Retro: Lamborghini LM002 měl být původně stíhací off-road pro armádu

  • Lamborghini LM002 byl původně projekt pro americkou armádu

  • Z několika typů si ale vojáci nakonec vybrali „humvee“

  • V letech 1986 až 1993 vzniklo jen 328 kusů modelu LM002

  • Za příplatek jste mohli mít i lodní dvanáctiválec 7,2 l

Že italská automobilka Lamborghini vyráběla šílený luxusní off-road LM002, není pro většinu automobilových fanoušků tajemstvím. Ale jeho historie a důvody vzniku už tak známé nejsou. A protože tento týden Lamborghini představilo své nové sportovní SUV Urus, je to dobrá příležitost si legendární off-road Lamborghini LM002 připomenout.

Ačkoli se terénní Lamborghini LM002 vyrábělo v letech 1986 až 1993, první plány se datují až do první poloviny sedmdesátých let. Americká armáda tehdy hledala univerzálního nástupce jeepů a lehkých náklaďáků. Potřebovala víceúčelové lehké vozidlo, které by odvezlo několik vojáků s jejich technikou a mohlo sloužit i jako stíhač. A protože mělo Lamborghini finanční potíže, zakázka od americké armády by byla vítaným zdrojem peněz.

Ano, my dnes takové auto známe jako HMMWV neboli Humvee. Ale jedním z uchazečů o funkci „exportéra západního způsobu života“ do zemí, kde o něj nikdo nestojí, bylo právě Lamborghini. To kontaktovala společnost Mobility Technology International, která se právě ucházela o armádní zakázku. Lamborghini pro ni podle zadaných kritérií sestavilo první prototyp přezdívaný Cheetah.

Lamborghini Cheetah (2)
Prototyp Lamborghini Cheetah měl osmiválec Chrysler umístěný vzadu a třístupňový automat
Lamborghini Cheetah (3)
Vůz měl sloužit jako lehký stíhač a přepravit měl pět mužů i s výstrojí. Vyroben byl jeden prototyp

Ten se představil v roce 1977 na autosalonu v Ženevě a ihned vyvolal spory se společností FMC, která pro armádu vyráběla experimentální vozidla XR311. Lamborghini totiž vypadalo jako kopie a dokonce to zamířilo až k soudu. Prototyp Cheetah byl sestaven v Kalifornii a až pak zamířil k Lamborghini do Itálie, kde byl dokončen. Ačkoli vypadá jako přímý předchůdce pozdějšího LM002, ve skutečnosti má úplně jinou koncepci a motor.

Pohonná jednotka pocházela totiž od Chrysleru. Byl to osmiválec 5,9 l o výkonu 190 koní, spojený s třístupňovým automatem. Ba co víc, motor byl umístěný vzadu. Karoserie byla vyrobena z laminátu a otevřené auto poskytovalo dostatek místa pro pět vojáků s výstrojí. Dynamické zkoušky ale nepřinesly očekávané výsledky. Těžký motor vzadu se negativně odrazil na jízdních vlastnostech, i když v terénu mělo auto dostatek trakce. Na více než dvě tuny těžký stroj byl ale výkon 190 koní málo, navíc s rostoucí nadmořskou výškou výkon motoru rapidně klesal.

Americká armáda nakonec projekt zamítla a zakázku přidělila univerzálnějšímu stroji od společnosti AM General. Tak vzniklo Humvee a jediný prototyp Lamborghini Cheetah zamířil do USA, kde žije v jedné v soukromé sbírce dodnes. Po zrušení projektu se obtížná finanční situace Lamborghini jen prohloubila. S tím souvisí i zrušení společného projektu s automobilkou BMW na superportu M1, který si pak BMW muselo dokončit samo.

Lamborghini ale myšlenku teréňáku pro armádu neopustilo. Částečně z toho důvodu, že o vůz projevila zájem soukromá klientela. Především z USA a arabských zemí. Prototyp LM001 se představil na autosalonu v Ženevě v roce 1981 a od projektu Cheetah se lišil jinou karoserií a několika detaily. Motor byl pořád vzadu, ale osmiválec 5,9 l pocházel od AMC a měl snížený výkon 180 koní. Nicméně ten byl v prototypu jen proto, aby se mohl hýbat.

Lamborghini LM001 (8)
Tento prototyp LM001 už má motor umístěný vpředu a novou koncepci podvozku. Jednotka vzadu se neosvědčila a měla nízký výkon
Lamborghini LM001 (15)
Design se od prvních prototypů Cheetah moc nezměnil, ale sériový vůz označený LM002 vypadal ještě trochu jinak

Lamborghini plánovalo použít dvanáctiválec z modelu Countach, ovšem brzy bylo rozhodnuto, že motor se musí přesunout dopředu. Rozložení hmotnosti bylo mizerné a přestože měl vůz dostatek trakce v terénu, na silnici se velmi špatně ovládal. Prakticky ihned začalo Lamborghini pracovat na kompletní přestavbě celého prototypu. Asi za tři roky vznikly první testovací exempláře s dvanáctiválcem Countach. Předsériový prototyp označený jako Lamborghini LM002 se představil v Bruselu v roce 1986.

Vůz vzbudil naprostou senzaci. Ačkoli designové prvky původních prototypů byly zachovány, jednalo se o zcela nový model s úplně novým šasi právě kvůli motoru vpředu. Tím byl dvanáctiválec 5,2 l z modelu Countach se šesti karburátory. Firma udávala výkon 313 kW (426 k) v 6800 min-1 a točivý moment 500 Nm v 4500 min-1. Přenos hnací síly na všechna kola zajišťoval pětistupňový manuál, nechyběla ani redukce.

Lamborghini LM002 (18)
Produkční model LM002 dostal kulatá světla a upravený design přídě. Nová byla i převodovka s redukcí. Speciální pneumatiky dodalo Pirelli
Lamborghini LM002 (15)
Dvanáctiválec 5,2 l pocházel z modelu Countach a měl výkon 426 koní. Spotřebu výrobce neudával, ale prakticky vůz jezdil za 35 litrů na sto

Sériový vůz měl bohatou luxusní výbavu a vážil 2692 kg, aspoň podle oficiálních údajů. Na 100 km/h akcelerovalo Lamborghini LM002 za 8,2 sekundy a jelo maximálně 201 km/h. Spotřebu výrobce neudával, ale o apetitu motoru něco napoví příplatková nádrž na 290 litrů benzinu. Největší, která se kdy u produkčního vozu objevila. Standardně mělo LM002 nádrž na 167 litrů. Dobové testy hlásily běžnou spotřebu 35 litrů na 100 km mimo město.

Komu byl standardní dvanáctiválec málo, mohl si objednat dokonce i speciální verzi s motorem Lamborghini L804, což byl dvanáctiválec 7,2 l pro motorové čluny. Výkon tohoto motoru dosahoval zhruba 600 koní.

Velkou zajímavostí jsou pneumatiky. Pláště Pirelli Scorpion byly vyvinuté speciálně pro tento model a jedná se o jedny z prvních moderních runflatů. Lamborghini nabízelo univerzální vzorek pro silnici a lehký terén nebo speciální pro jízdu v písku a použití v extrémních podmínkách.

Lamborghini se málem dostalo s tovární podporou i na slavný Dakar, ale nakonec vznikl jen jeden prototyp s výkonem 600 koní a sníženou hmotností. Investorovi ale došly peníze a nesehnal sponzory. Vůz tak startoval jen na soutěžích v Egyptě a v Řecku. Zajímavý příběh dakarského LM002 si můžete v angličtině přečíst zde.

Lamborghini LM002 (29)
Dvanáctiválec později dostal vstřikování kvůli emisním normám. Udávaná spotřeba byla 25 litrů na 100 km v 90 km/h
Lamborghini LM001 (3)
Tento kombík si nechal z Lamba LM002 postavit brunejský sultán (zdroj: Wikipedia, autor Detectandpreserve, CC 3.0)

Automobilka nikdy neměla v plánu vyrábět offroad LM002 ve velkých počtech. V roce 1991 ale přišla modernizace, vynucená především přísnějšími emisními předpisy. Motor dostal vstřikování a jeho výkon se snížil. Pracoval však spolehlivěji a nebyl tak náročný na seřízení a údržbu. Normovaná spotřeba byla 25,0/26,4/35,7 l/100 km při 90/120 km/h/ve městě. Modernizovaný model dostal nové prvky výbavy a vážil nyní skoro 3,1 tuny.

Oficiálně bylo vyrobeno jen 328 kusů tohoto výjimečného luxusního off-roadu. Vzniklo i několik kusů na speciální objednávku. Podobný vůz samozřejmě nemohl chybět v legendární sbírce proslulého brunejského sultána, který si nechal v dílně u Salvatora Diomanteho v Turíně sestrojit jedinečný kombík. Jeden vůz LM002 měl i Uday Hussein, nejstarší syn iráckého diktátora. V roce 2004 ale jeho auto zničila americká armáda při testech účinků nástražné nálože.

Jako nové stálo Lamborghini LM002 v roce 1986 zhruba 130 000 dolarů, ale dnes se draží za zhruba 300 000 dolarů a víc. Nedávno se jeden kus prodal za necelého půl milionu dolarů, což je v přepočtu více než deset milionů korun.

Retro: Lamborghini LM002 měl být původně stíhací off-road pro armádu
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: