Retro na neděli: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety?

02.07.2017
153 nových názorů
Autor: Redakce

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Nejlevnější auto stálo v roce 1977 36 500 Kčs

  • To je jako kdyby dnes stálo nejlevnější auto zhruba 430 000 korun

  • Nejlevnější škodovka stála skoro 23 průměrných platů

  • Dnes stačí na základní Octavii čtrnáctinásobek průměrného platu

Před čtyřiceti lety probíhalo období tuhé husákovské normalizace a komunistické diktatuře zbývalo ještě předlouhých dvanáct let života. Skoro čtvrt milionu Čechoslováků to nemohlo vydržet a v letech 1968 až 1989 utekli na „Západ“. Zajímavé jistě je, že přes 60 % migrantů byli lidé ve věku do 30 let. Ti, kteří zůstali, se museli také nějak přepravovat. Když se podíváme do tehdejšího oficiálního ceníku Mototechny, najdeme tam samozřejmě běžné vozy východního bloku, ale kupodivu také pár západních importů.

Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

Lada Niva (1)

Základem tehdejší nabídky byl Trabant, Škodovky, Moskvič a polský Fiat, sem tam jezdila i nějaká ta Lada. Ale kdo našetřil, ten si mohl dopřát i trochu lepší auto. A že šetřit musel. Jak ukazuje přepočet tehdejšího průměrného hrubého platu (2450 Kčs, dnes je průměrný hrubý plat asi 29 000 korun), i Trabant byl dražší než dnes základní Octavia. Nejlevnější škodovka stála v dnešních penězích přes 660 000 korun.

V ceníku Mototechny ale figuruje i pár kuriozit. Třeba relativně „dostupný“ Ford Cortina za milion nebo Tatra 613 za více než 3 300 000 korun, pokud tehdejší ceny přepočteme na dnešní peníze. Litr benzinu stál v roce 1977 4,50 Kčs, což je při přepočtu na dnešní hodnotu peněz šílených 53,30 korun za litr. Jojo, socialismus je vážně prima!

V následující tabulce uvádíme tehdejší ceny přepočtené na dnešní peníze:

Model Cena v Kčs v roce 1977 Násobek průměrného platu v roce 1977 Přepočet na dnešní peníze
Trabant 601 36 500,- 14,9 432 041,-
Trabant 601 Combi Hycomat 40 500,- 16,5 479 388,-
Fiat 126p 42 000,- 17,1 497 143,-
Moskvič 2140 53 700,- 21,9 635 633,-
Škoda 105 S 56 000,- 22,9 662 857,-
Wartburg 353 56 300,- 23,0 666 408,-
Lada 1200 58 000,- 23,7 686 531,-
Fiat 125p 62 400,- 25,5 738 612,-
Dacia 1300 64 000,- 26,1 757 551,-
Wartburg 353 Tourist 64 300,- 26,2 761 102,-
Škoda 120 GLS 65 000,- 26,5 769 388,-
Škoda 110 R 66 800,- 27,3 790 694,-
Lada 1600 76 300,- 31,1 903 143,-
Ford Cortina 85 000,- 34,7 1 006 122,-
Austin Allegro 1500 96 000,- 39,2 1 136 327,-
Chrysler 180 98 000,- 40,0 1 160 000,-
Renault 15 TL 101 000,- 41,2 1 195 510,-
Fiat 131 104 300,- 42,6 1 234 571,-
Volha 24 105 000,- 42,9 1 242 857,-
Simca 1307 115 000,- 46,9 1 361 224,-
Volha 24 Combi 117 000,- 47,8 1 384 898,-
Škoda 1203 122 100,- 49,8 1 445 265,-
Saab 99 132 000,- 53,9 1 562 449,-
Tatra 613 284 000,- 115,9 3 361 633,-
Honza (neregistrovaný)
Nechápu všechny tu kritizující... Onu dobu jsem žil 28 let. Komunistou jsem nikdy nebyl a zadrátovaný hranice jsem z duše nenáviděl, to jen pro ty, kteří mne nazvou komunistou. Plat VŠ 1850,- Kčs čistého, plat rodičů cca 2400,- Kč. Nájem 600, resp. 760,- rodičů, ostatní sedí, mléko 2 Kčs/l, chléb 5,60 Kčs, Vlasta 2 Kčs, benzín 8 Kčs/l, máslo 10 Kčs, vejce 1 Kčs, cukr 7,30 Kčs/kg, trabant 26000,- wartburg 36000, škoda 120 56000,- MHD 1 Kčs, kino 9-12 Kčs (2 Kčs na venkově), barevná TV 15000,- tranzistorák s 3 stanicemi 500 Kčs! Absolutně není o co stát...!!!
Pavel (neregistrovaný)
Říkám si, podle čeho se ten přepočet dělá a jak je zavádějící. V minulé době jsem byl dítě ale teď platím hypotéku abych mohl bydlet, k tomu nájem a že by mi zbýval průměrný plat na spoření na nové auto, se říci nedá a musím i přiznat, že mzdu mám téměř průměrnou. Abych si mohl koupit novou Octavii, musel bych šetřit 10let. Na druhou stranu je potřeba zmínit, že Favorit shnil brzy a dneska máte Fabii z roku 2005, která je za 12let parkovaná venku a 240tis km bez koroze, bez generálky motoru. Z čistě pohledu životnosti auta mám pocit, že ty dnešní vydrží více.
DANIEL STROŽ (neregistrovaný)
Většina diskutujících jsou současnou propagandou naočkovaní troubové. Anebo takoví, kteří si nedovedou přiznat, do čeho po převratu šlápli. Ti, kteří minulou dobu zažili, vědí svoje a raději mlčí. Kdysi totiž také propadali podobným blábolům, akorát že z opačné strany. Autor článku Dalibor Žák je přímo klasickým přicmrndávačem režimu, cosi bez potřebných odborných znalostí, charakteru a cti.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Kdo má potřebné odborné znalosti, charakter a není naočkovaný trouba, nedělá za méně, než 1,5 násobek průměrné mzdy. Bolševikama naočkovaní nekvalifikvaní troubové, a bezpáteřní řicmrndávačí rudé lůzy mají méně, než 12 násobek toho, co měli v roce 1977.
Josef (neregistrovaný)
Dáma a Pánové..jen slušně...co je kapitalismus a komunismus/ ten nikdy nebyl/ dle doložených zpráv.. kapitalismus volný trh...ano podnikejte a nehledtě doleva a doprava..prostě potřebujeme peníze..a k ičemu:::ano na slušné živobytí a co ti obehnání betonovým plotem a kamerami a konty...prostě ať se mají..nemají proč.. Což takhle slušní lidé,,,ráno se pozdravit a třeba odpoledne jít na zahrádku,,a jen tak povykládat..je to asi divné..PS / Hlavně ne militarizmus..a vojenské zbytečné akce/ salut J.
Robo (neregistrovaný)
Auta byly možná dražší,ale rozhodně jste nedali třičtvrtě platu za nájem jako dneska..!
Kalivoda (neregistrovaný)
Když chcete vědět proč jsme přežili socialismus tak nesmíte číst co se dneska píše v novinách. Novinářská žumpa pořád lže a lže,zeptejte se pamětníků.
Luďa (neregistrovaný)
Oni tady srovnávají co kdy bylo levnější a co ne,ale ať srovnají kolik bylo bezdomovců a lidí bez práce!!! A potom se ptejte ve které době se žilo líp!!!!!!
Luďa (neregistrovaný)
Jirko,víš proč to tak je? No protože chce ten KAPITALISTA vydělat moc peněz v tý fabrice kde se vyrábí ty šmejdy co se teď prodávají a dělníkovi dát co nejmenší plat.A vtom je rozdíl,mezi soc a kap.
Luďa (neregistrovaný)
Každá doba má své,ale přepočítávat auta na dnešek je blbost tak jak ostatní věci. Ale jedna věc je jistá, že v soc. byla jedna věc dobrá a to .právo na práci! A ne jak dnes neděláš a bereš peníze to je drzost největšího zrna. Doufám , že to po volbách skončí!!!!Kapitalizmus je vykořisťování člověka člověkem!!!!
Jirka (neregistrovaný)
Neudu zde polemizovat, kdy bylo dráž, ale dřv vysavač sloužil 20 i více let, televize v pohodě 15 i více, auta byla jednoduchá a dala se lehce doma opravit (při správné údržbě byly nezničitelná), mixer mám 40 let a stále spolehlivě slouží, ATD. A hlavně se všechny výrobky dali levně opravit v servisech. V dnešní době skončí záruka a po jejím skončení většinou skončí i výrobek a jeho oprava je většinou dražší, než nový (proč asi?) a tak se oprava nevyplatí a kolikrát to ani neopravují. A nyní můžete počítat, kdy bylo levněji. Dnes to určitě neni.
romanenko (neregistrovaný)
Náznak komunismu je v rodině, kdy každý člen přispívá a bere si co potřebuje... :)
romanenko (neregistrovaný)
Komunismus nebyl a není nikde, byl jen socialismus. Myšlenka je to dobrá, jen není za současného uvažování lidstva realizovatelná. Možná někdy za 300 let, pokud bude ještě lidstvo existovat, se to podaří. Slovo komunismus využili opět jen prospěcháři a zloději, tak jak je to i teď. V současném systému nemáme svobodu, máme jen demokracii, což je vláda většiny, třebas jen 51%-ní.... "Z hlediska ekonomického jde o společnost, kde každý člen přispívá podle svých možností a využívá společné zdroje podle svých potřeb" - dokážete si představit, že by to tak bylo? Stačí si přečíst zdejší příspěvky jak všichni hrabou prachy jen pro sebe...
Karboš (neregistrovaný)
Za totáče jsem měl tři auta,lidi záviděli a říkali že jsem blázen,dnes jih mám osm a nikdo neříká že jsem blázen ale závist zůstala.Nikdo z nich se neválel pod autem jako já,protože nikdy jsem neměl nové a vždy jsem si je opravoval sám. Komunismus asi nebyl moc dobrý když prakticky po celém světě padnul,drží se snad jen KLDR a nevím jak KUBA ?
lazywriter (neregistrovaný)
Vláďa: no, nevím, kdo má problémy s pamětí. Auta měla výdrž? Každá druhá Škodovka do 3 let kvetla.
lazywriter (neregistrovaný)
A proč teď, důchodci, nejste na Mallorce jako ti němečtí? Aha vlastně, bydlení bylo levný a vodu nikdo ani nepočítal, co?
Vláďa (neregistrovaný)
Zdravím. Tak se nestačím divit jak se rychle zapomíná. Teď máme svobodu, ale je to draze vykoupená svoboda. Ano auto stálo dost peněz, ale mělo také výdrž. Co se týče průměrného platu, kdo dneska má průměrný plat? A taky byla jistota práce.
Mirek (neregistrovaný)
to pospec: Jsem z Ml.Boleslavi a mám boleslavskou průmku.Promiň spojka PROSTĚ NEMŮŽE CHCÁT.Když už něco o chcaní, tak výrobní vada u ouzáků, určitě víš kterou myslím, blbě těsnil vypouštěcí šroub.Ale i tak - chcaním oleje bych to nenazval.To co komančové ukradli, to už dávno došlo na začátku let šedesátých.Takže nemluv o 35 letech.Víš kolik byl zahraniční dluh ČSSR v roce 89? Dvě miliardy dolarů! Což bylo nic.Víš kolik je dluh ČR dnes? Je to ve stovkách miliard dolarů! Nostalgie, no ano, ale právě proto, že můžeme porovnávat.Ten mechanik v mototechně o kterém mluvíš, si právě tím, že ON ukradl ty šrouby, ON vyráběl poruchy na vozech, PŘIVYDĚLÁVAL! A pak, za Gorbačova, když už začali komančové zavírat i takovéto lumpy, kteří byli i členy KSČ, PŘIŠLA REVOLUCE! A to jak se kradlo?Kámoš chtěl na motorku budíka, tak jsem mu ho přes tenkrát legendární vrátnici č.5 (pamětníci jistě pamatují) ukradl.Jeden budík...možná, že těch budíků a jiných drobností se kradlo stále, ale proti tomu, když dnes škodovka oznámí, že průměrně ročně se jí ztratí až pět set aut a náhradních dílů ve stovkách miliónů.No nevím.A řeka, kde by se dalo z ní pít?Nevěřím, že taková řeka v ČR existuje.Snad, ale jenom snad nějaký potůček. Fotky - no barevné filmy, byly běžně, ale vyvolávání fotek a ten kdo to zná, se mnou bude souhlasit, nebylo jednoduché. Proti černobílému filmu, který bylo velmi jednoduché vyvolat a udělat fotku. Ukázal a naučil mě to můj otec co by staršího žáka. Až ti dnes budou ti morgoši chcát na tvůj barák, rozbíjet tvá okna, blít na tvůj pozemek.Jistě to budeš rád opravovat.Ať si kluci za se zachčijou a zablijou do čistého. Být ale tenkrát už kamerové systémy, to by jsi mrkal, jak by policajti s nima zatočili... Nevím odkud jsi, asi severní Morava, píšeš o hornících, ale ať střízliví nebo ožralí, pro mne bylo podstatné, že jsem měl čím topit a za nízké peníze. Ja su středočech, tak to tu možná bylo lepší za komančů a ty jsi moravák, tak je to tam lepší teď!
(neregistrovaný)
už jsem jednou na tohoto redaktora reagoval veřejně, za lži, nechutné lži a bláboly idiota. je vidět, že pokračuje dále. tehdy jsem si v roce 80 vydělal 3300 čistého, tedy kolik platů mne stál Trbanat, mě to přijde na 12, dnes si vydělám 18 čistého, na kolik mne platů vyjde auto za 450 tisíc? to je 25 platů a nehledě na to, že na bydlení jsem dal do 300 za jídlo 500 měsíčně a dneska dám 10 tisíc na bydlení 4 tisíce na jídlo a kolik zbyde na uto tehdy a dnes.??? Stačí počítat a říkat lidem pravdu. Takové lži je fakt nechutné číst, k čemu je to dobré takto obelhávat a oblbovat lidi člověkem, který ani neví, jak se psal název republiky ve které nežil. Je mi na zvracení.
Pierre (neregistrovaný)
Přesně tak...Je to jen nechutná propaganda která je ještě obludnější než ta komunistická...Já tvrdím pouze jedno..Komunisti dali většině lidí slušné místo k žití..Což dnes tento režim většině lidí vzal!!!
Jarda (neregistrovaný)
Jen 5 let a lidé zas neví nebo nechtějí vědět. Takže pro všechny http://www.zakomunistu.cz/ Tvrdá data a ne žádná dojmologie nebo vaše vytržené a idealizované zkušenosti.
MichalS (neregistrovaný)
Len taká praktická otázka: Kto by si kupoval Austin Allegro za 96 000 keď za 85 000 mohol mať Ford Cortinu? Austin vypadá dosť hnusne a celkom ztiesnene, taká kôpka nešťastia na kolesách, zatiaľ čo Cortina vypadá ako poriadne auto zo západu.
Hardy (neregistrovaný)
V tom je kouzlo možnosti výběru na volném trhu. Kdyby byl Austin o tolik horší, jak říkáte, nikdo by ho nekoupil. Myslím ale, že ve skladech nezůstal jediný.
Pavel (neregistrovaný)
Vážení, jen jedna, nebo dvě otázky. Proč pan Dlouhý z Prognostického ústavu před lety řekl, že návrat do roku 89 by trval 10 let. Jsme na tom lépe? Já myslím že ne. Žádný stát si nezdecimoval naše hospodářství tak jako u nás. I západ to kritizoval. Dodnes rozprodavaji naše národní bohatství. Demokracii jsme vyměnili za uvolněnou morálku. A právo se vysvětluje podle podle pohle našich ústavních činitelů. Kalousek a učitel! Červené trenýrky a tykadla na volebním plakátu..... Děkuji.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Ono tady v roce 1989 bylo nejaké "národní bohatství"???? Kde???? Já okolo sebe viáděl akorát národní žebrotu.
pospec (neregistrovaný)
Koukám samá nostalgie, jaký to byl ráj na zemi, tak pár postřehů k tomu: - bylo to celé na dluh, tu vodu, elektriku, jízdné a nájem jste měli zdarma, protože komanči po válce ukradli veškerý soukromý majetek všem od střední třídy výše a pak to financovali z toho, vydrželo to cca 35 let a v půlce 80. let to zkolabovalo, proto se to taky rozpadlo, byl to neudržitelný luxus - k těm autům, dodnes si pamatuju jak to chodilo - otec našetřil na škodu 120 l, v mototechně měl známého, tak si chvíli počkal a když přivezli auta, šel tam. Mechanik mu oznámil, že z cca 10 aut co tam stály, jezdí a jakžtakž fungujou pouze 2, modrá 120 a bežová 105. vybral si tedy 120 a jeli na zkušební jízdu, po 1,5 km se rozsypala převodovka, tak vzal tu stopětku. Ta se následně zavezla ke známému mechanikovi, který ji celou rozebral, doplnil kapaliny, šrouby co chyběly, vyměnil díly na slabých místech, kde to ve fabrice posrali, jiný známý ve válcovnách udělal nerez výfuk a originál se rovnou hodil do popelnice, a po takové úpravě jsme získali relativně spolehlivé auto, kterému akorát chcala spojka a upadly silentbloky na motoru, jinak fungovalo. - nebyly lepší potraviny, pamatuju si, že jsme žrali furt řepu, kapustu, brambory, tvaroh .... šunka nebo libové hovězí bylo jen na oslavách, olivy nebyly snad vůbec. Toto dnes kupuju běžně a to jsem celkem socka. Rohlíky jsme znali jen gumové, protože než to z toho státního podniku ta kouřící avie dovezla, byly už hnusné, žádné malé pekárničky s čerstvým pečivem, žádný výběr. - technologicky jsme byli 100 let za opicema, ještě z 80. tých let mám většinu fotek černobílých, protože barevný film nebyl, silnice brázdila tehdy už 20-30 let zastaralá auta, topilo se šlamem, fabriky smrděly tak, že vzduch nebyl průhledný, naše řeka byla špinavá stoka, dneska je plná ryb a dalo by se z ní i napít - všechno bylo obšarpané, hnusné, tráva neposekaná, fasády černé a opadané, ploty rezavé, zastávky a telefoní budky roztřískané a pochcané, všichni dělňasi a horníci byli většinu času na mol, všude se válely flašky, vajgly a grcky. na náměstí neměl jediný barák ani omítku a bydleli v nich morgoši - kradlo se tak, že co nebylo zalité v betonu zmizelo, cokoliv od třešní, bicyklů až po vagny uhlí .... Ono se vám vzpomíná, protože jste tehdy byli mladí a žilo se relativně fajn, protože skutečně lidi neměli moc existenční starosti - neměli za svůj život zodpovědnost, i ten kdo na to totálně prděl a nic neuměl, přežil a základ měl zajištěný, dnes je třeba se snažit, ale mě to neva.
vidlák (neregistrovaný)
U nás na ulici vidím jen ojete mrdky dotažené jako ekoodpad z ciziny, nebo firemní kočáry ve kterých sousedi jen machrují ale jinak kulový.Socialismus pamatuju, byl opravdu takový nepořádek, nebyl. S dnešním bordelem to nelze srovnat.
Mirek (neregistrovaný)
Páni, to jsou dohady a zkreslování.Faktem je, že ti schopní, se měli slušně za komančů a mají i teď. Za komančů ale byly mnohem větší sociální jistoty. Radši jsem vybíral pouze ze tří bar.TV, které byly na trhu, ale za léky na recept jsem platil 1Kčs. A buzerace mi kupodivu připadala menší než dnes. Nikdo mi nepřikazoval co s kotlem, co s komínem, co vše musím , když chci opravit dům. Sajrajty, které konzumujeme, za to by opravdu komančové dávali rance ve druhé nápravné. Nemoce, které od šedesátých let u nás neexistovaly, už jsou téměř běžné. Důchodci se nemuseli stěhovat ze svých bytů, protože na nájmy v pohodě měli. A zrovna na ta auta mladým přidávali. Ale jen proto, aby opravdu nemuseli na něj šetřit dva roky. Mimochodem ten pán, co převádí ta auta - v roce 1988 když se odtajnila nová Škoda Favorit. V základu 88 tis. Kčs a říkalo se - je to neprodejné. A ve finále? Pořadníky. A deset tisíc za pořadí. A proč? Škodovka je nestačila vyrábět! Obyčejní lidé měli tolik peněz, že hravě zaplatili pořadník i fáčko. A s tím průměrným platem pane Žáku - vy ho máte?Kolik by asi byl průměrný plat, když bychom odečetli všechny darmožrouty ve státní správě? A to od starostů těch malých až po ty nejvyšší? Doktoři, kteří tenkrát léčili za nějakých sedm.tis.,ředitelé fabrik za deset dvanáct tis. Mistroval jsem dělníkům, kteří měli velmi podobné platy.Pravda, ale až v letech osmdesátých. A co taková kriminalita.Běžte se v noci prostě s manželkou projít.Jak asi dopadnete?
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Jistěže byly na těch pár vyrobených aut pořadníky. Pokud jste ovšem neměl příjem včetně přikrádaček alespoň 2,5 násobek tehdejšího čistého průměru, tak jste si neškrtl. A ploku dnes konzumujete sajrajty, tak jste prase, které patří do chlívka, za to nikdo jiný nemůže. Povyprávějte o těch sociálních jistotách, léky za 1 Kč, dnes chodím s receptem bez peněz, tudíž milionkrát levněji. Ano, nikod Vá mnepřikazoval, co máte dělat s kotlem, a nemusel by to nai dnes, kdybyste nebylo špinavé hovado, které tráví své okolí nadměrnými exhalacemi. Na druhou stranu, je dnes legislativa natolik slušná, že je vyloučené, aby Vás sousedé za Vaši kriminální počínán v podobě trávení širokého okolí jedovatými spolodinamií pověsili, přestože si to hluboce zasluhujete. Důchodci se naopoak se svých bytů nemusí stěhovat dnes, dnes je velice bežné, že ve 3+1 70-100 metrů čtverečních žije osamělá důchodkyně, dříve by této nepatřila v bytě ani klika od dveří, svůj byt by neměla, a kdyby v tom 3+1 byla sama, tak by platila takovej nadměr, že by to z důchodu neutáhla, i kdyby jedla denně jen jeden krajíc chleba, vy hlupáku a lháři.
Ruda (neregistrovaný)
Jak tady zatím čtu,každý sčítá hrušky s jablky.Každá doba měla své pro a proti a to pro každého.Ale tehdy na průměrný plat dosáhlo skoro devadesát procent zaměstnanců a dnes?Pracují v rodině oba dva,a kolikrát ani jejich společný příjem nedá průměrný plat.
František (neregistrovaný)
Nevěřím tomu, co slyším - kolik lidí tu obhajuje socialismus (a pomíjím i dobu procesů a normalizace). Shodou okolností já i manželka děláme naprosto stejnou práci co moji rodiče a materiálně se máme rozhodně lépe než oni v našem věku. Ale stěžujte si na vládu, na Kalousky, na Babiše, na podnikatele, na úředníky, na cikány, na nízké platy, na korupci, na vysoké nájmy, na ceny vody a elektřiny, ale hlavně si nestěžujte na sebe, protože vy za svůj stav vůbec nemůžete, to ti ostatní vás sráží dolů a vy jste přeci tak chytří a zruční. Jen jste se nenarodili těm správným rodičům...
DZONY (neregistrovaný)
Jenom by mne zajimalo,kolik z tech stezovatelu na soucasne tezke casy se opravdu snazi vydelat si penize, spis bych to videl na sezeni u piva a nadavani na to,ze se stat o nas spatne stara.
Pamětník (neregistrovaný)
DZONY - Přesně tak. Ale oni se nehnou. Pohodlnější totiž je sedět a nadávat. Kytky byly dřív zelenější, nebe modřejší, vzduch čistější a život růžovější.
DZONY (neregistrovaný)
Teda souduzi to je desny co vas jeste je, kteri oslavujete stare casyto vedet pred 30 lety tak bych snad zdrhnul na zapad,abych se toho tady nedozil. Nalezte do dopravnich prostredku a presunte se do KLDR.
Pamětník (neregistrovaný)
Ano. Ten kdo neunesl svobodu, napůjčoval si, neplatil, makat se mu nechce, má exekuci a jen závidí těm schopnějším si přeje návrat komunismu. Zbytek, a snad ten většinový, jezdí k moři, užívá si možnost cestovat, děti dá na školy (a nemusí být v KSČ) a žije. U nás před domem stojí cca 45 aut. V roce 1977 tu stály tři. Jedno měl esenbák, druhý instalatér a třetí hospodskej...
Monyk (neregistrovaný)
RETRO Budu pokračovat - máslo 8,- kč, mléko 2,- kč, rohlík 0,30 kč, chléb 2kg 2,60 kč, brambory 1 kg 0,50 kč, vepřové maso 1kg 28 kč, rybí filé 18,-kč, 1 kg přední hovězí maso 17kč, 1kg bůček 20kč, jízdné v tramvaji děti 0,30 kč, dospělí 0,60 kč. měsíční šalinkarta 18 kč, nájem ve 3 pokoj. bytě 350 kč, boty kol. 150 kč, listek do kina 2kč, do divadla 10-20 kč, RD menší domek 40000,- atd. Potraviny byly kvalitní a velmi dobré, ovoce bylo vždy sezonní a chutné, měsíční nástupní peníze 1200.-. Žilo se levně , zboží nebylo tolik, ale bylo zdravé. Dnes jsou sice plné obchody, ale hodně lidí kupuje jen základní potraviny, navíc nemá. Všechno je neúměrně drahé vůči platu a nekvalitní, plné náhražek a éček, pesticidů a dalších škodlivých látek.
Dral (neregistrovaný)
Pokud tu někdo brečí, že nemá 30 tisíc měsíčně (hrubého), tak ať si zkusí najít lepší práci. Nebo na vlastní nohy. Jo aha, vy nemáte vzdělání, případně jste líní. No tak to těch 30 tisíc fakt mít nebudete. Zdraví OSVČ.
jira (neregistrovaný)
Každý si dříve pomáhal jak to šlo. Doma, po práci jsme chovaly hospodářské zvířectvo, jako děti jsme pomáhaly.... hodně se ušetřilo... i na to auto....
josef (neregistrovaný)
Zajímavé je to,že v té době při takové drahotě,jak píšou,měl tady u nás každý druhý nové auto,jedno jaké,ale nové.Dnes je tu pár jedinců,kteří si koupili nové tak akorát nějakou Thálii nebo jeden má Citigo,jinak co jezdí,tak auta na firmu a leasing,soukromé je dnes velká vyjímka.Nejvíce,co vím,jsou auta ojetá z dovozu.Tak to i o něčem vypovídá,hlavně o tom,jak to bylo dříve všechno špatné,jak nám zde tvrdí a vymývají hlavy mladým,kteří tu dobu nezažili.
GEORGE (neregistrovaný)
JE TO NESMYSL.V 77 ROCE STÁL BENZIN 2KORUNY.TYHLE PŘEPOČTY JSOU AKORÁT KAPITALISTICKÝ ALIBIZMUS.NENÍ TO PRAVDA.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
V roce 1977 stál speciál 91 - 4 koruny, ale pouze na začátku ke konci roku už stál 5,50, vy bolševický svináku. Super,m který odpovídá současnému naturalu 95 stál 5 a po zdražení ke konci 1977 dokonce 6,50. Váš koeficient lhaní je roven 3.
Klimeš (neregistrovaný)
Dobrý den,musím reagovat na jednotlivé komentáře.Za sosialismu jsme se měli dobře.Byli nízké ceny potravin ovoce zelenina vody, plyn aj.Platy byli nízké ,ale měli jsme práci.Veškerá věková skupina.Komu je 50 let a více nedostane práci.Podle kapitalistů je starý.Chtějí mladé do 45 let.Co tomu říkáte ? Radči budu stát frontu na banány a jiné výrobky ,ale mít stálou práci. Za socialismu jsme měli sociální jistoly.Je třebazrušit kapitalismus a vrátit se k socialismu ! Je třeba udělat revoluci !!!
petr (neregistrovaný)
Blok o autech se začíná měnit na blok politický.Docela o hovně,nemyslíte pane autor?
Chorinski (neregistrovaný)
Přátelé. Za komunismu, nebyla jediná věc v pořádku. Dnes máme svobodu . Zodpovědnost za sebe. Můžeme pracovat kde chceme. Když vycestujete na západ , můžete se kdykoliv vrátit. Moje dcera studuje v zahraničí. Moje maminka 74 let... jezdí po světě. Má se dobře. Komunisti,pochopte už, flakali jste se 40 roků . A ty auta... jsou a byly krásná. Mají duši. Mám jich pár doma.
Rezek (neregistrovaný)
Tak si to tady čtu. JJ zlatej socík. Ale zkuste si to spočítat. Já měl plat 2500,- Manželka plat 1700,- Tedy dohromady 4200,- Nájem 1+1 s inkasem 280,-. K tomu telefon. Pevná linka 50Kč měsíčně plus 50 hal za minutu volání, tedy asi tak 50- 100 Kč. To máme 430 Kč. Tříčlenná rodina na jídlo na den na jednoho člena - 3Kč. oběd v práci, stravenka 5.-Kč večeře 8,-Kč vynásobíme 3 a to se rovná 54,- Kč K tomu nějaká svačina pro dítě a chlapa za 6,-. 54 +6 = 60. Vynásobíme 30 dny v měsíci a máme to 1800,- + nájem s inkasem a telefonem s dvaceti minutami telefonování. 2230,- Kč. K tomu připočítejte věci denní spotřeby-krtáčky, pastu, mýdlo, prací prášek atd. Některé podpultovky - celkem 370 Kč . Jen takové noviny. Kupoval se denně Sport, Pochodeň, pak týdeník Květy nebo mladý svět. Pro děti Ohníček a Pionýr za měsíc 100 Kč. A už jsme na nějakých 2700,- . Nekouřil jsem ale na pivko jsem si sem tam zašel. Měsíčně tak 200,- Manželka si s ženskejma po cvičení také sem tam zašla na víno. Tak 100,- Noo a jsme na 3000,- Novomanželská půjčka na 5 let 600,-... Zhruba tedy celkem 3600,- Na oblečení a na spoření nám zůstalo 600,- A to jsme si nijak nevyskakovali. Fakt jste na to jak bylo zapomněli?? Neříkám, že dnes je to lehčí ale když si vezmu jakým spotřebním životem dnes žijeme, tak to bychom za sociku nikdy neufinancovali..
Karel (neregistrovaný)
Auta byla tehdy asi dražší než dnes, ale ten přepočet je samozřejmě nesmyslný. Od příjmu je třeba odečíst mandatorní výdaje (řada z nich jako voda nebo bydlení zdražily o stovky až tisíc procent) a až to co zbylo k dispozici je možné počítat. Thedy mi v pohodě zbyla polovina výplaty nebo i víc, dnes si musím před výplatou půjčit na jídlo, po výplatě splatit a tak kolem dokola. V zásadě cena auta je dnes nekonečno (nikdy neexistuje možnost, že bych si ho koupil), zatímco tedy jsem na něj za 3-4 roky měl.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
5000 byl v roce 1977 2,5 násobek průměrné mzdy. Takže dnejs jistě máte 55 000, nebo i Více, jakožto nadprůměrný pracant, takže kde je problém? Zřejmě v tom, že jste nebyl placený za práci, ale třídní příslušnost, že?
LOL (neregistrovaný)
Ti co tu přepočítávají nájmy, vodu a elektřinu, by si měli taky uvědomit, že to bylo vykoupeno totálním zničením české ekonomiky, která ustrnula. K tomu si můžou připočítat nutné úplatky a šedý trh, na kterém se obchodovaly věci, které nešly normálně koupit. Já tu dobu zažil. Dnes (obzvláště dnes, při 3% nezaměstnanosti) si nevydělá jen zdechlý levoun, který neumí pracovat. Nové auto, kvalitou převyšující cokoli, co kdy vyprodukoval socialistický blok, stojí směšných 230 tisíc. Benzin je jen cca 8x dražší, mzdy ale stouply min. 10x.
Řidič (neregistrovaný)
Sluníčkáři a makroekonomové slibovali prosperitu a ono *OVNO. Dočkali jsme se kuponové prostituce a čistých peněz.
PAvel (neregistrovaný)
Kdo má dneska průměrmý plat?Tak 1/3 lidí. Dříve to byla aspoň 1/2.Pan co to srovnává je asi cvok.
Karel (neregistrovaný)
Je tam chyba,kterou bych mohl doložit. V roce 1977 můj otec kupoval nového trabanta z Mototechny v Praze na Harfě a stál 27 000,-Kč.
Jirina štifrova (neregistrovaný)
to je hrozny jak někdo muže takle srovnávat prave auto bylo třeba drahy aspoň jich nebylo tolik dnes jsou silnice preplneni tauto není k životu nutne at někdo srovna najmy vodu elektrinu na tu měli dřív všichni a taky rozdily v platech dřív mělo vic lidi ten prumer platu nez dnes aby se ty nahoře měli dobře tak hodne lidi ma hodne pod průměrem plat hlavne tu nikdo zase nepiste že sme se měli lip učit jednak někdo rukama delat musí a taky je to hodne i o známostech čemu je mi sš když nemam tlačenku
Pavel (neregistrovaný)
Musím se autora zastat, vždyť on přece píše: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety? A nějaký přepočet je přece potřeba udělat. Jasně všechny další náklady na bydlení, dopravu, elektřinu, plyn, vodu, zdraví, jídlo (jak je dnes dostupné oproti dříve) jsou úplně jinde. Taky píše o průměrných platech čistě na pořízení auta dříve a nyní. Nikde nejsou zahrnuty ty všechny náklady na život, ale o to v tom článku přece nejde. Hlavně auta nebyla, když si chtěl nějakou zvláštní výbavu, tak si měl smůlu.
Stanislav (neregistrovaný)
je to vytržené z kontextu.Tehdy byly jiné náklady např.na bydlení,energie atd.
pro pamětníky (neregistrovaný)
Všem co tady píšou , že v roce 77se muselo na auto nějak čekat , by prospělo se třeba zeptat nějakého pamětníka . Např. já jsem v r.1972 kupoval Škodu 105 a ve středu jsem byl na Lesné v Brně a v pátek jsem jel autem domů . Stála 56800kčs . Měl jsem ji 7roků a koupil jsem další a ta stála 58000 a taky bez čekání . Ti hňupové co tady pořád plivou na dřívější časy jsou nejspíš nějací pionýři nebo nějací mladí chovanci .
Greg (neregistrovaný)
Tak v roce 1972 jste Š105 rozhodně kupovat nemohl, jelikož se začaly vyrábět až o čtyři roky později. Ale to je jen detail, jinak s vámi naprosto souhlasím.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
TVL, tak vy jste v roce 1972 kupval auto, které se začalo prodávat v druhé polovině roku 1976. Vy tedy máte opravdu dost, vy lháři špinavý.
Karel (neregistrovaný)
No jo, vážený pane autore tohoto článku, ale víte kolik procent dnešních pracujících - zaměstnanců (i těch podnikajících, např. OSVČ) NEMÁ ten pořád omílaný "průměrný" plat ?! Podle oficiálních údajů prý více než 60% ! Takže tohle tzv. srovnání silně kulhá na obě nohy. Jen pro ujasnění - nejsem a nikdy jsem nebyl nějakým příznivcem (mírně řečeno) tzv. reálného socialismu v ČSSR a dřívější vlády jedné strany (tedy KSČ) ...
Racek (neregistrovaný)
Pořád jen dohady jak se žilo za komoušů. Chce se to zamyslet, jak by se dnes žilo, kdyby tady komunisti nikdy nebyli.
Greg (neregistrovaný)
Jenže na rozdíl od fabulací "co bylo, kdyby tu nebyli komunisté" se tady vychází ze skutečných faktů.
Xaver (neregistrovaný)
TO je velice zajimave tema, rozepsat se mi nechce. Staci si predstavit,jak ovlivnovala nova myslenka spolecenskeho zrizeni cely svet. Jak vlastne diky teto myslence, byly ovlivnovany zakony na celem svete. Urcite by nikdy nevznikl Svedsky model, a socialni modely dalsich statu na Zapade.Patrne by se chodilo stale do prace na 16 hodin zlej tovarnik by propoustel 15 lete deti za to, ze v praci usnuly nebo si ukradly bonbon Po socialnim experimentu ve vychodnim bloku, ziskali obcane na zapade tisice vyhod a ulev a socialnich balicku, prave diky tomu,ze byl ten priklad na Vychode, a muselo se s tim neco delat,aby obyvatele Zapadu nesvrhli sve papalase diky tomu, co videli na Vychode. Oba systemy se ovlivnovaly k lepsimu,a v kazdem pripade to bylo pro lidstvo-jako takove -prinosne
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Tak pdoel tebe ty senilní hlupáku by se do práce chodilo na 16 hodin, když práce není ani na 8, a aby nebyli mladí bez práce, tak se jich 2/3 posílají studovat do 25 let, že? Je vůbec možné, že něco tak hloupého nebylo zbaveno svéprávnosti? Ty Vaše lži o tom, jak východoevropský socialismus vedl k sociálním výhodám na západě se snad ani nemá smysl bavit. Milej zlatej, opět základ všeho je technologický náskok, na kterém participují široké vrstvy obyvatelstva, spolu s investicemi do zahraničí. Nikoho na západě nenapadlo nikoho svrhávat, stačilo se na Vás, vy praslovanské zaostalé smradlavé opice podívat.
honza (neregistrovaný)
to je neštěstí. koupil jsem ojetou ládu za 38 a ušetřil na ní za pár měsíců
ochtl (neregistrovaný)
dneska se máme tak výborně, že u nás montroci za mizerný groš pracují pro němce a vyrábí škodovky,ty se pak prodají do ciziny protože cizáci na nové auto mají a chudí čecháčči si pak kupují tyhle ojetiny ze zahranicí zpátky, protože na nové nemají,ano to je skutečný výsměch čechům,tak se máme výborně....
xamael (neregistrovaný)
To si vyřiď s doznívajícími bolševiky, kteří nebyli postaveni mimo zákon a pořád jsou ve vládě i pod jinými stranami. Bureš toho jasným důkazem a ty a tobě podobní je pořád volíte....jsi chudej čecháček, závistivej a blbej...
ochtl (neregistrovaný)
zase demagogický článek,kolik lidí dnes bere 29 tisíc?,proč pořád přepočítávaj hrubou mzdu s které odvádím daně a jiné,dneska když dostane obyč.člověk 15 čistého tak je rád,o nějakých 29 nemůže být řeč,dále pak za komunistů bylo taky po válce a vše se budovalo a stavěli se domuy také školství,lékař, léky byli zdarma elektřina za pakatel a voda zdarma,uhlí levné,raděj si srovnejme naše platy a platy západní a zjistíme jaká jsme kolonie, a ten blbeček co chce pořád vše svádět na komunisty at jde do řiti,dnes si obyčejný člověk nekoupí nové auto stejně tak jako za komunistů,neměli bychom se náhodou za tu dobu skoro 30 let "budování kapitalismu"mít úplně jinak??
Frenky (neregistrovaný)
Vlastnit auto dřív nebyla nutnost. Do každé zapadlé vesnice bylo spojení vlakem či autobusem. Dnes se bez auta skoro nikam nedostanete.
Jakub (neregistrovaný)
Místo na auta a banány jsou teď fonty na kotlíkové dotace a dešťovku. uŽ 27 let čekám na slib p.Klause z roku 1990, že do 10 LET SE BUDEME MÍT jako V RAKOUSKU , včetně mezd . Asi myslel 10let na druhou.Špatně jsem to pochopil.
Jahoda (neregistrovaný)
Rakousko jsme již dohnali. Mzda je tam sice 50.000 Kč a u nás 29.000 Kč, ale důležité jsou náklady na život. Všechno zde neskutečně podražilo a dle statistik Rakousko a Dánsko nejvíce. Pravidelně jsem tak jezdil několikrát ročně nakupovat potraviny, drogerie, textil, dnes snad mimo pracího prášku je vše daleko dražší. Byt 1+1 měsíčně 800 Euro, plomba bez připojištění 400, popelnice měsíčně 40 (to je více jak u nás za rok), žena tam byla u kadeřníka za 120 (a nebyl to žádný super salon) a takto bych mohl pokračovat.
Mireček (neregistrovaný)
Naprostý souhlas, dle MF vlastní nemovitosti v Rakousku přes 27000 fyzických a právnických osob z ČR, jak je to naopak nevím, ale domnívám se, že mimo zemědělské půdy v pohraničí žádné velké počty.
franta (neregistrovaný)
I dneska má možnost pisatel který platil májemné 110 kč, postavit bytovku za 15 milionů a 110 kč nájemníkům účtovat nikdo mu v tom nebrání.
Michal.J (neregistrovaný)
Franto, o tom to není. Tak to prostě bylo. Jen jsem napsal, že to nelze takto srovnávat. A když už, proč ta bytovka stojí 15 mil.? Bytové družstvo žilo fungovalo. Proč jsou dnes ceny takové jaké jsou? Víme co je tvoří a proč. Je třeba v pořádku zaplatit třeba za přestup hráče z nějakého fotbalového klubu do druhého X milionů? Obrovské odstupné atd.Ano každý může napsat, když na to má. Ale někdo ty peníze musí dát, možná proto stojí ta bytovka 15 mil. Jednoduše samozřejmě napsáno, ale podstata je tak. Mohlo by být těchto prostředků využito úplně jinak.Je to prostě smutný systém, který se blízkém čase sesype jaako domeček z karet.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Bytová družstva existují i dnes, a bytovka se šesti byty je za 15 mega spíše hodně podprůměr. Levněji to fakt nepořídíte.
Karel Tronner (neregistrovaný)
Nesmyslný přepočet bez znalosti tehdejších poměrů. Jen co si vzpomenu - sdružené inkaso za třípokojový byt v centru Prahy 284 Kčs/měs., roční doplatek kolem 100 Kčs, kubík vody za cca 1,20 Kčs, el. proud 1 kilowatt cca 1 Kčs, jízdné v Praze 1 Kčs, měsíční tramvajenka 80 Kčs, oběd v závodce kolem 6 Kčs, oběd v lidové hospodě do 15 Kčs, cesta vlakem na chalupu - 9,50 Kčs ... atd. atd. Na první Škodovku jsem šetřil z toho co zbylo z mého čistého (!) platu 2.600 Kčs asi tak 2 a půl roku.
Veteranista (neregistrovaný)
Novodobí vykladači historie spolu s kavárníky a sluníčkáři ovlivňují mlaďochy lží. Pan autor napsal spoustu polopravd a nesmyslů.
xamael (neregistrovaný)
Ty máš dost...ale nedivím se vykladači historie z putyky a pajzlu, co oblbují mlaďochy bolševickou lží...
Jakub (neregistrovaný)
prosím přepočítat ceny potravin nájmů , bytů, půjček a úroků z nich , energií ,pojištění ,silniční daně dál.známky,(Nebyla), ,komínové daně (nebyla) a dalších absurdních poplatků , pokurt a daní na nás uvalených v tomto Absurdistáně. No nic žít se musí dál a vzdělání blbosti nebrání.
Mamslusnoupraciiataknemusimbytkomous (neregistrovaný)
Pantonik ..... ve Škodovce tě vezmou i jako nevyučeného lempla za 40 tyčí měsíčně. No a za 20 tisíc máš Felicii z bazaru :-D
Richardus (neregistrovaný)
Nevyučení lemplové sedí ve vedoucích funkcích. A jak tu napsalo mnoho lidí, já znám zase dost těch, kteří se třeba starají o handicapované osoby a dostanou za to krásných 15.000 Kč. Ale to nemá smysl zabedněncům vysvětlovat. I ten, kdo má slušnou práci a nemusí být komouš, o tu slušnou práci klidně může přijít - a bez důvodu. Kdyby pan Žák nedělal z toho článku agitku, ale ohlédnutí za vozy, mělo by to smysl, takhle to je zase další z mnoha těch, které jsou účelové a bohužel krajně nepřesné (samozřejmě nikoli v otázce cen, protože ceníky existují a ty už se naštěstí přemalovat nedají).
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Kdo sedí ve vedoucí pozici, a nemá ani učnák? Lempl je definován tak, že nemá ani maturitu. Toi znamená, že pokud máte pralsovanskej západotatarskej učnák, pak jste lempl. A na ošetřovatelku mít učnák nemusíte, na pečovatelku také ne, Stačí základka, a 150 hodinový rekvalifikační kurs. A 15000 čistého za to, je docela slušné, jinde ve světě by se na 66 procent tamější průměrné mzdy nedostali.
Mamslusnoupraciiataknemusimbytkomous (neregistrovaný)
Koukám, jak to rudou lůzu nadzvedlo. Mít prsten, tak je do socialismu na chvíli vrátím. Třeba do fronty před Mototechnu, aby se zapsali do pořadníku na stodvacítku, kterou si pak milostivě mohli po dvou letech za pětadvacetinásobek mzdy koupit .... v bílé barvě :-D
Pmatující (neregistrovaný)
Milý pane, v r. 1975 jsem kupoval Škodu 100 bez zápisu a čekání, v r. 1977 Škodu 105 z výprodeje r. 1976. Ono by to chtělo se zeptat pamětníků, ne jenom číst diskuzní příspěvky!
Pepik (neregistrovaný)
Jenom trubka ,neznala vsech pomeru dnes a drive to muze takto propocitat pepik
Mamslusnoupraciiataknemusimbytkomous (neregistrovaný)
Ano Jardo ... za komunistů budou mít všichni nadprůměrnou mzdu. Matematika vám soudruzi vždy šla :-)
Frenky (neregistrovaný)
Jo jo. Blíží se volby, tak je třeba voličům ukázat jaký byli komouši zlý a jak špatně se žilo. Ještě bych k tomu článku připojil, že mít modrýho ptáka je cool. Nebo něco takovýho.
pantonik (neregistrovaný)
Ve svém okolí neznám mnoho dělníků s průměrným platem takřka třicet tisíc.. Zase pár lidí s platem sto a vice tisíc znám. Tenkrát jsem jako přední dělník bral víc jak pět tisíc, pro zajímavost, ředitel taky :-)
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
A kolik měl učitel, konstruktér či lékař, demente špinavej bolševickej dělnickej?
bondy52 (neregistrovaný)
Tak by mě docela zajímalo, na čem a z čeho jsme vyrostli. Je fakt, že jsme nekupovali drahá olovnatá jablka za 30 kaček, ale v okruhu dvou kilometrů jsme sežrali všechno co rostlo na stromech a zadarmo. Jo a rozdíl mezi dnešním pečivem a za komančů nejde ani srovnat, protože by komančové pekaře za dnešní chleba a rohlíky oběsili.
Jarda (neregistrovaný)
už ale nepíšou kdo tu průměrnou mzdu dosahuje co prodavačky na krámě atd
Marek Potužník (neregistrovaný)
Takto se to opravdu přepočítávat nedá. Například: Při podpisu dohody o práci pro PSO na 15 let, jsem dostal zdarma byt na Barrandově. Ten jsem odkoupil za 123 000 Kč v roce 2005 a nyní je můj. Současná cena je kolem 3 000 000 Kč. Ani to však nelze zcela vytrhávat z kontextu. Je to stejně zavádějící jako přepočet ceny auta na jednu z položek rodinného rozpočtu. Rodiny na auto ušetřily, horší bylo auto sehnat.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Ano, ale odkupoval jste to v rámci privatizace v 90. letech, a to hluboko pod tržní cenou. V civilizovaném světě se takovému jednání, kdy se státní majetek odprodává do předem připravených rukou - v tomto případě držitelů dekretů říká krádež, a ten, kdo z toho profituje, se nazývá zloděj.
Mates (neregistrovaný)
Je to blbost takhle to přepočítávat. Pak to tady má nějak fungovat, když jsou mezi námi taký inteligenti.
Barnaby (neregistrovaný)
Zjednodušený, zavádějící přepočet, stejný jako když za socíku redaktoři Rudého práva přepočítávali, jak blbě se mají vykořisťovaní chudáci na Západě Holt "politické školení mužstva. Větší problém nežli ceny aut byla skutečnost, že skoro žádná nebyla a muselo se čekat a nebo uplácet. Některé položky v tom "ceníku" ve skutečnosti nebyly vůbec k sehnání. Fordů, Austinů, Saabů se dovezlo jednorázově pár stovek, pak už nic. Volhy a Tatry byly jen pro socialistické organizace a státní orgány, soukromník byl bez šance.
Abacus (neregistrovaný)
Jsem rád, že je ještě někdo, kdo si opravdu pamatuje. Ceník Mototechny byl jako pohádková kniha. Aby jste mohli opravdu koupit to, co tam bylo uvedeno, byl nutný čas, známosti a štěstí. Pro ty, kteří tak rádi vzpomínají na ceny za socíku, tak většina přepočtů je opravdu zavádějící. Asi nejlepší by bylo porovnání spotřebního koše, ale ani to by nebylo objektivní, protože bylo různé nedostatkové zboží. Něco se i pašovalo třeba z NDR a nevza ceny uváděného oficiálního kursu, ale za ceny veksláků. Některé věci jsou teď opravdu dostupnější a nejsou to pověstné "lví klece". Lidé hodně zapomínají na zhoršováky, výrobky do-do dodělej doma a jiné vady na kráse. Zapomněli na předraženou kvalitu v prodejnách ESO.
Chuan Perverez (neregistrovaný)
To jsou zase kecy, a teď mi přepočítejte Dalibore cenu služeb, elektřiny, vody, bydlení - Vaše příjmení Žák o mnohém svědčí.
mg42 (neregistrovaný)
Takhle může udělat přepočet jedině debil , kterému uniká realita a nezná poměry doby minulé .
Vladislav Borak (neregistrovaný)
To jsou nesmysly pro mlade ,jak se v dnešní době oblbuje je mi to k smichu jak někdo kdo v te době nebyl na světě piše take nesmysly . Jasne je že v te době nebylo vše dobré,ale take nesmysly psat to je vrchol.
Stan (neregistrovaný)
Tyhle kraviny mohl napsat jedině nějaký cucák narozený po 89. Kdyby to byla pravda tak všichni v 70-80 letech museli být milionáři. V té době byly platy asi tak 2,5tisíc čistého,to znamená 2roky šetření asi jako dnes.
josef (neregistrovaný)
Tento článek je samá lež!!Pisatel by si měl uvědomit že ještě žijou lidi,kteří vše pamatujou.Jak to ty zlí a oškliví komunisti dělaly že se lidem vedlo dobře? :-)
JH (neregistrovaný)
Lidem se nevedlo dobre. Vsichni meli stejne. Dneska maji sikovni sanci mit se lepe. Tehdy se meli lepe pouze pohlavari. A kdyz z toho nekdo chtel utect, zavreli ho. Dneska mame svobodu a to se opravdu neda srovnavat s tim, co bylo pred rokem 89.
JH (neregistrovaný)
Prominte, ale 80 % ? Dejme tomu, ale uz jen to slovo utect... dneska, kdyzma clovek pocit, ze se mu zde nezije dobre, muze svobodne dejit beze strachu, ze ho zavrou. A toho se oni bali, ze ti schopni odejdou a nezbyde tu nikdo, kdo vytvarel to bohatstvi. Ja si myslim, ze socialismus je politika zalozena na zavisti a nenavisti. Mozna bylo levne bydleni, elektrina a setrit se dalo jen protoze nebylo zac utracet. Rizena ekonomika neni motivacni, nefunguje, bylo to vyzkouseno uz mnohokrat. Proc zapad po valce rychle rostl, kdezto v tech proruskych destinacich vsechno chradlo.
Zerrik (neregistrovaný)
tak určitě na tom, jak to podle Vás chřadlo měli podíl komunisti, ale zároveň na tom mělo podíl i to, že po druhý světový válce byli nejvíc zničené oblasti v západní části Ruska a ve východní a střední Evropě, které "získali" Sověti/Rusové, zatímco Frantíci moc materiálních škod neutrpěli a ani jich nějak moc nepadlo při obraně jejich milované vlasti, protože se po ani né půl roce hezky, pěkně demokraticky vzdali, to samý o těch škodách a ztrátách na životě platí i o Britech, Amících, Kanaďanech, Australanech a dalších, kteří pak v podstatě spolupracovali v "boji" proti v podstatě osamocenýmu Sovětskýmu svazu, kterej jak už jsem psal výše byl ze značný části zdevastován během 2.SV a jak asi mohl dopadnout souboj na všech frontách ( ekonomická, sociální, vojenská, atd.) mezi SSSR + jeho středo a východo Evropských satelitů + pár jihoamerických spojenců proti zbytku světa, kromě Číny? dopadlo to tak, jak se dalo čekat a je jenom s podivem, že západu trvalo tak dlouho komunisty a socialisty v podstatě porazit, vzhledem k jeho početní i ekonomické převaze, ne??? :)
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
80 procent SSSR bylo válkou naprosto nedotčených, na rozdíl od Německa, které bylo zničené komplet celé. I nízkopříjmový Němec byl schopnej si zaplatit v roce 1989 celej bordel plnej ruských bárišeň, který si na rozdíl od tamějších mužiků za to, že tomu německýmu invalidovi podržely vydělaly násobně více.
Ruda (neregistrovaný)
Plně souhlasím,tehdy na průměrný dosáhlo skoro devadesát procent pracující,ale dnes když pracují v rodině oba ,kolikrát nedosáhnou ani na jeden průměrný plat.Pak se velice dobře,bez přiznání toho faktu,dělá přepočet, jak jsme se měli špatně.
Pamětník (neregistrovaný)
Vezmu to obráceně. Dnes za 29 000 Kč koupím 362 m³ vody, ale předtím jsem za 2450 Kčs koupil 30 620 m³ Jojo, socialismus byl vážně prima!
Oldřich Kučera (neregistrovaný)
Nevím kde jste sebral odvahu měřit neměřitelné.Uvědomte si,že i dnes hodně lidí nedosahuje průměrného platu jak uvádí naše vláda.Raději se zaměřte na průměrný plat dělníka,úředníka/kteří nám ztrpčují život/ na kvalitu potravin ,dále na kvalitu výrobků které již výrobci osazují kurvítky.Nevím kdo dělal ceny aut ,ale dříve se vše opravovalo a ne jako dnes draze výměňovati poškozené .Pamatuji 50 léta kdy na mléku stál škraloup smetany,máslo bylo jedné kvality/dobré/
Ivan (neregistrovaný)
A myslíte že za socialismumu všichni dosahovali průměrného platu. To bylo z logiky věci stejné jako dnes. medián byl pochopitelně o níže. I mí rodiče otec s VŠ máma s SŠ museli šetřit. I na blbou návštěvu u prarodičů 200km daleko tj, ca 300 za benzín tedy něco méně než 1/10 jejich čistých příjmů, nezapomínejme že udávaný průměrný plat je vždy v hrubém.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Zatímco před 1989 měli všichni napdprůměr, že vy mysliteli??? Průměrná mzda není relevatní údaj, protože řada lidí je OSVČ nebo podniká, tudíž má více, a kromě toho, v současnosti není mzda jediným bzdrojem příjmů u velké části populace. Dnes lidé mají v daleko větší míře další peníze na ruku, cestáky, diety, DPP/DPČ, OSVČ vedlejšáky, atd. Takže průměrný příjem je ve skutečnosti vyšší. Neznám v mém okolí nikoho, kdo by měl pod 20 000 čistého, a to ani 21 letý SŠ rokj a půl po škole. Ten má přes 20 čistého, a k tomu 3-4 tisíce měsíčně nezdaněných diet v průměru.
Raju (neregistrovaný)
Plat je nyní větší ale těch poplatků,které kapitalismus zavedl je o mnoho více a ceny za služby až 100x vyšší.Tohle může psát jen člověk,který žije snad na Marsu.....!
Zika (neregistrovaný)
A ministr prohlásí, že voda v soukromých studnách je státu. A vzduch je také státu? O nic se nestarat, jen blábolit a blábolit za velikánské prachy.
Ulvaeus (neregistrovaný)
Porovnáváte něco, cose nadnešní dobu porovnávat nedá.Auta sice byla drahá,ale stejně tak jak jinde ve světě.Dnešní doba pokročila ,máme moderní výrobní technologie a to se odráží na cenách výrobků.Např.elektronika.Koho by před pár lety napadlo že 1.5m velká telka se špičkovým obrazem a zvukem se bude dát pořídit do výše méně než jednoho průměrného platu v česku.
Mony (neregistrovaný)
Pokrok by šel dopředu i za socialismu. Nežilo se špatně, byly jistoty. Dnes je to horší pro část obyvatel.
martel (neregistrovaný)
obdivuji tvou vizi,nevím kolik je ti let,mně je 62,zil jsem si asi nad poměry.dnes mam to stejné jak v roce 82,ale nemněnil bych.dnes mě sice můžeš udat na finančák nebo na pracák,ale pořád je to legrace proti tomu co se dělo po udání tehdy a nedej bože v 50 a za války.A to je to.po čem se hodně lidem stýská.VŠECHNY,co si naříkaj,do severní Koree.TAM je ta jistota.
František (neregistrovaný)
Pan Žák je naprosto neschopný diletant, který si myslí, že když bude plivat na socialismus, tak bude zajímavý. Jeho komentáře jsou však naprosto bez hlubší znalosti věci a historických souvislostí. Takové lidi známe. Chtějí se za každou zalíbit svým chlebodárcům. Za socíku by určitě psal ódy na tehdejší dobu a byl tak aktivní, že by měl i svoji složku. Dle mých informací takovéto bláboly již nikoho kromě několika zavilých pravičáků nezajímají. Doporučuji, aby se vzhledem k jeho adolescentnímu chování sprchoval 3x denně studenou vodou v rozkroku.
Milan Pazdernatý (neregistrovaný)
A tak je to se vším.Bydlení za 300-500 i méně,voda 20,elektrika 50 -80 ,To vše když sečtete je několikrát vyšší dnes než za komunistů.Na auto se teda šetřilo dlouho,no a co.Horší by bylo končit pod mostem.Oni manipulují mladými lidmi,i totiž zatím problém s existencí neřeší a chtějí auta s mobily.Jednou budou chtít bydlet a mít rodinu,co potom.O tom už raději nepíší a nesrovnávají.
Mony (neregistrovaný)
Budu pokračovat - máslo 8,- kč, mléko 2,- kč, rohlík 0,30 kč, chléb 2kg 2,60 kč, brambory 1 kg 0,50 kč, vepřové maso 1kg 28 kč, rybí filé 18,-kč, 1 kg přední hovězí maso 17kč, 1kg bůček 20kč, jízdné v tramvaji děti 0,30 kč, dospělí 0,60 kč. měsíční šalinkarta 18 kč, nájem ve 3 pokoj. bytě 350 kč, boty kol. 150 kč, listek do kina 2kč, do divadla 10-20 kč, RD menší domek 40000,- atd. Potraviny byly kvalitní a velmi dobré, ovoce bylo vždy sezonní a chutné, měsíční nástupní peníze 1200.-. Žilo se levně , zboží nebylo tolik, ale bylo zdravé. Dnes jsou sice plné obchody, ale hodně lidí kupuje jen základní potraviny, navíc nemá. Všechno je neúměrně drahé vůči platu a nekvalitní, plné náhražek a éček, pesticidů a dalších škodlivých látek.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Lítačka po Praze stála pro dospělého na rok 840 Kč, dnes 3650 Kč - tedy o něco málo více, než 4 x více, ale platy vzrostly více, než 11 x.
Ferda (neregistrovaný)
Odpočtěte si od tehdejšího platu tehdejší cenu nájemného, elektřiny, vody atd. a teprve zbytkem dělte cenu auta. Totéž udělejte s dnešním platem a dnešními životními náklady a zbytkem dělte dnešní cenu auta. Vyjde vám něco úplně jiného. Porovnáváte (tendenčně) neporovnatelné věci. Tenkrát jste se dostal z jedné obce do druhé, nebo do města levnou a rozšířenou veřejnou dopravou, takže se bez auta dalo obejít. Dnes jste bez auta ve většině obcí mimo centrum ztracen. Je to naprosto jiná situace.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Dobře, tak odpočítejme......47 500 čistého, mínus 8500 doprava do zaměstnání + služební 1+kk včetně energií, úklidu a dalších služeb, mínus 4800 za jídlo´= denně roštěnky, kuřecí či krůtí řízky, nebo telecí medailonky, - 4700 provozní náklady na 150 metrový 4+1 byt v centru okresního města, rovná se 29 500 Kč. Krát 36 platů je škoda Superb ve výbavě eambientematu a 180 koní pod kapotou. Za bolšana 2800 čistého, mínus 550za hnusnej družstevní 3+1 panelák z počátku 80. let,h, mínus 1000 za nic moc jídlo, rovná se 1250 Kč krát 30= 37500, vyšlo akorát na Trabanta.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Oprava Krát 30 platů je škoda Superb ve výbavě ambiente v automatu a 180 koní pod kapotou.
Michal.J (neregistrovaný)
To je opět přirovnání. Samozřejmě cena byla vysoká a možná i cena benzínu. Jenže koupě auta byla investice na dlouho. Ale co ceny jiných a důležitých věcí, např. denní potřeby? Bydlení, voda, plyn, energie atd. Já měl nájem 110 Kč, vodu a elektřinu ani nepíši, to byla sranda. Potom se u ceny například benzínu můžeme bavit o jiných částkách. Ale to by bylo potřeba být objektivní. Dalo by se toho vyjmenovat spoustu, ale ztráta času.
Darth_Plagueis (neregistrovaný)
Ano, byla to investice nadlouho, ale z hlediska možností, ne z hlediska životnosti těch aut. Ta byla pochopitelně nižší.
Tomas Marny (neregistrovaný)
Kdo to prepocitaval byl asi mladej cafour co zna minulou dobu z vypraveni.
mikeš (neregistrovaný)
Voda,plyn,elektřina,jídlo a byt byly za půldarma.Dalo se ušetřit.
Mony (neregistrovaný)
Budu pokračovat - máslo 8,- kč, mléko 2,- kč, rohlík 0,30 kč, chléb 2kg 2,60 kč, brambory 1 kg 0,50 kč, vepřové maso 1kg 28 kč, rybí filé 18,-kč, 1 kg přední hovězí maso 17kč, 1kg bůček 20kč, jízdné v tramvaji děti 0,30 kč, dospělí 0,60 kč. měsíční šalinkarta 18 kč, nájem ve 3 pokoj. bytě 350 kč, boty kol. 150 kč, listek do kina 2kč, do divadla 10-20 kč, RD menší domek 40000,- atd. Potraviny byly kvalitní a velmi dobré, ovoce bylo vždy sezonní a chutné, měsíční nástupní peníze 1200.-. Žilo se levně , zboží nebylo tolik, ale bylo zdravé. Dnes jsou sice plné obchody, ale hodně lidí kupuje jen základní potraviny, navíc nemá. Všechno je neúměrně drahé vůči platu a nekvalitní, plné náhražek a éček, pesticidů a dalších škodlivých látek.
kolemjdoucí (neregistrovaný)
Já bych to napsal jinak, za komunismu jsem měl výrazně nadprůměrný plat 4.300 čistého a 13 platů. Dneska mám výrazně podprůměrný plat 16.500,- čistého 12 platů. Takže ten přepočet v článku je zavádějící. Tím ovšem nechci říci, že za komunismu se mě žilo lépe, nežilo.
Vítek (neregistrovaný)
Označení éčko je moc široké. Třeba E260 je kyselina octová, E300 je Kyselina askorbová(vitamín C) a tak dále. Chci tím říct, že éčka nejsou jenom špatné věci.
People (neregistrovaný)
Souhlas ! ten článek napsal debil !! Zřejmě odchovanec nejlepšího ministra financí na světě Kalouska :)
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?