Retro na neděli: Lotus 7 slaví 60 let. Jako Caterham se vyrábí dodnes

  • Lotus 7 se začal vyrábět v roce 1957

  • Výrobce chytře obešel britský daňový systém

  • V roce 1973 koupila práva na Lotus 7 firma Caterham

  • Původní konstrukce tak vlastně žije dodnes

  • I Caterham si stále můžete objednat jako stavebnici

V týdnu uplynulo přesně šedesát let od odby, kdy se začal vyrábět legendární britský sporťák Lotus 7. Většina lidí tohle auto ale nyní zná díky automobilce Caterham, která ho vyrábí dodnes. Zatímco po celém světě vznikají různé repliky původního Lotusu, jediný Caterham má na auto morální právo. V roce 1973, kdy se Lotus 7 přestal vyrábět, totiž odkoupil licenci.

S Lotusem 7 přišel v roce v roce 1957 slavný konstruktér Colin Chapman. Byla to kompletní modernizace Lotusu Mark VI, vyráběného v letech 1952 až 1957 jako stavebnice. Lotus 7 bylo první silniční auto navržené podle filozofie minimální hmotnosti a maximální jednoduchosti.

Lotus 7 (2)
Původní Lotus 7 byl sice jednoduchý, ale velmi dobře promyšlený. Bez motoru celá konstrukce vážila jen 329 kg
Caterham 7 (14)
Caterham koupil v roce 1973 práva na Lotus 7 a v jeho výrobě podle vzoru třetí série Lotusu pokračuje dodnes

Pro malou automobilku Lotus, která se zabývala výrobou závodních speciálů pro různé kategorie, to byl obrovský obchodní úspěch a vyrobilo se jich 2500. Právě při vývoji Lotusu 7 vznikla legendární hláška: „Zjednoduš to, a pak přidej lehkost.“ Hmotnost základní konstrukce bez motoru byla jen 329 kg.

Lotus 7 se prodával za cenu 1036 liber včetně daní, což je v dnešních penězích zhruba 700 000 korun. Automobilka vozy také kompletovala, ale nadále bylo možné objednat pouze stavebnici, ze které se nemusely odvádět některé jinak velmi vysoké daně. Pak stál Lotus 7 v roce 1957 jen 536 liber, tedy asi 365 000 korun.

Doporučujeme: Retro na neděli: Škoda „120“ je legenda. Spoustu lidí naučila řídit

Právě daňový systém stál za velikou oblíbeností malého Lotusu. Zákon sice zakazoval dát k vozu návod, jak ho sestavit, ale nezakazoval návod, jak ho rozebrat. Lotus tedy ke stavebnici dodával podrobný postup rozebrání auta a klientům stačilo jen postupovat od konce.

Charakteristickým znakem Lotusu 7 je technická a technologická příbuznost s tehdejšími závodní a formulovými vozy společnosti Lotus. Bylo to vlastně zjednodušené a zlevněné závodní auto uzpůsobené pro provoz na silnici. Na prostorovém rámu z lehkých ocelových trubek seděla minimalistická hliníková karoserie. Podvozek byl zjednodušen a vzadu byla použita tuhá náprava, vpředu upravené zavěšení z dvojitých lichoběžníků.

Lotus 7 (9)
Lotus dodával model 7 (nebo též Seven) také jako stavebnici. Díky tomu ušetřili kupující spoustu peněz na daních
Caterham 7 (16)
Caterham si také můžete koupit jako skládačku, ale DPH zaplatíte vždy. Právě změna daňového systému v roce 1973 přinutila Lotus výrobu ukončit

Lotus vyráběl postupně čtyři verze. První měla dvanáctistovku Ford o výkonu 41 koní, ale díky nízké hmotnosti byl Lotus poměrně svižný. Na 100 km/h akceleroval asi 16 sekund a rozjel se na 130 km/h. Ve své době to stačilo. Celý nový motor Ford stál 100 liber (přibližně 68 000 korun v dnešních cenách). Vůz stal velmi populární mezi amatérskými a klubovými závodníky díky velmi nízkým provozním nákladům a snadné údržbě.

Doporučujeme: Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín, ne na elektřinu

První modernizace přišla v roce 1960 a týkala se jen drobností na podvozku, jiného tvaru a materiálu blatníků (hliník nahradil laminát) a silnějšího motoru. Pod kapotu zamířila čtrnáctistovka Ford upravená firmou Cosworth. Dokonce se nabízela i patnáctistovka a šestnáctistovka. Mnozí majitelé si vůz upravovali pro zástavbu vlastního motoru a převodovky.

Třetí „generace“ Lotusu 7 byla uvedena na trh v roce 1968. Dostala šestnáctistovku z Fordu Cortina. Nejsilnější dvouvačkové provedení odladěné u Cosworthu dosahovalo výkonu až 135 koní. Začaly se též používat radiální pneumatiky, které si ale vyžádaly dodatečné přeladění podvozku. S nejsilnějším motorem se Lotus vyrovnal ve zrychlení nejvýkonnějším sportovním autům své doby. Byl tak rychlý, že mu v mnoha sériích zakázali závodit. Konkurenci doslova ztrapňoval.

Lotus 7 (10)
Poslední, čtvrtá série Lotusu 7 dostala změněnou karoserii (hliník nahradil laminát) a kabinu
Caterham 7 (7)
Když Caterhamu došly v roce 1974 díly na čtvrtou sérii, vrátil se k třetí. Tu vyrábí dodnes

Automobilka model 7 naposledy upravila v roce 1970. Karoserie se změnila na laminátovou, rozšířila se a přibyly komfortní doplňky jako třeba topení. Když Velká Británie vstoupila v roce 1973 do jednotného Evropského hospodářského společenství, změnila také zásadně svůj daňový systém. Nyní byla na všechny produkty uvalena daň z přidané hodnoty a zásadní výhoda Lotusu 7 tak zmizela.

Lotus 7 se přestal vyrábět v roce 1973, kdy se značka začala soustředit na výrobu a vývoj zakázkových závodních speciálů a luxusnějších plnohodnotných sportovních aut. Práva na model 7 prodala firmě Caterham, což byl poslední britský dealer a servis Lotusů 7. Caterham doprodal „čtvrtou“ generaci a v roce 1974 se vrátil k šasi a koncepci třetí generace Lotusu 7. U té zůstává dodnes, když tedy nepočítáme rozšíření rámu o 110 mm v roce 2000, aby se do Caterhamu vešly i trochu „objemnější postavy.“

V současné době je původní Lotus Seven poměrně velká vzácnost. Ve Velké Británii jich je podle stránek howmanyleft.co.uk registrováno jen 134, z toho jich 74 není určeno pro provoz na veřejné silnici. Originální kusy nepříliš žádané čtvrté a poslední generace se prodávají za zhruba 15 až 20 000 liber (450 – 600 000 korun), starší zrestaurované exempláře S2 a S3 mění majitele za 40 000 liber (1,2 milionu) a víc. Nejlevnější kusy první série začínají u 45 000 liber.

Retro na neděli: Lotus 7 slaví 60 let. Jako Caterham se vyrábí dodnes
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: