8. Typ 1250 za 30.000Kčs a typ 1500 za 35.000Kč? V době kdy Š1000MB/Š100 stála cca 44.000/46.000Kčs! Neblázněte to by lidové auto bylo dražší než „honosnější“! A dokonce by bylo pomalu levnější než Trabant! To by mne zajímalo, kde soudruzi redaktoři udělali chybu… …i když na druhou stranu, tenhle blábol neslyším poprvé.

  9. Větu, že plánované hospodářství rozsévalo bídu s nouzí, útrapy, bolest a smrt může napsat jedině člověk, který se nepodílel na tvorbě obrovských investic v hodnotě osmi bilionů Kč, které polistopadové vlády poslaly k ledu a navíc vytvořily bilionové dluhy, armádu nezaměstnaných, bezdomovců a morální marasmus. Naše kvalitní armáda se propadla na směšnou armádu, zdravotnictví na kořistnickou organizaci, zemědělská velkovýroba na nesoběstačné zemědělství a naše bezkoncepční školství stále ztrácí v mezinárodním srovnání. Prioritou plánovaného hospodářství byly velké investiční celky v jaderné energetice, strojírenství, vodohospodářství atd. a při tom lidé netrpěli bídou a nouzí jako mnozí trpí dnes. Ptám se, co vybudovaly světoborného polistopadové vlády ? Jak si může vůbec někdo dovolit plivat do tváře generacím, které celý život poctivě pracovaly a vytvářely hodnoty pro generace budoucí ?

    • a vytvářely hodnoty pro generace budoucí ? Opravdu? Měl jsem za to, že vytvářeli spíš vnitřní zadlužení. Denně jsem chodil do školy starou Prahou a ta se doslova rozpadala. Všude samé lešení, ne, že by se něco opravovalo, ale jen aby někoho nezabil kus padající omítky.

  10. Ten komunistický dobytek na co sáhl to zku…l,ale jak říkají ty komunistické hovada,dobře už bylo.

  11. Ahoj jen na p.Navrátila komunista byl-a můj děda i babička tzn.neházet do jednoho pytle jinak dostali nenávratnou půjčku na postavení baráku termin kolaudace dodržet tak se peníze nevraceli.Teď tyhle lumpove udělali stavebko ne 3500 příspěvek a pak to snížili a nic se neděje kradou a podváděj ví než komunistí.Podle vás hloupější lidi nemaj nárok na nic,chyběla tam definice.Dnes kdo krade a oblbuje nebo má známí tak se má dobře ((

    • Ale ta „nenávratná půjčka“ to bylo pro bolševiky a vrchnost. Platili my. Tak jak nyní dotace Babišovi.

  12. Dřív jsme lezly někam ruksakům a dneska všem Američanům co všechno svádí na terorizmus aby mohly vydrancovat všude ropu, Němcům co mas vraždily za války a nejvíc EU která nám poroučí co můžeme dělat ve vlastní zemi. Všechno rozkradeny žádná továrna nefunguje, a totalita  ted zakázaly kouření v hospodách protože si ti přála EU. Další zákon na schválení ohledně poctu nábojů v legálně nošeních zbraních. A co nám zakážou příště vycházet po desáté hodině. Za komunistu nebylo všechno v pořádku ale ted je daleko vetší bordel než za toho komunizmu!

  13. A zase se překrucuje pravda. O tento model zájem byl, ale nebylo ho kde vyrábět a byly potřeba díly ze zahraničí. Hřebík do rakve mu dalo to, že by se musela stavět nová hala. Byly obavy, že by při tomto zpoždění zastaral a byl by neprodejný.

  14. Článek o autě se zvrhne ve snůžku nadávek a urážek.Politika se vetře uplně všude a klasicky rozpůlí lidi na dve půlky…tlachání o tom že za komunistů byla kremrole lepší nebo že dneska máme otevřené hranice nezmění nic na tom že co bylo,bylo a nikdo to nevrátí.Člověk je tvor neponaučitelný…Byla to pěkná auta a škoda že nevyjela.To ale není důvod k nadávkám na Babiše nebo komanče…vše je o lidech a blb zůstane blbem.Takže je fuk kdo to zatrh,protože kdyby to byl levičák tak je úplně stejnej kujon jako pravičák…auta nejezdí tečka

  15. Oni vlastně apoštolové z Kremlu za asistence nohsledů v ČSSR zmršili vše, co bylo dobré a nadějné. Podporovali jen bídu, neštěstí, smutek a smrt. Jěště dotaz: Ve které rezervaci to soudruzi dnes žijí? Nebo že by stále ještě byli v parlamentu?

  16. O tom, že prostituce se dá dělat v každém věku a že má mnoho forem, se přesvědčíme i v tomto hodnotném článku. Proč když má autor hodnotit objektivně technické záležitosti, opíraje se o známá data a fakta, musí lézt do zadku sluníčkářům.
    Kolik bylo po převratu zničeno a rozkradeno technologických celků, jak stát podporuje rozvoj nejnovějších technických novinek, které umožňují zvýšit efektivitu výroby a platy zaměstnanců? Autor je pouhý patolízal.

    • Nejsem si jist zda efektivita výroby a ostatní podobné faktory se njak promítnou do platu zaměstnanců, minimálně ne těch na dělnických místech.

  17. Pořád stejé kecy co všechno bylo zatrhnuto! V naší svobodné, prosperující době je kde JAWA, ČZ, TATRA, AVIA? Nebyt němců VW, tak Škoda skončí jako Barkas Zástava, Trabant.

    • Dane, pro tvoji informaci VW koupila plně funkční výrobnu Škody, kde výroba konkurenceschopného modelu Favorit ve všech modifikacích přetrvávala až do r. 1995 a nestačila uspokojovat tuzemskou ani zahraniční poptávku. Takže ne nebýt Němců, ale nebýt nenažraných vlastizrádců, kteří rozprodali a rozkradli vše co se dalo, mohly všechny uvedené značky, ale i mnohé jiné v našich rukou vesele prosperovat. Např. letecký průmysl, jádro, zemědělské strojírenství, radiolokační technika, zbrojní průmysl atd., atd., atd.

  18. Komouši to zazdili,ale jak je vidět bílá rasa se nepoučí a ty sráče ve vládě drží stále,už dávno tam nikdo komu je nad 50 tam nemá co dělat a co vi hovna vylízaný děláte,stále je volíte…vyházet je všechny a začít znova…zasranej národe,proberte se a volte tak aby jste se nemuseli stydět za ty politické prasata kteří tam jsou desítky let a nikomu to nevadí,jen o tom kecáte a při volbách je volíte znova a znova…

  19. Nevím jestli vládli tady teď 30let komunisti,mam pocit že to byli kapitalisti tzn.že přijde nová éra kdo to bude ???? maj furt málo ))) máme tady český vůz Hiundai ))

  20. jirka a renek mají pravdu.co tady bylo vybudovano je prodano a rozkradeno za pomoci kapitalisty dramatika havla a zlodeje klause co toto zacali.dnesni pani v trom jen pokracuji a tezko je od toho někdo odstavi.pani nam tloustnou ze stálého sezeni ale pro lidi nic nedelaji.skodovky bylo skoda ale tisicka byla opravdu hezci.

  21. Stačí se podívat na D. Žáka. Mladý arogantní nenávistný odéesák nebo Kalouskův pohrobek, který nic nezažil. Nerozumí autům a jen plivá na minulost. Ono to chce vše hodnotit v širších historických souvislostech kdy se vše dělalo pro lidi. Kubík vody stál 0,60 hal, stejně jako hovězí polévka, nejdražší jídlo za 8,- Kč, nájem byl 60 – 160,- Kč/1 měsíc, nenávratné půjčky od státu na výstavbu domů byly
    60 000,- Kč (řadovku jste mohli postavit za 70 000,- Kč a rodinný dům okolo 100 000,- Kč, atd, atd.)
    A automobily? Zadání bylo jasné. Auto dostupné všem. Např. Škody 1000 MB potkávám dodnes. A herci jako Jiří Suchý měli drahé zahraniční automobily, strýček Jedlička vždy nejnovějšího Mercedesa, Werich jezdil v Tatře 603 (mezi námi dodnes báječné nadčasové auto). Uvědomte si prosím, jaký je to odstup let. Přeci 50. A to bychom byli již někde jinde. A plánovité hospodářství mají dnes i velké západní korporace a celé státy. Jak je, ale vidět, tak v prospěch normálních lidi to není. A automobily dnes? Stále se opakující modely na stejných základech. Nemohou předělat celou výrobní linku, že? Tak buďme prosím normální a ne nenávistní. Vše negativní co vyšleme se nám vrátí. A většinou tak jednají zakomplexovaní jedinci s neuspokojeným egem, kteří v životě nic nedokázali a zakrývají si tak svoji neschopnost. Tak přemýšlejme a buďme normální.

    • Co tu lžete? Mám vám poslat jídelňák z r. 1975? Plat stavebního inženýra s 5let praxí 1900 hrubého. Nejlevnější smažák s vař bramborem 8.50 v zaplivané putyce. Pivo desítka 2.50 a 5 kč Plzeň točené. Cigarety 8 až 10 a „ameriky“ za 20. Barevná TV 20.000 kčs. Zájezd Jugoška busem 3.500 kčs ale pod pultem. Hovězí svíčková 100 jčs kilo . Litr mizerného vína 20 kčs…Prášky Brufen 100 kčs krabička pod pultem. Benzín 5 kčs litr škodovka 81.000 kčs . Komunisté ve firmě jezdili na „montáže“ kdy k platu měli ROČNĚ 50.000 tuzex bonů v hodnotè 250.000 kčs…. kdo si to mohl dovolit? Když jste chtěl jet do Jugošky soukromě dávala se písemná žádost do banky na devizový příslib. Když ho cca 5% vyvolených poskytli, nusel ae žádat: závodní výbor SSM, závodní výbor KSČ a ROH, poté schvaloval vedoucí a ředitel podniku. Pak se šlo na vojenskou správu (všichni muži) a na SNB čili politickou policii kde schválili nebo neschválili. Vše muselo být kladné, jinak vám VÝJEZDNÍ DOLOŽKU NEVYDALI!!! Komu se líbil otrocký živit, ten si nezaslouží nic.

    • Co tu lžete? Mám vám poslat jídelňák z r. 1975? Plat stavebního inženýra s 5let praxí 1900 hrubého. Nejlevnější smažák s vař bramborem 8.50 v zaplivané putyce. Pivo desítka 2.50 a 5 kč Plzeň točené. Cigarety 8 až 10 a „ameriky“ za 20. Barevná TV 20.000 kčs. Zájezd Jugoška busem 3.500 kčs ale pod pultem. Hovězí svíčková 100 kčs kilo . Litr mizerného vína 20 kčs…Prášky Brufen 100 kčs krabička pod pultem. Benzín 5 kčs litr škodovka 81.000 kčs . Komunisté vyvolení ve firmě jezdili na „montáže“ kdy k platu měli ROČNĚ 50.000 tuzex bonů v hodnotè 250.000 kčs…. kdo si to mohl dovolit? Když jste chtěl jet do Jugošky soukromě dávala se písemná žádost do banky na devizový příslib. Když ho cca 5% vyvolených poskytli, musel se žádat: závodní výbor SSM, závodní výbor KSČ a ROH, poté schvaloval vedoucí a ředitel podniku. Pak se šlo na vojenskou správu (všichni muži) a na SNB čili politickou policii kde schválili nebo neschválili. Vše muselo být kladné, jinak vám VÝJEZDNÍ DOLOŽKU NEVYDALI!!! Komu se líbil takový otrocký život, ten si nezaslouží nic.

  22. Zde je vidět, jak ten „reálně-socialistický“ systém byl zoufalý a nefunkční. Nebyl schopen ani dotáhnout k finální výrově prototyp, který už byl skoro hotov a do kterého se vrazilo jistě nemálo peněz… Místo toho se až do roku 1987 vyráběl model s motorem vzadu(!), beznadějně zastaralý, ze kterého si celý civilizovaný automobilový svět dělal tak akorát srandu a který se prodával v Anglii jen proto, že byl velmi levný. A to už raději ani nemluvím o technických „pokladech“ jako byla Škoda 1203!

  23. Škoda 720 je jedním z mnoha důkazů, že znárodněný Československý průmysl byl schopný ledacos vyvinout (minimálně do stádia prototypu), ale málo co z toho dokázal dotáhnout do sériové výroby. Projekt 720-cítky byl velmi ambiciózní a technicky pokrokový, ale bohužel zcela nerealistický a to hned z několika důvodů.
    Žádná světová automobilka té doby by nemohla ekonomicky efektivně vyrábět dvě modelové řady, které by se naprosto lišily svou základní koncepcí a nesdílely by žádně společné díly a technologii. Celková roční produkce obou řad cca. 250 000 vozů by nemohla uhradit náklady na vývoj a technologii ani v podmínkách plánovaného hospodářství. Hřebíky do rakve projektu 720 byly tedy zatlučeny dávno před tím než vznikl, a to rozhodnutím o výrobě automobilu s motorem vzadu. Tato koncepce, ve své době považovaná za moderní a ekonomicky efektivní, se bohužel ukázala být do budoucnosti slepou cestou, protože neumožňovala jednoduše odvozovat další karosářské varianty (kombi) a byla nevhodná pro automobily vyšších tříd. Smutné je, že v době, kdy se u nás rozhodovalo o koncepci s motorem vzadu již jezdily takové automobily jako Mini, Citroen DS, SAAB, u nás například Minor s předním pohonem a přesto byla tato slepá cesta zvolena.
    Špatná kvalita výroby automobilů z Mladé Boleslavi byla legendární, jak naznačuje již lidový výklad označení 1000 MB, tisíc malých bolestí, případně DoDo, dodělej doma. Představa, že s touto kvalitou výroby se bude na západě prodávat automobil střední třídy byla i v té době iluzorní. Stačí si vzpomenout, jak dopadl po přenesení výroby do Mladé Boleslavi do té doby exportně úspěšný Tatraplán.
    Vybavení Škody 720 ABS nebo vzduchovým pérováním bylo zřejmě přáním, které je otcem myšlenky. Papír zkrátka snesl všechno. Kdyby u nás existovala reálná možnost výroby této nadstandartní výbavy, byla by použita například pro prestižní papalášský automobil Tatra 613.
    Předpokládaná cena 30-35 000 Kčs je pak zcela z říše snů. Za tyto peníze se v té době prodával Trabant.
    Stalo se módou před lety svádět všechny domácí neúspěchy na zákazy ze strany SSSR. Troufám si tvrdit, že v případě výroby osobních aut se ale jedná o obecně oblíbený omyl. V celém lidovědemokratickém táboře byl kritický nedostatek osobních automobilů na volném trhu. Doslova hlad po automobilech ze strany obyvatelstva by výroba zhruba 100 000 vozů střední třídy nemohla naprosto nasytit, natož ohrozit prodej sovětských Lad.

  24. Škoda že ty plivající odborníky nikdo nechce na export aby naše/nyní kapitalistická/ chudá zemička něco utržila

  25. I kdyby se tyhle typy dostaly do výroby stejně by jste o nich mluvily jako o pekáčích. Jeto tak, že i dnes jsou návrhy a prototypy, které předbíhají dobu, ale zůstane jen u protipů.

  26. Kam komunistické centrálně plánované hospodářství svou ocelovou pěstí dosáhlo, tam rozsévalo bídu s nouzí, útrapy, bolest a smrt.

    Ten Žák je ale kokot

  27. Ten režim nadutých a neschopných papalášů už se nesmí nikdy vrátit a všechny kteří nás ženou zpátky pod Rusko je třeba z těch jejich teplých křesel ve volbách vykopat! Tady je jasně vidět, že za komančů ten kdo něco uměl neměl žádnou šanci.

    • Chlapče, probuď se, nebo vesluj s Hermanem, Kalouskem a dalšími osvědčenými odborníky ke světlým zítřkům …

  28. Autor se prostě musí opřít do komunistů, to by nebylo ono. Nebylo by to demokratické, svobodné, atd. a to se prostě nesmí. Totalitu jsme zavrhli a dnes AZNP Mladá Boleslav, pardon, VW Mlada Boleslaw vyrábí skutečně špičkové auta pro všechny nebo spíše jen pro některé. Ale – motor je Made in ?, převodovka je made in ?, servo na parkovačku je made in ?, …. Je to vůbec české auto nebo je to jenom v ČR montováno z všemožných dílů odkudsi? Před pádem totáče ty škodovky byly alespoň naše a byly to solidní auta – pro obyčejné lidi. A že byl nějaký zašlapaný projekt, to je přece normální věc i dnes. Kolik dobrých věcí nespatří světlo světa jen proto, že jsou příliš drahé, příliš pokrokové nebo příliš nekonvenční? Takže vážený autore, prr s tím očerňováním minulé doby a nemíchejte politiku s vývojem. A pokud chcete míchat, pak vězte, že to co ztropí současní manažeři v tom skomírajícím zbytku, co nám zůstal (i když nám vlastně ani to nepatří), tomu komunisti nesahají ani po kotníky. Pracuji ve vývoji už nějaký ten rok a nejhorší je, když projektu dojdou peníze a vy víte, že je to dobrá věc …

    • Honzo, máš svatou pravdu. My, co jsme pro naši zemi něco smysluplného celý život dělali, dobře víme jak to všechno bylo. Nyní armáda šmejdů, kteří nikdy nic nevytvořili a ani nic nevytvoří, umí jenom kydat hnůj na to co jsme jim zde zanechali my a přitom to vesele rozkrádají.

  29. věřte, nebo nevěřte, já jsem Škodu 720 opravoval…. Vyrobilo se pár kusů (3 ks) . Opravoval jsem jí v roce cca 2003 v servisu v Domažlicích. Byla to krásně červená , motor obsah 1500ccm. Měl jí pan Muška ( majitel autodopravy) . Bylo to krásný auto. Jestli byla doba, kdy mělo dojít k výrobě taková,nebo maková, je teď zbytečné řešit….Jen je tu spousta urážek,arogance atd. Sáhněte si do svědomí,jak hluboko klesnete, když někomu nadáváte a ani ho neznáte,nevíte jestli v té době žil,co dělal, nebo jestli je to jen někdo,kdo má jen nastudováno z pouhého vyprávění atd…

  30. Zpolitizovat se dá všechno, když je autor hloupý a nebo dost poslušný. Článek připomíná dětský vtip o sprostém Pepíčkovi. Ve třídě mají tvořit slova s daným počátečním písmenem a učitelka ho pochopitelně nevyvolá, když je u „P“. U „T“ nečeká problém a Pepíček řekne „Trpaslík, ale má obrovskou prdel“.

    Když se to vezme z druhé strany, tak blbí kapitalisté zničili Volvo, Saab, NSU, Borgward , Simca a v USA třeba Chrysler, který je momentálně vlastněn Fiatem.

    RVHP měla, jako jakýkoli jiný ekonomický systém, svoje politická i ekonomická omezení. Nízkoobsahové Škodovky se dobře prodávaly tam, kde byla daň podle obsahu vozidla. Technologie dovezená v šedesátých letech se musela zaplatit. V úvahu se musí brát i nesměnitelnost koruny, která vedla k tomu, že se co nejvíce součástek vyrábělo doma nebo dovezlo ze zemí RVHP.

    Tato situace se změnila celosvětově a teď se jednotlivá auta skládají ze součástek velkých výrobců. Viz například japonské airbagy, alternátory atd. Do hry vstupují i patentová práva.

    Mimochodem, Chevrolet koupil v roce 1990 Saab právě kvůli patentovým právům. Ta si podržel i po jeho prodeji v roce 2010 a tím vlastně znemožnil, aby byla značka vzkříšena. Volvo bylo součástí různých seskupení, mimo jiné i s Mitsubishi a Renaultem. V roce 1999 se stalo součástí koncernu Ford.

    Různé prototypy vznikaly všude, ale jejich osud byl dán ekonomickými faktory. Ty vedou k tomu, že se snižuje technický standard. Například Renault 8 míval v šedesátých letech kotoučové brzdy na všech kolech. Současný standard u levnějších modelů kombinace s bubnovými brzdami vzadu. Citroen ustoupil od pneumatického pérování.

    V rámci RVHP se výroba rozdělovala celkem rovnoměrně. Není pravda, že vše šlo ve prospěch SSSR. V té době nedávalo smysl, aby Československo vyrábělo auta s obsahem 1500 ccm, když se taková vyráběla v Polsku a SSSR.

    V RVHP docházelo k přesunům výrobních programů, ale to neznamenalo, že by „postižené“ podniky byly zlikvidovány.

  31. Když se kdysi něco povedlo, tak to byl ten nebo onen autor. Když se něco nepovedlo, mohli za to komunisté. Není to tak dávno, co Škoda pohřbila už do výroby připravené kupé. A co, nic se nestalo. Zkrátka byl nějaký důvod. A ticho po pěšině. Mohli bychom říct: za to můžou kapitalisté. A řekl to někdo? Ne!
    Jednou jsem četl poznámku nějakého vývojového pracovníka, který řekl v podstatě toto: na jeden přijatý projekt vždy připadá devět i více nepřijatých. Je to naprosto normální a platí to i dnes a nejen u nás, všude.

  32. Je to článek o autech nebo o politice? Auto se nakonec nevyrábělo, zatrhli to komunisti. Před pár lety škodovka postavila prototyp coupé Tudor, ale do výroby se nedostal. Zatrhl to kdo, kapitalisti? Komunisti už asi těžko. Zeptejte se kteréhokoliv pracovníka vývoje v jakémkoliv oboru. Ten vám potvrdí, že z 9 z 10 projektů se do výroby nedostane, ať je to žehlička, letadlo nebo auto. Tak to zkrátka je, bylo a bude. Ale z každého toho nerealizovaného projektu něco zůstane, co se promítne do další vývojové studie. Je to běžná věc a jen hlupák do toho plete politiku.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: